روتر بی سیم چیست ؟

روتر بی سیم چیست ؟

اگر در میانه مبارزه در بازی‌های آنلاین هستید یا از طریق اسکایپ با دوست خود چت می‌کنید روتر بی‌سیم شما دروازه ارتباطی بی‌سیم شماست. این مستلزم این است که اینترنت کابلی به مودم شما رسیده و مودم آن را تبدیل به سیگنال‌های بی‌سیم کند. معمولاً دستگاه‌های استفاده‌شده، مودم روتر بوده (تلفیقی از هر دو دستگاه) اما با توجه به امکانات بیشمار اضافه‌شده به روترهای بیسیم، دستگاه‌های مودم یا مودم روتر پیشرفت چندانی نداشته و بهتر است هم‌زمان از یک مودم ساده برای دریافت اینترنت و اتصال آن به یک روتر حرفه‌ای برای مدیریت شبکه بیسیم منزل استفاده کرد (بدیهی است از مودم به‌عنوان Bridge استفاده شده و شبکه بیسیم آن نیز خاموش شود)

آیا روترتان قدیمی است؟

اکثر خانواده‌ها دارای روترهای بی‌سیمی هستند که سال‌هاست عوض نکرده‌اند. با گذشت هرسال به تعداد دستگاه‌هایی که نیاز به اینترنت دارند در منزل شما افزوده می‌شود و فشار بیشتری را روی روتر قدیمی خانه‌ایجاد می‌کند. مهم است که بدانیم چه فاکتورهایی در یک روتر بی‌سیم حائز اهمیت است چراکه احتمالاً به‌زودی به فکر به‌روز کردن روتر خود میافتید. با توجه به‌سرعت پیشرفت تکنولوژی بی‌سیم درواقع شما هر دو سال یک‌بار نیاز به یک روتر جدید دارید.

روترهای تک باند،دوباند یا سه باند؟

سیگنال‌ها بی‌سیم از طریق روتر شما روی بستر باندهای رادیویی مسیری نامریی مانند بزرگراه ایجاد می‌کنند. هر باند یکه مسیر جداگانه است،داده‌ها برای جلوگیری از ایجاد ترافیک در باندهای جداگانه ارسال می‌شوند. ازآنجایی‌که بعضی از دستگاه‌ها نسب به دیگران نیاز به پهنای باند بیشتری دارند کارایی روتر شما وابسته به میزان باندهایی است که دارد. یک بزرگراه سه باند یک باند ۲.۴ گیگاهرتزی و ۲ باند ۵ گیگاهرتزی برای پشتیبانی هم‌زمان از چندین کاربر دارد. این دستگاه برای خانواده‌هایی که به‌صورت متوسط هشت دستگاه فعال دارند مناسب است؛ اما شاید کاربرد اصلی برای گجت های جدیدی است که به شبکه بیسیم شما متصل می‌شوند، به‌عنوان نمونه یک تلفن همراه  جدید که از باند 5 گیگاهرتزی استفاده می‌کند نباید در باند 2.4 گیگاهرتزی با سرعت کمتری به شبکه متصل شود یا کنسول بازی جدید که برای بازی‌های آنلاین تهیه‌کرده‌اید بجای اتصال به باند کم سرعت 2.4 گیگاهرتزی از سرعت بالای باند 5 گیگاهرتزی بهره مند شود.

روترهای تک باند،دوباند یا سه باند بی سیم

نوع نیاز شما از روتر نیز به تعیین اینکه چه روتری برای شما مناسب است کمک می‌کند. به‌عنوان‌مثال: یک روتر سه باند گزینه مناسبی است اگر: شما به‌صورت حرفه ای روی چندین تلویزیون فیلم آنلاین می‌بینید،در خانه خود یک خوره بازی دارید و یا اینکه در منزل خود کار می‌کنید و نیاز به یک پهنای باند اختصاصی دارید. در آن‌سوی ماجرا اگر یک کاربر کم‌مصرف اینترنت هستید که نهایتاً به چک کردن ایمیل‌ها و شبکه‌های اجتماعی می‌پردازید،یک روتر دوباند به‌خوبی نیاز شما را برآورده می‌کند.

درک مفهوم استانداردهای بی‌سیم: از استاندارد سریN تا نسل جدید استاندارد AC

روترها معمولا از به روزترین تکنولوژی وای فای بهره مند هستند و کلاینت ها ( تلفن همراه و یا تبلت شما ) معمولا 6 تا 12 ماه بعد قارد به استفاده از استاندارد جدید خواهند بود. به همین دلیل بهتر است در شبکه وای فای خانگی خود از روتری استفاده کنید که منطیق بر استانداردهای فعلی وای فای است.

