طول عمر هارد اینترنال چقدر است؟ (کامپیوتر، لپ تاپ، دوربین مداربسته و …)

همه ما از هارد اینترنال در دستگاه‌های مختلف برای ذخیره اطلاعات مهم خود استفاده کرده‌ایم. این اطلاعات می‌تواند، اطلاعات کاری، سازمانی و حتی فایل‌های خصوصی باشد که برای هر فرد یا سازمانی از اهمیت بالایی برخوردار است.

اما آیا هاردهای اینترنال یک وسیله قابل‌اعتماد برای ذخیره این اطلاعات هستند؟ آیا می‌توان انتظار داشت که این اطلاعات برای سال‌ها روی هارد باقی می‌ماند؟

پاسخ این سؤال کمی دشوار است و به عوامل مختلفی بستگی دارد زیرا عمر هارد اینترنال بر اساس تخمین‌ها و تست‌های مختلفی که صورت گرفته است، محدود است.

بنابراین نمی‌توان انتظار داشت که این قطعات عمر طولانی و یا نامحدود داشته باشند.

در این مقاله می‌خواهیم به این سؤال پاسخ دهیم که عمر هارد اینترنال چقدر است و این عمر مفید به چه عواملی بستگی دارد.

اگر عمر هارد اینترنال کامپیوتر یا هر وسیله دیگری برای شما هم مهم است و نگران از دست دادن اطلاعات خود هستید، پیشنهاد می‌کنیم با ما همراه باشید.

عمر هارد اینترنال چقدر است؟

طول عمر هارد اینترنال چقدر است؟ این سؤال مهم باید توسط هر کسب‌وکار و فردی پرسیده شود. معمولاً کاربران به این موضوع واقف نیستند که عمر هارد محدود است و بعد از مدتی از کار می‌افتد.

طول عمر هارد اینترنال به متغیرهای زیادی مانند برند، اندازه، نوع و محیط مورد استفاده بستگی دارد.

برندهای معتبرتر که سخت‌افزار قابل‌اعتمادی تولید می‌کنند، معمولاً هاردهایی با عمر مفید بیشتر به بازار عرضه کرده‌اند. اگر تعداد سیکل‌های خواندن و نوشتن داده‌ها روی هارد بیشتر شود، عمر هارد هم کوتاه‌تر خواهد شد.

همچنین عمر هارد دیسک‌ها به تمیزی محیط مورد استفاده و دمای آن وابسته است، بنابراین نسبت به شوک‌های الکتریکی و گردوغبار حساس باشید. و در آخر، همیشه یک نسخه پشتیبان و به‌روز از اطلاعات خود روی هارد تهیه کنید.

این واقعیت که هارد دیسک‌ها با گذشت زمان از کار می‌افتند ممکن است برای بسیاری تعجب‌آور باشد، اما دانستن این مسئله برای افراد و سازمان‌هایی که اطلاعات باارزشی را روی هارد دیسک نگهداری می‌کنند، ضروری است.

شرکت پشتیبان آنلاین Backblaze تحقیقی را انجام داده و در آن میزان خرابی 25000 هارد دیسک را تجزیه‌وتحلیل کرده است. نتیجه این تحلیل یکی از بهترین و قابل‌اعتمادترین پاسخ‌ها را به این سؤال طلایی ارائه می‌دهد. هارد دیسک چقدر دوام می‌آورد؟

بر اساس نتایج این تحقیق، طول عمر هارد اینترنال به طور متوسط از سه تا پنج سال متغیر است. این بدان معنی است که هارد دیسک شما برای حدود سه سال به درستی کار می‌کند.

اما پس از آن، نرخ خرابی‌ها بین سال‌های سوم تا پنجم افزایش خواهد یافت. با این وجود، این آمار تنها به تخمین عمر هارد کمک می‌کند و عوامل دیگری هم روی تعیین عمر هارد اینترنال اثرگذار هستند.

همچنین، برای تضمین طول عمر هارد خود، باید برندی را خریداری کنید که به کیفیت شهرت داشته باشد و از مناسب بودن محیط مورد استفاده برای هارد نیز اطمینان حاصل نمایید.

مهم نیست که هارد دیسک شما چقدر عمر می‌کند، برای جلوگیری از دست رفتن ناگهانی اطلاعات، توصیه می‌شود که به طور منظم از هارد دیسک خود نسخه بک‌آپ تهیه کنید، هرچند در بیشتر موارد می‌توان به کمک خدمات بازیابی اطلاعات هارد اینترنال، اطلاعات از دست رفته را دوباره برگرداند.

6 عامل تاثیر گذار روی عمر هارد اینترنال

این یک واقعیت است که وقتی هارد دیسک از کار می‌افتد، داده‌های ذخیره شده روی آن مستعد خراب شدن هستند.

