راهنمای انتخاب هارد دستگاه دوربین مدار بسته

سیستم‌های امنیتی امروزی از قابلیت‌های جدیدی نسبت به سیستم‌های قدیمی‌تر برخوردارند. دقت و کیفیت بالای دوربین‌های امروزی در ضبط انواع تصاویر ویدئویی و ذخیره‌سازی آن‌ها باعث شده است که حجم بالایی از اطلاعات ویدئویی همه‌روزه توسط این دوربین‌ها ثبت گردد.

هرچند کیفیت بالای تصاویر باعث شده است که ضریب امنیت در این دوربین‌ها بیشتر شود اما از سوی دیگر، این کیفیت بالا به یک فضای ذخیره‌سازی بیشتر نیاز دارد که از قابلیت اطمینان مطلوب برخوردار باشد.

از سوی دیگر، عملکرد دوربین‌های مداربسته و سیستم‌های حفاظتی به صورت شبانه‌روزی به فضای ذخیره‌سازی باکیفیتی نیاز دارد که در چنین شرایطی به صورت طولانی مدت کار کرده و در برابر شوک‌های الکتریکی و یا شرایط فیزیکی محیط مقاوم باشد.

هارد دستگاه دوربین مدار بسته یکی از مؤلفه‌های مهم در تجهیز یک سیستم امنیتی است. اگر کیفیت دوربین‌ها و عملکرد آن‌ها خوب باشد اما امکان ذخیره اطلاعات به صورت دائمی روی هارد وجود نداشته و یا اینکه اطلاعات ذخیره شده در اثر حوادث مختلف از بین بروند، در عمل سیستم امنیتی ما کارایی نخواهد داشت.

بیشتر بخوانید : تضمین امنیت داده‌ها در هاردهای اینترنال وسترن دیجیتال

به منظور آشنایی با انواع هارد دوربین مداربسته و بررسی ویژگی‌های آن، در این مقاله می‌خواهیم به بررسی تفاوت هارد دوربین مداربسته با هارد کامپیوتر بپردازیم.
اگر شما هم از دوربین مدار بسته استفاده می‌کنید، بهتر است با انواع هارد دستگاه dvr و مشخصات آن‌ها آشنا شوید، پس با ما تا پایان این مقاله همراه باشید.

دوربین مدار بسته چیست؟

دوربین‌های مدار بسته یا به اختصار CCTV برای ایمن نگه داشتن محیط‌های تجاری و خانه‌های ما ضروری هستند. دوربین‌های مدار بسته به ما این امکان را می‌دهند تا هرگونه فعالیت ناخواسته را در محل کار یا زندگی خود نظارت کنیم.

اما بیشتر دوربین‌های مداربسته و دستگاه‌های DVR امنیتی فضای ذخیره‌سازی محدودی دارند و ضبط تصاویر را فقط تا زمان مشخصی مانند 10 تا 20 روز انجام می‌دهند.

هارد دیسک‌های زیادی از تولیدکنندگان مختلف در بازار وجود دارد. اما هر هارد دیسک برای دستگاه DVR مناسب نیست؛ زیرا برخی از هارد دیسک‌ها برای استفاده داخلی و برخی برای استفاده خارجی طراحی شده‌اند.

از سوی دیگر، ظرفیت ذخیره‌سازی و قابلیت‌های این هاردهای اینترنال با هم متفاوت است و هر یک کاربرد خاص خود را دارند.

به عنوان مثال برخی از انواع هارد اینترنال با ظرفیت‌های پایین‌تر و مقاومت کمتر در مقابل شوک‌های الکتریکی و یا گرمای ناشی از استفاده‌های طولانی طراحی شده‌اند و برای استفاده در کامپیوترهای PC معمولی مناسب هستند.

در حالی که برخی دیگر از هاردهای اینترنال با امکاناتی نظیر مقاومت در مقابل لرزش‌های محیطی طراحی شده و ظرفیت‌های بالایی دارند که مخصوص دستگاه‌های ضبط امنیتی هستند.

ظرفیت ذخیره‌سازی در یک هارد مخصوص دوربین مدار بسته بسیار مهم است. به طور متوسط، یک هارد دیسک معمولی 4 ترابایتی قادر است تصاویر مربوط به یک حوزه را در حدود 100 روز با 30 فریم بر ثانیه و وضوح 720P در خود نگهداری کند.

