چراغ‌های مودم نشانه چیست؟ [ کاربرد و معنی ]

نمادها و چراغ‌های مودم می‌توانند معانی و مفاهیم مختلفی داشته باشند. مودم‌های اینترنت دارای طیف گسترده‌ای از نمادها و چراغ‌های LED هستند که معانی آن‌ها بسته به رنگ و عملکرد آن‌ها می‌تواند تغییر کند.

برای مثال، چشمک زدن سریع چراغ‌های مودم معنایی کاملا متفاوت با حالتی دارد که چراغ‌های مودم ثابت است یا اصلا روشن نمی‌شود.

در این مقاله معنای رنگ چراغ‌های روی مودم، نحوه خواندن نمادهای روی مودم و معانی مختلف چراغ‌های مودم در حالت چشمک‌زن و ثابت را توضیح خواهیم داد.

معنای رنگ چراغ‌های روی مودم

چراغ‌های LED روی مودم‌ها، عملکرد و فعالیت بخش‌های مختلف و قابلیت‌های مودم را مشخص می‌کند. رنگ‌های خاص می‌توانند نشان دهند که کدام قابلیت دستگاه یا سرویس اینترنت فعال است. اگر خطایی وجود داشته باشد یا اتصال آفلاین باشد، این چراغ‌ها متناسب با هر حالت، رنگی خاص خواهند داشت.

البته توجه داشته باشید که معنای رنگ چراغ‌های مودم بسته به مدل مودم و سرویس‌دهنده اینترنت مورد استفاده متفاوت است. اما به طور معمول رنگ‌های مختلف، حالت‌های زیر را نشان می‌دهند:

سبز

  • چراغ سبز رنگ مودم معمولا نشان‌دهنده موارد زیر است:
  • اتصال منبع تغذیه مودم
  • اتصال اینترنت فعال
  • ارتباط دو طرفه فعال بین دو دستگاه در شبکه
  • خط تلفن فعال یا سیگنال اینترنت قوی

چراغ سبز مودم نشانه چیست؟

آبی

  • چراغ‌ آبی رنگ مودم موارد زیر را نشان می‌دهد:
  • firmware در حال بروزرسانی است
  • مودم در حال اتصال به دستگاه دیگری برای برقراری ارتباط دو طرفه است
  • سرویس‌دهنده اینترنت شناسایی شده است
  • فرآیند اتصال آغاز شده یا فرآیند اتصال کامل شده است
  • یک تماس تلفنی در حال انجام است

نارنجی

چراغ نارنجی رنگ مودم اغلب برقراری یک اتصال اینترنتی خوب (اما نه عالی) را نشان می‌دهد. همچنین در برخی موارد این رنگ نشان‌دهنده موارد زیر است:

  • مراحل اولیه فرآیند اتصال پس از روشن کردن مودم
  • حالتی که سرویس تلفن قطع است اما تماس‌های اضطراری امکان ‌پذیر است
  • فرآیند برقراری ارتباط دو طرفه بین دو دستگاه در شبکه آغاز شده است

قرمز

چراغ قرمز مودم می‌تواند به معنای موارد زیر باشد:

  • گرم شدن بیش از حد مودم
  • وجود خطای سرویس
  • اتصال اینترنت ضعیف
  • عدم اتصال به اینترنت
  • تأیید اعتبار PPP
  • مشکل در راه‌اندازی و قطع کامل سرویس تلفن

بیشتر بخوانید : 10 راهکار کاربردی برای حل مشکل اتصال اینترنت و وای فای
چراغ قرمز مودم نشانه چیست؟

سفید

چراغ LED سفید معمولا در مودم‌ها برای نشان دادن اتصال برق استفاده می‌شود.

همچنین این چراغ می‌تواند معانی زیر را داشته باشد:

  • فرآیند برقراری ارتباط دو طرفه بین دو دستگاه شروع شده است
  • مودم در حال شناسایی یک سرویس‌دهنده اینترنت است
  • ‌بروزرسانی firmware در حال انجام است

هر کدام از چراغ‌های مودم چه معنی دارند؟

همانند رنگ چراغ‌های مودم، چشمک زدن سریع چراغ‌های مودم یا ثابت بودن آن‌ها نیز می‌تواند معانی مختلفی داشته باشد:

چراغ‌های ثابت مودم

معمولا یک چراغ ثابت مودم که چشمک نمی‌زند به این معنی است که عملکرد مرتبط با آن، بدون مشکل در حال انجام است.

با این حال، چراغ قرمز یا نارنجی مودم در حالتی که ثابت باشند، همان‌طور که در بالا ذکر شد، می‌تواند نشان‌دهنده وجود مشکل یا خرابی در مودم باشد.

چشمک زدن چراغ‌های مودم

چشمک زدن یا سوسوزدن چراغ مودم، بسته به رنگ آن، می‌تواند نشان‌دهنده اتصال مناسب اینترنت، اتصال یا ارتباط دو طرفه فعال، یا ارتباط خط تلفن باشد.

