استفاده از مودم روتر به جای اکسس پوینت

سخت‌افزارهای شبکه با گسترش شبکه‌های محلی و شبکه‌های گسترده WAN، امروزه به یکی از اجزای جدایی‌ناپذیر شبکه‌های اینترنتی تبدیل شده‌اند. با افزایش تعداد کاربران در شبکه و سخت‌افزارهای متعددی که به شبکه متصل می‌شوند، مانند کامپیوترها، پرینترها و غیره، استفاده از مودم روترها و اکسس پوینت‌ها در شبکه به یک ضرورت تبدیل شده است.

مودم‌ها، روترها و اکسس پوینت‌ها هر یک کاربرد خاص خود را دارند، اما معمولاً بسیاری از کاربران تفاوت آن‌ها را نمی‌دانند و با صرف هزینه‌های بیشتر، به جای یک دستگاه از چند دستگاه استفاده می‌کنند.

در این مقاله به ویژگی‌های مودم، روتر و اکسس پوینت پرداخته و تفاوت‌های آن‌ها را بیان می‌کنیم. بررسی می‌کنیم که آیا استفاده از مودم روتر به جای اکسس پوینت امکان‌پذیر است یا خیر.

مودم، روتر و مودم روتر

کاربران از شبکه خانگی خود برای دسترسی به اینترنت استفاده می‌کنند، اما بسیاری از آن‌ها نمی‌دانند این شبکه‌ها چگونه کار می‌کنند.

آیا تجهیزات مورد استفاده در شبکه مانند روتر و یا مودم با هم تفاوت دارند. آیا می‌توان از آن‌ها به جای هم استفاده کرد؟ کاربرد اکسس پوینت در یک شبکه خانگی یا شبکه گسترده چیست؟ آیا استفاده مودم بجای اکسس پوینت امکان‌پذیر است؟

مودم

مودم وسیله‌ای است که برای اتصال به سرویس‌دهنده اینترنت یا همان ISP ضروری است. به عبارت دیگر، مودم تنها واسطی است که برای اتصال اینترنت یک شبکه خانگی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

روتر

در مقابل، روتر سخت‌افزاری است که سایر تجهیزات موجود در شبکه نظیر کامپیوترها، موبایل‌ها و غیره را به یکدیگر متصل کرده و آن‌ها را از طریق اتصال وایرلس به مودم ارتباط می‌دهد. روتر از طریق کابل اترنت یا اتصال بی‌سیم، به مودم و به دستگاه‌های مختلف (لپ تاپ، تلویزیون‌های هوشمند، پرینترها و غیره) متصل می‌شود.

روتر یک شبکه محلی (LAN) در محیط کار شما ایجاد می‌کند و به دستگاه‌های شما این امکان را می‌دهد تا فایل‌ها و سخت‌افزارهای جانبی مانند پرینتر را به اشتراک بگذارند.

روتر تمام اطلاعاتی را که بین دستگاه‌های شبکه و مودم ردوبدل می‌شود، مدیریت می‌کند. با این حال، روتر برای ایجاد یک شبکه الزاماً نیازی به اتصال به مودم ندارد. می‌توان یک شبکه LAN را به کمک روتر بدون اتصال به اینترنت، ایجاد کرد.

مودم روتر

روترها و مودم‌ها به طور سنتی دو دستگاه مجزا بوده‌اند که در کنار هم در یک شبکه به کار می‌رفتند. با این حال، با توسعه فناوری‌های امروزی، لزوماً نیازی به تهیه مودم جداگانه و روتر جداگانه نیست، زیرا مودم‌های ترکیبی جدید و واحدهای روتر، عملکرد دو دستگاه را در یک سخت‌افزار ادغام کرده‌اند.

مودم نتربیت ND-4230N

به این سخت‌افزارهای جدید، مودم روتر گفته می‌شود که ویژگی‌های هر دو دستگاه را همزمان دارا می‌باشند. با این وجود، صرف هزینه اضافی برای تهیه دو دستگاه در شبکه نیاز نیست و با تهیه یک مودم روتر، می‌توانید از قابلیت‌های هر دو دستگاه بهره‌مند شوید.

