بهترین هارد اینترنال چه مشخصاتی دارد؟ [آپدیت 2022]

چه برای اولین بار یک کامپیوتر PC را سرهم می‌کنید و چه به دنبال ارتقاء اجزای ذخیره‌سازی در کامپیوتر یا لپ تاپ خود هستید، انتخاب هارد اینترنال مناسب برای کسب عملکرد مطلوب در سیستم بسیار مهم است.

هارد دیسک‌ها و دستگاه‌های ذخیره‌سازی اجزای مهمی هستند که تأثیر مستقیم بر عملکرد کامپیوتر شما دارند. مثلاً انتخاب بهترین هارد اینترنال برای گیم و اجرای بازی‌های سنگین، یک امتیاز است که گیمر می‌تواند به کمک آن، یک بازی روان را تجربه کند.

بهترین هارد دیسک اینترنال برخلاف تصور عامه، به معنی یک هارد دیسک با بیشترین ظرفیت ذخیره‌سازی نیست بلکه فاکتورهای دیگری هم به عنوان مشخصات هارد اینترنال خوب معرفی می‌شوند که در این مقاله قصد داریم به بررسی آن‌ها بپردازیم.

در صورتی که قصد خرید هارد اینترنال برای کامپیوتر یا لپ تاپ خود را دارید، پیشنهاد می‌کنیم برای آشنایی با مشخصات بهترین هارد اینترنال و یک انتخاب مناسب، تا پایان این مقاله همراه ما باشید.

انواع هارد اینترنال

مانند همه اجزای دیگر کامپیوتر، سخت‌افزار ذخیره‌سازی در اشکال و اندازه‌های متفاوتی وجود دارد.

انواع درایوهای ذخیره‌سازی که امروز در مورد آن‌ها صحبت می‌کنیم، به‌طور خاص برای محاسبات روزانه مورد استفاده قرار می‌گیرند، در حالی که درایوهای پیشرفته‌تر به نام NAS که مخفف عبارت لاتین Network-Attached-Storage هستند، در کاربردهای خاصی نظیر سطح سازمانی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

1. درایوهای هارد دیسک (HDD)

برای شناخت بهترین هارد دیسک اینترنال، ابتدا باید انواع آن را شناخت. هارد اینترنال HDD شاید قدیمی‌ترین قطعه کامپیوتری باشد که امروزه هم مورد استفاده گسترده قرار می‌گیرد و برای ذخیره داده‌ها در سطوح مختلف استفاده می‌شود.

این درایوها از یک سری اجزای مکانیکی تشکیل شده‌اند که داده‌ها را به صورت مغناطیسی روی دیسک سخت ذخیره می‌کند. اگر یک HDD را باز کنید خواهید دید که مکانیزمی شبیه یک دستگاه ضبط و پخش قدیمی آنالوگ دارد که با یک سوزن کار می‌کند.

تفاوت اساسی HDD با این دستگاه‌ها، طریقه ثبت و ضبط داده‌ها است که به صورت مغناطیسی است. یک بازوی محرک می‌تواند به هر قسمتی از صفحه چرخان دسترسی پیدا کرده و داده‌ها را روی آن ضبط و یا از روی آن بخواند.

برای اتصال هاردهای HDD به کامپیوتر، از کابل داده ساتا استفاده می‌شود که به پورت SATA روی مادربرد متصل خواهد شد. همچنین کابل برق ساتا را نیز باید از پاور کامپیوتر به هارد دیسک خود متصل کنید.

با وجود فناوری نسبتاً قدیمی، هارد دیسک‌های HDD همچنان یک گزینه ذخیره‌سازی محبوب هستند.

این به لطف سال‌ها عملکرد خوب و توسعه فضای ذخیره‌سازی در این انواع هارد است. اما، هارد دیسک‌های HDD ایرادات و محدودیت‌های خود را دارند که مهم‌ترین آن سرعت دسترسی به اطلاعات است.

2. درایوهای حالت جامد (SSD)

مانند بسیاری از محصولات کامپیوتری، همیشه دنیای هاردهای ذخیره‌سازی هم به دنبال محصولاتی با سرعت بیشتر بوده است. درایوهای حالت جامد یا SSD نوع دیگری از هاردهای اینترنال هستند که اولاً از سرعت بیشتری در مقایسه با HDD ها برخوردارند و دوماً قابلیت اطمینان بیشتری دارند.

