هارد اینترنال شبکه چیست و چه کاربردهایی دارد؟ (راهنمای خرید)

یکی از مؤلفه‌های اصلی در پیکربندی شبکه، فضای ذخیره‌سازی است. هارد اینترنال شبکه به عنوان فضای ذخیره‌سازی در بیشتر سیستم‌های شبکه امروزی مورد استفاده قرار می‌گیرد. هارد اینترنال شبکه از جنبه‌های مختلف با هارد اینترنال معمولی که در کامپیوترهای دسکتاپ نصب می‌شود، تفاوت دارد.

بنابراین تفاوت‌های موجود باعث می‌شود که نوع کاربرد و قیمت این هاردها هم با هم فرق کند. معمولاً هارد اینترنال شبکه‌ای با ظرفیت‌های بالا ساخته شده و برای کاربردهای طولانی مدت طراحی می‌شود. بنابراین قیمت بالاتری نسبت به هاردهای اینترنال معمولی دارند.

پس مهم است که کاربران تفاوت این دو مدل هارد را بشناسند تا متناسب با نیاز خود، هزینه کنند. در این مقاله می‌خواهیم با ویژگی‌های هارد اینترنال شبکه آشنا شویم.

همچنین تفاوت‌ها، معیارهای مهم در انتخاب هارد مناسب و کاربردهای این نوع از هارد را بشناسیم. اگر شما هم به دنبال خرید هارد اینترنال هستید، با ما همراه باشید.

آشنایی با حافظه ذخیره‌سازی متصل به شبکه یا NAS

مفهوم NAS که مخفف عبارت Network-attached storage است، به معنی فضای ذخیره‌سازی مورد استفاده در شبکه است که به چندین کاربر و دستگاه‌های مختلف این امکان را می‌دهد که از یک فضای ذخیره‌سازی متمرکز به صورت اشتراکی استفاده کنند.

کاربران شبکه‌های محلی یا همان LAN از طریق اتصال اترنت می‌توانند به این فضای ذخیره‌سازی دسترسی داشته باشند. معمولاً از هارد اینترنال شبکه‌ای با عنوان NAS در شبکه‌های کامپیوتری استفاده می‌شود و هر هارد، دارای یک آدرس IP منحصربه‌فرد است که کاربران می‌توانند از طریق این آدرس، به محتوای آن دسترسی پیدا کنند.

ظرفیت بالا، سهولت استفاده و دسترسی به محتوا، از ویژگی‌های مهم NAS است. معمولاً انواع فایل‌های صوتی، تصویری، اسناد تایپ شده و محتوای وب‌سایت، در هارد اینترنال شبکه‌ای ذخیره‌سازی می‌شود. این نوع فناوری ذخیره‌سازی بیشتر در شبکه‌های امنیتی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مشخصات سیستم NAS

ویژگی مشترک همه سیستم‌های NAS این است که به درایو ذخیره‌سازی متکی هستند. معمولاً در سیستم‌های NAS امروزی از هارد اینترنال HDD به عنوان فضای ذخیره‌سازی استفاده می‌شود چون ظرفیت‌های بالایی را ارائه می‌دهد.

اما عیب اصلی این نوع هارد این است که از سرعت پایینی برخوردار است و اگر چندین کاربر یا کلاینت به طور هم‌زمان درخواست دسترسی به محتوای درایو را صادر کنند، معمولاً این دسترسی با تأخیر همراه است.

در الگوهای جدیدتر NAS از هارد اینترنال شبکه اس اس دی به جای درایوهای HDD استفاده می‌شود که از سرعت دسترسی بسیار بیشتری برخوردار هستند اما فناوری ساخت آن‌ها همچنان اجازه تولید درایوهای SSD با ظرفیت‌های چندین ترابایت را نداده است.

بیشتر بخوانید : تاثیر SSD بر بازی­ های کامپیوتری، DVR ها و دستگاه های NAS

کاربردهای هارد اینترنال شبکه

نوع هارد HDD مورد استفاده در کاربردهای شبکه و سیستم NAS به نوع کاربرد آن بستگی دارد. به عنوان مثال ذخیره‌سازی و اشتراک فایل‌های اکسل و یا word به کاربرد عادی است اما در مقابل، استفاده از سیستم NAS برای ذخیره فایل‌های رسانه‌ای حجیم، به ظرفیت‌های بیشتری نیاز دارد و بازیابی اطلاعات هارد اینترنال نیز در این موارد، از اهمیت بالاتری برخوردار است.

