6 راهکار نرم‌افزاری قبل از اقدام به تعمیر هارد اینترنال

بروز مشکلات مختلف برای هارد دیسک‌های اینترنال کامپیوتر و لپ تاپ اجتناب‌ناپذیر است، اما بیشتر کاربران در برخورد با این مشکلات تنها به مشکلات سخت‌افزاری فکر می‌کنند و به دنبال تعمیر هارد اینترنال هستند.

در حالی که بیشتر مشکلات مربوط به هاردهای اینترنال به کمک روش‌های نرم‌افزاری و قابلیت‌هایی که در ویندوز در نظر گرفته شده است، قابل‌حل هستند. شما چه روش‌های نرم‌افزاری را برای تعمیر هارد اینترنال می‌شناسید؟

در این مقاله می‌خواهیم با چند روش ساده و بی‌دردسر برای تعمیر هارد اینترنال کامپیوتر آشنا شویم. همچنین برخی از نرم‌افزارهای معروف را که برای این منظور ارائه شده‌اند، معرفی خواهیم کرد. اگر شما هم با مشکلات هارد اینترنال مواجه هستید و می‌خواهید بدون جداسازی هارد از کامپیوتر، تعمیر هارد خود را انجام دهید، همراه ما باشید تا با این روش‌ها آشنا شوید.

مشکلات مربوط به هاردهای اینترنال

مشکلات مختلفی ممکن است برای هارد اینترنال کامپیوتر به وجود آید. علت بروز این مشکلات یا پایان عمر هارد دیسک است و یا در اثر عوامل مختلف نرم‌افزاری و سخت‌افزاری ممکن است هارد اینترنال کامپیوتر یا لپ تاپ دچار آسیب شود.

در این بخش برخی از مشکلات رایج برای هارد اینترنال کامپیوتر را با هم مرور می‌کنیم:

خرابی هارد اینترنال

دلایل مختلفی از جمله معیوب بودن درایو، خطای کاربر، قطع برق، مشکلات نرم‌افزاری و غیره می‌تواند باعث خرابی هارد اینترنال کامپیوتر شود.

این خرابی ممکن است پیامدهایی نظیر از کار افتادن سیستم عامل، از بین رفتن اطلاعات مهم و خرابی کامل هارد کامپیوتر را به دنبال داشته باشد. در این صورت تعمیر هارد اینترنال کامپیوتر ضروری است.

بیشتر بخوانید : 11 راهکار برای رفع مشکل عدم شناسایی هارد اینترنال

گرمای بیش از حد

تهویه ضعیف در داخل کیس کامپیوتر و یا وجود گردوغبار روی سخت‌افزارهای داخل آن می‌تواند باعث گرم شدن بیش از حد هارد اینترنال کامپیوتر شود.

این مسئله باعث خرابی و از کار افتادن درایو خواهد شد. یکی از علائم داغ شدن هارد اینترنال، صدای نویز و کلیک‌های متوالی است که از هارد شنیده می‌شود.

در این صورت باز کردن هارد و خنک‌سازی آن به روش طبیعی ضروری است. در غیر این صورت ممکن است برد آن آسیب دیده و مجبور به تعمیر برد هارد اینترنال شوید.

ویروسی شدن هارد

آسیب‌های ویروسی و بدافزاری از جمله رایج‌ترین مشکلات هارد اینترنال کامپیوتر هستند. این آسیب‌ها می‌توانند به بروز بدسکتور در هارد و از بین رفتن فایل‌ها و اطلاعات آن بیانجامد. بنابراین تعمیر هارد اینترنال در این حالت یک مسئله مهم است.

استفاده از نرم‌افزارهای مختلف آنتی‌ویروس نیز یک راه‌کار اصلی برای حذف بدافزارهای موجود در هارد اینترنال محسوب می‌شوند.

10 نرم‌افزار برای تعمیر هارد اینترنال

به منظور تعمیر هارد اینترنال کامپیوتر، نرم‌افزارها و ابزارهای مختلفی ارائه شده است که در این بخش به معرفی برخی از مهم‌ترین آن‌ها می‌پردازیم.

بیشتر این نرم‌افزارها برای بازیابی اطلاعات هارد اینترنال هم قابل‌استفاده هستند.

بیشتر بخوانید : آموزش گام‌به‌گام بازیابی اطلاعات هارد اینترنال

نرم‌افزار بازیابی هارد اینترنال

Disk Drill

نرم‌افزار Disk Drill یکی از پرکاربردترین برنامه‌ها برای ریکاوری و تعمیر هارد اینترنال است.

به کمک این برنامه، انواع مشکلات فایل سیستم، خرابی‌های مکانیکی، نفوذ ویروس و بدافزار و سایر مشکلات مربوط به هارد اینترنال قابل‌تشخیص است. همچنین این برنامه از یک الگوریتم هوشمند برای اسکن پیشرفته درایوها استفاده کرده و می‌تواند تحت شرایط خرابی مختلف، اطلاعات هارد را بازیابی کند.

