هر آنچه که باید درباره نصب و تست هارد دوربین مداربسته بدانید!

دوربین‌های مدار بسته امروزی از هاردهای اینترنال مخصوص با ظرفیت بالا و قابلیت اطمینان بهتر نسبت به هارد دیسک‌های معمولی استفاده می‌کنند، با این حال گاهی ممکن است نیاز به تست هارد دوربین مداربسته پیدا کنید.

دستگاه‌های DVR و NVR که به ترتیب برای ضبط ویدئویی دیجیتال و ضبط ویدئویی شبکه مورد استفاده قرار می‌گیرند، هرچند مکانیزم پیچیده‌ای ندارند، اما ممکن است در استفاده از آن‌ها چالش‌های زیادی برای کاربران به وجود بیاید.

استفاده از دوربین‌های مدار بسته و سیستم‌های امنیتی و نظارتی امروزه بسیار فراگیر شده است، بنابراین بسیاری از کاربران کامپیوتر ممکن است به نوعی در محل کار و یا حتی خانه خود با چالش‌های مربوط به این سیستم‌ها دست به گریبان شوند.

یکی از مشکلاتی که در این سیستم‌ها رخ می‌دهد، مشکل نشناختن هارد در DVR است که دلایل زیادی باعث بروز آن می‌شود. همچنین در اولین مرحله، بسیاری از افراد مبتدی در نصب هارد دوربین مداربسته هم ممکن است با مشکل مواجه شوند.

به همین دلیل آموزش صحیح نصب و تست هارد دوربین مداربسته برای این افراد ضروری است. در این مقاله قصد داریم در مورد روش تست هارد دوربین مداربسته و نصب اولیه آن توضیحاتی ارائه دهیم. همچنین علت ضبط نکردن هارد دوربین مداربسته و روش‌های رفع این مشکل را بررسی خواهیم کرد.

در صورتی که قصد خرید هارد دوربین مداربسته دارید یا از سیستم‌های امنیتی استفاده می‌کنید، با ما همراه باشید تا در صورت به وجود آمدن چنین مشکلی، شیوه رفع آن را بدانید.

نصب هارد دوربین مداربسته

در این بخش می‌خواهیم با طریقه نصب هارد دوربین مدار بسته در یک دستگاه DVR آشنا شویم. دستگاه‌های DVR به عنوان یک رابط بین دوربین‌های مدار بسته و درایو ذخیره‌سازی که عمدتاً یک هارد اینترنال است، استفاده می‌شود.

این دستگاه‌ها، دارای پورت‌های ورودی هستند که اطلاعات ویدئویی ضبط شده توسط دوربین‌های دیجیتال را دریافت کرده و بر اساس تنظیماتی که روی آن‌ها صورت گرفته است، روی هارد دیسک ذخیره می‌کنند.

دستگاه DVR هم مانند هر دستگاه دیجیتال دیگر دارای یک سیستم عامل است که تنظیمات مختلف را می‌توان روی آن انجام داد. در ادامه مراحل نصب هارد دوربین مدار بسته را توضیح خواهیم داد:

بیشتر بخوانید : تاثیر SSD بر بازی­ های کامپیوتری، DVR ها و دستگاه های NAS

مرحله 1: باز کردن قاب دستگاه DVR

در نخستین مرحله، قاب دستگاه DVR را باز کنید. معمولاً به کمک یک پیچ گوشی می‌توانید پیچ‌های موجود در پشت قاب را باز کرده و آن را جدا نمایید.

ممکن است گیره‌هایی در اطراف قاب وجود داشته باشد که علاوه بر پیچ‌ها، برای محکم کردن آن استفاده می‌شود بنابراین با احتیاط این کار را انجام دهید تا گیره‌ها نشکنند. پس از باز کردن قاب دستگاه، محل نصب هارد دوربین مدار بسته را خواهید دید.

مرحله 2: آماده‌سازی هارد دیسک

در مرحله دوم، هارد را از بسته‌بندی خارج کرده و دو عدد کابل پشت آن را به محل مربوطه در دستگاه DVR متصل کنید. کابل اول مربوط به پاور هارد است که به پورت بزرگ‌تر متصل می‌شود و کابل دوم هم کابل دیتا است که درست کنار کابل تغذیه قرار دارد و به پورت نزدیک به آن وصل می‌گردد.

در انتها، پیچ‌های مهارکننده هارد را که روی قاب داخلی DVR متصل می‌شوند، محکم کنید تا هارد در داخل دستگاه جابجا نشود.