بنابراین، اگر چندین دوربین در محل خود دارید، باید این مدت زمان را بر تعداد دوربین‌ها تقسیم کنید و به همان نسبت از هاردهایی با ظرفیت بیشتر استفاده نمایید.

از سوی دیگر، محل نگهداری هارد دیسک مخصوص دوربین مدار بسته باید به دور از رطوبت و یا نور مستقیم خورشید باشد. زیرا نفوذ رطوبت و یا گرمای حاصل از تابش نور خورشید می‌تواند به قطعات داخلی هارد آسیب وارد کرده و عمر آن را کم کند. همچنین ممکن است اطلاعات ذخیره شده در هارد به راحتی از بین بروند.

تعداد دوربین قابل اتصال به هارد

ویژگی‌های هارد دستگاه دوربین مدار بسته

به طور کلی هارد مخصوص دوربین مداربسته در مدل‌های جدیدتر دارای یک سری قابلیت‌ها هستند که در مدل‌های قدیمی‌تر وجود نداشت. دلیل این پیشرفت، توسعه سیستم‌های امنیتی پیشرفته با قابلیت ضبط تصاویر باکیفیت، دید در شب، تصاویر رنگی و ضبط صدای باکیفیت است که به فضای ذخیره‌سازی بیشتری نیز نیاز خواهد داشت.

برخی از ویژگی‌های هارد دیسک‌های جدید در سیستم‌های CCTV نسبت به مدل‌های قدیمی‌تر عبارت‌اند از:

  • سازگاری سخت‌افزاری بهتر
  • کارکرد سیستم مکانیکی هارد با سرعت 7200 دور در دقیقه
  • رابط SATA 6Gb/s به منظور انتقال سریع‌تر اطلاعات
  • ضخامت دیسک سخت 75 نانومتر که بسیار کمتر از مدل‌های قدیمی‌تر است
  • بهبود عملکرد سیستم نظارتی و امنیتی به میزان 45% نسبت به درایوهای قدیمی‌تر
  • دارای استاندارد RoHS در مورد مقاومت در برابر مواد خطرناک و ترکیبات هالوژنی
  • مصرف برق کم

سازگاری سخت‌افزاری

در سیستم‌های امنیتی و نظارتی جدید، از دستگاه‌های DVR با کانکتورهای جدید و پرسرعت استفاده می‌شود. به همان نسبت، انواع هارد دوربین مداربسته با امکانات جدید و سازگار با این دستگاه‌ها وارد بازار شده است که از انواع کانکتورهای پرسرعت پشتیبان می‌کنند.

دستگاه‌های DVR جدید قابلیت پشتیبانی هم‌زمان از چندین دوربین مدار بسته را دارند در حالی که این تعداد دوربین می‌بایست به یک درایو ذخیره‌سازی نیز متصل شوند. بنابراین پشتیبانی دستگاه‌های DVR از اتصال هاردهای اینترنال با ظرفیت بالا ضروری است.

سرعت چرخش بیشتر دیسک

هارد مخصوص دوربین مداربسته نسبت به یک هارد معمولی از سرعت مکانیکی بیشتری برخوردار است. علت این مسئله، سرعت فریم‌های زیاد در داده‌های ویدئویی است که به سرعت چرخش بیشتر قسمت مکانیکی هارد برای ضبط این تصاویر نیاز دارد.

یکی از موارد مهم که به عنوان تفاوت هارد دوربین مداربسته با هارد کامپیوتر ذکر می‌شود، همین سرعت چرخش دیسک سخت است که در هاردهای PC معمولی کمتر از هارد دوربین مدار بسته است.

رابط ساتا با سرعت بالا

یکی از ویژگی‌های مهم هارد دوربین مدار بسته، سرعت بالای ذخیره‌سازی است. این سرعت بالا تنها در صورتی امکان‌پذیر است که دستگاه DVR نیز از اتصال رابط ساتا با سرعت بالا پشتیبانی کند. کابل‌های ساتا مورد استفاده در هارد دوربین مدار بسته، از نوع 6Gb/s هستند که سرعت انتقالی معادل 6 گیگابیت در ثانیه را ارائه می‌دهند.

ضخامت کمتر دیسک سخت

مکانیزم هارد دوربین مدار بسته درست شبیه هارد اینترنال در کامپیوتر است با این تفاوت که دیسک سخت در این نوع هاردها از ضخامت کمتری برخوردار است. این ضخامت کمتر، به افزایش سرعت چرخش و در نتیجه افزایش سرعت انتقال و ذخیره داده‌ها کمک می‌کند.

