کدام سوئیچ را انتخاب کنیم ؟ PoE++، PoE+،PoE (راهنمای انتخاب سوئیچ PoE)

یکی از سریع‌ترین و ارزان‌ترین تکنولوژی‌های مورد استفاده در زمینه انتقال اطلاعات و برق در شبکه‌های محلی (LAN) استاندارد PoE یا همان Power over Ethernet است. با نگاهی به سوئیچ‌های موجود در بازار، متوجه می‌شویم که مواردی که از PoE پشتیبانی می‌کنند، انواع مختلفی دارند. سوئیچ‌های PoE+، PoE و++ PoE انواع سوئیچ‌هایی هستند که در زمان راه اندازی یک شبکه مورد استفاده قرار می‌گیرند. در این مقاله قصد داریم تا اطلاعاتی در خصوص هر یک از مدل‌های گفته شده را ارائه کرده و به شما در انتخاب سوئیچ PoE کمک کنیم.

آشنایی با مفهوم PoE و سوئیچ PoE

PoE که مخفف عبارت Power over Ethernet است، به فرآیند انتقال جریان برق از طریق سیم‌های اترنت گفته می‌شود. این استاندارد در سال ۲۰۰۳ با نام IEEE 802.3af به ثبت رسیده است. بر مبنای این استاندارد، دستگاه‌هایی نظیر تلفن‌های VoIP می‌توانند از طریق کابل اترنت تا حداکثر ۱۲.۹۵ وات جریان برق از منبع دریافت کنند.

سوئیچ‌های PoE در اصل سوییچ‌هایی هستند که از تکنولوژی PoE پشتیبانی می‌کنند. به عبارت دیگر، این دستگاه‌ها به عنوان یک منبع تغذیه یا PSE قادر هستند تا از طریق کابل اترنت، جریان برق مورد نیاز دستگاه‌های موجود در شبکه را فراهم آورند. تکنولوژی PoE به کار رفته در سوئیچ‌ها به نحوی است که یکی از دو پورتی که کنار هم قرار دارند، به عنوان خروجی Data و Power و دیگری به عنوان ورودی Data مورد استفاده قرار می‌گیرند. طبق استاندارد 802.3af هر پورت این نوع سوئیچ‌ها می‌تواند تا سقف ۱۵.۴ وات جریان و از ۴۴ تا ۵۷ ولت ولتاژ مورد نیاز دستگاه‌ها را تامین کند. در نتیجه دستگاهایی با بازه مصرفی ۳۷ تا ۵۷ ولت ‌می‌توانند به این سوئیچ‌ها متصل گردند.

مکانیزم عمل سوئیچ PoE

مفهوم +PoE و سوئیچ +PoE به چه معناست؟

استاندارد +PoE شکل به روز رسانی شده تکنولوژی PoE است که در سال ۲۰۰۹ معرفی گردید. دلیل شکل گیری این استاندارد، پیشرفت دستگا‌ه‌های موجود در شبکه و در نتیجه افزایش جریان برق مورد نیاز آن‌هاست. استاندارد +PoE می‌تواند جریان بیش از ۱۲.۹۵ را برای دستگاه‌ها تامین کند.

بر خلاف تکنولوژی PoE، تمام پورت‌ها در سوییچ‌های +PoE، قابلیت تولید جریان برق برای دستگاه‌های داخل شبکه را دارند. علاوه بر این، پورت‌هایی بر روی دستگاه وجود دارند که جریانی بیش از ۲۵.۵ وات و ولتاژی در بازه ۴۲.۵ تا ۵۷ ولت را برای دستگاه‌ها تامین می‌کنند. یک پورت در سوئیچ +PoE در بیشترین حالت ممکن تا ۳۰ وات جریان برق وارد شبکه می‌کند و بالاترین میزان ولتاژ آن نیز در بازه ۵۰ الی ۵۷ ولت قرار می‌گیرد.

++PoE چیست ؟ سوئیچ ++PoE چگونه عمل می کند؟

پیشرفت دستگاه‌های مورد استفاده در شبکه باعث شد تا ادمین‌های شبکه به دنبال راهی برای تامین انرژی بیشتر از طریق کابل‌های اترنت باشند. در نتیجه استاندارد جدیدی با نام IEEE 802.3bt یا همان ++PoE شکل گرفت. این تکنولوژی به دو دسته با نام‌های Type 3 و Type 4 تقسیم بندی شده‌ است. در دستگاه‌های Type 3 با استفاده از دو یا چهار سیم‌ مسی در هم تنیده شده می‌توان تا سقف ۵۱ وات جریان برق به دستگاه‌های موجود در شبکه انتقال داد. در حالی که دستگاه‌های Type 4 می‌توانند از طریق کابل‌های اترنت تا ۷۱ وات جریان را در اختیار دستگاه‌ها قرار دهند.

