راهنمای جامع خرید هارد اینترنال {برای کامپیوتر و لپ تاپ}

آیا تابحال هنگام ارتقاء سیستم کامپیوتر خود، علاوه بر رم، پردازنده و کارت گرافیک، به فکر افزایش ظرفیت هارد دیسک کامپیوتر یا ارتقاء مدل آن افتاده‌اید؟ بنظر شما چرا یک سیستم ارتقاء یافته به فضای هارد بیشتر یا نوع هارد بهتری نیاز دارد؟

در پاسخ باید گفت که با ارتقاء سخت‌افزارهای اصلی کامپیوتر، امکان اجرای برنامه‌ها و بازی‌های سنگین گرافیکی که بار پردازشی بالایی دارند برای شما فراهم می‌شود، اما این برنامه‌ها عموماً حجم بالایی داشته و فایل‌های جانبی زیادی دارند که برای ذخیره و اجرای مجدد برنامه می‌بایست در هارد کامپیوتر ذخیره شوند.

بنابراین هارد دیسک اینترنال کامپیوترتان هم باید از عهده ذخیره این حجم بالای اطلاعات برآید. اما سؤالی که مطرح می‌شود این است: یک هارد اینترنال خوب می‌بایست چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟ چه نکاتی را باید هنگام خرید هارد اینترنال برای کامپیوتر مدنظر داشت؟

برای پاسخ به این سؤالات و شناخت ویژگی‌های اصلی یک هارد دیسک اینترنال مناسب، با ما همراه باشید.

هارد اینترنال چیست؟

هارد دیسک نوعی دیسک مغناطیسی است که از چندین دیسک دایره‌ای به نام پلاتر تشکیل شده و در داخل یک محفظه مهروموم شده‌اند.

این محفظه حاوی یک موتور برای چرخاندن دیسک است. همچنین شامل یک بازوی قابل جابجایی و یک هد مخصوص خواندن و نوشتن داده‌ها روی دیسک است.

پلاترها برای ذخیره داده‌ها استفاده می‌شوند. پلاتر موجود در هارد دیسک با مواد مغناطیسی پوشانده شده است و قابلیت ذخیره اطلاعات را به صورت دیجیتال روی خود دارد.

برای دسترسی به اطلاعات هم از یک هد مجهز به پرتوی لیزر استفاده می‌شود که با تابیدن به پلاتر، اطلاعات ذخیره شده را بازیابی می‌کند. هارد دیسک مورد استفاده در کامپیوترها عموماً با سرعت 5400 تا 15000 دور در دقیقه می‌چرخد.

سرعت چرخش دیسک عامل تعیین کننده عملکرد کلی آن است. سرعت چرخش بالا به معنی دسترسی سریع‌تر به داده‌ها و در نتیجه سرعت بیشتر خواندن و نوشتن اطلاعات روی هارد است.

بهترین هارد اینترنال، هاردی است که هم ظرفیت بیشتری برای ذخیره اطلاعات داشته باشد و هم از سرعت خواندن و نوشتن بیشتری برخوردار باشد.

برخی از مشخصه‌های کلی و مشترک همه هارد دیسک‌های اینترنال به شرح زیر است:

  • هارد دیسک اینترنال ظرفیت ذخیره‌سازی زیادی را فراهم می‌کند. ظرفیت هارد دیسک‌های کامپیوتر PC از 160 گیگابایت تا 2 ترابایت و حتی بیشتر است.
  • هارد دیسک، ابزار اصلی برای ذخیره داده‌ها و برنامه‌ها در کامپیوتر و لپ تاپ است.
  • داده‌های ذخیره شده روی هارد دیسک ایمن‌تر از موارد دیگر از جمله فلش هستند.

فاکتورهای مؤثر بر عملکرد هارد اینترنال

فاکتورهای زیر روی عملکرد کلی یک هارد دیسک اینترنال تأثیر مستقیم دارند:

1. زمان جستجو

به زمان جستجو، عملکرد موقعیت‌یابی نیز می‌گویند و عبارت است از زمان مورد نیاز برای خواندن و نوشتن هد در محل صحیح روی دیسک. زمان جستجو اغلب با عنوان سرعت چرخش برای مقایسه عملکرد هارد دیسک‌ها جایگزین می‌شود.

