شاخص‌های انتخاب بهترین دوربین مداربسته خانگی

اگر می‌خواهید هنگامی که در خانه نیستید، همچنان چشم و گوشی در خانه داشته باشید و از اتفاقات احتمالی باخبر شوید، ولی نمی‌خواهید به اندازه‌ی یک سیستم امنیتی کامل هزینه کنید، باید نگاهی به دوربین‌های نظارتی متصل به وای‌فای بیندازید. در این مطلب، شما را در انتخاب بهترین دوربین مدار بسته خانگی راهنمایی می‌کنیم تا هنگام خرید دوربین امنیتی، اطلاعات بیشتری در اختیار داشته باشید.

اهمیت دوربین نظارتی برای محافظت از خانه

طراحی زیبا دوربین مداربسته خانگی

یکی از بزرگ‌ترین مزیت‌های خانه هوشمند، امکان باخبر شدن از وضعیت خانه در هنگامی است که در خانه حضور ندارید. چه نظارت بر کودکان و حیوانات خانگی باشد و چه مجموعه‌ای از جواهرات خاص، در هر حالت یک دوربین امنیتی خانگی ابزار بسیار خوبی برای نظارت بر امور از راه دور است.

با اینکه قابلیت‌های هر دستگاه با دستگاه دیگر متفاوت است، اما همه‌ی دوربین‌های مداربسته خانگی به شما این امکان را می‌دهند که از طریق پخش زنده یا ویدئوی ضبط شده، بفهمید که خانه‌ی شما در چه وضعیتی به سر می‌برد. البته که همه‌ی دوربین‌های نظارتی خانگی ویژگی‌های یکسانی ندارند. برخی از آن‌ها مجهز به زنگ هشدار هستند یا می‌توانند هنگامی که متوجه اتفاقی شدند، به شما اعلان (نوتیفیکیشن) ارسال کنند. بعضی دیگر انتقال صدای دوطرفه دارند، برخی برای نظارت بر کودک طراحی شده‌اند و بعضی از آن‌ها حتی کار هاب‌های اتوماسیون خانگی را به بهترین نحو انجام می‌دهند.

طی سال‌های گذشته با بررسی و تست تعداد زیادی دوربین مداربسته خانگی، به این نتیجه رسیده‌ایم که چه چیزهایی در انتخاب یک دوربین نظارتی مهم است. به عنوان مثال، شما دوربینی می‌خواهید که نصب و استفاده از آن آسان باشد. به علاوه، یکی از اولین ویژگی‌هایی که ما متوجه آن شدیم، داشتن یک طراحی جذاب البته با کمی ملاحظه است. این نکته مهم است که ظاهر دوربین به گونه‌ای باشد که شما دلتان بخواهد آن را در داخل خانه نصب کنید. البته بسته به نیازی که دارید، شاید نخواهید که دوربین مداربسته بیش از حد خودنمایی کند.

میزان پشتیبانی دستگاه نیز بسیار حیاتی و مهم است. دوربین‌های مداربسته امروزی، به شما این امکان را می‌دهند که از هرجایی، چه با یک اپلیکیشن موبایل و چه با مرورگر اینترنت، بتوانید آن‌ها را چک کنید. دیگر ویژگی‌های دوربین‌ها در هر مدل متفاوت است. فراموش نکنید که دوربین مداربسته خانگی برای این طراحی شده است که شما را از اتفاقاتی که در داخل خانه‌ی شما می‌افتد، مطلع کند.

در ادامه به چند فاکتور مهم اشاره می‌کنیم که باید هنگام خرید دوربین مداربسته خانگی به آن‌ها توجه کنید.

کدام دوربین مداربسته بهترین تصویر را دارد؟

زوم دیجیتال زوم لپتیکال

اگرچه رزولوشن 1080p در اکثر دوربین‌های نظارتی پیشرفته به چشم می‌خورد، با این حال، مزیت‌های مدل‌هایی که سنسورهایی با رزولوشن‌های مختلف دارند، متفاوت است. برخی از دوربین های مدار بسته خانگی، لنزهای زوم اپتیکال دارند؛ ولی تقریبا همه‌ی آن‌ها مجهز به زوم دیجیتال هستند که هرچه را دوربین نظارتی ضبط می‌کند، برش می‌دهد و بزرگ می‌کند. هرچقدر عدد مگاپیکسل سنسور دوربین بیشتر باشد، می‌توانید به صورت دیجیتالی بیشتر زوم کنید و همه چیز را واضح‌تر ببینید.

علاوه بر رزولوشن، به میدان دید هم توجه کنید. همه‌ی دوربین‌های امنیتی و مداربسته، لنزهای واید (عریض) دارند؛ اما زاویه‌ی همه‌ی آن‌ها برابر نیست. بسته به میدان دیدِ لنز، بین 100 تا 180 درجه از طریق دوربین قابل مشاهده است. از نظر ناحیه دید مخروطی دوربین، چنین زاویه‌ای بسیار بزرگ است. اگر می‌خواهید بر یک منطقه‌ی بزرگ نظارت کنید، باید سراغ دوربین‌هایی بروید که میدان دید وسیعی دارند. قابلیت چرخش و بالا و پایین شدن مکانیکی نیز یک ویژگی فوق‌العاده برای دوربین نظارتی خانگی است.