Paragon Partition Manager

برای تعمیر بدسکتور هارد اینترنال و بازیابی اطلاعات آن، برنامه دیگری به نام Paragon Partition Manager توسط بسیاری از کاربران توصیه شده است.

این برنامه سلامت فیزیکی هارد را نیز بررسی کرده و در صورت بروز مشکل، آن را به صورت نرم‌افزاری حل می‌کند. از این برنامه برای انتقال سیستم عامل، مشکلات مربوط به بوت شدن دیسک و غیره نیز استفاده می‌شود.

HDD Scan

برنامه HDD Scan یک نرم‌افزار تعمیر هارد اینترنال با قابلیت اسکن و پایش سلامت هارد اینترنال است. این برنامه به کاربر این امکان را می‌دهد تا در صورت داغ شدن بیش از حد هارد، تمهیدات لازم را برای خنک‌سازی آن انجام دهد.

Testdisk

Testdisk یک نمونه دیگر از نرم‌افزارهای تعمیر هارد اینترنال است که قابلیت ریکاوری اطلاعات و اسکن هارد در آن وجود دارد.

می‌توان به کمک این برنامه، پارتیشن‌های حذف شده و مشکل‌دار را در هارد اینترنال بازیابی کرد و همچنین مشکلات مربوط به بدسکتور هارد اینترنال با این روش حل می‌شوند. این ابزار از فایل سیستم‌های NTFS و FAT پشتیبانی می‌کند.

Windows Directory Statistics

برنامه Windows Directory Statistics یا به اختصار WinDirStat یک برنامه مانیتورینگ وضعیت هارد است. به کمک این برنامه می‌توان وضعیت سلامت هارد اینترنال را چک کرد و در صورت لزوم عملیات تعمیر هارد دیسک را شروع کرد.

MiniTool Partition Wizard

نرم‌افزار MiniTool Partition Wizard یکی از بهترین نرم‌افزارهای تعمیر هارد اینترنال به خصوص برای کاربردها کلون کردن است. منظور از کلون کردن هارد دیسک، انتقال فایل‌های سیستم عامل پس از تعویض هارد است.

همچنین این برنامه یکی از بهترین ابزارهای حل مشکل عدم شناسایی هارد اینترنال است. این مسئله به خصوص با تعویض هارد و نصب آن روی یک سیستم جدید رخ می‌دهد. علاوه بر این، شناسایی بدسکتورها و ریکاوری پارتیشن‌های حذف شده هارد اینترنال نیز از ویژگی‌های این برنامه است.

بیشتر بخوانید : 11 راهکار برای رفع مشکل عدم شناسایی هارد اینترنال

CloneZilla

CloneZilla یک نرم‌افزار تعمیر هارد اینترنال متن باز است که بیشتر به دلیل قابلیت‌های ایمیج گیری و کلون کردن هارد اینترنال معروف است.

در حالی که کاربرد دیگر این برنامه تعمیر هارد اینترنال و نیز بک‌آپ‌گیری از محتوای هارد مشکل‌دار است. این برنامه کاملاً رایگان است و بدون هیچ‌گونه هزینه‌ای می‌توانید از آن استفاده کنید.

SeaTools

یک نمونه دیگر از نرم‌افزار تعمیر هارد اینترنال، SeaTools نام دارد. این برنامه در دو نسخه مخصوص ویندوز و محیط DOS تهیه شده است.

نسخه ویندوز از محیط کاربرپسندتری برخوردار است و دستورات پیشرفته‌ای برای بازیابی اطلاعات و خطایابی هارد اینترنال دارد. همچنین قابلیت اسکن سریع هارد اینترنال و یافتن خطاهای مختلف در این برنامه در نظر گرفته شده است.

CheckDisk

CheckDisk یک نرم‌افزار تعمیر هارد اینترنال به صورت رایگان است که هارد دیسک‌ها، درایوهای هارد اکسترنال و CD/DVD های شما را از نظر خطاها و بدسکتور اسکن می‌کند.

این نرم‌افزار دو حالت اسکن استاندارد و کامل را دارد که حالت دوم جامع‌تر است و امکان تشخیص بدسکتور را فراهم می‌کند.

این برنامه را می‌توانید به صورتی تنظیم کنید که پس از ری‌استارت شدن سیستم، درایو شما را تعمیر کند، مانند نحوه تنظیمات ابزار chkdsk در ویندوز. کار کردن با این برنامه آسان‌تر از chkdsk است زیرا دارای رابط کاربری مناسبی است.

AOMEI Partition Assistant

این برنامه برای تعمیر هارد اینترنال و مدیریت پارتیشن‌های سیستم به کار می‌شود. همچنین سایر قابلیت‌های این برنامه را می‌توان کلون کردن دیسک‌ها در زمان انتقال هارد دیسک، مدیریت تنظیمات انتقال سیستم عامل، شناسایی بدسکتور و غیره دانست.