بیشتر بخوانید : 5 تفاوت مودم و روتر که قبل از خرید باید بدانید

اکسس پوینت چیست؟

اکسس پوینت دستگاهی است که برای ایجاد یک شبکه محلی بی‌سیم یا دسترسی بی‌سیم به شبکه در یک محیط اداری یا بزرگ‌تر به کار می‌رود. اکسس پوینت از طریق کابل اترنت به یک روتر سیمی، سوئیچ یا هاب متصل می‌شود و سیگنال Wi-Fi را به یک منطقه تعیین شده ارسال می‌کند.

به عنوان مثال، اگر می‌خواهید دسترسی Wi-Fi را در قسمت پذیرش شرکت خود فعال کنید اما در آن محدوده پوشش وای‌فای ندارید، می‌توانید یک اکسس پوینت در نزدیکی میز پذیرش نصب کرده و از طریق یک کابل اترنت و از طریق سقف یا داکت، اکسس پوینت را به شبکه خود متصل کنید.

به عبارت دیگر، اکسس پوینت بی‌سیم واسط سخت‌افزاری میان روتر و دستگاه های وای‌فای کاربران شبکه است.

بیشتر بخوانید : مزایا و معایب اکسس پوینت بی‌سیم (نقطه دسترسی بی‌سیم)

پیکربندی‌های مختلف اکسس پوینت

اکسس پوینت را می‌توان بر اساس پیکربندی‌های مختلف در شبکه به کار برد:

  • پیکربندی روت: در این پیکربندی، یک اکسس پوینت مستقیماً به یک شبکه LAN سیمی متصل می‌شود و یک نقطه اتصال برای کاربران بی‌سیم فراهم می‌کند. اگر بیش از یک اکسس پوینت به شبکه LAN متصل باشد، کاربران می‌توانند بدون از دست دادن اتصال شبکه خود، از یک محل به محل دیگر جابجا شوند.
  • پیکربندی تکرارکننده (ریپیتر): یک اکسس پوینت را می‌توان به عنوان یک تکرارکننده پیکربندی کرد تا دامنه پوشش شبکه را افزایش داده و برای تقویت قدرت سیگنال در شبکه‌های بزرگ به کار رود. همچنین از این پیکربندی در ساختارهای شبکه که موانع مختلف در مسیر انتقال سیگنال با کابل وجود دارد، استفاده می‌شود.

با توجه به ویژگی‌ها و کاربردهای اکسس پوینت، سوال اینجاست که آیا استفاده از مودم روتر به جای اکسس پوینت و بالعکس امکان‌پذیر است یا خیر. برای پاسخ بهتر به این سؤال، بهتر است تفاوت‌های این دو سخت‌افزار را بررسی کنیم.

تفاوت مودم روتر و اکسس پوینت

روتر به عنوان یک هاب عمل می‌کند که یک شبکه محلی را در لایه IP راه‌اندازی کرده و همه دستگاه‌ها و ارتباطات موجود در آن را مدیریت می‌کند. از طرف دیگر، یک اکسس پوینت یک دستگاه فرعی در شبکه محلی و یک سخت‌افزار دیگر برای اتصال دستگاه‌ها در شبکه است.

در صورتی که روتر از نوع سیمی ‌باشد، می‌توان از یک اکسس پوینت بی‌سیم برای دریافت سیگنال‌های تجهیزات بی‌سیم در شبکه نظیر موبایل و لپ تاپ استفاده کرده و اکسس پوینت را به کمک سوئیچ به روتر متصل کرد. اما با مودم روتر می‌توان مستقیماً آن به عنوان رابط بین تجهیزات شبکه و سرویس‌دهنده ISP استفاده نمود.

روترهای بی‌سیم می‌توانند به عنوان اکسس پوینت نیز عمل کنند، اما همه اکسس پوینت‌ها نمی‌توانند به عنوان روتر کار کنند.