بیشتر بخوانید : آموزش گام‌به‌گام بازیابی اطلاعات هارد اینترنال

به طور کلی، کاربردهای هارد اینترنال شبکه به دو دسته کاربردهای خانگی و کاربردهای سازمانی تقسیم‌بندی می‌شود:

کاربردهای خانگی

در کاربردهای خانگی، کاربران سیستم NAS از هارد اینترنال شبکه‌ای برای ذخیره محتوای رسانه‌ای و بک‌آپ‌گیری استفاده می‌کنند.

همچنین برخی از کاربردهای متداول این سیستم عبارت است از:

  • مدیریت تلویزیون‌های هوشمند
  • مدیریت سیستم‌ها و به‌روزرسانی‌های امنیتی
  • مدیریت اجزای اینترنت اشیا مبتنی بر شبکه هوشمند
  • ایجاد یک سرویس پخش رسانه
  • مدیریت فایل‌های تورنت
  • میزبان سرور ابری شخصی
  • ساخت، تست و توسعه وب‌سایت شخصی

کاربردهای سازمانی

برعکس کاربردهای خانگی سیستم NAS و هارد اینترنال شبکه‌ای، در یک سازمان معمولاً از این سیستم برای خدمات میزبانی، سرور و بک‌آپ‌گیری از فایل‌ها و اسناد مهم استفاده می‌شود.

به طور خلاصه کاربردهای NAS در سازمان عبارت است از:

  • بک‌آپ‌گیری به منظور بایگانی و بازیابی فایل‌های مهم
  • تست و توسعه اپلیکیشن‌های مبتنی بر وب و سرور
  • میزبانی اپلیکیشن‌های پیام‌رسانی
  • میزبانی اپلیکیشن‌های متن باز مبتنی بر سرور، مانند مدیریت ارتباط با مشتری، مدیریت منابع انسانی و اپلیکیشن‌های برنامه‌ریزی منابع سازمانی
  • ارائه ایمیل، فایل‌های چندرسانه‌ای، پایگاه‌های داده و خدمات پرینت

برای درک بهتر تفاوت‌ها و کاربردهای هارد اینترنال شبکه‌ای، فرض کنید یک شرکت هر روز تصاویر زیادی در سیستم NAS بارگذاری می‌کند. به دلیل تأخیر بالا نمی‌توان این داده‌ها را در فضای ابری اشتراک‌گذاری کرد.

در مقابل، از یک NAS کلاس سازمانی برای ذخیره تصاویر و از یک حافظه کش ابری برای حفظ ارتباطات کاربران به تصاویر ذخیره شده استفاده می‌شود.

فاکتورهای مهم در انتخاب هارد اینترنال شبکه

اگرچه وظیفه سیستم NAS ساده به نظر می‌رسد، اما انتخاب هارد اینترنال شبکه‌ای مورد استفاده در این سیستم، فرآیند پیچیده‌ای دارد.

بیشتر بخوانید : بهترین هارد اینترنال چه مشخصاتی دارد؟ [آپدیت 2022]

مشخصات هارد اینترنال شبکه

علاوه بر مسئله قیمت، یک سری فاکتورهای دیگر را نیز باید در نظر بگیرید:

ظرفیت ذخیره‌سازی

یکی از اساسی‌ترین فاکتورهای مهم در انتخاب هارد اینترنال شبکه، ظرفیت است. اگر به دنبال هارد اینترنال شبکه ارزان هستید، در مورد ظرفیت هارد خیلی دستتان باز نیست، چون ظرفیت‌های بالای هارد HDD، قیمت بالایی هم دارند.

برای انتخاب بهتر، ابتدا بررسی کنید که چه ظرفیتی نیاز دارید. نحوه پیکربندی و تعداد هارد دیسک‌های قابل پشتیبانی سیستم NAS در انتخاب ظرفیت هارد اینترنال شبکه مهم هستند. به عنوان مثال ممکن است سیستم NAS از دو هارد 4 ترابایتی پشتیبانی کند، در این حالت ظرفیت بهینه قابل‌دسترس 8 ترابایت است.

