تفاوت مودم های TD-LTE با مودم‌های معمولی چیست؟

در هنگام انتخاب مودم، دو گزینه پیش روی شماست؛ مودم ADSL‌ یا مودم سیم کارتی یا همان TD LTE. افراد با توجه به نیازها، سطح بودجه و منطقه زندگی، می‌توانند هر کدام از این دو مدل مودم را خریداری کنند. اما فرق مودم TD LTE با ADSL دقیقاً در چیست؟

در این مقاله قصد داریم همه آنچه درباره مودم‌های معمولی یا ADSL و مودم‌های TD LTE لازم است بدانید را بیان کنیم و تفاوت این دو نوع مودم را مورد بررسی قرار دهیم تا خرید بهتری داشته باشید.

بنابراین اگر قصد خرید مودم دارید، تا انتهای مقاله همراه ما باشید تا مهم‌ترین فرق مودم TD LTE با ADSL را بیان کنیم.

مودم TD LTE چیست؟

مودم سیم کارت‌خور TD LTE‌ یکی از جدیدترین مودم‌هایی‌ست که در چند سال اخیر طرفداران زیادی در ایران پیدا کرده است. این مودم از فناوری Time Division-Long Term Evolution که به اختصار TD LTE نامیده می‌شود برای اتصال به اینترنت استفاده می‌کند.

مودم‌های TD LTE معمولاً‌ برای مناطقی که دسترسی به اینترنت کابلی یا ADSL ندارد بسیار کاربرد دارد و می‌تواند از فناوری بی‌سیم برای اتصال به اینترنت استفاده کند.

در زیر برخی از ویژگی‌های مودم‌های TD LTE بیان شده است:

1. اتصال بی‌سیم

اولین ویژگی برجسته مودم‌های TD LTE این است که بدون نیاز به اتصال کابلی، به اینترنت متصل می‌شوند. این نوع مودم‌ها اغلب از طریق سیم کارت‌هایی که درون آنها قرار داده می‌شود، به دکل‌های مخابراتی متصل می‌شوند.

2. پشتیبانی از سیم کارت

همانطور که گفته شد، مودم‌های TD-LTE دارای شیار مخصوص برای قرار دادن سیم کارت هستند. سیم کارت‌هایی که برای این نوع مودم‌های طراحی شده اغلب از نوع دیتا بوده و قابلیت برقراری تماس ندارد.

فرق مودم TD LTE با ADSL

3. سرعت بالا

TD-LTE یک فناوری 4G است و به طور معمول سرعت بالایی در انتقال داده‌ها ارائه می‌دهد. بنابراین اگر به اینترنت پرسرعت نیاز دارید، می‌توانید مودم TD LTE خریداری کنید.

4. پوشش گسترده

به دلیل استفاده از فناوری بی‌سیم، مودم TD-LTE می‌تواند پوشش گسترده‌تری نسبت به برخی دیگر از روش‌های اتصال به اینترنت ثابت داشته باشد.

5. قابلیت اشتراک گذاری اینترنت

برخی از مودم‌های TD-LTE امکان اشتراک گذاری اینترنت را با دستگاه‌های دیگر از طریق Wi-Fi فراهم می‌کنند. با این کار به چندین دستگاه اجازه می‌دهد تا به اینترنت متصل شوند که برای شرکت‌ها و محیط‌های بزرگ بسیار کاربرد دارد.

6. قابل حمل بودن

بسیاری از مودم‌های TD-LTE به دلیل اندازه کوچک و وزن سبک، به راحتی قابل حمل هستند و به کاربران این امکان را می‌دهند که جابه‌جا شوند.

البته شرکت‌های ارائه دهنده اینترنت ثابت TD LTE همیشه به کاربران خود توصیه می‌کنند، مودم‌ها را با هماهنگی شرکت، جابه‌جا کنند تا مشکلی در اتصال به دکل‌های مخابراتی به وجود نیاید.

مودم ADSL چیست؟

نوع دیگری از مودم‌ها که سابقه بیشتری نسبت به مودم‌های TD LTE دارند، مودم ADSL ‌است. این نوع مودم‌ها از طریق پریز تلفن خانه‌ها به اینترنت متصل شده و سپس به صورت بی‌سیم یا از طریق کابل، اینترنت را به دستگاه‌های دیگر ارائه می‌دهند.

فرق مودم TD LTE با ADSL

برخی از ویژگی‌های مودم ADSL عبارت است از:‌

1. اتصال از طریق خطوط تلفن

اولین ویژگی مودم ADSL که باعث ایجاد تفاوت ADSL و TD-LTE شده، شکل اتصال این مودم به اینترنت است. این مودم‌ها از طریق پریز تلفن به اینترنت کابلی متصل می‌شوند.

برای فعال کردن مودم‌های ADSL باید با شرکت‌های ارائه دهنده اینترنت کابلی قرارداد ببندید تا خط تلفن شما برای این کار آماده شود.