بیشتر بخوانید : مقایسه هارد دیسک و SSD : چه تفاوت هایی با هم دارند ؟

سرعت انتقال داده‌ها در بهترین درایو اینترنال SSD چندین برابر بهترین هارد دیسک اینترنال HDD است. این درایوهای هارد به دلیل عدم استفاده از اجزای مکانیکی، کمتر در معرض نقص فیزیکی هستند و در برابر ضربات مقاومت بیشتری دارند.

همچنین به دلیل مکانیزم چرخشی در هاردهای HDD، و محدودیت در سرعت چرخش دیسک که در مدل‌های مخصوص دسکتاپ حداکثر به 7200 rpm می‌رسد، سرعت دسترسی به داده‌ها در HDD ها بسیار محدود است، در حالی که این مشکل در SSD ها وجود ندارد.

SSD ها از طریق مدارهای الکترونیکی و بدون قطعات متحرک تغذیه می‌شوند و همین مسئله سرعت دسترسی به داده‌ها را روی آن‌ها بیشتر می‌کند. اگر به یک درایو SSD نگاه کنید، چیزی شبیه به یک برد مدار الکترونیکی خواهید دید.

همراه با سایر اجزای اصلی موجود روی اکثر بردهای مداری، SSD ها نیز مجهز به تراشه‌های حافظه فلش و یک کنترلر فلش هستند. با این طراحی، قابلیت اطمینان ذخیره‌سازی اطلاعات نیز در درایوهای SSD به مراتب بیشتر از HDD ها خواهد بود.

تفاوت درایوهای SSD با HDD

مانند هارد دیسک‌های SSD ،HDD ها از زمان پیدایش به طرق مختلف از جمله آپدیت فرم فکتور و افزایش سرعت، تکامل یافته‌اند. SSD های معمولی در سطح کاربردهای دسکتاپ دارای بدنه‌ای شبیه به هارد دیسک‌های قدیمی بوده اما بسیار سبک‌تر و کوچک‌تر هستند و رایج‌ترین اندازه امروزی آن 2.5 اینچ است.

متعاقباً، فرم فکتورهای mSATA و M.2 برای این درایوها ارائه شده است که اندازه آن‌ها را کوچک‌تر می‌سازد.

فرم فکتورهای 2.5 اینچ در SSDها به راحتی از طریق کابل ساتا متصل می‌شوند در حالی که درایوهای SSD با فرم فکتور PCI-e از طریق اسلات مادربرد سازگار با این درایوها به مادربرد وصل می‌شوند.

پیش از خرید این درایوها می‌بایست از وجود اسلات های PCI-e روی مادربرد خود اطمینان حاصل کنید. همین روش نصب برای درایوهای SSD نوع M.2 نیز به کار می‌رود.

3. درایوهای هارد هیبرید (SSHD)

هارد دیسک‌های هیبریدی که درایوهای هارد حالت جامد (SSHD) نیز نامیده می‌شوند، شامل هر دو جزء شبیه هارد دیسک‌های مغناطیسی کلاسیک و برد مداری یک درایو کوچک SSD هستند.

بخش SSD در این درایوها برای افزایش سرعت به کار می‌رود و بخشHDD هم مسئول افزایش ظرفیت ذخیره‌سازی است.

البته برای انتخاب این درایوهای هارد هیبرید می‌بایست از پشتیبانی مادربرد خود از آن اطمینان حاصل کنید.

درایو SSHD

عملکرد، ظرفیت و قیمت

سه فاکتور مهمی که می‌بایست برای خرید بهترین هارد اینترنال مد نظر داشت، عملکرد، ظرفیت و قیمت هستند. منظور از عملکرد، سرعت انتقال داده‌ها و قابلیت اطمینان ذخیره اطلاعات است که مسلماً در درایوهای SSD  بیشتر از HDD ها خواهد بود.

در درایوهای HDD دسکتاپ معمولی با سرعت چرخش 7200 rpm، سرعت انتقال داده‌ها حداکثر 150 مگابایت بر ثانیه است در حالی که در یک درایو SSD 2.5 اینچ یا M.2 این سرعت تا 3500 مگابایت بر ثانیه هم خواهد رسید.

فاکتور دوم، ظرفیت ذخیره‌سازی است که از نظر این فاکتور، HDD ها در صدر هستند. درایوهای هارد وسترن دیجیتال که در حال حاضر یک نمونه از بهترین هاردهای اینترنال بازار هستند، با ظرفیت‌های بسیار بالا در حد چند ده ترابایت در دسترس می‌باشند که البته برای کاربردهای خاص نظیر سیستم‌های نظارتی مناسب هستند.

