راه ‌اندازی یک خانه هوشمند

راهنمای راه اندازی خانه هوشمند

تصور خانه هوشمند هرکسی را مجذوب خود می‌کند. شما می‌توانید قفل درِ هوشمند را با موبایل خود باز کنید، وارد خانه شوید، چراغ‌ها به صورت خودکار روشن شوند و از دستیار مجازی خود بخواهید که یک فنجان قهوه برای شما آماده کند. وقتی در خانه نیستید، جاروبرقی رباتیک خانه را تمیز می‌کند. ترموستات هوشمند، درجه‌ی دما را تنظیم می کند تا در هزینه‌ها صرفه‌جویی شود و می‌توانید با گوشی خود و به کمک دوربین‌های امنیتی داخل و خارج ساختمان، بر همه چیز نظارت داشته باشید. کافیست دست به کار شوید و راه اندازی خانه هوشمند خود را شروع کنید.

تجهیزات خانه‌ هوشمند

گرچه در حال حاضر 53 درصد از مردم، یکی از وسیله‌های خانه هوشمند را در اختیار دارند، ولی طبق یک تحقیق که به تازگی منتشر شده، واقعیت موجود همانند آنچه در تبلیغات می‌بینیم، جادویی و رویایی نیست. حداقل تا امروز، هیچ روش ساده و منحصر به فردی وجود ندارد که بتواند همه‌ی کارهای خانه شما را به صورت خودکار و بدون نقص انجام دهد.

حداقل این است که همه چیز نسبت به گذشته، بهتر شده است. قبلا اتوماسیون خانگی، فرایند یادگیری پیچیده‌ای داشت که مهارت‌های شبکه، اسکریپت ‌نویسی و دست به آچار بودن را می‌طلبید؛ اما تجهیزات خانه‌ هوشمند جدید، به قدری ساده هستند که هرکسی می‌تواند یکی از آن‌ها را در خانه‌ی خود راه بیندازد. با چند محصول آماده، می‌توانید بسیاری از وسایل خانه‌ی خود را با موبایل هوشمند یا حتی بهتر از آن، با یک فرمان صوتیِ ساده کنترل کنید. ولی برای راه اندازی خانه هوشمند باید از کجا شروع کنید؟

گام های اولیه برای راه اندازی خانه هوشمند

تجهیزات اصلی یک خانه هوشمند

بسیاری از وسایل خانه هوشمند، از جمله محصولات قابل بحث برندهای Tenda، D-Link و شرکت‌های مشابه، اپلیکیشن‌های اختصاصی خود را دارند که به کمک آن‌ها می‌توانید وظایف اصلی این وسیله‌ها را کنترل کنید. سایر دستگاه‌ها استفاده‌ای عمومی‌تر دارند و از استانداردهای محبوب مثل زیگ‌بی (Zigbee) و زی ویو (Z-Wave)- که پروتکل‌های بی‌سیمِ مشابه بلوتوث برای وسایل خانه هوشمند هستند- برای ارتباط با یک هاب (hub) مانند DCH-G020X از برند دی-لینک استفاده می‌کنند. به جای اپلیکیشن‌های مجزا، این دستگاه‌ها را از طریق یک هاب مرکزی کنترل می‌کنید.

برخی از محصولات در هر دو دسته قرار می‌گیرند: می‌توانید از برنامه‌های اختصاصی آن‌ها یا یک پلتفرم بزرگ‌تر خانه هوشمند استفاده کنید. اما برخی از پلتفرم‌ها مثل Insteon یا HomeKit از شرکت اپل، برای اضافه کردن دستگاه‌ها محدودیت بیشتری نسبت به دیگر پلتفرم‌ها دارند.

محصولات بسیار متنوع و سازگار با پلتفرم های مختلف

با وجود محصولات بسیار متنوع با اکوسیستم‌های مختلف، ایجاد یک خانه هوشمند می‌تواند به یک معمای پیچیده تبدیل شود؛ ولی مثل هر کار سخت دیگری، می‌توانید این کار را با تقسیم کردن آن به قسمت‌های کوچک‌تر، آسان‌تر کنید. ما پیشنهاد می‌کنیم با یک یا دو وسیله شروع کنید و از این طریق، با نحوه‌ی کار این نوع محصولات آشنا شوید.

شاید از این ایده که بتوانید با صدای خود، چراغ‌ها را روشن کنید، یا با موبایل، در را قفل کنید، واقعا خوشتان بیاید. از فهرست زیر یک گروه را انتخاب کنید و کمی در مورد دستگاه‌های موجود در بازار تحقیق کنید. اگر این تحقیق را انجام دهید، به احتمال زیاد با دیدن ویژگی‌هایی که برای شما جذاب است و سازگاری یک دستگاه با دیگر پلتفرم‌ها، می‌توانید محصولات و حوزه‌های مورد علاقه خود را محدودتر کنید.