اما اگر پیکربندی هاردها به صورت RAID 1 mirroring باشد، عملاً دو هارد، محتوای یکدیگر را کپی می‌کنند و فقط 4 ترابایت ظرفیت در دسترس است.

ترافیک شبکه

عامل دومی که در انتخاب هارد اینترنال شبکه‌ای مهم است، ترافیک شبکه است. در شبکه‌های کامپیوتری، تعداد کاربران شبکه و توان مورد نیاز برای پشتیبانی از فضای ذخیره‌سازی، محدود هستند.

یعنی در یک شبکه شلوغ با تعداد کاربران زیاد، تعداد درخواست‌ها برای دسترسی به محتوای ذخیره شده در هارد اینترنال شبکه‌ای از طریق سیستم NAS بیشتر است. بنابراین ظرفیت بیشتر هارد به تنهایی کافی نیست و ظرفیت حافظه کش برای پشتیبانی از درخواست‌های I/O نیز مهم خواهد بود تا کمترین میزان تأخیر در دسترسی به محتوا مشاهده شود.

نرخ انتقال

در شبکه‌های NAS، عامل تعیین‌کننده عملکرد سیستم، نرخ انتقال داده است. نوع ارتباط اجزای شبکه بر اساس تعداد کاربران و ابعاد شبکه می‌تواند از طریق کابل اترنت، شبکه وای‌فای و یا حتی از طریق پورت USB بین کامپیوترهای مستقیم صورت گیرد.

هر یک از این بسترهای ارتباطی، از نرخ انتقال داده مشخصی پشتیبانی می‌کنند. از سوی دیگر، هارد اینترنال شبکه‌ای هم باید از نرخ انتقال داده بالایی برخوردار باشد به خصوص برای شبکه‌های بزرگ.

به عنوان مثال در یک شبکه حفاظتی و امنیتی، هارد دستگاه دوربین مدار بسته مورد استفاده در شبکه می‌بایست بر اساس نرخ انتقال دوربین‌ها و تعداد آن‌ها تعیین شود.

در یک شبکه امنیتی بزرگ که تعداد دوربین‌ها زیاد است، هارد اینترنال شبکه‌ای ظرفیت کم با نرخ انتقال پایین، تأخیر در ضبط محتوای رسانه‌ای را در پی خواهد داشت و این، از نظر امنیتی یک مسئله جدی است.

قابلیت اطمینان

یک تفاوت عمده سیستم‌های NAS امنیتی با سایر سیستم‌های شبکه، قابلیت اطمینان اجزا است. در شبکه‌های کامپیوتری معمولاً از هارد اینترنال شبکه‌ای برای ثبت اطلاعات و دسترسی مقطعی استفاده می‌شود. مثلاً در یک شبکه سرور، یا شبکه LAN سازمانی تنها برخی از انواع اطلاعات به صورت مقطعی روی هارد ثبت می‌شوند.

در حالی که در یک شبکه امنیتی، سیستم NAS به صورت 24/7 فعالیت می‌کند یعنی طی 7 روز هفته و 24 ساعت شبانه‌روز در حال ثبت اطلاعات است که عمدتاً اطلاعات رسانه‌ای با حجم بالا هستند. در عین حال این اطلاعات در یک سیستم امنیتی یا نظارتی از اهمیت بالایی برخوردارند.

بنابراین هارد اینترنال شبکه مورد استفاده در یک سیستم امنیتی می‌بایست قابلیت اطمینان بالایی در حفظ و نگهداری اطلاعات داشته و برای کار در شرایط 24/7 طراحی شده باشد. این ویژگی در هاردهای اینترنال معمولی وجود ندارد و تنها یک هارد شبکه برای این منظور طراحی شده است.

برخی از نمونه‌های جدید هارد شبکه در مقابل لرزش‌های محیطی، نوسانات جریان برق و سایر اختلالات محیط مقاوم هستند.

خدمات جانبی

علاوه بر فاکتورهای گفته شده، هارد اینترنال شبکه‌ای می‌بایست از خدمات جانبی کاملی برخوردار باشد. خدماتی نظیر گارانتی، سرویس‌های ریکاوری هارد به صورت رایگان و غیره، از جمله این خدمات هستند. برخی از شرکت‌های سازنده هاردهای اینترنال شبکه، خدمات جانبی مربوط به گارانتی و ریکاوری رایگان اطلاعات را در صورت بروز مشکل برای خریداران خود ارائه می‌دهند.

