مقایسه انواع هارد اینترنال وسترن دیجیتال (رنگ‌بندی و …)

وسترن دیجیتال یک شرکت پیشرو در تولید هاردهای اینترنال با ظرفیت‌های بالا برای کاربردهای خاصی نظیر سیستم‌های نظارتی است که اخیراً محصولات متنوعی را وارد بازار کرده است. انواع هارد اینترنال وسترن دیجیتال از نظر نوع کاربرد، رنج ظرفیت‌های موجود و قابلیت‌های اضافی دیگری که برای محیط‌های صنعتی خاص طراحی شده است، به رنگ‌بندی‌های مختلفی تقسیم می‌شود.

رنگ‌بندی هارد وسترن معنای خاصی دارد و به کاربران کمک می‌کند که بر اساس کاربرد مد نظرشان و متناسب با نیازشان، اقدام به خرید هارد اینترنال کنند.

در این مقاله قصد داریم در مورد مفهوم انواع رنگ‌های هارد وسترن دیجیتال صحبت کنیم و به عنوان یک راهنمای جامع، شما را در خرید هارد مناسب یاری رسانیم. اگر قصد خرید هارد اینترنال برای کامپیوتر، سیستم نظارتی و یا هر سیستم دیگری دارید، پیشنهاد می‌کنیم با ما همراه باشید.

معنای رنگ‌بندی انواع هارد اینترنال وسترن دیجیتال

اگر تا به حال درایوهای هارد دیسک وسترن دیجیتال (WD HDD) را خریداری کرده باشید، مشاهده کرده‌اید که این هاردها در رنگ‌های مختلفی موجود هستند.

ممکن است برای شما این سؤال پیش بیاید که معنای رنگ‌بندی هارد وسترن دیجیتال چیست و اگر پاسخ درستی برای این سؤال پیدا نکنید، شاید در خرید بهترین هارد اینترنال موردنظرتان سردرگم شوید.

انواع هارد اینترنال WD با رنگ‌های مختلف برای اهداف مختلفی تولید می‌شوند. در این ادامه خواهیم دید که تفاوت هارد دیسک‌های WD با رنگ‌های مختلف چیست.

رنگ‌های هارد وسترن دیجیتال اینترنال

شش کد رنگ برای هارد اینترنال WD وجود دارد، آبی، قرمز، مشکی، سبز، بنفش و طلایی. بیایید نگاهی دقیق‌تر به مفهوم کدهای رنگ مختلف درایوهای WD داشته باشیم:

1. هارد وسترن دیجیتال آبی

اجازه دهید بحث خود را با هارد وسترن دیجیتال آبی آغاز کنیم. این یک هارد دیسک همه‌منظوره است و برای کاربردهای معمولی در کامپیوترهای دسکتاپ و استفاده طولانی مدت ساخته شده است.

افراد می‌توانند از این هارد دیسک‌ها برای فعالیت‌های روزانه مانند ذخیره انواع مختلف فایل‌ها و بازی‌های معمولی استفاده کنند.

ظرفیت ذخیره‌سازی این هارد ها از 250 گیگابایت تا 6 ترابایت متغیر است. هارد دیسک‌های WD Blue در دو مدل 5400 RPM با حداکثر ظرفیت ذخیره‌سازی 6 ترابایت و 7200 RPM با حداکثر ظرفیت ذخیره‌سازی 2 ترابایت موجود هستند.

هارد وسترن دیجیتال آبی در مدل‌های جدیدتر با یک SSD داخلی عرضه می‌شود، که این مدل را نوع هیبریدی می‌نامند. این مدل هیبرید سرعت بیشتری را ارائه می‌دهد.

2. هارد وسترن دیجیتال قرمز

هارد قرمز وسترن دیجیتال برای سیستم‌های NAS و RAID طراحی شده است. از این رو، این هارد دیسک‌ها بیشتر توسط مشاغل کوچک استفاده می‌شود. NAS مخفف Network Attached Storage است.

این هارد یک رسانه ذخیره‌سازی است که به یک شبکه خاص متصل است.

بیشتر بخوانید : تاثیر SSD بر بازی­ های کامپیوتری، DVR ها و دستگاه های NAS

هدف استفاده از سیستم NAS در یک سازمان، تشکیل یک مکان مرکزی برای ذخیره داده‌ها است. همچنین می‌توانید NAS را به عنوان یک شبکه ابری خصوصی نیز برای مشاغل کوچک در نظر بگیرید.