بدون شک هیچ‌کس حاضر به از دست دادن اطلاعات به دلیل خرابی ‌هارد نیست. به طور کلی، برای جلوگیری از خرابی هارد، همیشه به کاربران پیشنهاد می‌کنیم که از هارد دیسک به خوبی مراقبت کنند.

در واقع جدای از عوامل انسانی، کیفیت هارد دیسک نیز در این زمینه تأثیرگذار خواهد بود. یعنی یک هارد با کیفیت پایین بیشتر از یک درایو با کیفیت بالا مستعد خرابی و از دست دادن اطلاعات است.

بیشتر بخوانید : 6 راهکار نرم‌افزاری قبل از اقدام به تعمیر هارد اینترنال

فاکتورهای تعیین طول عمر هارد اینترنال

بنابراین برای انتخاب یک هارد با عمر بیشتر، به عوامل زیر دقت کنید:

ظرفیت واقعی

ظرفیت یکی از مهم‌ترین پارامترهای هارد دیسک است زیرا عامل تعیین‌کننده برای ذخیره‌سازی داده‌ها است.

همان‌طور که می‌دانیم 1 گیگابایت 1024 مگابایت و 1 ترابایت 1024 گیگابایت است. با این حال، بسیاری از تولیدکنندگان معمولاً هنگام توسعه درایوهای خود، 1 گیگابایت را به عنوان 1000 مگابایت در نظر می‌گیرند.

از این رو، ممکن است درایوی که کمتر از مقدار اظهار شده ظرفیت دارد، در بازار موجود باشد و این ظرفیت کم برای استفاده تحت شرایط ذخیره داده‌های حجیم مناسب نیست.

بیشتر بخوانید : ظرفیت هارد 1 ترابایتی؛ 1 ترابایت یا 931 گیگابایت!

نرخ انتقال

نرخ انتقال به سرعت خواندن/نوشتن داده روی هارد دیسک اشاره دارد. می‌توان این فاکتور را به نرخ انتقال داخلی و نرخ انتقال خارجی تقسیم کرد:

مورد اول عملکرد هارد دیسک را در زمانی که بافر استفاده نمی‌شود نشان می‌دهد و دومی منعکس‌کننده سرعت انتقال داده بین بافر درایو و باس سیستم است.

نرخ انتقال بیشتر به معنی سرعت خواندن و نوشتن بیشتر است و در نتیجه سیکل‌های خواندن و نوشتن برای یک حجم مشخص داده کمتر خواهد شد. این یعنی عمر هارد بیشتر شده است.

سرعت چرخش

سرعت چرخش معمولاً به حداکثر دورهایی که پلاتر هارد دیسک می‌تواند در یک دقیقه بچرخد، یعنی دور در دقیقه (RPM) اشاره دارد.

بنابراین، سرعت چرخش عامل بسیار مهم است که بر نرخ انتقال هارد داخلی تأثیر می‌گذارد و به صورت غیرمستقیم عمر هارد اینترنال را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

بیشتر بخوانید : ویژگی هارد اینترنال پرسرعت چیست؟ + معرفی پرسرعت‌ترین هارد اینترنال

ارتباط سرعت چرخش و طول عمر هارد

حافظه کش

حافظه کش عملاً یک تراشه حافظه در هارد دیسک است. هنگام دسترسی به داده‌ها، داده‌ها بین درایو و حافظه کش ردوبدل می‌شود.

بنابراین، اگر هارد دیسک حافظه کش زیادی داشته باشد، می‌تواند بار سیستم را کاهش داده و سرعت انتقال داده‌ها را افزایش داد. لذا ظرفیت این حافظه هم غیرمستقیم روی عمر هارد اثرگذار خواهد بود.

میانگین زمان دسترسی

میانگین زمان دسترسی به معنای زمان مورد نیاز برای هدهای درایو به منظور یافتن سکتور مورد نظر است که در آن داده‌های مورد نیاز ذخیره شده‌اند.

بنابراین، میانگین زمان دسترسی به نوعی سرعت خواندن و نوشتن اطلاعات هارد دیسک را منعکس می‌کند.

از این رو، هنگام انتخاب هارد دیسک، باید این موضوع را کاملاً در نظر بگیرید و آگاه باشید که سرعت بیشتر خواندن و نوشتن، به معنی طول عمر بیشتر هارد است.

نوع رابط

انواع مختلفی از رابط ‌هارد دیسک وجود دارد، یعنی چیدمان و اتصالات بین تراشه‌ها، کنترلرها و کابل‌ها در هارد دیسک بر اساس این رابط‌ها تعیین می‌شود.

این عامل بر عملکرد هارد دیسک نیز تأثیر می‌گذارد. رابط‌هایی مانند نسخه‌های جدید ساتا که از سرعت انتقال بیشتری برخوردار هستند، عمر هارد را افزایش می‌دهند.