عملکرد بهتر

سیستم‌های امنیتی قدیمی‌تر به دلیل استفاده از هارد دیسک‌های قدیمی، از کارایی خوبی برخوردار نبودند. این کارایی از نظر کیفیت تصاویر ذخیره شده، دسترسی ساده و سریع به فایل‌های ذخیره شده و قابلیت نگهداری فایل‌ها برای مدت طولانی تعیین می‌شد.

امروزه انواع هارد دوربین مدار بسته با مکانیزم پیشرفته و ظرفیت‌های بالا وارد بازار شده است که بازدهی سیستم نظارتی را تا حدود 45% افزایش می‌دهد.

افزایش راندمان سیستم امنیتی

استانداردهای مقاومت و کیفیت

اکثر سیستم‌های نظارتی در محیط‌هایی مورد استفاده قرار می‌گیرند که در معرض نور خورشید، رطوبت، مواد شیمیایی و یا سایر عوامل محیطی قرار دارند. هارد دوربین مدار بسته می‌بایست استانداردهای مورد نیاز را از نظر کیفیت و مقاومت در برابر عوامل مخرب محیطی داشته باشد.

این یکی از مهم‌ترین تفاوت‌های میان هارد مخصوص دوربین مدار بسته و سایر هارد دیسک‌های مورد استفاده در کامپیوترهای خانگی است.

بیشتر بخوانید : شاخص‌های انتخاب بهترین دوربین مداربسته خانگی

مصرف برق کمتر

یکی از مهم‌ترین مشخصه‌های انحصاری در هاردهای دوربین مدار بسته، مصرف توان کمتر است. در این هاردها به دلیل استفاده از مکانیزم چرخشی پیشرفته و قطعات نیمه‌هادی جدید با مصرف توان پایین، برق کمتری مصرف می‌شود.

مصرف برق کمتر توسط یک قطعه الکترونیکی به معنی تولید گرمای کمتر در آن است که در نهایت عمر قطعه را افزایش می‌دهد. با کاهش مصرف توان در انواع هارد دوربین مدار بسته، امکان استفاده‌های طولانی مدت به صورت شبانه‌روزی و هفت روز هفته از سیستم نظارتی و امنیتی امکان‌پذیر است.

روش‌های بهبود کارایی هارد دستگاه دوربین مدار بسته

می‌توان با استفاده از یک سری روش‌های ساده، کارایی هارد دوربین مدار بسته را بهبود بخشید:

  • با تنظیم نرخ فریم هر دوربین، در عین حفظ کیفیت تصاویر، حجم تصاویر ویدئویی ضبط شده روی هارد دیسک کاهش می‌یابد. با این کار می‌توان زمان ذخیره‌سازی اطلاعات را به میزان قابل‌توجهی بیشتر کرد. به عنوان مثال تنها با کاهش نرخ فریم از 30 FPS به 15 FPS می‌توان زمان ضبط تصاویر را در یک سیستم نظارتی با مشخصات مشابه، بیش از 2 برابر کرد.
  • استفاده از سیستم خنک‌سازی ساده و یا تهویه هوا در محیطی که دوربین‌های مدار بسته قرار دارند می‌تواند به افزایش راندمان و طول عمر آن‌ها کمک کند. خنک‌سازی و تهویه هوا باعث می‌شود سیستم نظارتی و هارد دوربین مدار بسته کمتر گرم شده و بتوان مدت زمان بیشتری از آن استفاده کرد.
  • قرار دادن دوربین‌های مدار بسته در محل مناسب باعث می‌شود که کیفیت تصاویر مطلوب باشد. به این ترتیب نیازی به استفاده از نرخ فریم بالا و ضبط تصاویر حجیم وجود ندارد و می‌توان زمان ضبط تصاویر ویدئویی را افزایش داد. همچنین این کار در کاهش تعداد دوربین‌های مورد نیاز برای پوشش یک منطقه نیز کمک خواهد کرد.
  • هارد دوربین مدار بسته به دلیل استفاده از مکانیزم مکانیکی چرخش دیسک سخت، حساس به ضربه و ارتعاش است. با قرار دادن دستگاه DVR و هارد متصل به آن در یک محیط عاری از ارتعاش و ثابت می‌توان عمر مفید هارد دیسک را بیشتر کرد. بنابراین بررسی شرایط فیزیکی محل نصب هارد پیش از تست هارد دوربین مدار بسته، یک آیتم ضروری است.