از سوی دیگر، فناوری RAID یا Redundant Array of Independent Disks سیستمی است که به شما این امکان را می‌دهد تا داده‌ها را روی چندین هارد دیسک ذخیره نمایید. همه هارد دیسک‌های پیکربندی شده به عنوان یک سیستم ذخیره‌سازی واحد تحت سیستم RAID عمل می‌کنند.

امروزه بسیاری از سازمان‌ها به صورت شبانه‌روزی فعالیت می‌کنند، به این معنی که فعالیت‌های سازمان یا شرکت به صورت 24 ساعته و 7 روز هفته است. در چنین سازمان‌هایی دسترسی 24×7 به یک رسانه ذخیره‌سازی ضروری است.

از این رو، در چنین شرایطی، هاردهای وسترن دیجیتال آبی از مقاومت کافی برخوردار نیستند زیرا فقط برای اهداف عمومی طراحی شده‌اند. نسخه‌های حرفه‌ای هارد قرمز وسترن دیجیتال امروزه با ظرفیت ذخیره‌سازی تا 18 ترابایت در بازار موجود هستند!

3. هارد وسترن دیجیتال سبز

هارد سبز وسترن دیجیتال به مصرف انرژی کم شهرت دارد. اگر کاربر به یک هارد دیسک برای ذخیره‌سازی پشتیبان یا صرفاً برای ذخیره فایل‌های خود نیاز دارد، می‌تواند از هارد سبز وسترن دیجیتال استفاده کند.

از آنجایی که کاربران اغلب ترجیح می‌دهند هارد دیسک‌های WD Blue را استفاده کنند، هارد سبز وسترن دیجیتال محبوبیت خود را از دست داده است. به همین دلیل، وسترن دیجیتال، تولید این مدل از هاردها را متوقف کرده است.

4. هارد وسترن دیجیتال مشکی

شرکت وسترن دیجیتال، سری HDD با رنگ مشکی را برای کسانی که خواهان یک حافظه با عملکرد بالا هستند تولید می‌کند. به دلیل عملکرد بالا، هارد دیسک‌های WD Black در بین ویرایشگرهای عکس و گیمرهای حرفه‌ای بسیار محبوب هستند.

اگر WD Black HDD را با WD Blue HDD مقایسه کنیم، خواهیم دید که هارد مشکی وسترن 128 مگابایت کش دارد، در حالی که سری آبی تنها 64 مگابایت کش ارائه می‌دهد.

همچنین، تمام نسخه‌های هارد دیسک مشکی WD با سرعت 7200 دور در دقیقه عرضه می‌شوند که بسیار بهتر از سرعت ارائه شده توسط هارد وسترن دیجیتال آبی است. به طور خلاصه، اگر به دنبال هارد دیسکی هستید که عمر طولانی‌تری داشته باشد و سرعت و قابلیت اطمینان بالایی را ارائه دهد، WD Black HDD انتخاب مناسبی خواهد بود.

5. هارد وسترن دیجیتال بنفش

هارد وسترن دیجیتال بنفش با نام تجاری HDD WD Purple به طور خاص برای سیستم‌های نظارتی طراحی شده است. سیستم‌های نظارت به رسانه‌های ذخیره‌سازی نیاز دارند که داده‌ها را بتوان به صورت 24 ساعته و 7 روز هفته روی آن نوشت.

جدا از این، رسانه ذخیره‌سازی باید ظرفیت بالایی داشته باشد تا در آن فایل‌های ویدئویی باکیفیت و حجم بالا ذخیره شوند. هارد دیسک WD Purple کاملاً با این الزامات مطابقت دارد.

ممکن است در اینجا این سؤال برایتان به وجود بیاید که سری قرمز هارد وسترن دیجیتال نیز امکانات ذخیره‌سازی اطلاعات 24×7 را ارائه می‌دهد، بنابراین، چرا این هارد دیسک‌ها را نمی‌توان به عنوان هارد دستگاه دوربین مداربسته استفاده کرد؟

به این دلیل که هارد دیسک در سیستم‌های نظارتی بیشتر برای نوشتن استفاده می‌شود تا خواندن داده‌ها.

این مسئله در مورد WD Red HDD صادق نیست. از آنجایی که هارد دیسک‌های قرمز در سازمان‌ها استفاده می‌شود، کارمندان برای دسترسی به داده‌ها به طور مکرر به آن‌ها نیاز دارند. این بدان معناست که این هارد دیسک‌ها به طور یکسان برای نوشتن و خواندن داده‌ها استفاده می‌شوند.

