مزایا و معایب اکسس پوینت بی‌سیم (نقطه دسترسی بی‌سیم)

با فراگیری دستگاه‌هایی که به صورت بی‌سیم به اینترنت متصل می‌شوند، پوشش بی‌سیم اینترنت بسیار مرسوم شده است. برای داشتن چنین امکانی نیاز به اکسس پوینت‌های بی‌سیم دارید، حال چه در خانه باشید چه در یک فروشگاه.

با این حال اکسس پوینت‌های بی‌سیم بی‌نقص نبوده و در کنار مزایای خود، معایبی را نیز به دنبال دارند که در ادامه به شما توضیح می‌دهیم.

اکسس پوینت بی‌سیم (WAP) به چه معنی است؟

اکسس پوینت‌های بی‌سیم (Aps یا WAPs) از جمله دستگاه‌های شبکه‌ای هستند که به دستگاه‌های وای‌-فای اجازه می‌دهد تا به شبکه‌ی سیمی وصل شوند و با کنار هم قرار گرفتن چندین اکسس پوینت، یک شبکه‌ی محلی بی‌سیم (WLANs) تشکیل می‌شود.

نصب اکسس پوینت سخفی

اکسس پوینت‌های بی‌سیم کامل از وای-فای پشتیبانی می‌کنند و در خانه‌ها، محوطه‌های عمومی (هات اسپات‌ها) برای دسترسی به اینترنت و شبکه‌ی اینترنت تجاری/صنعتی استفاده می‌شوند تا امکان اتصال دستگاه‌های بی‌سیم را به اینترنت فراهم کنند.

اکسس پوینت‌ها می‌توانند با روترهای سیمی و یا روترهای کامل ترکیب شوند. به اکسس پوینت‌های بی‌سیم (WAP) هات اسپات هم گفته می‌شود.

بیشتر بخوانید : راهنمای مقایسه استانداردهای امنیتی بی سیم (WPA3 و …)

اکسس پوینت بی‌سیم (WAP) چه استفاده‌ای دارد؟

اکسس پوینت‌های کامل، دستگاه‌های کوچکی هستند که بسیار به روترهای خانگی شباهت دارند. در درون سخت‌افزار روترهای بی‌سیم خانگی اکسس پوینت کار گذاری شده که با واحدهای اکسس پوینت کامل کار می‌کنند.

زمانی که از تبلت یا لپ‌تاب برای اتصال به اینترنت استفاده می‌کنید دستگاه شما به صورت سخت‌افزاری یا درونی از اکسس پوینت عبور می‌کند و بدون نیاز به کابل می‌تواند به اینترنت متصل شود.

تعدادی از شرکت‌ها، در کنار تولید محصولاتی که از وای-فای استفاده می‌کنند، اکسس پوینت نیز تولید می‌کنند و این امر به مشتری‌هایشان اجازه می‌دهد تا از اتصال بی‌سیم به اینترنت بهره‌مند شوند.

سخت افزار اکسس پوینت‌ها شامل: فرستنده‌ و گیرنده‌های رادیویی، آنتن و فریمور دستگاه است.
محیط‌هایی که پوشش وای-فای دارند (هات اسپات‌ها)، معمولا از یک یا چند اکسس پوینت استفاده می‌کنند. شبکه‌های نت تجاری/صنعتی نیز معمولا در سراسر محیط دفاتر خود اکسس پوینت نصب می‌کنند.

تفاوت خانه‌ها با شرکت‌ها در این است که در خانه‌ها یک اکسس پوینت که در درون مودم یا روتر قرار داده شده برای پوشش وای-فای کافی بوده در حالی که در شرکت‌ها از چندین اکسس پوینت استفاده می‌شود.

انتخاب مناسب مکان نصب اکسس پوینت‌ها حتی برای متخصصین شبکه هم چالش برانگیز است چرا که نیاز است سیگنال قوی و قابل اعتماد در سرتاسر محیط مورد نظر وجود داشته باشد.

اتصال چند اکسس پوینت

مزایای استفاده از اکسس پوینت

استفاده از اکسس پوینت مزایای گوناگونی برای شبکه های داخلی دارد. از مهمترین این مزایا می‌توان به محدوده پوشش و اتصال کاربران بیشتر اشاره کرد.

اگر قصد دارید برای تعداد بیشتری از افراد در محیط‌های گسترده‌تر امکان دسترسی به اینترنت بی‌سیم را فراهم کنید، بی‌شک استفاده از اکسس پوینت بهترین گزینه است.

در ادامه به مزایای استفاده از اکسس پوینت می‌پردازیم.

  1. اتصال تعداد بالاتری از کاربران

یک روتر بی‌سیم می‌تواند نهایتا از 10 تا 20 کاربر پشتیبانی کند در حالی که اکسس پوینت‌ می‌تواند به بیش از 50 یا حتی 100 کاربر امکان اتصال بدهد و همچنین قدرت بیشتری برای ارسال و دریافت سیگنال دارد.

بخصوص در محوطه‌های بزرگ که به پوشش بی‌سیم نیاز است، یک اکسس پوینت مزایای بیشتری به نسبت روتر بی‌سیم دارد.

  1. دامنه انتقال بیشتر

معمولا، دامنه انتقال سیگنالی که یک روتر بی‌سیم می‌تواند پوشش دهد چند ده متر است و بیشتر از این محدوده، سیگنال از دسترس خارج می‌شود. در حالی که اکسس پوینت مسافت‌های طولانی‌تری، از 100 متر تا 300 متر، را می‌تواند پوشش دهد و با افزایش اکسس پوینت‌های بی‌سیم به تناسب پوشش دهی سیگنال می‌تواند بیشتر شود و این به کاربران اجازه می‌دهد که آزادانه در شبکه حرکت کنند.

