طول عمر واقعی هارد اکسترنال به همراه 8 نکته که بهتر است بدانیم

هیچ دستگاه الکترونیکی از عمر بی‌نهایت برخوردار نیست و این موضوع شاملِ حال هاردهای اکسترنال هم می‌شود!

اما بسیاری از کاربران با این پرسش مواجه هستند که یک هارد اکسترنال واقعا چقدر عمر می‌کند؟ اگر این سوال برای شما هم وجود دارد، در این مقاله می‌خواهیم بگوییم طول عمر واقعی هارد اکسترنال و SSD اکسترنال چقدر است.

تصویر پلاتر هارد دیسک

طول عمر هارد اکسترنال یا به طور کلی هر نوع ذخیره‌ساز دیگری واقعا یک عدد مشخص نیست. در واقع تمام اعدادی که وجود دارد و برای مثال توسط شرکت‌های سازنده ارائه می‌شود به صورت تخمینی است و به عوامل متعددی بستگی خواهد داشت.

شرایط محیطی، نحوه نگهداری، نوع کاربرد و حتی مدلی که خریداری می‌کنید بر روی طول عمر واقعی آن تاثیر می‌گذارند. از سوی دیگر، نحوه مستهلک شدن هارد اکسترنال و SSD اکسترنال با یکدیگر متفاوت است.

بیشتر بخوانید : هارد اکسترنال چیست؟ ( کاربرد و راهنمای استفاده)
در مقاله پیش رو 8 نکته برای افزایش طول عمر درایو های اکسترنال ارائه شده است که با استفاده از آن می‌توانید انتظار داشته باشید مدت زمان بیشتری از درایو اکسترنال خودتان استفاده کنید و یا عملکرد بهتری را شاهد باشید.

طول عمر هارد دیسک اکسترنال

هاردهای اکسترنال امروزه به یکی از پرکاربردترین ابزارهای ذخیره‌سازی اطلاعات تبدیل شده‌اند. قطعا شما نمی‌توانید تا همیشه و بدون هیچ محدودیتی از هارد اکسترنالتان استفاده کنید!

طول عمر هارد اکسترنال به نحوه استفاده شما و عوامل مختلفی مانند پیکربندی، برند، ظرفیت و شرایط محیطی بستگی دارد.

طول عمر واقعی هارد اکسترنال معمولی بین 3 تا 5 سال است و این به شرطی است که در این مدت هیچ صدمه فیزیکی به آن وارد نشده باشد! در ادامه به مهم‌ترین عوامل موثر در طول عمر هارد اکسترنال اشاره می‌کنیم که با شناخت آنها می‌توانید هارد اکسترنال بهتری را خریداری کنید و یا طول عمر آن را افزایش دهید.

پیکربندی

خواندن و نوشتن اطلاعات در هاردهای اکسترنال از نوع مکانیکی یا HDD با استفاده از یک بازوی مکانیکی که به آن هد گفته می‌شود، انجام می‌گیرد. در واقع هد هارد با جابه‌جایی‌های بسیار سریع، اطلاعات درخواستی شما را بر روی دیسک پیدا می‌کند.

طبیعتا طول عمر یک هارد اکسترنال تا حد زیادی به میزان مستهلک شدن این هد بستگی خواهد داشت. وجود اجزای متحرک در ساختار هارد اکسترنال HDD باعث می‌شود تا در اثر وارد آمدن ضربه یا افتادن از ارتفاع، آسیب‌های جدی به هارد دیسک یا اطلاعات ذخیره شده درون آن وارد شود.

برند

براساس تست‌هایی که انجام می‌شود و همچنین تجربه کاربران، می‌توان نتیجه گرفت هارد دیسک‌های اکسترنال بعضی از برندها قابلیت اطمینان بالاتری دارند.

سه هارد دیسک باز شده کنار هم

اگرچه صرفا نباید با توجه به برند سازنده، یک هارد دیسک را انتخاب کرد، اما قبل از خرید می‌توانید این موضوع را هم در نظر داشته باشید.

برای مثال هارد دیسک‌های اکسترنال ای‌دیتا، به خصوص مدل‌های مستحکم و پرتابل از استانداردهای نظامی و بدنه‌ای با ساختار ویژه برخوردارند که در برابر شوک، ضربات، سقوط از ارتفاع و حتی نفوذ آب و گرد و غبار مقاومت به مراتب بالاتری دارند.