سرعت چرخش هرچه بیشتر باشد، به معنای کمتر بودن زمان جستجو در هارد اینترنال است. زمان جستجو بر حسب میلی‌ثانیه سنجیده می‌شود.

2. سرعت اسپیندل

به این پارامتر، سرعت انتقال هم گفته می‌شود. اسپیندل سرعت چرخش دیسک را تعیین می‌کند، بنابراین هرچه سرعت اسپیندل بیشتر باشد، سرعت خواندن و نوشتن داده و انتقال داده‌ها به کامپیوتر بیشتر خواهد بود.

3. زمان تأخیر

منظور از زمان تأخیر، مدت زمانی است که پلاتر چرخان برای انتقال داده‌های مورد نظر برای خواندن و نوشتن هد لازم صرف می‌کند.

هرچه این زمان کمتر باشد، سرعت انتقال داده‌ها بیشتر خواهد بود.

ویژگی‌های هارد دیسک اینترنال

هر هارد اینترنال دارای یک سری ویژگی‌های اصلی است که برای پشتیبانی از عملکرد سیستم‌ها در نظر گرفته می‌شود:

مشخصات هارد اینترنال

  • هارد اینترنال بخشی از سخت‌افزار کامپیوتر است که شروع برنامه و داده‌های اولیه سیستم عامل را ضبط و ذخیره می‌کند، بدون هارد دیسک ممکن است کامپیوتر به درستی کار نکند.
  • هارد دیسک وظیفه ضبط، نوشتن و خواندن فایل‌های مختلف را با سرعت بسیار بالا بر عهده دارد. می‌توان هرگونه اطلاعات دیجیتالی (برنامه‌های کاربردی، موسیقی، تصاویر، فیلم‌ها، اسناد، برنامه‌ها، و غیره) را ذخیره نمود.
  • مکانیزم ذخیره‌سازی هارد اینترنال فرار نیست، یعنی حتی پس از خاموش شدن کامپیوتر، داده‌ها از بین نمی‌روند یا حذف نمی‌شوند.
  • یک هارد اینترنال قادر است اطلاعاتی را که از قبل روی کامپیوتر برنامه‌ریزی شده‌اند و همچنین اطلاعاتی را که اخیراً دانلود کرده‌اید، ذخیره کند.
  • تمام اطلاعات موجود در هر فایل را در عرض چند ثانیه ضبط، پردازش، انتقال و نمایش داده می‌شود و امکان دسترسی سریع به فایل‌ها به کمک هارد دیسک، فراهم است.
  • هارد اینترنال در واقع به عنوان پُلی بین نرم‌افزار و سخت‌افزار عمل می‌کند تا برنامه‌ها و داده‌ها به راحتی بین نرم‌افزارها و سخت‌افزارهای کامپیوتر ردوبدل شوند. مثلاً یک بازی را در نظر بگیرید، اجرای بازی با فراخوانی فایل منبع آن از هارد صورت گرفته و سپس داده‌های فراخوانی شده در پردازنده و کارت گرافیک پردازش می‌شوند.
  • اطلاعات ذخیره شده در هارد اینترنال را می‌توان با اتصال از طریق پورت‌های خارجی بر روی هر کامپیوتر یا دستگاهی بازیابی کرد. به عبارت دیگر، بازیابی اطلاعات هارد اینترنال در صورت بروز مشکل برای کامپیوتر، از طریق اتصال آن به یک سیستم دیگر امکان‌پذیر است.

بیشتر بخوانید : ریکاوری رایگان هارد وسترن دیجیتال فقط با گارانتی آونگ

انواع رابط هارد اینترنال

یک هارد دیسک اینترنال از یک سری تراشه و مدارهای الکترونیکی تشکیل شده است که در کنار بخش‌های مکانیکی وظیفه ذخیره و ارسال اطلاعات را بر عهده دارند.