نحوه اتصال به شبکه در دوربین مدار بسته خانگی چگونه است؟

نحوه اتصال دوربین مداربسته خانگی

بیشتر دوربین‌های مداربسته خانگی از وای‌فای استفاده می‌کنند؛ اما همه‌ی آن‌ها فقط به همین پروتکل بسنده نمی‌کنند. برخی از دوربین‌های نظارتی، بلوتوث را هم برای کنترل دوربین در محل‌های نزدیک آن و تنظیمات راحت‌تر از طریق موبایل اضافه می‌کنند. برخی دیگر، استانداردهای مجزای شبکه‌ی اتوماسیون خانگی مثل زیگ‌بی (Zigbee) یا زی‌ویو (Z-Wave) را در کنار وای‌فای قرار می‌دهند. در اکثر دوربین‌های مداربسته خانگی تنها کاری که باید انجام دهید، دنبال کردن مراحل راه‌اندازی در یک اپلیکیشن موبایل است تا بتوانید آن‌ها را به شبکه خانگی خود وصل کنید.

بیشتر بدانید : آموزش ویدیویی آشنایی با پروتکل های زیگ بی و زی ویو 

وقتی که دوربین امنیتی شما به شبکه وصل شد، به احتمال قریب به یقین می‌توانید با موبایل یا تبلت خود به آن دسترسی داشته باشید. امروزه اکثر قریب به اتفاق دوربین های مدار بسته خانگی اپلیکیشن موبایل دارند و بسیاری از آن‌ها برای انجام هرکاری به همین اپلیکیشن‌ها متکی هستند. بعضی از آن‌ها نسخه‌ی وب هم دارند (دسترسی از طریق مرورگر اینترنت) که باعث می‌شود راه‌های بیشتری برای دسترسی به ویدئوها و هشدارها از هر نقطه‌ای داشته باشید.

شماری از دوربین‌های نظارتی جدید از فرمان‌های صوتی از طریق آمازون الکسا (Amazon Alexa) و دستیار گوگل  (گوگل اسیستنت- Google Assistant) پشتیبانی می‌کنند. برای مثال، اگر از الکسا استفاده می‌کنید، می‌توانید از دوربین امنیتی خود بخواهید که یک تصویر زنده بر روی دستگاه دستیار صوتی Echo Show نشان دهد. دسته‌ای از دوربین‌های نظارتی خانگی از برنامه‌ی IFTTT نیز پشتیبانی می‌کنند که به شما اجازه می‌دهد چند حالت را تعریف کنید و دوربین مداربسته طبق آن، با دیگر وسایل هوشمند خانه همکاری می‌کند. مثلا می‌توانید تعیین کنید که وقتی دوربین امنیتی، حرکتی را تشخیص داد، لامپ هوشمند روشن شود.

آیا به فضای ذخیره سازی ابری برای دوربین مداربسته نیاز دارید؟

ویدئوهایی که دوربین مداربسته خانگی ضبط می‌کند، نمی‌تواند بر روی خود دوربین ذخیره شود. اکثر دوربین‌های نظارتی خانگی از سرویس‌های ابری (کلود- cloud) برای ذخیره‌ی ویدئوها استفاده می‌کنند و به این شیوه، امکان دسترسی به ویدئوها از محل‌هایی غیر از خانه را فراهم می‌کنند. بعضی از مدل‌ها اسلات دارند و وقتی که بخواهید به ویدئوها دسترسی داشته باشید، می‌توانید به آن مموری‌ها مراجعه کنید؛ اما مشکل این است که دوربین‌هایی که این ویژگی را داشته باشند، انگشت‌شمارند.

در نظر داشته باشید که همه سرویس‌های ابری یکسان نیستند، حتی برای یک دوربین مشخص. بسته به شرکت سازنده، دوربین نظارتی خانه شما برای مدت زمان‌های مختلف، حجم متفاوتی از ویدئو را ذخیره می‌کند. سرویس ذخیره‌سازی ابری معمولا در پکیج‌های مشخص ارائه می‌شود و می‌توانید انتخاب کنید که ویدئوها را چه مدت نگه دارید. مثلا برای یک هفته، یک ماه یا بیشتر.

تشخیص چهره در دوربین نظارتی خانگی چیست؟

بیشتر دوربین های نظارتی خانگی، هنگامی که هر نوع فعالیتی را تشخیص دهند، یک هشدار و نوتیفیکیشن برای شما ارسال می‌کنند؛ اما برخی دیگر، می‌توانند مشخص کنند که چه کسی یا چه چیزی باعث مکدر شدن خاطر شما شده است. این نوع دوربین به صورت خودکار روی افرادی که وارد میدان دید آن می‌شوند، زوم می‌کند و وقتی که چهره‌ای را تشخیص داد، هشداری می‌فرستد (همچنین اگر چهره‌ی نامشخصی در مقابل دوربین قرار گرفت، به شما اعلام می‌کند). این تکنولوژی کمک می‌کند که از هشدارهای بی‌مورد جلوگیری شود.