بیشتر بخوانید : SATA Express چیست و چگونه می‌تواند سرعت سیستم را افزایش دهد؟

عمر هارد اینترنال بیشتر است یا اکسترنال؟

برای پاسخ به این سؤال ابتدا عمر هارد اکسترنال را بررسی می‌کنیم. عمر یک هارد اکسترنال چقدر است و به چه عواملی بستگی دارد؟

هارد اکسترنال کاربردهای زیادی دارد اما آیا می‌توانید برای همیشه از آن استفاده کنید؟ قطعاً پاسخ منفی است. هارد اکسترنال چقدر عمر می‌کند؟

پاسخ این سؤال بیشتر به نحوه استفاده از هارد و سایر عوامل مانند پیکربندی، نام تجاری، اندازه و محیط بستگی دارد. میانگین طول عمر هارد اکسترنال هم مانند هارد اینترنال حدود 3 تا 5 سال است، البته به شرطی که هیچ آسیب فیزیکی رخ ندهد.

هارد اکسترنال هم مانند هارد اینترنال مکانیکی است. بنابراین آسیب‌های فیزیکی و ضربه می‌تواند به بخش‌های مکانیکی آن آسیب وارد کند. از سوی دیگر ظرفیت هارد اکسترنال هم روی عمر هارد تأثیر دارد.

البته ایجاد این رابطه کمی دشوار است اما طی تست‌های مختلف مشخص شده است که به طور کلی هارد دیسک‌های 4 و 6 ترابایتی آسیب‌پذیرتر هستند و به ترتیب 2.06% و 2.22% میزان خرابی دارند.

در مورد هارد دیسک‌های 3 و 8 ترابایتی، مشخص شد که نرخ خرابی آن‌ها به ترتیب 1.40% و 1.60% است و ظرفیت‌های قابل‌اعتمادتری هستند.

از نظر محیط مورد استفاده هم همانند هاردهای اینترنال، عمر هارد اکسترنال تحت تأثیر قرار می‌گیرد. دما، رطوبت و گردوغبار می‌توانند تأثیر زیادی بر طول عمر هارد اکسترنال داشته باشند.

هنگامی که هوای مرطوب به داخل هارد دیسک‌های اکسترنال وارد می‌شود، اجزای داخلی ممکن است اکسید شوند و مقدار کمی زنگ‌زدگی داخلی می‌تواند منجر به خرابی هد هارد شود.

از نظر دما، محیط استفاده خیلی گرم یا خیلی سرد هر دو مجاز نیستند، زیرا باعث خرابی اجزای مدار دیسک سخت می‌شود.

وقتی دما خیلی بالا باشد، اجزای مغناطیسی به دلیل اثرات انبساط حرارتی باعث خطای ضبط می‌شوند. هنگامی که دما خیلی پایین باشد، رطوبت موجود در هوا بر روی اجزای الکتریکی داخلی به صورت بخار آب ایجاد شده و باعث اتصال کوتاه می‌شود.

گردوغبار را هم نباید نادیده گرفت. در یک محیط آلوده، گردوغبار می‌تواند به داخل هارد اکسترنال نفوذ کند و برای مدت طولانی روی مدارهای داخلی و اجزای دیسک جمع شده و بر اتلاف گرمای قطعات الکترونیکی تأثیر می‌گذارد.

مقایسه عمر هارد اینترنال و اکسترنال

سؤالات متداول

در این بخش به برخی سؤالات متداول در مورد عمر هارد اینترنال پاسخ خواهیم داد:

عمر هارد اینترنال در صورت عدم استفاده چقدر است؟

هارد دیسک طول عمر مشخصی ندارد. برای اطمینان از عمر بیشتر هارد دیسک، ضروری است که زیاد از آن استفاده نکنید. هرچند استفاده نکردن از هارد دیسک نیز می‌تواند باعث بروز مشکل در بخش‌های مکانیکی آن شود.

اما حتی این فاکتور نیز به کیفیت هارد دیسک بستگی دارد. برخی از هارد دیسک‌ها اگر به مدت دو ماه استفاده نشوند با مشکل در چرخش مواجه خواهند شد، در حالی که برخی دیگر با کیفیت بهتر یک سال یا بیشتر دوام خواهند داشت.

به طور کلی، یک هارد دیسک عمر متوسطی در حدود پنج سال دارد، اما یک هارد دیسک استفاده نشده می‌تواند کمی بیشتر دوام بیاورد.

یک هارد دیسک خوب، اگر استفاده نشود، می‌تواند حتی تا 10 سال عمر کند. یک هارد دیسک مستعمل با استفاده‌های طولانی‌مدت بیشتر در معرض مواردی است که می‌تواند طول عمر آن را کاهش دهد، مانند شوک الکتریکی و موارد دیگر.

