بهترین هارد برای دوربین مدار بسته در بازار کدام است؟ {آپدیت 1401}

توسعه فناوری‌های ساخت دوربین‌های مدار بسته با کیفیت تصویربرداری بالا و نرخ فریم بالا به گسترش استفاده از این سیستم‌های امنیتی کمک کرده است. هرچند این سیستم‌ها از اجزای محدودی تشکیل می‌شوند اما همین اجزای محدود می‌بایست از ویژگی‌های خاصی برخوردار باشند. یکی از اجزای مهم در یک سیستم امنیتی، هارد دوربین مدار بسته است که با هاردهای اینترنال مورد استفاده در کامپیوترهای معمولی تفاوت دارد. اما بهترین هارد برای دوربین مدار بسته چه ویژگی‌هایی دارد؟

در این مقاله قصد داریم با انواع هارد دوربین مدار بسته و ویژگی‌های آن‌ها آشنا شویم. همچنین مشخصه‌های بهترین هارد برای دوربین مدار بسته را بررسی کنیم تا وجه تمایز این هارد دیسک‌ها با هارد دیسک‌های معمولی واضح‌تر باشد.

در صورتی که قصد خرید هارد دوربین مدار بسته را دارید، پیشنهاد می‌کنیم با ما همراه باشید و مطالب ارائه شده در این مقاله را به دقت مطالعه کنید.

هارد دوربین مدار بسته چیست؟

پیش از آنکه به معرفی بهترین هارد دوربین مدار بسته بپردازیم، بهتر است به این سؤال پاسخ دهیم که اصلاً هارد دوربین مدار بسته چیست و چه خصوصیاتی دارد؟

هارد دوربین مدار بسته، یک سیستم ذخیره‌سازی است که در سیستم‌های ضبط تصاویر ویدئویی دیجیتال یا DVR و یا در سیستم‌های ضبط تصاویر ویدئویی شبکه (NVR) استفاده می‌شود.

بیشتر بخوانید : آموزش راه‌اندازی NVR برای دوربین‌های Ip

هردوی این سیستم‌ها جزو تجهیزات امنیتی هستند و مکانیزم عملکرد آن‌ها مشابه هم است. در سیستم‌های امنیتی، از یک دوربین مدار بسته برای ثبت تصاویر استفاده می‌شود و در شبکه سیستم NVR، همین تصاویر برای حفظ امنیت شبکه به کار می‌رود.

ویژگی خاص این هاردها، عملکرد آن‌ها به صورت 24/7 است یعنی طی 24 ساعت شبانه‌روز و 7 روز هفته در حال ضبط تصاویر ویدئویی هستند. بنابراین این هاردها با هاردهای معمولی مورد استفاده در کامپیوترهای PC و یا سرورها تفاوت دارند.

نصب هارد در دستگاه DVR و NVR

بر همین اساس، انتخاب بهترین هارد دوربین مدار بسته از اهمیت بالایی برخوردار است زیرا نتایج عملکرد یک سیستم امنیتی در هارد اینترنال ذخیره‌سازی شده و بعداً مورد استفاده قرار می‌گیرد.

اگر هارد دیسک به هر دلیلی قادر به پخش تصاویر ضبط شده نباشد و یا اصلاً به دلیل پر شدن حجم و یا مشکلات سخت‌افزاری تصویری را ضبط نکرده باشد، عملکرد سیستم حفاظتی و امنیتی زیر سؤال می‌رود!

همچنین تفاوت‌های دیگری بین هارد مناسب برای دوربین مدار بسته و هاردهای معمولی مورد استفاده در PC وجود دارد. هارد مورد استفاده در دستگاه DVR دارای مکانیزم ساخت پیشرفته‌تری است و قابلیت اطمینان بالاتری در حفظ و نگهداری اطلاعات تحت شرایط سخت محیطی دارد.

در واقع یک هارد دوربین مدار بسته بیش از 95% عمر مفید خود را در حال ضبط و نوشتن اطلاعات است و تنها کمتر از 5% مواقع اطلاعات از روی آن خوانده می‌شود.

همچنین نرم‌افزارها و سیستم عامل یک هارد مناسب برای دوربین مدار بسته به‌گونه‌ای طراحی شده است که با نرم‌افزارها و اپلیکیشن‌های مختص این کار سازگار باشد و سرعت نوشتن اطلاعات را بیشتر کند. همین تفاوت‌ها باعث شده است که یک هارد دوربین مدار بسته نسبت به هاردهای معمولی قیمت بیشتری هم داشته باشد.

مسئله بعدی ظرفیت هارد دوربین مدار بسته است که اغلب در یک هارد مناسب دوربین مدار بسته بیشتر از هارد معمولی است. دلیل این مسئله این است که اطلاعات ویدئویی که توسط دوربین‌ها ثبت می‌شوند دارای کیفیت و رزولوشن بالایی هستند و حجم زیادی دارند، بنابراین برای نگهداری این اطلاعات به فضای بیشتری نیاز است.