اکثر مردم با یک یا چند وسیله‌ی امنیتی راه اندازی خانه هوشمند خود را شروع می‌کنند و گاهی اوقات به سراغ سیستم‌های پیچیده‌تر و پیشرفته‌تر می‌روند. یک سیستم امنیتی خانه هوشمند، به شبکه‌ی وای‌فای شما وصل می‌شود و می‌توانید به کمک یک گوشی و یک اپلیکیشن، دستگاه‌های خود را مانیتور و کنترل کنید. سیستم‌های نظارت ورود و خروج معمولا شامل تعدادی سنسور در و پنجره، یک سنسور تشخیص حرکت و یک هاب می‌شود که ارتباط این دستگاه‌ها را با استفاده از یک یا چند پروتکل بی‌سیم (مثل وای‌فای، زی وِیو، زیگ‌بی یا یک شبکه مش اختصاصی) برقرار می‌کند. شما می‌توانید سنسورهای در و پنجره و حرکتی بیشتری اضافه کنید تا همه‌ی نقاط خانه را پوشش دهند و یک سیستم جامع ایجاد کنید که شامل قفل‌های در، دربازکن گاراژ، دوربین‌های نظارتی داخل و خارج ساختمان، چراغ‌ها، آژیرها، هشداردهنده‌ی دود و گاز CO، سنسورهای نشتی آب و دیگر وسایل می‌شود.

به طور کلی برای اولین دستگاه‌های هوشمندی که می‌خواهید بخرید، سعی کنید تا حد امکان، محصولاتی را انتخاب کنید که بیشترین سازگاری را با پلتفرم‌های مختلف دارند. بنابراین بدون نگرانی از ناسازگاری‌های احتمالی در آینده، می‌توانید خانه هوشمند خود را ایجاد کنید. در ادامه مجموعه‌ای از بازیگران کلیدی در دسته‌بندی‌های اصلی برای راه اندازی یک خانه هوشمند را مرور می‌کنیم:

  • چراغ‌ها: لامپ‌های هوشمند مانند Philips Hue به شما این امکان را می‌دهند که بتوانید با گوشی خود، یک چراغ خاص یا مجموعه‌ای از آن‌ها را کنترل کنید و با تغییر میزان روشنایی و شدت رنگ‌ها، نورپردازی‌های مختلفی را ایجاد نمایید. با این کار، چشمان شما مجبور به تحمل نور آبی در ساعات پایانی شب نیستند. حتی می‌توان چراغ‌ها را به گونه‌ای تنظیم کرد که در زمان‌های مشخصی، به صورت خودکار روشن یا خاموش شوند. به عنوان جایگزینی برای لامپ‌های هوشمند، می‌توانید از پریزهای برق هوشمند استفاده کنید که چراغ‌های معمولی و ساده را که در خانه دارید، کنترل می‌کنند.
  • ترموستات‌ها: با استفاده از ترموستات‌ها می‌توانید تهویه‌ی هوا یا دما را براساس ساعت مشخصی از روز یا زمان ورود به خانه تعیین کنید. بعضی از مدل ها حتی چندین سنسور دارند که می‌توانید آن‌ها را در نقاط مختلف خانه قرار دهید و به این طریق، دما را نه فقط در یک اتاق، بلکه در چند نقطه‌ی خانه ببینید.
  • قفل‌ها: قفل‌های هوشمند دارای تنوع زیادی هستند. به کمک برخی از آن‌ها می‌توانید درهای خانه را با موبایل قفل کنید؛ برخی از آن‌ها به یک دوست یا اعضای خانواده، دسترسی موقتی می‌دهند و برخی دیگر، ویژگی‌های منحصر به فردی ارائه می‌کنند و مثلا می‌توانید تنها با انگشت خود قفل در را باز کنید.
  • زنگ‌های در و دوربین‌ها: زنگ‌های درِ هوشمند، دارای دوربین هستند و می‌توانید ببینید چه کسی در می‌زند و جواب مزاحم‌های تبلیغات‌چی را ندهید. برخی از زنگ‌ها می‌توانند با دوربین‌های متعلق به شرکت‌های مادر خود، یکپارچه شوند؛ بنابراین با استفاده از آن‌ها می‌توانید یک سیستم کامل ایجاد کنید که حرکت‌های نزدیک ساختمان را تشخیص می‌دهد و هنگامی که در خانه نیستید، هشداری برای شما ارسال می‌کند و فیلم‌های ضبط شده را در فضای ابری ذخیره می‌کند تا بعدا به آن دسترسی داشته باشید.
  • سیستم‌های امنیتی: دوربین‌ها فقط یکی از جنبه‌های امنیت خانه هستند. برای کسانی که به دنبال یک سیستم کامل با سنسورهای در، سنسورهای تشخیص حرکت در داخل ساختمان و آژیر هستند، کیت‌هایی از شرکت‌هایی مانند دی- لینک می‌توانند برای تشخیص ورودِ بدون اجازه به ساختمان، بر تمام قسمت‌های خانه نظارت کنند.
  • تلویزیون‌ها و کنترل‌ها: شاید به سینمای خانگی به عنوان عضوی از خانه هوشمند فکر نکرده باشید؛ اما در واقع آن هم در این حوزه می‌گنجد، مخصوصا وقتی که یک کنترل هوشمند مثل Harmony Elite از برند لاجیتک را متصل می‌کنید که می‌تواند چندین دستگاه را به طور همزمان کنترل کند (که شامل چراغ‌ها، آباژورها و دیگر وسیله‌های هوشمند می‌شود) و برای کنترل آسان و بدون دخالت دست، با الکسا (Alexa- دستیار صوتی) نیز یکپارچه می‌شود.
  • دیگر وسایل هوشمند: چیزهایی که تا به اینجا گفتیم، فقط نوک کوه یخ است. اگر بیشتر بگردید، سیستم‌های آبپاش هوشمندی را پیدا خواهید کرد که آب‌رسانی را به طور خودکار بر اساس آب‌وهوا انجام می‌دهند. همچنین پرده‌های پشت پنجره که با لمس یک دکمه بسته می‌شوند، جاروبرقی‌های رباتیک که زمانی که در خانه نیستید، به نظافت خانه می‌پردازند، وسایل آشپزخانه که می‌توانید از راه دور با آن‌ها کار کنید و پریزهای هوشمندی که می‌توانند هر وسیله‌ای را که به آن‌ها وصل شده است، کنترل کنند، از دیگر دستگاه‌های خانه هوشمند هستند.