البته تعمیر بدسکتور هارد اینترنال و حذف آن‌ها، این نرم‌افزار قابلیت خاصی را در اختیار کاربر قرار نمی‌دهد. برای این منظور می‌توانید از ابزارهایی مانند chkdsk استفاده کنید.

بیشتر بخوانید : ایجاد پارتیشن روی هارد اکسترنال توسط نرم افزار AOMEI

آموزش تعمیر هارد اینترنال

برای تعمیر هارد اینترنال، روش‌های مختلفی ارائه شده است. هر یک از این راه‌کارها در شرایط مختلف قابل انجام است.

روش‌های تعمیر هارد

در ادامه چند روش تعمیر هارد کامپیوتر را توضیح می‌دهیم:

1. استفاده از آنتی‌ویروس

یکی از مشکلات رایج در هاردهای کامپیوتر، ویروس شدن آن است. برای حل این مشکل می‌توانید از آنتی‌ویروس‌های مختلف استفاده کنید.

البته کاربران ویندوز می‌توانند از قابلیت Windows Defender در خود ویندوز هم استفاده کنند. این ابزار امکان اسکن هارد اینترنال و شناسایی بدافزارها را به کاربر می‌دهد.

2. استفاده از ابزارهای تعمیر هارد اینترنال

روش دیگر، استفاده از نرم‌افزار تعمیر هارد اینترنال است. این نرم‌افزارها را قبلاً معرفی کردیم. بسیاری از این برنامه‌ها، علاوه بر تعمیر هارد، قابلیت‌های دیگری نظیر ریکاوری اطلاعات، شناسایی بدسکتورها، مانیتورینگ وضعیت هارد و غیره را در اختیار کاربر قرار می‌دهند.

3. به‌روزرسانی درایورها و فریمورها

گاهی اوقات مشکلات هارد دیسک ناشی از خرابی درایورها و فریمورها است. برای تعمیر هارد اینترنال در این شرایط می‌توانید درایورها و فریمورهای مورد نیاز را مجدداً نصب کرده و یا به‌روزرسانی کنید.

4. بررسی اتصال هارد دیسک

هارد اینترنال دارای دو نوع اتصال کابل پاور و کابل ساتا است. این اتصالات به مادربرد کامپیوتر متصل می‌شوند. اگر هیچ یک از روش‌های نرم‌افزاری فوق برای تعمیر هارد اینترنال جواب نداد، ممکن است مشکل هارد از اتصالات آن باشد.

بنابراین پیشنهادی می‌کنیم این اتصالات را چک کرده و برای اطمینان از درستی آن‌ها، هارد خود را به یک کامپیوتر دیگر متصل کنید. در این صورت اگر مشکل از کامپیوتر و یا اتصالات آن باشد، هارد روی یک سیستم دیگر به درستی کار می‌کند.

5. فرمت کردن هارد اینترنال

در نهایت به عنوان گزینه آخر، اگر اطلاعات مهمی روی هارد کامپیوتر خود ندارید، پیشنهاد می‌کنیم برای تعمیر هارد و رفع خطاهای آن، هارد کامپیوتر خود را فرمت کنید. با این کار، همه مشکلات نرم‌افزاری هارد و بدسکتورها و همچنین خرابی داده‌ها از بین خواهد رفت.

این روش برای کاربرانی که از ویندوز استفاده می‌کنند توصیه می‌شود زیرا امکان فرمت کردن و حذف پارتیشن‌های مختلف به صورت مجزا وجود دارد.

6. استفاده از سرویس‌های ریکاوری هارد

اگر اطلاعات مهمی روی هارد کامپیوتر خود دارد و با روش‌های نرم‌افزاری که در اینجا معرفی شد، نتوانستید مشکل هارد کامپیوتر خود را حل کنید و یا نرم‌افزارهای ریکاوری هارد جواب نداد، می‌توانید از سرویس‌های ریکاوری هارد کامپیوتر توسط برخی از شرکت‌ها ارائه می‌شود، کمک بگیرید.

شرکت آونگ که عرضه‌کننده هاردهای اینترنال ساخت شرکت وسترن در ایران است، خدمات ریکاوری هارد کامپیوتر را به صورت رایگان به مدت شش ماه در اختیار مشتریان خود قرار داده است.

بیشتر بخوانید : ریکاوری رایگان هارد وسترن دیجیتال فقط با گارانتی آونگ

سخن پایانی

اگر بخواهید خطاهای هارد دیسک خود را رفع کنید، به طور منظم از محتوای هارد خود بک‌آپ تهیه کرده یا وضعیت سلامت هارد کامپیوتر خود را پایش کنید، برخی از برنامه‌های تعمیر هارد اینترنال کامپیوتر وجود دارند که می‌توانند به شما در این راه کمک کنند.

با استفاده از این برنامه‌ها، می‌توانید به راحتی تعمیر هارد اینترنال کامپیوتر را خودتان انجام داده و مشکلات احتمالی از قبیل بروز بدسکتور در هارد، پاک شدن ناخواسته فایل‌ها و اطلاعات، عدم شناسایی هارد اینترنال توسط کامپیوتر و غیره را حل کنید.