مودم چیست؟ هر آنچه که باید درباره مودم بدانید!

قطعاً تاکنون با مودم کار کرده‌اید یا حداقل از نزدیک با یک مودم برخورد داشته‌اید. اما مودم دقیقا چیست و چه کاربردی دارد؟

اکثر کاربران کامپیوتر از مودم به عنوان یک وسیله اتصال به اینترنت استفاده می‌کنند و در مورد عملکرد اصلی آن، انواع مودم‌ها و تاریخچه آن اطلاعاتی ندارند.

برخلاف آنچه که تصور می‌شود، مودم‌ها انواع بسیار متنوعی دارند که هر کدام، برای یک کاربرد خاص مناسب هستند.

قیمت این مودم‌ها متفاوت است و اگر بخواهید از اتصال بی‌سیم این مودم‌ها استفاده کنید، باید به مشخصات داخلی و برد مفید آن‌ها توجه ویژه داشته باشد. برای آشنایی بیشتر شما با انواع مودم و کاربردهای هر یک، در این مقاله توضیح می‌دهیم که مودم چیست و چه کاربردی دارد؟

همچنین با انواع مودم آشنا خواهیم شد. برای آنکه هزینه بیشتر از نیاز خود برای خرید مودم‌های گران‌قیمت پرداخت نکنید، توصیه می‌کنیم این مقاله را تا پایان مطالعه کنید تا بر اساس نیاز و امکانات خود، مودم مناسبی را تهیه کنید.

مودم چیست

چه یک کاربر معمولی کامپیوتر، یک دانشجو یا یک گیمر باشید، برای کار، مطالعه و تفریح به اینترنت نیاز خواهید داشت. همه ما آن‌قدر به اینترنت متکی هستیم که بدون آن، ممکن است در کارهای روزمره دچار مشکل شویم.

هر دستگاه امروزی، از جمله دستگاه تلفن همراه، کامپیوتر یا کنسول بازی به شکلی متفاوت از اینترنت استفاده می‌کند، اما همه آن‌ها برای اتصال به دنیای اینترنت به نوعی مترجم ماشینی نیاز دارند تا داده‌ها را ارسال و دریافت کند. این مترجم همان مودم است.

شاید از خود بپرسید که مودم چیست؟ در پاسخ شما باید بگوییم که مودم نوعی دستگاه شبکه است که سیگنال‌های حامل آنالوگ را مدوله می‌کند تا اطلاعات دیجیتال را برای پردازش، رمزگذاری و رمزگشایی کند.

مودم، داده‌ها را با تبدیل سیگنال‌های موج حامل برای رمزگذاری اطلاعات دیجیتال ارسال می‌کند.

گیرنده، سیگنال دیجیتال را برای بازیابی اطلاعات دیجیتال اصل، دمدوله می‌کند. بنابراین نوعی فرآیند مدولاسیون سیگنال در مودم‌ها صورت می‌گیرد.

مودم‌ها بر اساس حداکثر سرعت داده (بیت بر ثانیه) که می‌توانند در یک بازه زمانی معین ارسال کنند، طبقه‌بندی می‌شوند. مودم‌ها دارای نرخ ارسال متغیر هستند و به همین دلیل می‌توان از آن‌ها در دستگاه‌های مختلف استفاده کرد.

هنگام انتخاب مودم باید به نکات زیر توجه کرد:

  • آیا انتقال داده از طریق مودم انتخابی امن است؟
  • سرعت آپلود و دانلود مودم چقدر است؟
  • قیمت مودم در چه محدوده‌ای است؟ مقرون‌به‌صرفه است یا گران؟
  • سازگاری مودم با دستگاه‌های متصل چگونه است؟

تاریخچه مودم

برای آنکه بدانیم مودم چیست و چه کاربردی دارد، ابتدا باید به تاریخچه مودم بپردازیم.