راهنمای خرید هارد دوربین مدار بسته

بهترین هارد برای دوربین مدار بسته

برای انتخاب بهترین هارد برای دوربین مدار بسته می‌بایست چندین فاکتور را در نظر گرفت:

  • به برند سازنده هارد دقت کنید. برندهای متفرقه که جامعه کاربری کوچکی دارند، محصولاتی با قابلیت اطمینان کمتر عرضه می‌کنند که در آینده می‌تواند مشکلات زیادی را از نظر گارانتی و خدمات پس از فروش و ریکاوری هارد دوربین مدار بسته برای شما به وجود آورد. اعتبار شرکت سازنده هارد دوربین مدار بسته یک فاکتور مهم است که تضمین‌کننده کیفیت و طول عمر بالای محصولات آن شرکت است.
  • هارد سازگار با سیستم ضبط خود تهیه کنید. یک فاکتور مهم دیگر در انتخاب بهترین هارد برای دوربین مدار بسته، توجه به سازگاری دوربین‌ها، سیستم DVR و هارد دیسک است. معمولاً شرکت‌های حرفه‌ای سازنده دوربین‌های مدار بسته و سیستم ضبط تصویر، لیستی از هارد دیسک‌های سازگار با دستگاه‌های خود را منتشر می‌کنند که مدل‌های توصیه شده برای این منظور است. سعی کنید از هارد دیسک‌هایی استفاده کنید که در لیست این شرکت‌ها ذکر شده‌اند.
  • به قیمت هارد دیسک‌ها توجه کنید. معمولاً قیمت هارد مناسب برای دوربین مدار بسته نسبت به هاردهای معمولی گران‌تر است. بنابراین اگر محصولی را دیدید که قیمت پایین و نامتعارفی دارد، به کیفیت آن مشکوک شوید! از آنجایی که هارد دیسک در یک سیستم امنیتی از اهمیت بالایی برخوردار است، کیفیت پایین آن می‌تواند زیان‌های جبران‌ناپذیری برای کاربر به دنبال داشته باشد.
  • ظرفیت هارد دیسک را بررسی کنید و با نوع کاربری خود مطابقت دهید. عموماً برای کاربردهای امنیتی، هارد دیسک‌های مورد استفاده در دستگاه‌های DVR و یا NVR مدت زمان زیادی در حال ضبط تصاویر با کیفیت بالا و حجم زیاد هستند. بنابراین ظرفیت بالا برای این نوع هارد دیسک‌ها ضروری است. هرچند ظرفیت بالاتر به معنی قیمت بیشتر هم است پس باید بین قیمت و میزان ظرفیتی که پاسخگوی نیاز شما باشد، حالت بینابینی را انتخاب کنید.

اگر قصد خرید بهترین هارد برای دوربین مدار بسته را دارید، ما به شما هاردهای بنفش وسترن دیجیتال را پیشنهاد می‌کنیم. این هاردها به‌طور اختصاصی برای استفاده در سیستم‌های نظارتی و دوربین‌های مدار بسته طراحی شده‌اند.

هارد بنفش WD

از مهمترین ویژگی‌های آن‌ها می‌توان به ظرفیت تا 14 ترابایتی، پشتیبانی از حداکثر 64 دوربین به ازای هر هارد درایو، فناوری انحصاری AllFrame و WDDA اشاره کرد. علاوه بر آن، گارانتی 2 ساله آونگ و 6 ماه ریکاوری رایگان اطلاعات از مزایای هاردهای بنفش WD به‌شمار می‌روند.

نکاتی جهت انتخاب بهترین هارد برای دوربین مدار بسته

ذکر چند نکته که معمولاً جزو سؤالات پرتکرار کاربران است، برای انتخاب هارد مناسب دوربین مدار بسته می‌تواند مفید باشد:

آیا می‌توان از هارد اکسترنال هم برای دستگاه DVR/NVR استفاده کرد؟

شاید برای شما هم این سؤال پیش آمده باشد که آیا می‌توان از هارد اکسترنال به جای هارد اینترنال در سیستم امنیتی استفاده کرد؟ در پاسخ باید گفت بله، در صورتی که دستگاه DVR از پورت‌های اتصال هارد اکسترنال که عموماً پورت پرسرعت USB هستند پشتیبانی کند، می‌توان از آن استفاده نمود.

همچنین مسئله دیگر این است که برای سیستم عامل دستگاه DVR، امکان تعریف هارد اکسترنال به عنوان درایو ذخیره‌سازی تصاویر وجود داشته باشد. برخی از رکوردرها تنها برای ضبط تصاویر روی هارد اینترنال برنامه‌ریزی شده‌اند بنابراین نمی‌توان فضای ذخیره‌سازی دیگری را برای آن‌ها اختصاص داد.