بعد از راه اندازی خانه هوشمند، چگونه وسایل هوشمند را کنترل کنیم

همزمان که وسایل خانه هوشمند را بیشتر می‌کنید، به احتمال زیاد به فکر استفاده از یک هاب مرکزی می‌افتید که به وسیله‌ی آن بتوانید همه‌ی وسایل را با هم یکپارچه کنید. هاب‌ها با برندهای مختلفی در بازار وجود دارند که قابلیت سازگاری با پلتفرم های مختلف را دارند.

هاب مرکزی

اکثر این هاب ها ادعا می‌کنند که سازگاری گسترده‌ای با انواع دستگاه‌های خانه هوشمند دارند؛ با این حال، شامل همه‌ی دستگاه‌ها نمی‌شوند. بنابراین بهتر است قبل از خرید، نگاهی به وسیله‌های سازگار در وب‌سایت آن‌ها بیندازید. ما معمولا خرید هاب‌هایی را که فقط از یک پروتکل پشتیبانی می‌کنند، توصیه نمی‌کنیم. مثلا Echo Plus از شرکت آمازون، تنها از زیگ‌بی (Zigbee) پشتیبانی می‌کند. هرچقدر هاب از پروتکل‌های بیشتری پشتیبانی کند، فضای بیشتری برای توسعه‌ی وسایل در اختیار دارید.

دستیارهای صوتی

دستیارهای صوتی نیز خرید فوق‌العاده‌ای در بدو ورود به دنیای خانه هوشمند هستند. چه چیزی بهتر از اینکه بتوانید چراغ‌ها، تهویه‌ی هوا و تلویزیون را با صدای خود کنترل کنید.

دو دستیار صوتی Amazon Echo و Google Home با دستگاه‌های مختلف سازگاری گسترده‌ای دارند. الکسا از آمازون، با تعداد بیشتری از دستگاه‌های خانه هوشمند و استفاده‌های جانبی سازگاری دارد. در عین حال دستیار صوتی گوگل، برای پاسخ دادن به پرسش‌ها و اطلاع از کارهای روزمره‌ی شما هوشمندتر است.

مجددا یادآوری می‌کنیم  که تصور نکنید برای راه اندازی خانه هوشمند باید همه چیز را یک‌جا بخرید. با چند دستگاه شروع کنید و کم‌کم می‌فهمید که چه نوع ادغام و یکپارچه کردن‌هایی برای شما کاربردی‌تر است. به جای اینکه هر دستگاهی را که چشمتان به آن خورد، بخرید، به نیازهای روزمره‌ی خود فکر کنید.