مودم‌ها اولین بار در دهه 1960 معرفی شدند. وجود آن‌ها امکان اتصال ترمینال‌ها به کامپیوتر را با استفاده از خط تلفن فراهم می‌کرد.

امروزه کلمه مودم بیشتر برای توصیف دستگاه‌های اتصال باند گسترده که خدمات اینترنت پرسرعت ارائه می‌دهد استفاده می‌شود.

بهترین راه برای آنکه بفهمیم مودم چیست، بررسی ریشه کلمه آن است. مودم یا به لاتین modem، از ترکیب دو واژه انگلیسی modulator و demodulator تشکیل شده است.

مدولاتور برای مدوله کردن سیگنال استفاده می‌شود و دمدولاتور هم عکس این کار را انجام می‌دهد.

بنابراین مودم با تبدیل سیگنال و بازیابی سیگنال اولیه، اطلاعات دیجیتال را روی موج حاملی از سیگنال رادیویی، ماهواره‌ای، ماکروویو و غیره ارسال می‌کند.

مودم‌ها معمولاً داده‌های دیجیتال را از طریق خطوط تلفن ارسال می‌کنند. در معادله کامپیوتر + شبکه تلفن + ترمینال دو مودم مجزا وجود دارد که ارتباط را امکان‌پذیر می‌کند. یکی بین کامپیوتر و شبکه تلفن و دیگری بین شبکه تلفن و ترمینال.

در این ساختار، مودم اول برای ارسال داده‌ها (یا تبدیل آن) به سیگنال‌های قابل‌فهم برای خط تلفن استفاده می‌شود و مودم دوم برای تبدیل داده‌ها به سیگنال‌های دیجیتالی عمل می‌کند.

همچنین مودم‌های بی‌سیم طی سال‌های اخیر معرفی شده‌اند که از سیگنال‌های رادیویی برای تبدیل داده‌های دیجیتال استفاده می‌کنند.

مودم چگونه کار می‌کند؟

سؤال دیگری که مطرح می‌شود این است که عملکرد مودم چیست؟

در ظاهر، کار یک مودم نسبتاً ساده است. این دستگاه از طریق کانال‌های مختلف اطلاعات را از ISP دریافت می‌کند و به کامپیوتر یا هر دستگاه دیگر منتقل می‌کند.
این کانال‌های ارتباطی یکی از موارد زیر هستند:

  • فیبر نوری
  • خطوط تلفن
  • کابل‌های کواکسیال در خانه

نوع کانالی که مودم به آن وصل می‌شود به سرویس‌دهنده یا همان ISP بستگی دارد.

هنگامی که مودم داده‌ها را دریافت می‌کند، سیگنال‌های دیجیتال تولید می‌شوند. در این مرحله، زمانی است که مودم روتر وارد بازی می‌شود. شاید بپرسید مودم روتر چیست!

بیشتر بخوانید : 5 تفاوت مودم و روتر که قبل از خرید باید بدانید

مودم‌های امروزی اغلب علاوه بر دریافت سیگنال، وظیفه تعیین مسیر و ارسال اطلاعات را هم بر عهده دارند که در اصل وظیفه دستگاهی مجزا به نام روتر است، اما در مودم‌ها تعبیه شده است. به همین دلیل مودم‌های امروزی مودم روتر هستند.

روتر سیگنال را به دستگاه‌های متصل شما مانند کامپیوتر یا گوشی موبایل ارسال می‌کند. روتر برای انجام این کار از اتصال Wi-Fi یا کابل اترنت استفاده می‌کند.

تفاوت مودم و روتر

در اینجا، ممکن است از خود بپرسید که چرا روتر به تنهایی با ISP ارتباط برقرار نمی‌کند تا اتصال را ممکن کند؟ چرا برای اتصال به اینترنت به مودم روتر نیاز داریم؟ به این دلیل که ISP و روتر بر اساس زبان‌های مختلف ماشینی عمل می‌کنند.