اتصال هارد داخل دستگاه DVR

مرحله 3: بستن قاب دستگاه DVR

پس از بستن پیچ‌های مهارکننده هارد دیسک و اتصال کابل دیتا و پاور آن، از محکم شدن هارد در داخل قاب دستگاه DVR اطمینان حاصل کنید.

برخی از دستگاه‌های DVR دارای یک ریل و یا شیارهایی هستند که هارد دستگاه دوربین مدار بسته در داخل آن‌ها فیکس می‌شود، دقت کنید این کار به درستی انجام شده و هارد در جای خود تکان نخورد.

روش تست هارد دوربین مداربسته

پس از نصب هارد دوربین مدار بسته، نوبت به تست آن می‌رسد. دستگاه‌های DVR دارای پورت اتصال پاور و مانیتور هستند. در اولین مرحله، کابل پاور و کابل مانیتور دستگاه را متصل کنید. سپس دستگاه را راه‌اندازی کرده و اجازه دهید که مراحل شناسایی هارد دیسک توسط سیستم عامل DVR انجام شود.

سپس با فشردن دکمه منو (Menu) روی دستگاه وارد تنظیمات آن شوید. همچنین می‌توانید از دکمه Menu روی ریموت کنترل دستگاه هم استفاده کنید. در این مرحله از شما پسورد خواسته می‌شود که قبلاً توسط سازنده دستگاه DVR تعریف شده و در اختیار شما قرار گرفته است. در غیر این صورت، پسورد پیش‌فرض وجود ندارد و تنها کافی است دکمه OK را روی ریموت کنترل فشار دهید.

با ورود به قسمت منو، گزینه Configuration را انتخاب کرده و سپس روی گزینه HDD Management کلیک کنید.

در نهایت با انتخاب گزینه HDD Setup، دستگاه‌، هارد دیسک جدید را شناسایی کرده و عبارت Change HDD را در مقابل گزینه HDD Status نمایش می‌دهد. در قسمت پایین این منو، گزینه HDD Clear را انتخاب کرده و دکمه Enter یا OK را فشار دهید.

در این مرحله هر جا از شما پسورد خواسته شد، آن را وارد کنید. در صورتی که مراحل را درست طی کرده باشید دوباره به تنظیمات صفحه HDD Setup باز خواهید گشت. در این حالت در مقابل HDD Status عبارت Empty را مشاهده خواهید کرد. سپس با فشردن دکمه Menu روی ریموت کنترل از قسمت تنظیمات خارج خواهید شد و دوربین‌های مدار بسته روی صفحه نمایش ظاهر می‌شوند.

با فشردن دکمه رکورد روی دستگاه DVR و یا ریموت کنترل، دستگاه شروع به ضبط تصاویر دوربین‌ها خواهد کرد. صبر کنید تا زمان کافی برای ضبط تصاویر طی شود. سپس دکمه Stop را فشار داده و دکمه Search و سپس Enter را بفشارید.

در صفحه جدیدی که باز می‌شود، دستگاه فایل ویدئویی ضبط شده را برای شما نمایش خواهد داد. در صورتی که این فایل وجود داشته باشد، تبریک می‌گوییم عملیات نصب هارد دوربین مدار بسته و تست آن به پایان رسیده است!

بیشتر بخوانید : بهترین راهکارها و تجهیزات سیستم نظارت تصویری PoE

رفع مشکل نشناختن هارد در DVR

گاهی اوقات ممکن است هارد دیسک توسط دستگاه DVR شناسایی نشود. در این حالت می‌بایست راه‌کارهای مختلفی را برای حل این مشکل امتحان کرد.

عدم شناسایی هارد در DVR

در ادامه راه‌کارهای سریع برای حل مشکل نشناختن هارد در DVR را ارائه می‌دهیم:

1. از سلامت هارد دیسک خود اطمینان حاصل کنید.

درایو HDD از نوع مکانیکی-الکتریکی بوده و به ضربه حساس است. ممکن است اشکال از خود هارد دیسک باشد. برای این کار یک هارد دیگر تهیه کرده و آن را به روشی که قبلاً توضیح دادیم در داخل دستگاه DVR نصب نمایید.

در صورتی که هارد جدید توسط دستگاه شناسایی شد و ضبط ویدئو روی آن بدون مشکل صورت گرفت، احتمالاً اشکال از هارد شما بوده است. برای دسترسی به اطلاعات آن می‌توانید از روش‌های بازیابی اطلاعات هارد اینترنال استفاده کنید.