2. نسبت غیر متقارن (Asymmetric)

در فناوری ADSL، سرعت دانلود (دریافت اطلاعات) بیشتر از سرعت آپلود (ارسال اطلاعات) است. این نسبت غیر متقارن به این معناست که برای کاربران خانگی، که معمولاً بیشتر نیاز به دانلود دارند، این فناوری مناسب‌تر است.

3. استفاده از فرکانس‌های خط تلفن

ADSL از فرکانس‌های خطوط تلفن معمولی استفاده می‌کند تا بتواند همزمان با تماس‌های تلفنی معمولی و انتقال داده‌ها کار کند. بنابراین هزینه راه‌اندازی چنین مودم‌هایی به نسبت مودم‌های TD LTE بسیار کم‌تر است.

4. سرعت متغیر

سرعت اینترنت ADSL معمولاً به فاصله کاربر از مرکز مخابرات تلفن ثابت وابسته است. هر چه کاربر از این مرکز دورتر باشد، سرعت اینترنت ممکن است کاهش یابد.

5. قابلیت استفاده در مناطق شهری و روستایی

ADSL عمدتاً در مناطق شهری و حومه‌ها قابل دسترسی است. در بسیاری از روستاها نیز این فناوری از طریق خطوط تلفن معمولی در دسترس است.

فرق مودم TD LTE با ADSL

فرق مودم TD LTE با ADSL چیست؟

مودم‌های ADSL و TD LTE از چند نظر با هم تفاوت دارند که در زیر به طور مفصل توضیح به بیان این تفاوت‌ها می‌پردازیم:

فناوری ارتباطی

اولین و مهم‌ترین فرق مودم TD LTE با ADSL در فناوری ارتباطی آن است. مودم‌های ADSL برای اتصال به اینترنت از بستر مخابرات و کابل‌های مسی خطوط تلفن ثابت استفاده می‌کند. در واقع افراد برای استفاده از مودم ADSL باید اینترنت را بر روی خط تلفن ثابت خود فعال کنند.

این در حالی‌ست که مودم‌های TD LTE از سیم کارت برای اتصال به اینترنت استفاده می‌کنند. اتصال این مودم‌ها از نوع بی‌سیم بوده و کافیست سیم کارت مخصوص دریافت اینترنت داخل مودم TD LTE قرار داده شود، تا بدون نیاز به کابل، اینترنت را دریافت کرده و در اختیار کاربران قرار دهد.

همچنین قبلا درباره تفاوت ADSL و فیبر نوری صحبت کرده بودیم که پیشنهاد می‌کنیم مطالعه کنید.

سرعت

سرعت مودم‌های ADSL و TD LTE به طور مستقیم با عوامل و شرایط محیطی آنها ارتباط دارد. اما به طور کلی مودم‌های ADSL می‌توانند برای دانلود داده‌ها سرعتی معادل 1 تا 8 مگابیت در ثانیه و برای آپلود داده‌ها سرعتی معادل 128 کیلوبیت بر ثانیه تا 1 مگابیت در ثانیه در اختیار شما قرار دهند.

سرعت مودم‌های TD LTE هم با توجه به شرایط متغیر است اما طبق بررسی‌های به عمل آمده، سرعت دانلود تا 20 مگابیت بر ثانیه و سرعت آپلود تا 10 مگابیت بر ثانیه را در اختیار کاربران قرار می‌دهند.

پایداری (Reliability)

مودم و اینترنت TD LTE در زمینه پایداری و ثبات، قابل اعتمادتر از اینترنت ADSL است. با این حال، این نوع اینترنت در معرض عوامل خارجی مانند آب و هوا قرار دارد و در شرایط نامساعد جوی، کیفیت خود را از دست می‌دهد.

تاخیر (Latency)

مودم‌های ADSL معمولاً دارای تاخیری در حدود 40 تا 60 میلی ثانیه برای ارسال و دریافت داده‌ها هستند. اما مودم‌های TD LTE با توجه به نوع کاری که انجام می‌دهید، تاخیرهای متفاوتی دارند.

قیمت

مودم‌های ADSL معمولاً نسبت به مودم‌های TD LTE قیمت ارزان‌تری دارند. این تفاوت قیمت بخاطر تکنولوژی به کار رفته در ساخت مودم‌ها و قابل حمل بودن مودم‌های TD LTE است.

البته باید به این نکته هم اشاره کرد که برخی از مودم‌های ADSL با توجه به تعداد پورت‌ها، آنتن‌ها و قابلیت‌هایی که دارند، ممکن است گران‌تر از مودم‌های TD LTE باشند.

سخن پایانی

فرق مودم TD LTE با ADSL به طور مستقیم به منطقه‌ای که از مودم استفاده می‌شود، فاصله تا مرکز ارائه دهنده اینترنت و عوامل محیطی بستگی دارد.

در این مقاله همه آنچه درباره مودم‌های TD و ADSL باید بدانید را مورد بررسی قرار داده و تفاوت ADSL و TD-LTE را بیان کردیم. شما هم می‌توانید نظرات خود را با ما در میان بگذارید.