انواع سیگنال‌هایی که هر یک از این دو بخش ارسال می‌کنند برای یکدیگر نامفهوم هستند. به همین دلیل است که آن‌ها به یک واسطه به نام مودم نیاز دارند. اکنون که فهمیدید مودم چیست و چگونه کار می‌کند، بیایید ویژگی‌های مودم را بررسی کنیم.

مشخصه‌های مودم چیست

مودم‌ها دارای ویژگی‌های مختلفی هستند که در این بخش معرفی خواهیم کرد:

  • مودم‌ها در تبدیل سیگنال‌های دیجیتال به سیگنال‌های آنالوگ کاربرد دارند.
  • مودم به اتصال دستگاه‌ها به اینترنت کمک می‌کند.
  • فقط تعداد محدودی از سیستم‌ها را می‌توان از طریق مودم به اینترنت متصل کرد.
  • مودم‌ها مستعد حملات سایبری هستند که احتمال انتقال امن را کاهش می‌دهد.
  • هزینه یک مودم به تعداد امکاناتی که ارائه می‌دهد بستگی دارد. گنجاندن بیشتر ویژگی‌ها منجر به افزایش قیمت مودم می‌شود.
  • مودم‌ها زمانی که به هاب متصل می‌شوند سرعتشان کندتر می‌شود.
  • مودم‌ها به تنهایی قادر به ردیابی ترافیک بین شبکه محلی و اینترنت نیستند.
  • مودم‌ها به جک RJ11 برای ارتباط با خطوط تلفن و جک RJ45 برای اتصال به کامپیوتر نیاز دارند.
  • مودم‌ها باید جداقل با یک ارائه‌دهنده خدمات اینترنتی (ISP) سازگار باشند و تنظیمات مودم می‌بایست متناسب با استانداردهای ISP انجام شود.
بیشتر بخوانید : راهنمای جامع راه‌اندازی مودم و کانفیگ آن (انجام تنظیمات مودم)

معرفی انواع مودم

برای دسترسی به اینترنت در منزل یا محل کار می‌توان از انواع مختلف مودم استفاده کرد.

مودم خط دیجیتال مشترک (DSL)

مودم خط دیجیتال مشترک از خطوط تلفن برای برقراری ارتباط اینترنت پرسرعت استفاده می‌کند.

این مودم در مقایسه با سایر مودم‌ها گران‌تر است. DSL می‌تواند به خط تلفن آنالوگ نیز متصل شود.

مشخصات مودم DSL

بسیاری از مردم مودم DSL را با یک مودم شماره‌گیری یا Dial-up اشتباه می‌گیرند (در ادامه در مورد آن بیشتر توضیح می‌دهیم)، اما یک تفاوت اساسی بین این دو مودم وجود دارد.

مودم DSL به شما این امکان را می‌دهد که از اتصال اینترنت در زمانی که به خط تلفن متصل است استفاده کنید، در حالی که مودم Dial-up این‌گونه نیست و حتماً برای استفاده از آن باید شماره‌گیری را جداگانه انجام دهید.

بیشتر بخوانید : ویژگی های بهترین مودم ADSL

مودم کابلی یا سیمی

مودم‌های کابلی از شبکه‌های تلویزیون کابلی برای دسترسی سریع به داده‌ها استفاده می‌کنند. مودم‌های کابلی امروزی به شکل دستگاه‌های خارجی هستند که می‌توانند با استفاده از کارت اترنت (10 BASE-T) به همراه سیم‌های مخصوص به کامپیوتر شخصی متصل شوند.

مشخصات مودم کابلی

مودم ماهواره‌ای

همان‌طور که از نام آن مشخص است، یک مودم ماهواره‌ای با استفاده از دیش‌های ماهواره‌ای اتصال اینترنت را ارائه می‌دهد.

مودم‌های ماهواره‌ای داده‌های ورودی را برای پردازش به سیگنال‌های رادیویی تبدیل می‌کنند و بالعکس. این نوع مودم‌ها، گران‌ترین مدل‌ها هستند زیرا اتصال اینترنتی بهتر و پایدارتری را ارائه می‌دهند.