برای حل مشکل عدم شناسایی هارد توسط دستگاه DVR چه باید کرد؟

یک مشکل احتمالی در استفاده از انواع هارد دوربین مدار بسته در دستگاه‌های DVR/NVR، عدم شناسایی هارد توسط دستگاه است. این مسئله یک مشکل فنی است که به صورت خطای عدم شناسایی هارد HDD ظاهر می‌شود.

بیشتر این مشکلات به دلیل قطعی کابل متصل‌کننده هارد دیسک به دستگاه DVR رخ می‌دهد و این مسئله یا از سوکت اتصال و یا خود کابل ساتا ناشی می‌شود. برای حل این مشکل ابتدا اتصال کابل و سوکت آن را چک کنید و در صورتی که از اتصال مناسب هارد دیسک اطمینان حاصل کردید، دستگاه DVR را ریبوت کنید.

باز هم اگر همچنان مشکل پابرجا بود، سعی کنید هارد را به یک پورت دیگر روی دستگاه DVR وصل کنید، زیرا ممکن است مشکل از پورت خود دستگاه باشد. همچنین می‌توانید با اتصال هارد دیسک به یک کامپیوتر، از سلامت خود هارد دیسک اطمینان پیدا کرده و مشکل را در دستگاه رکوردر DVR جستجو کنید.

آیا می‌توان از کامپیوتر یا لپ تاپ به جای دستگاه DVR استفاده کرد؟

برخی معتقدند که می‌توان به جای دستگاه رکوردر DVR از یک لپ تاپ یا کامپیوتر PC نیز استفاده کرد. تأیید یا عدم‌تأیید این ادعا به کاربرد شما بستگی دارد. در واقع تعداد دوربین‌هایی که برای ضبط تصاویر مورد استفاده قرار می‌گیرند تعیین‌کننده دستگاه رکوردر هستند.

اگر تعداد دوربین‌های کمی دارید، مثلاً 2 یا 3 دوربین هم‌زمان کار ضبط ویدئو را انجام می‌دهند، در این صورت از یک کامپیوتر که دارای هارد مناسب برای دوربین مدار بسته است، می‌توان استفاده کرد. اما اگر تعداد دوربین‌های شما بیشتر از 3 است و به صورت موازی مناطق مختلفی را پایش می‌کنند، استفاده از یک دستگاه DVR با قابلیت پشتیبانی از تعداد دوربین زیاد توصیه می‌شود.

آیا می‌توان از هارد دوربین مدار بسته در کامپیوتر هم استفاده کرد؟

همان‌طور که گفتیم، مکانیزم طراحی و نوع کاربری هارد مناسب برای دوربین مدار بسته و هارد معمولی PC با هم فرق دارد. این تفاوت علاوه بر ظرفیت قابل ذخیره‌سازی، در مکانیزم های حفاظتی در مقابل لرزش‌های محیطی، تابش نور خورشید، دما و رطوبت بالا و غیره است که در انواع هارد دوربین مدار بسته در نظر گرفته شده است.

این قابلیت‌ها، قیمت یک هارد دوربین مدار بسته را نسبت به هاردهای معمولی بیشتر کرده است. بنابراین اگر محدودیتی در بودجه ندارید، می‌توانید از هارد دوربین مدار بسته برای کاربردهای عادی در یک کامپیوتر PC نیز استفاده کنید.

البته باید در نظر داشت که در یک هارد دوربین مدار بسته، سرعت نوشتن بهینه‌سازی شده است و سرعت خواندن اطلاعات چندان بالا نیست. در حالی که در کاربردهای عادی، سرعت خواندن و نوشتن اطلاعات باید تقریباً یکسان باشد.

سخن پایانی

اگر به دنبال خرید هارد دوربین مدار بسته هستید، باید با مشخصات بهترین هارد ارائه شده برای این منظور آشنا شوید. همچنین شناخت تفاوت‌های هارد مناسب دوربین مدار بسته با هاردهای معمولی می‌تواند به شما در انتخاب بهترین گزینه کمک کند.

بهترین هارد دوربین مدار بسته هم از نظر ظرفیت و هم از نظر قابلیت‌های حفاظتی و سرعت نوشتن اطلاعات با یک هارد معمولی متفاوت است. این نوع هارد دیسک‌ها برای کاربردهای 24/7 طراحی شده‌اند و عمر مفید بیشتری دارند.

اتصال آن‌ها به دستگاهی DVR از طریق کابل‌های ساتا پرسرعت انجام می‌گیرد و از همه مهم‌تر، توسط شرکت‌هایی ارائه می‌شوند که به صورت خاص روی تولید هارد مناسب دوربین مدار بسته و سیستم‌های امنیتی تمرکز دارند. کیفیت بالای این نوع هارد دیسک‌ها، ضامن عملکرد قابل‌اطمینان و طول عمر بالای آن‌ها است.