شرکت آونگ که ارائه‌کننده هاردهای اینترنال ساخت وسترن دیجیتال در ایران است، خدمات ریکاوری رایگان را به مدت شش ماه برای محصولات این شرکت ارائه می‌دهد.

انواع هارد اینترنال وسترن دیجیتال توسط گروه آونگ در ایران عرضه شده و خدمات پس از فروش شامل گارانتی و سرویس‌های بازیابی اطلاعات برای همه آن‌ها ارائه می‌گردد.

بیشتر بخوانید : مقایسه انواع هارد اینترنال وسترن دیجیتال (رنگ‌بندی و …)

هارد وسترن دیجیتال مدل قرمز

تفاوت هارد اینترنال شبکه با هارد دسکتاپ

وقتی نوبت به انتخاب هارد دیسک برای یک سیستم NAS می‌رسد، بسیاری از کاربران ممکن است به درایوهای دسکتاپ کم‌هزینه بسنده کنند. احتمالاً برخی از کاربران نمی‌دانند که هارد اینترنال دسکتاپ برای محیط‌های شبکه تودرتو مانند NAS طراحی نشده و تنها به درد کامپیوترهای PC می‌خورد.

در مقابل هارد اینترنال شبکه به صورت خاص برای استفاده در یک شبکه کامپیوتری طراحی شده و از قابلیت اطمینان، ظرفیت ذخیره‌سازی و کارایی بالاتری برخوردار است.

طراحی مقاوم در برابر حرارت و لرزش، یک ویژگی مهم در هارد اینترنال شبکه‌ای است به خصوص در کاربردهای سرور NAS.

اگرچه این نوع هاردها هزینه سرمایه‌گذاری اولیه بالاتری نسبت به یک هارد دسکتاپ دارند اما به دلیل پایداری بیشتری و قابلیت اطمینان بالاتری که نسبت به هارد معمولی دارند، در طولانی مدت مقرون‌به‌صرفه خواهند بود.

زیرا هزینه‌های بازگشت سرمایه، تعمیر و نگهداری و سایر هزینه‌های جاری یک هارد اینترنال شبکه تقریباً صفر است.

عملکرد مداوم و پیکربندی RAID، ویژگی دیگری است که هارد اینترنال شبکه را از هارد دسکتاپ متمایز می‌کند. یک هارد شبکه طوری طراحی شده است که هفته‌ها به طور مداوم کار کند، در حالی که یک هارد معمولی دسکتاپ فقط می‌تواند طی ساعات محدود، داده‌ها را بخواند و بنویسد.

یک هارد NAS نیز به طور خاص برای راه‌اندازی پیکربندی RAID ساخته شده است. در این ترکیب، داده‌ها روی چندین هارد دیسک جداگانه ذخیره می‌شوند تا در صورت بروز مشکل برای یکی از هاردها، بتوان به اطلاعات سایر هارد دیسک‌ها دسترسی داشت. پیاده‌سازی پیکربندی RAID تنها به کمک هارد اینترنال شبکه‌ای امکان‌پذیر است.

سخن پایانی

توسعه شبکه‌های کامپیوتری به خصوص شبکه‌های وسیع با تعداد کاربران زیاد، استفاده از فناوری‌های ذخیره اطلاعات پیشرفته را ضروری ساخته است.

در همین راستا، شرکت‌های سازنده هارد دیسک‌های HDD به منظور پاسخگویی به نیاز این شبکه‌ها، مدل‌های جدیدی تحت عنوان هارد اینترنال شبکه‌ای را ارائه کرده‌اند که به طور خاص برای شبکه‌های NAS طراحی شده است.

یک هارد اینترنال شبکه با هارد معمولی دسکتاپ تفاوت‌های عمده‌ای دارد که در این مقاله به بررسی آن‌ها پرداختیم. علی‌رغم قیمت اولیه بالاتر، هارد اینترنال شبکه‌ای به دلیل پایداری بیشتر و قابلیت اطمینان بالاتر در نگهداری از اطلاعات، توسط کارشناسان برای کاربردهای شبکه و سیستم‌های NAS توصیه می‌شود.