آیا هارد درایو در صورت عدم استفاده خراب می‌شود؟

نظرات متفاوتی در مورد این سؤال توسط کاربران مختلف هارد دیسک وجود دارد.

برخی تصور می‌کنند که اگر از آن استفاده نشود در طول زمان خراب می‌شود، درست مانند سایر محصولات تکنولوژیکی، در حالی که برخی دیگر بر این باورند که بسته به نحوه ذخیره آن، هارد دیسک در صورت عدم استفاده در طول زمان نباید خراب شود.

باید توجه داشته باشید که زمان نسبی است و می‌تواند از یک دیدگاه نسبت به دیگری متفاوت باشد. با نگاهی به نتایج تجربی، بدون تردید هارد دیسک‌ها در صورت عدم استفاده از کار می‌افتند، اما خرابی هارد به نوع ذخیره‌سازی، کیفیت هارد دیسک و مدت زمانی که استفاده نشده، بستگی دارد.

هارد دیسک‌ها از میدان‌های مغناطیسی ساخته شده‌اند که در طول زمان و بدون استفاده از بین می‌روند. این یکی از دلایل اصلی خرابی هارد در صورت عدم استفاده است.

همچنین قسمت‌های متحرک هارد در مرحله ساخت به نوعی روغن‌کاری می‌شوند. با گذشت زمان (معمولاً زمان بسیار طولانی)، روغن‌کاری خشک می‌شود و در صورت بروز اصطکاک بعد از این مدت، هارد دیسک از کار می‌افتد.

علاوه بر این، تا زمانی که هوا به داخل هارد دیسک وارد می‌شود، زنگ‌زدگی اجزای فلزی آن اجتناب‌ناپذیر است. هوا حاوی بخار آب است که باعث ایجاد زنگ‌زدگی می‌شود و زنگ اجزای فلزی که هارد دیسک از آن ساخته شده است، عملکرد آن را ضعیف می‌کند.

بیشتر بخوانید : 11 راهکار برای رفع مشکل عدم شناسایی هارد اینترنال

اطلاعات تا چه مدت روی هارد بلااستفاده باقی می‌مانند؟

هارد دیسک ذاتاً در معرض خرابی است، از این رو برای ذخیره‌سازی داده‌ها برای مدت طولانی مناسب نیست.

از آنجایی که طول عمر هارد اینترنال محدود است، داده‌های موجود در آن نیز در معرض خطر از بین رفتن هستند. اگر داده‌ها را روی هارد دیسک خود نگهداری می‌کنید، باید سعی کنید در صورت وجود داده‌های حیاتی، آن را بیش از 3 سال نگهداری نکنید.

برای حفظ امنیت، یک دوره 2 ساله برای ذخیره داده‌ها در هارد دیسک استفاده نشده کافی است.

دلیل این مسئله این است که اکثر هارد دیسک‌ها حداقل طول عمر 3 سال دارند. این بدان معناست که قبل از شروع خرابی هارد دیسک، اطلاعات شما باید به حافظه دیگری منتقل شده باشد.

داده‌هایی که برای بیش از پنج سال باقی مانده‌اند در معرض خطر از بین رفتن هستند مگر اینکه آن‌ها را روی هارد دیسک بازنویسی کنید یا به حافظه دیگری منتقل نمایید.

مشکل اصلی در این مورد این است که فناوری ذخیره‌سازی در معرض تغییر است. این بدان معناست که ظرف 5 سال، فرمت داده‌های شما ممکن است در نتیجه به‌روزرسانی‌ها و تغییرات در فناوری ذخیره‌سازی «قابل‌خواندن» نباشد.

بنابراین برای محکم‌کاری، بهتر است داده‌های ذخیره شده خود را طی هر 2 سال بررسی کرده و فرمت آن‌ها را تغییر دهید، روی هارد دیسک بازنویسی کنید یا به حافظه دیگری انتقال دهید.

سخن پایانی

هارد دیسک یکی از اجزای مهم کامپیوتر است، داده‌های ارزشمندی را ذخیره می‌کند و به همین دلیل باید با دقت و احتیاط از آن استفاده کنید. هارد دیسک چه در حال استفاده و چه بلااستفاده، باید به درستی نگهداری شود تا عمر آن افزایش یابد.

عمر هارد اینترنال علاوه بر نحوه استفاده، به ظرفیت، سرعت انتقال، برند سازنده و عوامل محیطی هم وابسته است. در این مقاله تأثیر هر یک از این عوامل را روی طول عمر هارد اینترنال بررسی کردیم.

در نهایت باید گفت که هر چقدر تأثیر این عوامل محیطی را به استفاده درست و انتخاب یک هارد مناسب به حداقل برسانید، باز هم عمر هارد مانند هر قطعه دیگری محدود است، بنابراین برای حفظ اطلاعات خود، از نسخه‌های پشتیبان استفاده کنید.