مودم بی‌سیم چیست

مودم بی‌سیم به کاربر این امکان را می‌دهد که بدون نیاز به اتصال سیمی به ISP، از طریق شبکه وایرلس به اینترنت دسترسی داشته باشد.

مودم داخلی یا اینترنال

مودم اینترنال به اسلات‌های توسعه که روی مادربرد کامپیوترهای دسکتاپ وجود دارد متصل می‌شود.

این دستگاه‌ها با مودم‌های خارجی یا اکسترنال یک تفاوت عمده دارند و آن این است که به دلیل عدم وجود چراغ‌های نمایشگر، کاربر نمی‌تواند از وضعیت اتصال اینترنت خود مطلع شود.

مودم خارجی یا اکسترنال

مودم اکسترنال یک مودم مستقل است که دارای روتر نیست. در برخی مدل‌های مودم اکسترنال می‌توان آن را از طریق کابل USB، کابل اترنت و یا اتصال وای‌فای به کامپیوتر متصل کرد.

اما در بیشتر موارد، این مودم برای اتصال به دستگاه‌های مختلف، به روتر نیاز دارد. در مدل‌های جدید مودم‌های اکسترنال، مودم و روتر در یک دستگاه قرار گرفته‌اند.

ترکیب مودم روتر

همان‌طور که از نام آن مشخص است، ترکیب مودم روتر دارای یک مودم است که در داخل یک روتر قرار دارد.

این مدل از مودم‌ها به چندین دستگاه اجازه می‌دهد تا به یک شبکه واحد متصل شوند. امروزه معمولاً از این ترکیب استفاده می‌شود زیرا نیازی به شبکه برای داشتن روتر و مودم مجزا به کمک مودم روتر وجود نخواهد داشت.

بیشتر بخوانید : برای خانه چه مودمی بخریم؟ (معرفی بهترین مودم خانگی)

مودم Dial-Up

مودم‌های Dial-up همانند مودم DSL برای اتصال به خط تلفن کابل متکی هستند. این مودم مقرون‌به‌صرفه تر است زیرا هزینه نصب آن ناچیز است.

همچنین، مودم‌های Dial-up با هزینه ماهانه کمتری عرضه می‌شوند. تقریباً در هر خانه‌ای که شبکه تلفنی دارد می‌توانید از مودم‌های Dial-up استفاده کنید.

مودم‌های Dial-up زمانی که اینترنت برای اولین بار به وجود آمد محبوب بودند. اما از زمان ظهور اینترنت پرسرعت و باند گسترده، کمتر کسی از این نوع مودم استفاده می‌کند.

مودم دانگل چیست

آیا می‌دانید مودم دانگل چیست؟ مودم دانگل نوعی مودم پرتابل و کوچک است که از طریق USB به کامپیوتر و لپ تاپ متصل می‌شود و می‌تواند اتصال اینترنت 3G، 4G و یا 5G را به شما ارائه دهد.

این مودم بیشتر برای زمانی که در مسافرت هستید مناسب است. همچنین در مکان‌هایی که شبکه وای‌فای ضعیف است، می‌توانید از مودم دانگل استفاده کنید.

کاربردهای مودم چیست

امروزه مودم‌ها در بخش‌های مختلفی از دنیای کامپیوتر استفاده می‌شوند که به طور کلی در سه دسته‌بندی قرار می‌گیرند:

  • انتقال داده: مودم‌های DSL امروزی اتصالات ایمنی را برای انتقال داده‌ها فراهم می‌کنند. این مودم‌ها به خصوص در فناوری‌های ADSL و ASDL+ از سرعت‌های بالایی برای ارسال داده برخوردارند.
  • بک‌آپ‌گیری: مودم‌ها در صورت عدم وجود اتصال باند گسترده یا سرور پایدار به عنوان یک بک‌آپ عمل می‌کنند. با کمک مودم، حتی اگر وضعیت اتصال باند گسترده مشخص نباشد، می‌توان داده‌ها را بازیابی کرده و سرورها را پیکربندی نمود.
  • مدیریت از راه دور: مودم‌ها را می‌توان در مکان‌های دور یا حساس نصب کرد. علاوه بر این، مودم‌ها به کنترل از راه دور دستگاه‌های مختلف کمک می‌کنند. امروزه بسیاری از سوئیچ‌ها، کلیدهای کنترل راه دور، کنتورهای هوشمند و غیره برای دریافت و ارسال داده به سرور و یا مراکز کنترلی، از مودم استفاده می‌کنند.

نکاتی در مورد سرعت مودم

سرعت مودم فاکتور بسیار مهمی است که باید هنگام انتخاب این دستگاه در نظر گرفت. یک مودم باید بتواند سرعت ارائه شده توسط ISP را پشتیبانی کند. در غیر این صورت، در اتصال به اینترنت مشکل خواهید داشت.

ارائه‌دهندگان خدمات اینترنتی مدرن، سرعت‌های اینترنت بالایی را ارائه می‌دهند. به عنوان مثال، اگر سرعت دانلود 300 مگابیت در ثانیه باشد، به مودمی نیاز دارید که بتواند با آن سرعت دانلود کند.

به طور مشابه، اگر می‌دانید پتانسیل سرعت اینترنت شما به 300 مگابیت در ثانیه محدود شده است، سرمایه‌گذاری روی مودم‌هایی که سرعت بالاتری دارند برای شما به‌صرفه نیست، زیرا پهنای باند اینترنت شما، سرعت‌های بیشتر را پشتیبانی نمی‌کند.

نکات مهم در خرید مودم چیست

حال که فهمیدیم مودم چیست و چه کاربردی دارد و همچنین با انواع آن آشنا شدیم، انتخاب مودم مناسب آسان‌تر خواهد بود. البته اتصال دستگاه و سرعت اینترنت برخی از ویژگی‌های اصلی است که باید در نظر بگیرید.

سازگاری مودم به کامپیوتر یا نرم‌افزار مورد استفاده در آن بستگی دارد. همه مودم‌ها روی جعبه یا وب‌سایت تولیدکننده‌شان توضیحاتی را در مورد سازگاری مودم ارائه می‌کنند.

سرعت آپلود و دانلود نیز از مودمی به مودم دیگر متفاوت است. اگر از اینترنت برای آپلود تصاویر یا ویدیوها یا دانلود آهنگ‌ها و فیلم‌ها استفاده می‌کنید، بهتر است به سراغ مودم‌هایی با سرعت‌های بالاتر بروید.

امنیت عنصر مهمی است که باید در انتخاب مودم در نظر گرفته شود. قابلیت‌های امنیتی مودم‌های مختلف، فرق دارد بنابراین اگر در یک سازمان و یا محیط امنیتی مشغولید، از مودم‌هایی با ویژگی‌های امنیتی بالا استفاده کنید.

در نهایت هم برای انتخاب بهترین مودم، باید به ISP خود مراجعه کنید. مودمی را تهیه کنید با تنظیمات ISP شما سازگار بوده و از سرعت ارائه شده پشتیبانی کند.

بیشتر بخوانید : نکاتی که قبل از خرید مودم باید بدانید

سخن پایانی

در این مقاله گفتیم که مودم چیست و چه کاربردی دارد. همچنین با انواع مودم آشنا شدیم. ویژگی‌ها و تاریخچه مودم را بررسی کردیم و نکاتی را برای خرید مودم مناسب برای شما توضیح دادیم.

به عنوان توصیه نهایی، برای خرید مودم مناسب متناسب با نیاز خود، به سرعت مورد نیاز، بودجه‌ای که دارید و تنظیمات سرویس‌دهنده‌ای که از آن خدمات دریافت می‌کنید، توجه کنید.