روترها شبکه‌های محلی را مدیریت می‌کنند، با سیستم‌های شبکه خارج ارتباط برقرار کرده، داده‌ها را در جهات مختلف دریافت و ارسال می‌کنند. در حالی که اکسس پوینت در واقع یک واسط بین روتر و سایر دستگاه‌ها در شبکه است.

با توجه به این تعاریف و تفاوت‌های اکسس پوینت و روتر، آیا استفاده از مودم روتر به جای اکسس پوینت ممکن است؟ پاسخ این سؤال را در بخش بعدی بیان خواهیم کرد.

آیا می‌توان از مودم روتر به جای اکسس پوینت استفاده کرد؟

مودم روتر به تنهایی می‌تواند ارتباط میان تجهیزات شبکه و اتصال اینترنت را برقرار کند و همچنین ترافیک شبکه را مدیریت نماید. اکسس پوینت تنها ارتباط میان روتر و شبکه را از طریق سیم و یا به صورت اتصال بی‌سیم برقرار می‌کند.

بنابراین استفاده از مودم روتر به جای اکسس پوینت در شبکه کوچک امکان‌پذیر است و اگر در شبکه محلی خود از اکسس پوینت استفاده می‌کنید، مسلماً برای اتصال به اینترنت، به یک مودم روتر نیز نیاز خواهید داشت.

در حالی که می‌توان برای شبکه‌های کوچک که تعداد تجهیزات متصل به اینترنت در آن‌ها کم است، از مودم روتر به جای اکسس پوینت استفاده نمود. اما اگر یک شبکه بزرگ و گسترده با تعداد سخت‌افزارهای بی‌سیم متعدد دارید، استفاده از اکسس پوینت توصیه می‌شود.

اکسس پوینت؛ تنها راهکار برای شبکه‌های بزرگ

اکسس پوینت که به صورت مخفف به آن AP یا Access point نیز گفته می‌شود، بیشتر برای توسعه پوشش دهی در یک محیط بزرگ نظیر یک اداره یا سازمان که صدها کاربر در آن از شبکه اینترنت استفاده می‌کنند، به کار می‌رود.

استفاده از مودم وایرلس به جای اکسس پوینت، راهکاری است که برای شبکه‌های محلی کوچک به عنوان مثال برای یک خانه قابل‌ استفاده خواهد بود. زیرا در یک سازمان یا شرکت بزرگ که سخت‌افزارهای مختلفی به شبکه متصل می‌شوند، استفاده از مودم‌های متعدد از نظر اقتصادی بصرفه نیست.

بیشتر بخوانید : آموزش نصب و راه‌اندازی شبکه در کسب و کارهای کوچک

مودم برای اتصال اینترنت ضروری است، اما الزاماً برای ارتباط سخت‌افزارهای مختلف به شبکه اینترنت، به ویژه در صورت زیاد بودن تعداد آن‌ها، به مودم‌های متعدد نیازی نیست.

اکسس پوینت می‌تواند در این حالت مشکل ما را حل کند. یک اکسس پوینت وایرلس با ایجاد ارتباط بی‌سیم بین سخت‌افزارهای شبکه و مودم روتر، مثل یک هاب عمل کرده و امکان اتصال چندین دستگاه را به یک مودم روتر فراهم می‌کند.

جمع بندی

مودم روترها پکیج‌های جامعی هستند که عملکرد مودم و روتر را بصورت همزمان ارائه می‌دهند. از اکسس پوینت‌ها نیز برای ایجاد شبکه‌های محلی بی‌سیم استفاده می‌شود. در شبکه‌های کوچک به راحتی می‌توانید از مودم روتر به جای اکسس پوینت استفاده کنید.

اما از آنجایی که تجهیزات زیادی در شبکه‌های متوسط و بزرگ وجود دارد، توصیه می‌شود برای دسترسی بهتر کاربران به اینترنت از اکسس پوینت در شبکه خود بهره ببرید. اکسس پوینت ها دارای قدرت پردازشی بیشتری نیز هستند و تعداد بیشتری کاربر را می‌توانند متصل کنند.