اما هارد دیسک‌های بنفش را نیز همانند هارد قرمز وسترن دیجیتال می‌توان برای سیستم‌های ذخیره‌سازی NAS و RAID نیز پیکربندی نمود.

6. هارد وسترن دیجیتال طلایی

HDD طلایی WD یک محیط ذخیره‌سازی سرد را برای کاربردهای طولانی مدت فراهم می‌کند. بنابراین این سری از هارد دیسک‌های وسترن دیجیتال برای مراکز داده مناسب هستند.

این هارد دیسک‌ها می‌توانند بسیاری از سیستم‌های پیچیده را به طور هم‌زمان مدیریت کنند و به خوبی توسط سرورهای مختلف پشتیبانی شوند.

نسخه طلایی هارد دیسک‌های WD با حداکثر ظرفیت ذخیره‌سازی 10 ترابایت و سرعت 7200 دور در دقیقه با حافظه کش 128 مگابایتی یا 256 مگابایت ارائه می‌شوند.
هارد دیسک‌های طلایی نیز برای کاربردهای 24×7 مناسب هستند و می‌توانند حجم کاری 550 ترابایت در سال را ارائه دهند، به این معنی که تا 550 ترابایت در سال، می‌توان اطلاعات را روی این هارد دیسک‌ها نوشت و یا از روی آن‌ها خواند.

هارد دیسک‌های طلایی وسترن از باکیفیت‌ترین، گران‌ترین و پیچیده‌ترین درایوهای وسترن دیجیتال هستند. این مدل‌های هارد با میانگین طول عمر 2 میلیون ساعت بین هر خرابی رتبه‌بندی می‌شوند.

این هارد دیسک‌ها از نوع سطح سرور هستند. همچنین مدل‌های طلایی دارای ویژگی‌های اضافی مانند StableTrac، سنسور ضربه چند محوره و فناوری ارتفاع دینامیک هستند.

تفاوت انواع هارد اینترنال

اگر قصد خرید هر یک از هاردهای وسترن دیجیتال را دارید، می‌توانید از این لینک اقدام کنید.

لازم به ذکر است که شرکت آونگ، انواع هاردهای وسترن دیجیتال (WD) را با گارانتی 2 ساله عرضه می‌کند. همچنین آونگ برای اولین بار در ایران، در 6 ماه اول گارانتی، سرویس ریکاوری رایگان را برای هاردهای WD در نظر گرفته است.

جمع‌بندی

می‌توان انواع هارد اینترنال وسترن دیجیتال و کاربردهای هر یک را به صورت زیر خلاصه کرد:

  • هارد وسترن دیجیتال آبی: یک رسانه ذخیره‌سازی همه‌منظوره، قابل‌اعتماد و کم‌مصرف است.
  • هارد وسترن دیجیتال قرمز: برای سیستم‌های NAS و RAID طراحی شده است.
  • هارد وسترن دیجیتال سبز: مصرف برق کمتری دارد و شبیه هارد دیسک‌های سری آبی است. نسخه سبز امروزه از محبوبیت کمتری برخوردار است.
  • هارد وسترن دیجیتال مشکی: این یک هارد دیسک با کارایی بالا ارائه شده و برای کاربردهای سنگین مثل اجرای بازی‌های سنگین گرافیکی و برنامه‌های تولید محتوا طراحی شده است.
  • هارد وسترن دیجیتال بنفش: این هارد یک دستگاه ذخیره‌سازی برای سیستم‌های نظارتی و دوربین‌های مدار بسته است.
  • هارد وسترن دیجیتال طلایی: نسخه ممتاز هارد دیسک‌های WD است و برای مراکز داده و سایر برنامه‌های مشابه طراحی شده است.

تنوع بالای انواع هارد اینترنال وسترن دیجیتال برای کاربردهای مختلف، دست کاربران را برای انتخاب هارد متناسب با نیازشان باز گذاشته است.

همچنین لازم است بدانید که هر رنگ‌بندی در ظرفیت‌های مختلفی ارائه می‌شود و افراد می‌توانند بسته به نوع کاربردشان و مقدار حجمی که برای ذخیره اطلاعات نیاز دارند، ظرفیت مناسب را انتخاب کنند.