هارد دستگاه دوربین مدار بسته به واسطه ذخیره حجم بالایی از اطلاعات تصویری به صورت شبانه‌روزی، می‌بایست از ظرفیت بسیار زیادی برخوردار باشد. هاردهای شرکت وسترن دیجیتال در مدل‌های جدید برای این منظور ارائه شده‌اند.

بیشتر بخوانید : هاردهای شرکت وسترن دیجیتال

از نظر قیمت هم دوباره درایوهای HDD در مقامی بهتر از SSD ها قرار می‌گیرند. درایوهای SSD به واسطه بهره‌گیری از فناوری پیشرفته‌تر، قیمت بالاتری هم دارند در حالی که ظرفیت ذخیره‌سازی که در اختیار کاربران قرار می‌دهند، به مراتب کمتر است.

نکات مهم هنگام خرید بهترین هارد اینترنال

همان‌طور که قبلاً ذکر شد، راه‌اندازی فضای ذخیره‌سازی ایده‌آل برای یک کاربر حرفه‌ای هم شامل درایو HDD می‌شود هم درایو SSD.

با نصب سیستم عامل روی درایو SSD، زمان بوت شدن کامپیوتر بسیار سریع‌تر خواهد شد بنابراین در کنار یک هارد دیسک HDD که از ظرفیت‌های فوق بالا برای ذخیره پشتیبانی می‌کند، یک گزینه عالی خواهد بود.

برای انتخاب بهترین درایو  اینترنال SSD بهتر است فضای اشغالی سیستم عامل خود را بررسی کنید. مثلاً ویندوز 10 به تنهایی حدود 10 گیگ فضا نیاز دارد اما بهتر است فضایی معادل 40 گیگابایت را برای آن در نظر بگیرید زیرا برای هر مرحله به‌روزرسانی، فضایی معادل 30 گیگابایت به صورت موقت اشغال خواهد شد.

برای انتخاب بهترین هارد اینترنال HDD نیز ظرفیت مورد نیاز برای فایل‌ها و داده‌ها مهم هستند. اگر آرشیو بزرگی از فایل‌های ویدئویی دارید که می‌خواهید روی هارد کامپیوتر خود ذخیره کنید، مسلماً به هارد دیسک HDD با ظرفیت بالایی نیاز خواهید داشت.

حافظه کش دستگاه ذخیره‌سازی نیز فاکتور مهم دیگری است که برای انتخاب بهترین هارد اینترنال باید مد نظر قرار دهید. حافظه کش در هارد دیسک‌های قدیمی بسیار کمتر بود اما در مدل‌های جدیدتر، این حافظه ارتقاء یافته است.

اساساً در حین فرآیند خواندن و نوشتن، هارد دیسک به فضایی برای ذخیره داده‌ها نیاز دارد که هرچه بیشتر بوده و سرعت دسترسی بالاتری داشته باشد، عملاً فرآیند خواندن و نوشتن سریع‌تر انجام خواهد شد.

خدمات پس از فروش و خدمات بازیابی اطلاعات هارد اینترنال در صورت از دست رفتن آن‌ها، جزو مشخصات هارد اینترنال خوب است. شرکت آونگ، با ارائه خدمات ریکاوری رایگان به مدت شش ماه برای هارد دیسک‌های خود که ساخت شرکت وسترن دیجیتال هستند، عملکرد و کیفیت محصولات خود را تضمین می‌کند!

سخن پایانی

برای انتخاب بهترین هارد اینترنال کامپیوتر باید فاکتورهای مختلفی را مد نظر داشت. ظرفیت ذخیره‌سازی و سرعت ذخیره اطلاعات دو فاکتور مهم در خرید بهترین هارد اینترنال هستند.

معمولاً برای انتخاب بهترین هارد اینترنال بازار، قیمت هم مهم است زیرا تنوع بالای محصولات و ظرفیت‌های مختلفی که از چند صد گیگابایت تا چند ده ترابایت را شامل می‌شوند، تنوع قیمت بالایی را نیز برای این محصولات به وجود آورده است.

بنابراین هنگام انتخاب بهترین هارد اینترنال کامپیوتر یا لپ تاپ باید بر اساس نیاز خود و بودجه‌ای که در اختیار دارید، بهترین انتخاب را داشته باشید.

توصیه می‌شود برای نصب سیستم عامل کامپیوتر خود از یک درایو SSD استفاده کنید زیرا سرعت دسترسی به اطلاعات در این درایوهای بسیار زیاد بود و همین مسئله باعث سرعت بوت شدن سیستم عامل شما خواهد شد. همچنین بسته به نوع اطلاعات و حجم آن‌ها، هارد دیسک HDD با ظرفیت متناسب را انتخاب نمایید.