ظرفیت

اینکه رابطه بین ظرفیت ذخیره‌سازی یک هارد اکسترنال و طول عمر آن را توضیح دهیم چندان آسان نیست! براساس بازخوردهایی که کاربران در وب‌سایت‌های مختلف ارائه کرده‌اند، هارد دیسک‌های اکسترنال با ظرفیت 4 و 6 ترابایتی برای اکثر کاربران، دوام پایین‌تری دارند. این دو ظرفیت نرخ معیوب شدن 2.06 و 2.22 درصدی را ارائه می‌کنند.

این در حالی است که درایوهای 3 و 8 ترابایتی نرخ شکست پایین‌تر 1.40 و 1.60 درصدی را نشان می‌دهند. اگرچه نمی‌توان با قطعیت به این اطلاعات نگاه کرد، اما گاهی اوقات تجربیات کاربران نسبت به اطلاعات رسمی ارائه شده توسط شرکت‌های سازنده ارجحیت دارد!

هارد اکسترنال مقاوم و ضدضربه ای دیتا

شرایط محیطی

مکان قرارگیری هارد اکسترنال از اهمیت زیادی برخوردار است. دما و رطوبت بالا، گرد و غبار زیاد و یا امکان نفوذ آب درون محفظه هارد، از جمله عواملی هستند که تا حد زیادی بر روی طول عمر واقعی هارد اکسترنال شما تاثیر می‌گذارند.

هاردهای اکسترنال برای این طراحی شده‌اند که به راحتی جابه‌جا شوند و همین موضوع احتمال خرابی آنها را افزایش داده است. برای مثال هارد دیسک اکسترنالی که دائما بر روی میز دسکتاپ شما قرار دارد در شرایط یکسان به مراتب دیرتر از هارد دیسکی که هفته‌ای چند بار به مکان‌های مختلف جابه‌جا می‌شود، عمر خواهد کرد.

بالا یا پایین بودن بیش از اندازه دما یا رطوبت هوای محیط، یکی از عواملی است که نه تنها هارد دیسک، بلکه سایر تجهیزات الکترونیکی شما را با خطر معیوب شدن روبه‌رو می‌کند. نفوذ هوا به درون محفظه هارد اکسترنال می‌تواند باعث زنگ زدگی اجزای داخلی هارد و در نتیجه از کار افتادن هد شود.

دمای بسیار بالا بر روی ضبط مغناطیسی اطلاعات بر روی دیسک‌ها تاثیر منفی می‌گذارد. علاوه بر این، وقتی دما خیلی پایین باشد، رطوبت موجود در هوا ممکن است بر روی اجزای مدار الکتریکی هارد انباشته شود و خطر اتصال کوتاه را ایجاد کند.

اگر محیط گرد و خاک زیادی داشته باشد، با انباشته شدن گرد و غبار بر روی قسمت‌های مختلف هارد اکسترنال، دمای هارد افزایش می‌یابد و می‌تواند آسیب‌های جدی به هارد دیسک وارد کند.

مقاومت هارد اکسترنال

بعضی از هارد دیسک‌های اکسترنال دارای ساختار مستحکم‌تری هستند که مقاومت آنها را در برابر شرایط محیطی سخت افزایش می‌دهد.

برای مثال، هارد اکسترنال HD830 ای‌دیتا یکی از جدیدترین محصولات این کمپانی است که بدنه‌ای بسیار مقاوم با توانایی تحمل 3000 کیلوگرم فشار عمودی دارد.

این هارد اکسترنال از گواهینامه IP68 بهره می‌برد و در برابر نفوذ آب، گرد و غبار مقاومت خوبی از خود نشان می‌دهد. استاندارد نظامی MIL-STD 810G 516.6 توسط این هارد دیسک پشتیبانی می‌شود و هارد اکسترنال را در برابر ضربات شدید و سقوط از ارتفاع 1.22 متری محافظت می‌کند.

برخی دیگر از هاردهای اکسترنال دارای ضربه‌گیرهای سیلیکونی بر روی قاب اصلی هستند که در صورت افتادن هارد، احتمال ایجاد مشکل برای هد و یا مشکلات دیگری مانند بدسکتور را کاهش می‌دهد.