انتخاب ظرفیت هارد دستگاه دوربین مدار بسته

برای انتخاب ظرفیت هارد دوربین مدار بسته باید یک سری نکات را مدنظر داشت:

  • ظرفیت هارد را متناسب با تعداد دوربین‌های نصب شده در محیط و بر اساس پیش‌بینی‌های آینده انتخاب کنید. اگر قرار است تعداد دوربین‌های امنیتی مورد استفاده در آینده بیشتر شوند، مسلماً به ظرفیت ذخیره‌سازی بیشتری نیاز خواهید داشت. بنابراین می‌بایست از هارد دیسک با ظرفیت بیشتری استفاده کنید تا در آینده نیازی به ارتقاء آن نداشته باشید.
  • متناسب با کیفیت تصویر مورد نظر، ظرفیت هارد را انتخاب کنید. اگر سیستم امنیتی برای اهداف خاص و دقیق مثل نظارت بر صندوق‌های امانات و یا سیستم شناسایی پلاک خودرو استفاده می‌شود، کیفیت تصاویر ضبط شده می‌بایست بالا باشد، بنابراین حجم فایل‌های ویدئویی نیز بیشتر شده و به هاردی با ظرفیت بیشتر نیاز خواهد بود. اگر هاردی با ظرفیت پایین در این موارد استفاده کنید، مجبورید اطلاعات ذخیره شده را طی فواصل زمانی کمتر حذف کنید که از نظر امنیتی چندان معقول نیست.
  • نوع استفاده از سیستم نظارتی در تعیین ظرفیت هارد دوربین مدار بسته مهم است. معمولاً سیستم‌های نظارتی شبانه‌روزی هستند اما گاهی ممکن است طی ساعات خاصی از این سیستم‌ها استفاده شود. مثلاً سیستم نظارتی جاده‌های کوهستانی بیشتر در شرایط آب و هوایی خطرناک فعال شده و تصاویر لحظه‌ای از وضعیت جاده‌ها را ضبط می‌کنند. این دوربین‌ها در شرایط معمولی جوی خاموش هستند بنابراین به ظرفیت ذخیره‌سازی بالایی نیاز ندارند.

اگر قصد خرید هارد برای دوربین مداربسته را دارید، ما به شما هاردهای بنفش وسترن دیجیتال را معرفی می‌کنیم. هاردهای بنفش WD به‌طور اختصاصی برای سیستم‌های نظارتی طراحی و تولید شده‌اند، از این‌رو بیشترین کارایی را در این زمینه ارائه می‌دهند.

از مهمترین ویژگی‌های این هاردها می‌توان به ظرفیت 1 تا 14 ترابایتی آن‌ها، فناوری رکوردینگ CMR، پشتیبانی از 64 دوربین برای هر درایو و در نهایت 2 سال گارانتی آونگ و 6 ماه ریکاوری رایگان اطلاعات اشاره کرد.

هارد بنفش WD

سخن پایانی

هارد دستگاه دوربین مدار بسته یکی از اجزای اصلی در یک سیستم نظارتی است که تعیین‌کننده عملکرد این سیستم است. اگر از یک هارد با ظرفیت پایین استفاده کنید، مجبور خواهید بود که کیفیت تصاویر و نرخ فریم را کاهش دهید تا امکان ذخیره تصاویر طی مدت زمان بیشتری فراهم شود.

همچنین عدم توجه به محل نصب هارد دیسک نیز می‌تواند یک عامل مهم در کاهش عمر مفید هارد دستگاه دوربین مدار بسته باشد.

هرچند هارد دیسک‌های جدید مخصوص سیستم‌های نظارتی از مقاومت بیشتری در مقایسه با هارد های معمولی در مقابل لرزش‌های محیطی و شوک‌های الکتریکی برخوردار هستند و این یک تفاوت هارد دوربین مداربسته با هارد کامپیوتر به شمار می‌رود، اما اگر شرایط فیزیکی، دما و رطوبت محیطی و سیستم‌های حفاظت الکتریکی مدنظر قرار گیرند، می‌توان عملکرد سیستم نظارتی را بهبود بخشید و عمر آن را بیشتر کرد.