اتصال هارد اینترنال به کامپیوتر

1. ساتا (SATA)

SATA مخفف عبارت لاتین serially advanced technology attachment است به معنای اتصال فناوری پیشرفته سریال. سیگنال‌های سریال برای انتقال داده‌ها، دستورالعمل‌ها و اطلاعات استفاده می‌شود.

مزیت اصلی SATA این است که کابل‌های آن نازک‌تر و بلندتر هستند. برای اتصال هارد اینترنال به لپ تاپ نیز از استاندارد ساتا استفاده می‌شود. برخی از مزایا و معایب استاندارد ارتباطی ساتا عبارت است از:

  • کابل‌های SATA انعطاف‌پذیر و نازک‌تر هستند.
  • نرخ انتقال در کابل‌های SATA بسیار بالاتر از HHD است.
  • مدیریت طول کابل‌های SATA بسیار آسان است.
  • استاندارد ساتا قادر است RAID را به روشی کارآمد مدیریت کند.
  • ساتا امکان ایجاد یک ارتباط داخلی-خارجی را فراهم می‌کند.
  • درایوهای SATA فقط در یک IDE قابل‌استفاده هستند.
  • کامپیوتر فقط می‌تواند از یک رابط برگشت‌پذیر SATA به IDE استفاده کند.
  • اگر طول کابل ساتا بیش از حد طولانی باشد، دستگاه‌های سریالی که با سرعت بالا هدایت می‌شوند ممکن است در معرض تداخل قرار گیرند.

بیشتر بخوانید : آموزش نحوه پیکربندی درایوهای RAID در ویندوز 10

EIDE .2

EIDE مخفف عبارت Enhanced Integrated Drive Electronics است. EIDE یک رابط دستگاه است که از سیگنال‌ها به صورت موازی برای انتقال دستورالعمل‌ها، داده‌ها و غیره استفاده می‌کند.

سرعت انتقال داده EIDE به صورت تقریبی حداکثر 133 مگابیت در ثانیه است.

SCSI .3

SCSI مخفف عبارت Small Computer System Interface است. این استاندارد هم به عنوان استاندارد انتقال سیگنال موازی استفاده می‌شود و نمی‌تواند بیشتر از 8 تا 15 دستگاه را پشتیبانی کند.

استاندارد SCSI از هارد دیسک اینترنال، درایو اکسترنال، چاپگر و غیره پشتیبانی می‌کند.

انواع هارد اینترنال

هارد اینترنال بر اساس فناوری مورد استفاده برای ساخت آن به دو دسته کلی تقسیم‌بندی می‌شوند:

هارد اینترنال HDD

HDD مخفف Hard Drive Disk بوده و به عنوان دیسک درایو سخت ترجمه می‌شود. این نوع هارد اینترنال برای ذخیره داده‌ها به طور دائمی طراحی شده و از یک یا چند دیسک بسیار نازک تشکیل شده است که امکان ضبط صحیح داده‌ها را فراهم می‌کند.

این مدل‌های هارد، از قطعات فلزی تشکیل شده‌اند، به همین دلیل به آن‌ها “هاردهای مکانیکی” نیز می‌گویند. بسته به میزان نازکی دیسک‌ها، سرعت و عملکرد هارد در ذخیره اطلاعات متفاوت است.

مزایا و معایب هارد اینترنال HDD عبارت‌اند از:

  • ظرفیت ذخیره‌سازی بیشتری دارند.
  • با تنوع بالا و رنج قیمت‌های متنوع در بازار قابل‌دسترس است.
  • شروع عملیات و اجرای برنامه‌ها زمان زیادی می‌برد.
  • هنگام کار صدا ایجاد می‌کنند.
  • عملکرد و بازدهی آن‌ها پایین است.
  • با توجه به ساختار مکانیکی، فضای بیشتری را در داخل کامپیوتر اشغال می‌کنند.
  • انرژی بیشتری مصرف می‌کنند.
  • بسته به کار نوع کاربرد، به طور متوسط عمر مفید بسیار بیشتری دارند.