اگر هارد دیسک اکسترنال خودتان را دائما جابه‌جا می‌کنید بهتر است از هارد اکسترنال مقاوم دارای استانداردهای نظامی و گواهینامه IP68 استفاده کنید.

این استانداردها تا حد زیادی طول عمر هارد اکسترنال شما را افزایش می‌دهند و در صورتی که با یکبار سهل‌انگاری، هارد اکسترنالتان را در شرایط بدی قرار دادید، اطلاعاتتان را از دست ندهید!

راه‌های افزایش طول عمر هارد دیسک اکسترنال

با استفاده از 8 نکته‌ای که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم می‌توانید عمر مفید هارد اکسترنال خودتان را افزایش دهید و یا در مدت زمان استفاده، عملکرد بهتری را تجربه کنید.

روشن کردن هارد فقط در وقتِ نیاز

این توصیه هم در خصوص هارد اکسترنال و هم هارد اینترنال مفید است. هر چقدر هارد دیسک بیشتر روشن باشد و کار کند، سریع‌تر مستهلک شده و احتمال معیوب شدن آن افزایش می‌یابد.

عدم جابه‌جایی هارد هنگام روشن بودن

وقتی هد هارد دیسک در حال کار است و چه در پس زمینه یا پنجره فعال، اطلاعاتی در حال نوشته/خوانده شدن است، نباید هارد دیسک را جابه‌جا کنید. عملکرد هد فوق‌العاده دقیق و در حد چند میکرون است!

وقتی درایو در وضعیت نوشتن اطلاعات قرار دارد و هارد را جابه‌جا کنید، ممکن است هد با سطح دیسک برخورد کند و به آن آسیب بزند. علاوه بر این، وقتی هارد در حال کار کردن است نباید کامپیوترتان را خاموش کنید.

خاموش کردن ناگهانی کامپیوتر و یا قطع برق باعث می‌شود هد و دیسک با یکدیگر برخورد شدیدی داشته باشند.

قطع اتصال به صورت امن

برای اینکه از معیوب شدن اطلاعات جلوگیری کنید، همیشه برای جداسازی هارد اکسترنال از گزینه Safe to Remove Hardware استفاده کنید.

قطع اتصال امن هارد اکسترنال

بدین منظور بر روی آیکون فلش مموری در تسک‌بار کلیک کنید. گزینه Eject مربوط به هارد اکسترنال را انتخاب کنید و وقتی نوتیفیکیشن «Safe to Remove Hardware» را مشاهده کردید، می‌توانید هارد اکسترنال را جدا کنید.

با این کار ساده می‌توانید طول عمر هارد اکسترنال خودتان را افزایش دهید.

دور نگهداشتن هارد از شرایط محیطی بد

رطوبت هوای محیط باید بین 45 تا 65 درصد و دما نیز بین 20 تا 25 درجه سانتی‌گراد باشد. علاوه بر این، هارد اکسترنال نباید در نزدیکی میدان‌های مغناطیسی قوی مانند اسپیکرها، موتورها، گوشی‌های هوشمند و دستگاه‌هایی که داری سیم‌پیچ یا خاصیت الکترومغناطیسی قرار بگیرد. در غیر این صورت ممکن است اطلاعات ذخیره شده در هارد دیسک آسیب ببیند.

حذف فایل‌های ناخواسته

فضای ذخیره‌سازی هارد اکسترنال خودتان را با اطلاعات ناخواسته و بی‌کاربرد پر نکنید! این فایل‌ها را پاک کنید تا روند مستهلک شدن هارد اکسترنال در بلندمدت کندتر شود.

بدین ترتیب چون میزان فعالیت هد برای دسترسی به انبوهی از اطلاعات کاهش می‌یابد، عمر مفید هارد اکسترنال بیشتر می‌شود.

چک کردن وضعیت سلامت

برای بررسی وضعیت سلامت هارد اکسترنال ابزارهای مختلفی وجود دارد. اکثر این ابزارها قابلیتی تحت عنوان Surface Test دارند که با انجام آن می‌توانید مشکلات مختلفی مانند بدسکتور را در درایوتان شناسایی کنید.

بهتر است هر 1 یا 2 ماه سلامت هارد اکسترنال خودتان را بررسی کنید. این ابزارها همچنین دمای عملیاتی هارد دیسک، سرعت و سایر پارامترهای مهم را به شما نشان می‌دهند.