مخصوصا برای تشکیلات اقتصادی که محیط دفاتر آن‌ها بزرگ‌تر و تعداد کاربران بیشتر و احتیاج به پوشش در سرتاسر ساختمان وجود دارد، مسلما به حجم بیشتری از پوشش وای-فای برای جلوگیری از استفاده زیاد از کابل نیاز است.

  1. شبکه‌ی انعطاف پذیر

بر خلاف شبکه‌های خانگی، در محیط‌های تجاری استفاده از دستگاه‌های وایرلس از اینترنت بسیار زیاد است و الگوهای مختلف شبکه باید با محیط و نیازهای مختص به آن مکان سازگار شود.

شبکه روتر بی‌سیم تنها یک حالت دارد و انعطاف آن بسیار کم است. در مقابل اکسس پوینت‌ها با انعطاف بالاتر، گستره‌ی زیادی از حالت‌ها را برای انتخاب در اختیار شما قرار می‌دهد که شامل: اکسس پوینت سیمپلکس، وایرلس کلاینت، وایرلس بریج، بریج چند نقطه‌ای و… است.

تمامی این حالت‌ها می‌تواند به صورت متمرکز به کمک یک کنترل کننده اکسس پوینت بی‌سیم مدیریت شوند.

  1. اتصال داخلی چند اکسس پوینت

شرکت‌ها می‌توانند برنامه‌ بی‌سیم را مطابق با شرایط دقیق محیط کاری خود طراحی کنند. اتصال داخلی چندین اکسس پوینت یکی از مهم‌ترین مزایای اکسس پوینت‌ها است.

در شرکت‌ها، پوشش یک اکسس پوینت محدود است، در نتیجه برای گسترش پوشش شبکه‌ی بی‌سیم و اجازه به کاربران برای حرکت آزادانه در شبکه، ارتباط داخلی چندین اکسس پوینت بسیار کارآمد است.

معایب استفاده از اکسس پوینت

در کنار مزایایی که به آن اشاره شد، بسیاری از افراد هنوز بر این باورند که استفاده از روتر بی‌سیم مزایای بیشتری دارد. در ادامه به معایبی که برای استفاده از اکسس پوینت وجود دارد اشاره می‌کنیم.

  1. هزینه بالا

بسیاری بر این باور هستند که استفاده از اکسس پوینت‌های بی‌سیم هزینه‌ی زیادی در پیش دارد، برای مثال در شرکت‌ها زمانی که شبکه‌ی بی‌سیم بزرگ‌تر می‌شود، اکسس پوینت‌های بیشتری مورد نیاز است که در نتیجه شرکت متحمل هزینه‌ بیشتری می‌شود.

اولویت شرکت‌ها مدیریت هزینه است، به همین دلیل بسیاری از مردم به استفاده از اکسس پوینت‌های بی‌سیم بی‌میل شده و ترجیح می‌دهند از روترهای خانگی با عملکرد پایین‌تر استفاده کنند.

بیشتر بخوانید : چگونه استفاده از روتر امنیت شبکه را افزایش می دهد ؟

  1. نیاز به ابزارهای دیگر

افراد زیادی برای ساخت شبکه‌ی بی‌سیم، به فکر روترهای بی‌سیم می‌افتند، مگر این که مکان مورد نظر هتل یا یک مکان عمومی باشد. دلیل اصلی آن این است که اکسس پوینت‌های بی‌سیم نمی‌توانند به تنهایی استفاده شوند، نمی‌توانند مستقیما به مودمADSL متصل شده و نیاز هست به طور پیوسته به همراه یک سری ابزار دیگر مانند سوئیچ‌ها و کنترلرها و هاب‌های اترنت و غیره استفاده شوند.

به همین دلیل بسیاری از افراد استفاده از اکسس پوینت‌ها را بسیار پر دردسر و نامتعارف می‌بینند.

  1. پایداری ضعیف

وقتی صحبت از پایداری ضعیف می شود منظور در مقایسه با شبکه‌ی کابلی است. شبکه بی‌سیم از هوا به عنوان بستر انتقال استفاده می‌کند در حالی که شبکه‌ی کابلی از کابل به عنوان بستر انتقال استفاده می‌کند.

فهمیدن این که شبکه سیمی سریع‌تر و با ثبات‌تر از شبکه‌ی بی‌سیم است کار سختی نیست. اکسس پوینت‌های بی‌سیم تنها در زمانی عملکرد خوبی دارند که نمی‌توان شبکه‌ی کابلی ساخت.

نتیجه‌گیری

اکسس پوینت‌های بی‌سیم برای گروه متفاوتی در نظر گرفته شده‌اند.

یک روتر بی‌سیم بیشتر برای کاربران خانگی و دانش‌آموزان مناسب است که وسیله‌ای کم هزینه با عملکرد خوب می‌خواهند و این سیستم‌ها هم می‌تواند نیازهای پایه‌ای یک خانواده را برطرف کنند.

اکسس پوینت‌های بی‌سیم در اصل برای کاربران تجاری/صنعتی است و باند یا محدوده‌ی انتقال آن وسیع‌تر و گسترده تر است، تعداد کاربران بیشتری را تحت پوشش قرار می‌دهد و قابلیت فرستادن و دریافت سیگنال قوی‌تری دارد.همچنین عملکرد امنیتی بهتری دارد و البته به همین ترتیب هزینه‌ی بسیار بالاتری هم دارد.