درایو اینترنال SDD

SSD مخفف عبارت Solid State Drive است که با عنوان درایو حالت جامد ترجمه می‌شود. این نوع درایو اینترنال گزینه‌ای قابل‌اطمینان‌تر نسبت به هارد دیسک‌های مکانیکی هستند، زیرا SSD ها از ریزتراشه‌هایی تشکیل شده‌اند که دارای حافظه فلش به هم پیوسته هستند.

این ویژگی، امکان ذخیره اطلاعات را بدون حذف فوری فراهم می‌کند، حتی اگر هارد دیسک قطع شده باشد. مکانیزم خواندن و نوشتن در درایو اینترنال SSD به مکانیزم هد و چرخش مکانیکی وابسته نیست، بنابراین هنگام کار کردن نویز و صدای اضافی ایجاد نمی‌کند.

سرعت انتقال داده‌ها در این نوع هارد، بین 200 مگابایت بر ثانیه تا حداکثر سرعت 520 مگابایت بر ثانیه متغیر است. این بدان معنی است که این درایو SSD، تا 10 برابر سریع‌تر از یک هارد اینترنال HDD با سرعت 7200 rpm امکان انتقال داده را فراهم می‌کند.

مزایا و معایب درایوهای اینترنال SSD عبارت‌اند از:

  • ظرفیت ذخیره‌سازی آن‌ها کم‌تر است.
  • نسبت به هارد اینترنال HDD گران‌تر هستند.
  • سرعت خواندن و نوشتن داده‌ها بالاست.
  • هنگام کار، صدا و نویز ایجاد نمی‌کند.
  • عملکرد و بازدهی آن بالاست.
  • اندازه آن‌ها متفاوت است و از ابعاد بسیار کوچک‌تری نسبت به HDD برخوردارند.
  • مصرف برق آن کم است.
  • عمر مفید SSD نسبتاً کم است، اگرچه بسته به نوع کاربرد ممکن است متفاوت باشد.

بیشتر بخوانید : مقایسه هارد دیسک و SSD : چه تفاوت هایی با هم دارند ؟

سخن پایانی

هارد دیسک اینترنال یک مؤلفه ضروری در کامپیوتر و لپ تاپ است، زیرا برخی از سیستم عامل‌ها و تمام فایل‌هایی که از نظر ما مهم هستند در آن ذخیره می‌شوند، از جمله: فیلم، عکس، موسیقی، اسناد و موارد دیگر.

در انواع هارد دیسک اینترنال، نوشتن و خواندن تمام داده‌ها، چه داده‌هایی که از قبل روی کامپیوتر ذخیره کرده‌ایم و چه داده‌هایی که اخیراً دانلود کرده و به یا از یک محیط ذخیره‌سازی دیگر مانند فلش مموری به کامپیوتر منتقل کرده‌ایم، انجام می‌گیرد. به همین دلیل هارد دیسک اینترنال یک عنصر اساسی و کلیدی در کامپیوتر است.

به لطف فناوری‌هایی که در حال حاضر توسعه یافته‌اند، می‌توانیم از انواع هارد دیسک‌هایی با ظرفیت و سرعت بالاتر بهره ببریم که تفاوت زیادی با هارد دیسک‌های چند سال پیش دارند. این فناوری‌ها با توسعه درایوهای حالت جامد توسعه یافته‌اند، از سرعت ذخیره بیشتری برخوردارند اما در مقابل عمر نسبتاً کمتری دارند.

همچنین ظرفیت‌های SSD هنوز به حداکثر ظرفیت‌های موجود HDD نرسیده است و ظرفیت‌های بالای SSD قیمت بسیار بالایی دارند که شاید خرید آن‌ها چندان معقول نباشد مگر برای کاربردهای خاص مثل گیمینگ و یا طراحی گرافیکی.