بیشتر بخوانید : آموزش گام‌به‌گام بازیابی اطلاعات هارد اینترنال

از آنجایی که ابعاد هارد دستگاه DVR و کامپیوترهای PC یکی است (3.5 اینچی)، با نصب هارد خود روی یک کامپیوتر نیز می‌توانید آن را تست کرده و در صورت وجود مشکل، باید به فکر تعمیر هارد دوربین مداربسته خود باشید.

2. ممکن است مشکل از کابل برق یا آداپتور دستگاه باشد.

در صورتی که کابل و یا پورت اتصال آن دارای قطعی باشد، ممکن است برق به هارد دستگاه نرسیده و باعث عدم شناسایی آن شود.

همچنین این مشکل می‌تواند به صورت مقطعی باعث توقف ضبط دوربین مداربسته شود.

3. سیستم عامل دستگاه DVR را تست کنید.

ممکن است سیستم عامل دستگاه نیاز به به‌روزرسانی داشته باشد تا بتواند هارد دیسک را شناسایی کند. برای این منظور به وب‌سایت سازنده دستگاه DVR مراجعه کرده و سیستم عامل جدید آن را دانلود نمایید و از طریق اتصال دستگاه به کامپیوتر، آن را به‌روزرسانی کنید.

در نهایت اگر با تمهیدات فوق باز هم مشکل نشناختن هارد در DVR وجود داشته باشد، احتمالاً با مشکل سخت‌افزاری در دستگاه DVR روبرو هستید که نیاز به تعمیر دارد.

معمولاً شرکت‌های ارائه دهنده دستگاه‌های DVR خدمات پس از فروش، گارانتی و تعمیر را برای محصولات خود ارائه می‌دهند که با تماس با پشتیبانی آن‌ها می‌توانید از این خدمات استفاده کنید.

هاردهای وسترن دیجیتال عرضه شده توسط آونگ علاوه بر گارانتی 2 ساله، شامل سرویس رایگان ریکاوری اطلاعات در 6 ماه اول گارانتی می‌شوند. اگر قصد خرید هارد برای دوربین مدار بسته دارید، پیشنهاد ما به شما، استفاده از هاردهای بنفش WD است.

هاردهای بنفش WD

ضبط نکردن هارد دوربین مداربسته

یکی از دیگر از مشکلات مربوط به سیستم‌های امنیتی، ضبط نکردن هارد دوربین مداربسته است که علت آن را در این بخش بررسی می‌کنیم.

اگر راهکارهای ارائه شده در بخش قبلی را مورد بررسی قرار دادید و مشکلی پیدا نکردید، در این صورت علت ضبط نکردن هارد دوربین مداربسته می‌تواند از پر شدن هارد آن باشد.

تنظیمات دستگاه‌های DVR به‌گونه‌ای است که بر اساس رزولوشن و نرخ فریم تصاویر ویدئویی و تعداد دوربین‌های پشتیبانی شده، به درایو ذخیره‌سازی نیاز دارند. اگر ظرفیت هارد اینترنال متناسب با این تنظیمات انتخاب نشود، ممکن است تصاویر جدید دیگر روی هارد ذخیره نشوند.

تعویض هارد دیسک با یک درایو با ظرفیت بیشتر و یا استفاده از هارد دیسک دوم در دستگاه DVR راه‌کار این مشکل است. البته ممکن است دستگاه DVR از نصب هارد دوم پشتیبانی نکند، بنابراین تنها راه موجود، ارتقاء ظرفیت هارد است.

سخن پایانی

نصب هارد دوربین مداربسته و روش‌های تست آن، نیاز به دانش خاصی در مورد این سیستم ندارد. امروزه به دلیل استفاده گسترده از سیستم‌های امنیتی و نظارتی، تقریباً در هر اداره و شرکت و حتی منزل مسکونی، دوربین‌های مدار بسته وجود دارند بنابراین یادگیری روش نصب هارد دوربین مدار بسته و تست آن تقریباً برای هر کسی لازم است.

در این مقاله به این دو موضوع پرداختیم و نکاتی را هم در مورد مشکل نشناختن هارد در DVR بیان کردیم. همیشه توصیه ما این است که اگر روش‌های اولیه رفع مشکلات مربوط به سیستم‌های نظارتی و امنیتی جواب نداد، از یک متخصص در این زمینه کمک بگیرید زیرا حساسیت این سیستم‌ها بالاست و استفاده نادرست از آن‌ها می‌تواند خسارت‌های مالی برای شما به بار آورد.