درک مفهوم استانداردهای بی‌سیم

  • در سال ۲۰۱۲ وای فای به صورت مشخصی با ظهور استاندارد 11ac بهبود یافت. سرعت آن تقریباً سه برابر استاندارد قبلی خود یعنی 802.11n بود.
  • آخرین استاندارد MU-MIMO است که درواقع نسل جدید AC محسوب می‌شود. به معنای چندین کاربر،چندین ورودی،چندین خروجی! به‌روزرسانی استاندارد 11ac موجب بهبودی شیوه واکنش نشان دادن یک دستگاه به چندین کاربر در زمان واحد شده است. درحالی‌که دیگر روترها در یک‌زمان می‌توانند فقط به یک کاربر سرویس ارایه بدهند،روترهای MU-MIMO به چندین دستگاه درآن‌واحد خدمت‌رسانی می‌کنند.

به‌عنوان‌مثال: بیایید فرض کنیم شما در اسکایپ مشغول چت کردن هستید درحالی‌که کودکان شما در تلویزیون در حال دیدن برنامه‌ای به صورت آنلاین هستند. با یک روتر تک کاربر 802.11 ac دستگاه‌ها باید در صف منتظر بمانند. درحالی‌که روتر به درخواست یکی رسیدگی می‌کند دیگران بدون سیگنال باقی می‌مانند. این تأخیر ممکن است فقط کسری از ثانیه طول بکشد اما اگر همین تأخیر کم نیز برطرف شود منافع زیادی خواهد داشت (آنچه ما آن را با نام بافر می‌شناسیم) با روترهای MU-MIMO روتر شما به صورت هم‌زمان داده‌های هر دو دستگاه را انتقال می‌دهد. یک تجربه‌ی بی‌نظیر و کودکانی شادتر.

روترهای سنتی روترهای حداکثر جریان

ویژگی‌هایی که باید در هنگام خرید یک روتر جدید به آن دقت کنید

دستگاه‌های کارآمد امروزی نیاز به‌سرعت بالا دارند. بدون سرعت کافی،فیلم‌های باکیفیت HD شما به صورت پیوسته پخش نمی‌شوند و بازی‌های آنلاین در بین بافر کردن دچار وقفه خواهند شد. خوشبختانه روترهای  Wi-Fiدر سال‌های اخیر بسیار سریع‌تر شده‌اند:

  • روترهایی با استاندارد 11n از سال ۲۰۰۷ عرضه‌شده‌اند که دارای حداکثر سرعت ۴۵۰ مگابیت در ثانیه هستند.
  • با معرفی استاندارد 11ac در سال ۲۰۱۲ وای فای به صورت قابل‌ملاحظه‌ای پیشرفت کرد و با سرعت ۱۳۰۰ مگابیت در ثانیه در باند ۵ گیگاهرتزی در دسترس قرار گرفت
  • در زمان تصمیم‌گیری برای اینکه چه سرعتی موردنیاز شماست،تعداد افرادی که به صورت هم‌زمان از شبکه استفاده می‌کنند را مدنظر داشته باشید همچنین نوع مصرفی که بیشتر در خانواده شما رایج است. اگر شما خانه‌ای پر از معتادان بازی‌های آنلاین و تماشای فیلم‌های آنلاین دارید،قطعاً MU-MIMO انتخاب هوشمندانه‌ای است.

آنتن‌ها

در هنگام مقایسه روترها،حتماً دیده‌اید که برخی از روترها دارای آنتن‌هایی بیرونی و قابل‌رؤیت هستند درحالی‌که دیگران آنتنی ندارند. روترهایی که دارای آنتن‌های داخلی هستند در یک کتابخانه و یا روی میز بسیار شکیل‌تر و زیباتر هستند،ولی آن‌هایی که آنتن‌ها خارجی دارند می‌توانند سیگنال‌های قوی‌تری را ایجاد کنند. اگر دستگاه شما دارای چندین آنتن است می‌توانید با تنظیم درست آنتن‌ها در تمام طبقات و اتاق‌ها از پوشش دهی مناسب وای فای بهره‌مند شوید.

آنتن‌های بیرونی و قابل‌رؤیت بی سیم

برنامه‌های مدیریت شبکه

برخی روترها نرم‌افزارهایی برای تلفن همراه دارند که به شما این امکان را می‌دهد تا شبکه خانگی خود را از راه دور مدیریت کنید. از روی تبلت و یا تلفن هوشمند خود می‌توانید وای فای را بین دستگاه‌های مختلف اولویت‌بندی کنید،محتوای های نامناسب برای کودکان را مسدود کنید و یا دوربین‌های نظارتی خانه را کنترل نمایید.

QoS (اولویت‌بندی داده‌ها)

کیفیت خدمات یا QoS یک ویژگی موجود در روترهای پیشرفته است که به شما این امکان را می‌دهد تا برخی ترافیک‌ها را اولویت‌بندی کنید. درنتیجه اتصال دستگاه‌های متعدد مانند تبلت،لپ‌تاپ‌ها ،تلفن‌ها هوشمند و …ممکن است سیگنال‌های بی‌سیم شما ضعیف شوند. با استفاده از قابلیت QoS شما می‌توانید اطمینان حاصل کنید که هرکدام از دستگاه‌ها به پهنای باند موردنیاز خود دسترسی دارد. برای مثال می‌توانید در پنل مدیریتی روتر خود،QoS را به‌گونه‌ای تنظیم کنید تا داده‌های مربوط به بازی‌های آنلاین در اولویت بالاتری قرار بگیرند. این بدان معناست که اگر کسی یک فایل را در زمان انجام بازی آنلاین دانلود کند بازی شما دچار وقفه نمی‌شود چراکه در اولویت بالاتری قرارگرفته است.