بیشتر بخوانید : تست هارد اکسترنال برای رفع مشکلات احتمالی

صفحه نرم افزار Surface Test

سیستم عامل ویندوز نیز از ابزار بررسی خطاها و مشکلات هارد دیسک بهره می‌برد که می‌توانید از آن استفاده کنید.

بدین منظور کافیست بر روی درایو خود راست کلیک کنید و با انتخاب گزینه Properties به تب Tools بروید. در این بخش با کلیک بر روی دکمه Check، می‌توانید وضعیت هارد اکسترنال را بررسی کنید.

اسکن برای ویروس

هارد دیسک‌ها معمولا اولین قربانیان حملات ویروسی هستند. بنابراین، سعی کنید به صورت مرتب با استفاده از یک آنتی‌ویروس قدرتمند، هرگونه ویروس یا بدافزار را از هارد دیسک پاکسازی کنید. بعضی از ویروس‌ها با افزایش Load یا فشار کاری هارد دیسک، طول عمر عمر مفید هارد اکسترنال را به تدریج کاهش می‌دهند.

صفحه دیسک دیفرگمنتر ویندوز

دیفرگ کردن دوره‌ای

با دیفرگ کردن منظم و دوره‌ای می‌توانید طول عمر هارد اکسترنال خودتان را افزایش دهید. این کار همچنین باعث ایجاد ساختاری منظم در ذخیره‌سازی اطلاعات و دسترسی سریع‌تر به آنها می‌شود.

طول عمر درایو اکسترنال SSD

به علت نحوه مستهلک شدن متفاوت در درایو های اکسترنال SSD، طول عمر SSD و HDD نیز با یکدیگر متفاوت است.

درایو های اکسترنال SSD هیچ قطعه متحرکی ندارند و به همین دلیل تخمین زدن طول عمر مفید آنها به مراتب آسان‌تر از هاردهای HDD است.

طول عمر مفید درایو های اکسترنال به میزان اطلاعاتی که بر روی آن نوشته شده است بستگی دارد. این عدد معمولا با عنوان TBW یا «مجموع اطلاعات نوشته شده به ترابایت» مشخص می‌شود. بدین ترتیب کاربر با توجه به نوع کاربرد خود می‌تواند تا حدودی زمان معیوب شدن درایو اکسترنال اس‌اس‌دی خود را پیش‌بینی کند.

معمولا در شرایط معمولی، هارد اکسترنال HDD به علت قیمت ارزان‌تر و فضای ذخیره‌سازی بیشتر، برای ذخیره‌سازی اطلاعات انتخاب بهتری محسوب می‌شود.

براساس تحقیقات انجام شده، معمولا بیش از 20 درصد از درایو های اکسترنال SSD بعد از گذشت 4 سال، دچار خرابی‌های غیرقابل تعمیر می‌شوند. این در حالی است که 30 تا 80 درصد از درایوها نیز دچار بدسکتور می‌شوند.

تشخیص عمر SSD

معمولا هر درایو های اکسترنال SSD به همراه یک نرم‌افزار مدیریت اختصاصی عرضه می‌شود. این نرم‌افزارها وضعیت سلامتی درایو را از نظر خطاها، دمای عملیاتی و طول عمر باقیمانده نشان می‌دهند. طول عمر مفید SSD در این نرم‌افزارها به صورت درصدی نمایش داده می‌شود.

هارد اس اس دی

برای مثال فرض کنید TBW یا طول عمر مفید یک اس‌اس‌دی 500 گیگابایتی 300 ترابایت باشد. اگر نرم‌افزار میزان سلامتی درایو را 90 درصد نشان می‌دهد، یعنی تاکنون 10 درصد از عمر مفید درایو کم شده و یا به عبارت دیگر، مجموعا 30 ترابایت اطلاعات بر روی حافظه درایو نوشته شده است.

بیشتر بخوانید : ۵ راه برای برآورد عمر SSD

راه‌های افزایش طول عمر درایو اکسترنال SSD

با تولید اس‌اس‌دی‌های اکسترنال ظرفیت بالا، بسیاری از کاربران ترجیح می‌دهند از این ذخیره‌سازها برای نگهداری و جابه‌جایی اطلاعات خود استفاده کنند.