گاهی اوقات چشمک زدن چراغ‌های مودم می‌تواند به معنای شروع یک فرآیند باشد، در حالی که چشمک زدن سریع‌تر می‌تواند نشان‌دهنده مرحله پایانی یک فرآیند باشد.

خاموش بودن چراغ‌های مودم

اگر چراغ LED مودم کاملا خاموش باشد، معمولا به معنی قطع بودن منبع تغذیه، قطع کامل اتصال از یک سرویس‌دهنده اینترنت یا غیرفعال شدن یک قابلیت مودم است.

توجه داشته باشید که چراغ خاموش مودم همیشه علامت بدی نیست. به عنوان مثال، اگر نیازی به استفاده از کابل اترنت ندارید و به آن متصل نیستید، منطقی است که چراغ اترنت خاموش باشد.

به همین ترتیب، اگر ارتباط تلفن ثابت از طریق سرویس‌دهنده اینترنت برقرار نباشد، چراغ تلفن خاموش خواهد بود که به معنای خرابی یا وجود مشکل در جایی نیست.

بیشتر بخوانید : علت خاموش شدن مودم و راهکارهای جلوگیری از آن

آشنایی با چراغ‌های مودم و نمادها

برخی از مودم‌ها و یا سخت‌افزارهای مودم/روتر دارای لیبل‌های متنی در بالای چراغ‌های مودم و یا یک سری نماد روی آن‌ها هستند تا درک معانی آن‌ها را آسان‌تر کنند.

آشنایی با چراغ‌های مودم

نمادهای مودم و روتر با اینکه معمولا شبیه نمادهای نشان داده شده در تصویر هستند، اما اغلب از دستگاهی به دستگاه دیگر متفاوت هستند. در ادامه معنی هر نماد را روی چراغ‌های مودم بیان می‌کنیم:

چراغ پاور: این یک نماد جهانی است و روی اکثر مودم‌ها و انواع محصولات دیگر وجود دارد. نماد پاور در صورت روشن بودن، نشان‌دهنده برقراری اتصال تغذیه برق دستگاه می‌باشد.

وای‌فای و اینترنت: این علامت ممکن است به صورت دو نماد مجزا یا یک نماد واحد روی مودم شما وجود داشته باشد. اگر فقط یکی از این نوع نمادها را روی مودم خود دارید، معمولاً به معنی سیگنال یا اتصال اینترنت است.

اما اگر مانند تصویر بالا دو علامت وای‌فای روی مودم مشاهده می‌کنید، یکی مربوط به سیگنال اینترنت و دیگری به معنای اتصال Wi-Fi مودم به دستگاه‌های دیگر یا سیگنال‌های Wi-Fi جداگانه 2.5 و 5 گیگاهرتز است.

اینترنت: نماد اینترنت که شبیه یک سیاره با حلقه‌ای در اطراف آن است، به اتصال اینترنت اشاره دارد. گاهی اوقات از این نماد برای نشان دادن اتصال WAN نیز استفاده می‌شود. نماد @ نیز ممکن است برای این منظور استفاده می‌شود. معمولاً قرمز شدن چراغ اینترنت مودم به معنی قطع اتصال اینترنت به سرویس‌دهنده و یا قطع ارتباط سراسری است.

بیشتر بخوانید : 11 علت روشن نشدن چراغ اینترنت مودم و حل مشکل آن

اترنت: این نماد نشان‌دهنده اتصال کابلی به مودم یا روتر است. بطور کلی تصویر یک مربع خالی، به اتصال WAN اشاره دارد، اما یک مربع با خطی که از سمت پایین آن عبور می‌کند. همان‌طور که در تصویر نشان داده شده است، به اتصال LAN اشاره دارد.

USB: این نماد نشان‌دهنده اتصال USB است. نسخه‌های مختلفی از نماد USB وجود دارد، اما همگی آن‌ها معمولا شبیه این فرمت هستند.

WPS: اغلب این نماد به صورت دو فلش است که یک دایره را تشکیل می‌دهند. نشان‌ دهنده WPS (تنظیمات محافظت شده Wi-Fi) است.

WPS راهی برای اتصال سریع دستگاه‌ها به وای‌فای است که با فشار دادن دکمه‌ای در پشت روتر یا مودم فعال می‌شود. این چراغ مودم در طول این فرآیند برای مدت کوتاهی روشن خواهد شد.

جمع‌بندی

در حال حاضر برندهای مختلفی اقدام به تولید مودم می‌کنند که اکثر آن‌ها از نمادها و علائم سفارشی خودشان بهره می‌گیرند. اما در اغلب موارد، نمادها و علائم معانی مشابهی دارند.

روشن نشدن چراغ‌های مودم معمولا نشان‌دهنده غیرفعال بودن عملکرد یا قابلیت نماد مربوطه است. در این راهنما معنای رنگ‌های مختلف چراغ‌های مودم، نماد‌های مورد استفاده برای هر قابلیت و تفاوت بین حالت روشن بودن چراغ، خاموش بودن چراغ و یا چشمک زدن چراغ‌ها را بررسی کردیم.