به عنوان مثال، از دیدگاه یک فرد، کنترل کردن با صدا، مفیدترین بخش در خانه هوشمند است. بنابراین چنین شخصی باید همه‌ی خریدهای خود را معطوف به وسایلی کند که با الکسا سازگار هستند. همچنین اگر کسی از امکانات اتوماسیون‌های بین‌دستگاهی به ندرت استفاده می‌کند، نباید توجه چندانی به آن‌ها داشته باشد. اگر در راه اندازی خانه هوشمند خود صبور باشید، به احتمال زیاد دستگاه‌های مناسبی را برای کارهایی که می‌خواهید انجام دهید، پیدا خواهید کرد.

بسیاری از این وسیله‌ها به تنهایی جذاب هستند؛ اما بیشتر آن‌ها با دستیارهای صوتی یکپارچه می‌شوند که باعث می‌شود بتوانید بدون حتی دست زدن به موبایل خود، آن‌ها را کنترل کنید. به علاوه، این وسایل می‌توانند با هم نیز کار کنند. مثلا قفل هوشمند می‌تواند به چراغ‌ها بگوید که شما وارد خانه شده‌اید، پس باید روشن شوند. بنابراین مغز شما می‌تواند روی کارهای مهمتر تمرکز کند.

خانه‌های هوشمند می‌توانند هوشمندتر باشند

باید در نظر داشته باشید که اگرچه این دستگاه‌ها می‌توانند کارهای زیادی انجام دهند، ولی با این حال، به اندازه‌ای که شاید تصور کنید، هوشمند نیستند. بنابراین اگر راه اندازی خانه هوشمند شما آنگونه که به آن امید بسته بودید، پیش نرفت، آنچنان ناامید نشوید. هیچ اپلیکیشنی نمی‌تواند همه‌ی این وسایل را کنترل کند و هیچ ترکیب کاملی از دستگاه‌هایی که بدون نقص یکپارچه شده باشند، وجود ندارد. حتی اگر خانه هوشمند خود را به طور کامل از یک برند خاص ساخته باشید، احتمال اینکه به اضافه کردن یک هاب برای یک دستگاه خاص یا استفاده از چندین اپلیکیشن برای کنترل همه‌ی امور، نیاز داشته باشید، وجود دارد.

وقتی خانه هوشمند خود را گسترش دادید، ناگزیرید که راه‌حل‌هایی برای ارتباط دستگاه‌ها با یکدیگر پیدا کنید. مثلا از اپلیکیشن‌هایی مثل IFTTT و Stringify استفاده نمایید که به شما امکان ایجاد اتوماسیون‌های بین‌دستگاهی را می‌دهند؛ یعنی بتوانید شرایطی را تعریف کنید که طبق آن‌ها وسیله‌های خانه هوشمند، کارهایی را انجام دهند (برای مثال، «هنگامی که بعد از ساعت 6 بعدازظهر در را باز کردم، چراغ‌ها را روشن کن»)

علاوه بر این، اکوسیستم همیشه در حال تغییر است. به عنوان مثال، سرویس جدیدی به نام Amazon Key امکان کنترل قفل هوشمند را از طریق موبایل فراهم می‌کند؛ اما فقط با قفل‌های هوشمندی که از پروتکل زیگ‌بی و وای‌فای استفاده می‌کنند، کار می‌کند. اگر قفل هوشمند با پروتکل دیگری داشته باشید، شانس استفاده از این سرویس را از دست می‌دهید. به هر حال، اگر نمی‌توانید راه‌حلی برای تطبیق با سرویس‌های جدید پیدا کنید، شاید بهتر باشد وسایلی را بخرید که با نیازهای شما همخوانی بیشتری دارند.

در نهایت، وسایل هوشمند باید زندگی شما را آسان‌تر کنند، نه سخت‌تر. بنابراین برای ایجاد یک سیستم یکپارچه و بی‌نقص که برای همیشه دوام داشته باشد، خیلی وسواس به خرج ندهید؛ چرا که پایان قصه، ناامیدی است. در عوض، نیازهای روزمره‌ی خود را در نظر بگیرید و با آنچه که فعلا در اختیار دارید، بهترین کاری را که می‌توانید، انجام دهید. اگر انتظارات خود را با واقعیات تنظیم کنید، خانه هوشمندی خواهید داشت که بسیار راحت‌تر و مطابق با نیازهای شما خواهد بود، حتی اگر همانند شهرزاد قصه‌گو نباشد.