در این بخش به چند نکته اشاره می‌کنیم که با رعایت آنها می‌توانید طول عمر مفید درایو اکسترنال SSD خودتان را افزایش دهید.

به‌روزرسانی فریمور

بعد از اینکه درایو اکسترنال اس‌اس‌دی را خریداری کردید، اولین قدم پس از اتصال درایو اکسترنال به کامپیوتر، به‌روزرسانی فریمور آن است.

فریمور در واقع مانند مغزِ درایو است و دستورات لازم را به کنترلر درایو می‌دهد. به‌روز بودن این بخش می‌تواند از بروز بسیاری از خطاها و ناسازگاری‌ها جلوگیری کند.

اس‌اس‌دی را دیفرگ نکنید

در هاردهای اکسترنال HDD دیفرگ کردن باعث منظم شدن ساختار اطلاعات می‌شود. اما در درایو های اکسترنال از نوع اس‌اس‌دی، از آنجایی که هیچ قطعه متحرکی وجود ندارد، نیازی به این کار نیست.

اطلاعات در این درایوها به صورت بلاک ذخیره می‌شوند و موقعیت مکانی داده‌ها تاثیری روی عملکرد خواندن یا نوشتن ندارد.

عدم استفاده از تمام ظرفیت

وقتی تمام فضای ذخیره‌سازی ارائه شده توسط یک درایو اس‌اس‌دی را پر می‌کنید، عملکرد نوشتن درایو تا حد زیادی کاهش می‌یابد. بهتر است همیشه 25 درصد از فضای ذخیره‌سازی درایو آزاد باشد تا فشار کاری درایو در سطح متعادل باقی بماند.

غیرفعال کردن Hibernate در ویندوز

هر باری که سیستم را در حالت هایبرنت قرار می‌دهید، ویندوز تمام حافظه سیستم عامل را درون یک فایل ذخیره می‌کند. این کار باعث می‌شود تا به مرور زمان حجم اطلاعات نوشته شده در SSD افزایش یابد. بدین ترتیب، طول عمر درایو اکسترنال SSD شما نیز کاهش خواهد یافت!

غیرفعال کردن Indexing ویندوز

برخلاف هارد اکسترنال HDD، درایوهای اس‌اس‌دی سرعت بسیار بالایی دارند و نیازی به فعال بودن این قابلیت نیست. با غیرفعال بودن این قابلیت، اطلاعات غیر ضروری بر روی SSD ایجاد نمی‌شود و فشار کاری درایو کاهش می‌یابد.

فایل‌های بسیار حجیم ممنوع

طول عمر درایو اکسترنال اس‌اس‌دی شما به مجموع اطلاعاتی که بر روی حافظه آن نوشته شده است بستگی دارد. بنابراین، منطقی نیست که فیلم‌های سینمایی چند ده گیگابایتی یا مجموعه‌های کاملی از سریال‌های مختلف با کیفیت بالا را در این درایو نگهداری کنید.

بدین منظور بهتر است از هاردهای اکسترنال HDD استفاده کنید تا هم در هزینه صرفه‌جویی کرده باشید و هم به فضای ذخیره‌سازی بیشتری دسترسی پیدا کنید.

سخن پایانی

واقعیت این است که تمام هارد های اکسترنال و درایو های SSD اکسترنال بالاخره یک روز خراب می‌شود. اگرچه استانداردهای محافظتی تا حدودی می‌توانند طول عمر این ذخیره‌سازهای جانبی را افزایش دهند اما به هر حال پس از چند سال استفاده از هارد دیسک و SSD، باید آماده تعویض آن باشید.

همان‌طور که گفته شد طول عمر هارد و SSD اکسترنال به عوامل مختلفی بستگی دارد. بخشی از این عوامل به هارد اکسترنالی که انتخاب می‌کنید بستگی دارد و بخش عمده آن به شرایط نگهداری و استفاده از هارد برمی‌گردد.

با رعایت نکاتی که در این مقاله به آنها اشاره شد می‌توانید تا حد زیادی طول عمر مفید هارد اکسترنال یا SSD اکسترنال خودتان را افزایش دهید و در مدت زمانی که از آن استفاده می‌کنید، عملکرد بهتری را شاهد باشید.