تکنولوژی اختصاصی سیسکو با نام UPoE نیز عملکردی شبیه به سوئیچ‌های PoE++ Type 3 داشته و می‌تواند دو برابر دستگاه‌های +PoE و تا ۵۱ وات جریان برق تامین کند. به همین دلیل در بسیاری از مقالات از UPoE با همان نام ++PoE یاد می‌شود.

هر پورت PoE سوئیچ‌های PoE++ Type 3 می‌تواند تا ۶۰ وات انرژی را برای دستگاه‌های موجود در شبکه تامین نمایند. در حالی که این مقدار در سوئیچ‌های PoE++ Type 4 به ۱۰۰ وات می‌رسد.

راهنمای انتخاب سوییچ PoE

بر اساس آن چه که تا به حال گفتیم، جدول پایین می‌تواند تمام اطلاعات مربوط به هر سه تکنولوژی PoE+، PoE+ و ++PoE را نمایش دهد. در نتیجه شما می‌توانید بر اساس نیازهای خود، مدل مناسب را خریداری نمایید.

راهنمای انتخاب سوئیچ PoE

در نظر داشته باشید که تمام اطلاعات موجود در جدول به روش تئوری اندازه گیری شده‌اند. به صورت کلی، در سوئیچ‌های PoE ظرفیت هر پورت بسته به دستگاه‌هایی که به آن متصل می‌شوند، اختصاص داده می‌شود. چرا که تمام اجزای موجود در شبکه کمتر از میزان حداکثری برق مصرف می‌کنند. در نتیجه شما پیش از خرید سوییچ‌های PoE باید درک درستی از میزان مصرف برق شبکه خود داشته باشید. همچنین باید مسیر سیم کشی و طراحی شبکه از قبل مشخص شده باشد.

تفاوت تکنولوژی‌های PoE+، PoE و ++PoE را می‌توان در نحوه کارکرد و میزان انرژی که برای یک شبکه فراهم می‌کنند، مشاهده کرد.

برای انتخاب سوئیچ PoE به صورت خلاصه به یاد داشته باشید که :

  • سوئیچ‌های 802.3af برای دستگاه‌هایی از قبیل تلفن‌های VoIP، سنسورها و اکسس پوینت‌های آنتن دار استفاده می‌شوند که به جریان برق کمتر از ۱۵.۴ وات نیاز دارند.
  • سوئیچ‌های PoE+ می‌توانند جریان برق مورد نیاز برای دستگاه‌هایی از قبیل دوربین‌های مداربسته با قابلیت جا به جایی و اکسس پوینت‌هایی با بیش از ۶ آنتن را فراهم کنند.
  • همانطور که احتمالا حدس می‌زنید، سوئیچ‌های PoE++ Type 3‌ این قابلیت را دارند تا انرژی مورد مصرف سیستم‌های کنفرانس ویدیویی را تامین نمایند.
  • در آخر باید اشاره کنیم که سیستم‌های PoE++ Type 4 نیز این قابلیت را دارند تا جریان مصرفی توسط لپ تاپ‌ها و تلویزیون‌ها را تامین کنند.

مقایسه مصرف تجهیزات poe

اگر میزان اطلاعات موجود بر روی شبکه به راحتی توسط دستگاه‌های کم مصرف قابل مدیریت باشد، استفاده و انتخاب سوئیچ PoE گزینه مناسبی به نظر می‌رسد. در حالی که اگر قصد ساختن یک شبکه بزرگ و شلوغ را دارید و نمی‌خواهید خود را درگیر مسائلی مانند محدودیت پورت‌ها کنید، سوییچ‌های +PoE و ++PoE می‌توانند نیاز شما را برطرف کنند. اگر در حال حاضر از سیستم‌های قدیمی استفاده می‌کنید و می‌خواهید تغییری در ساختار شبکه خود اعمال کنید، بهتر است اولویت را به سیستم‌های PoE+ و PoE++ بدهید. البته این گزینه تنها زمانی کارساز خواهد بود که شبکه شما با تغییرات گسترده‌ای همراه باشد. پس اگر شبکه PoE همچنان می‌تواند بدون مشکل نیاز شما را برطرف سازد، حفظ معماری شبکه بر اساس این سوئیچ‌ها منطقی به نظر می‌رسد.

نتیجه گیری درباره انتخاب سوئیچ PoE

پیچیدگی دستگاه‌های مختلف باعث می‌شود تا تامین جریان برق مورد نیاز برای راه اندازی آن‌ها به یک چالش تبدیل شود. اینجاست که بسیاری از کارشناسان به سراغ استفاده از تکنولوژی انتقال جریان از طریق کابل اترنت رفته و سوئیچ‌های خود را از نوع PoE+، PoE و ++PoE تهیه می‌کنند. در این مقاله سعی کردیم تا نگاهی به تفاوت موجود میان این استانداردها داشته باشیم و موارد استفاده از هر کدام را به شما آموزش دهیم.