Beamforming

Beamforming یکی دیگر از گزینه‌های پیشرفته در روترهای مدرن است که می‌تواند به‌طور قابل‌توجهی قدرت و سرعت سیگنال را بهبود بخشد. Beamforming این توانایی را به روتر می‌دهد تا سیگنال‌ها را به سمت دستگاه‌های خانه در خانه متمرکز کند به‌جای اینکه تمام خانه را با همان قدرت سیگنال پوشش دهد.
روتر موقعیت مکانی دستگاه‌های شما را تعیین می‌کند و سیگنال‌ها را به صورت متمرکز برای آنها ارسال می‌کند. شما با کمک این تکنولوژی یک ارتباط بسیار پایدارتر خواهید داشت و با دور شدن از روتر، امکان قطع شدن شما کاهش می‌یابد.

پورت شبکه

طریق اتصال به روترهای بی‌سیم به شبکه وای فای محدود نمی‌شود. این روترها دارای پورت‌های شبکه نیز هستند که می‌توانید کامپیوتر و یا دیگر دستگاه‌های خود را از طریق کابل و پورت اترنت به شبکه خانگی وصل نمایید. چه زمانی بهتر است از اتصال کابلی استفاده کنید؟
شما می‌توانید پهنای باند بی‌سیم خود را برای دستگاه‌هایی مانند تلفن هوشمند،لپ‌تاپ و تبلت خود اختصاص دهید و آزادانه در فضای خانه خود حرکت کنید؛ اما دستگاه‌هایی هستند که قابل‌حمل نیستند و نامزدهای احتمالی استفاده از پورت اترنت محسوب می‌شوند؛ مانند کنسول‌های بازی،تلویزیون‌های هوشمند و یا کامپیوترها. برای اتصال کافی است این دستگاه‌ها را از طریق کابل به صورت مستقیم به روتر خود وصل کنید. روترهای قدیمی‌تر تا سرعت ۱۰۰ مگابیت در ثانیه و روترهای گیگا بیتی مدرن تا ده برابر روترهای قدیمی یعنی ۱۰۰۰ مگابیت در ثانیه را پشتیبانی می‌کنند.

پورت شبکه روترهای بیسیم

eSATA

وقتی صحبت از انتقال فایل‌ها بسیار بزرگ به میان می‌آید ممکن است اغلب نیازمند سرعتی حتی بیشتر از کابل‌های اترنت هستیم. به‌عنوان‌مثال انتقال فایل بک آپ یک ترا بایتی از طریق پورت شبکه گیگا بیتی بیش از دو ساعت و نیم زمان نیاز دارد. اینجاست که درایوهای جانبی با درگاه‌های eSATA وارد میدان می‌شوند. eSATA مخفف External Serial Advanced Technology Attachment است و این امکان را فراهم می‌کند تا هارد های اکسترنال فایل‌ها را بر سرعتی بسیار بیشتر از شبکه کابلی و یا بی‌سیم جا به جا کنید. روترهایی که دارای پورت eSATA هستند به شما اجازه می‌دهند تا درایوهای جانبی ذخیره‌سازی خود را مستقیماً به روتر خود وصل کرده و با سرعت ۶ گیگا بیت در ثانیه از فایل‌های خود نسخه پشتیبان تهیه کنید.

روترهای که دارای پورت eSATA

مکان مناسب برای قرار دادن روتر

برای اطمینان از اینکه دستگاه‌های شما از بیشترین سیگنال‌های وای فای استفاده می‌کنند،روتر خود را در قسمت مرکزی و در ارتفاع قرار دهید. مثل یک میز و یا قفسه. از دیوارهای بتونی،اشیا فلزی و دستگاه‌های تهویه مطبوع در حد ممکن دوری‌کنید و فضا را خلوت نگه‌دارید چراکه اشیا بزرگ و دیگر ابزار الکترونیکی دامنه فعالیت روتر را محدود می‌کنند. اگر شما خانه‌ای با مساحت زیاد دارید که دستگاه‌هایتان در فاصله زیادی از روتر قرار می‌گیرند،افزودن یک توسعه‌دهنده و تقویت‌کننده سیگنال وای فای به شما کمک قابل‌توجهی می‌کند. اگر هنوز هم سرعت دریافتی نیاز شما را برطرف نمی‌کند ممکن است نوع سرویس اینترنت مورداستفاده شما مقصر باشد. هیچ هزینه و ارتقا تجهیزات شبکه خانگی مانند مودم و روتر مؤثر و کارآمد نخواهد بود درصورتی‌که از سرویس اینترنت مناسبی استفاده نکنید.

blue cave ac2600 dual-band router wi-fi smart