10 راه حل برای برطرف کردن مشکل وصل بودن وای فای و قطع بودن اینترنت

مشغول کار با کامپیوترتان هستید که مثلث اخطار روی اتصال شبکه تان اعلام می کند به اینترنت دسترسی ندارید! چگونه این خطای آزاردهنده را رفع کنیم؟ این مطلب به شما می‌گوید دلیل مشکل وصل بودن به وای فای و قطع بودن به اینترنت چیست !

اجازه بدهید در بدو امر به صورت اجمالی به کارهایی که باید برای رفع این مشکل انجام دهید اشاره کنیم و سپس به صورت مفصل‌تر به هر کدام بپردازیم.

1- مطمئن شوید که سایر دیوایس‌ها هم نمی‌توانند متصل شوند

2- رایانه خود را خاموش و روشن کنید

3- مودم و روتر خود را خاموش و روشن کنید

4- عیب‌یاب ویندوز را اجرا کنید

5- تنظیمات آدرس IP خود را چک کنید

6- وضعیت ISP خود را چک کنید

7- چند دستور prompt command را امتحان کنید

8- نرم‌افزارهای امنیتی را غیرفعال کنید

9- درایورهای وایرلس خود را به‌روزرسانی کنید

10- شبکه خود را ریست کنید

بیشتر بخوانید : ساده‌ترین روش ورود به تنظیمات مودم چیست؟

این خطا به چه معنا است؟

پیش از پرداختن به این موضوع، لازم است توضیح بدهیم دقیقاً چه اتفاقی برای شبکه شما افتاده است که منجر به ایجاد این خطا شده است. برای این کار، باید برخی اصول اساسی شبکه‌های خانگی را توضیح دهیم.

دیوایس‌های وایرلس مانند لپتاپ‌ها، به روتر و یا مودم شما متصل می‌شوند. روتر وسیله‌ای است که وظیفه اتصال دیوایس و شبکه خانگی شما را بر عهده دارد. روتر به مودم متصل می‌شود و مودم هم دیوایسی است که نقش میانجی را بین ترافیک شبکه خانگی شما و اینترنت ایفا می‌کند.

وقتی شما پیغام خطایی مانند Connected, no internet access, connected but no internet یا چیزهایی شبیه به آن در کامپیوتر خود می‌بینید، به این معنا است که رایانه شما به روتر متصل است؛ اما نمی‌تواند به اینترنت دسترسی داشته باشد.

از سوی دیگر، اگر با پیغامی مانند not connected, no internet یا no internet connection مواجه شدید، به این معنا است که سیستم شما حتی به روتر وصل نیست. این اطلاعات به صورت کلی به شما تصویری از مشکلی که برای شبکه و رایانه شما اتفاق افتاده است ارائه می‌دهد.

گام اول: مطمئن شوید سایر دیوایس‌ها هم نمی‌توانند متصل شوند

پیش از انجام هر گونه عیب‌یابی، لازم است مطمئن شوید که آیا فقط سیستم شما دچار مشکل شده است یا خیر. گوشی خود یا یک لپتاپ دیگر که به شبکه متصل شده است را چک کنید تا ببینید آیا آن‌ها به درستی به شبکه متصل هستند یا نه. در اندروید، بر روی نماد وای‌فای یک علامت x ظاهر می‌شود تا نشان دهد که شما برای دریافت دیتا به شبکه همراه متصل شده‌اید؛ اما مشکلی وجود دارد. در آیفون و آیپد می‌توانید با رفتن به Settings > Wi-Fi به دنبال پیغام No Internet Connection بگردید تا مطمئن شوید مشکلی وجود دارد.

Step a definite WiFi problem

اگر دستگاه شما تنها دیوایسی است که در اتصال با مشکل مواجه است، احتمالاً جایی در تنظیماتش مشکلی به وجود آمده؛ اما اگر روی هیچ یک از دیوایس‌های دیگر هم به اینترنت دسترسی نداشتید، مشکل را باید جایی در دستگاه‌های مربوط به شبکه جست. در این صورت، از توضیحاتی که در این متن درباره عیب یابی کامپیوتر داده شده است، چشم‌پوشی کنید و مستقیماً به سراغ مراحل بعد بروید.

پیش از رفتن به مراحل بعد، ببینید که اگر همه دیوایس‌ها برای اتصال با مشکل مواجه بودند، باید یک آزمایش سریع انجام دهید. به این منظور باید کابل اترنت که مودم شما را به روتر متصل می‌کند را قطع کرده و رایانه خود مستقیماً به مودم متصل کنید.

اگر توانستید با این کار به اینترنت متصل شوید، مشکل از روتر است. در این حالت، نیازی به مطالعه ادامه این متن نیست و ایراد از روتر است.

در اینصورت باید به فکر خرید مودم روتر ADSL جدید باشید. مودم روترهای نتربیت با گارانتی ۳ ساله آونگ خیال شما را از بابت یک اتصال پایدار و مطمئن راحت می‌کنند. برای مشاهده مشخصات یکی از بهترین مودم‌های ADSL نتربیت روی لینک زیر کلیک کنید.

گام دوم: کامپیوتر خود را خاموش و روشن کنید

در صورتی که چندین دیوایس برای اتصال با مشکل مواجه باشند، این کار کمکی به حل مسئله نخواهد کرد.

همانند بسیاری از مشکلات دیگری که با آن مواجه می شوید و با خاموش و روشن کردن ممکن است حل شوند، عدم اتصال به اینترنت هم مشکلی است که ممکن است با این کار حل شود. اگر خوش شانس باشید، ممکن است با این کار ایرادات جزئی پیش آمده را رفع کنید و بتوانید به کارتان ادامه دهید.

در ارائه این راهکار، فرض ما این است که شما در حال استفاده از اتصال بی‌سیم هستید. با این حال، اگر با یک کابل شبکه به روتر خود متصل می‌شوید، بهتر است یک کابل دیگر را هم امتحان کنید تا مطمئن شوید ایراد از کابل نیست.

گام سوم: مودم و روتر خود را خاموش و روشن کنید

از آن جایی که بیشتر مشکلات شبکه از بخش مودم و/یا روتر سرچشمه می‌گیرند، خاموش و روشن کردن آن‌ها منطقی است. برای این کار کافی است دوشاخه را از پریز بکشید و یکی دو دقیقه آن‌ها را به همین حال رها کنید.

ابتدا مودم را به برق متصل کنید و اجازه بدهید مراحل بوت انجام شوند و سپس همین کار را برای روتر بکنید. چند دقیقه‌ای منتظر بمانید تا مودم و روتر به حالت عادی برگردند. در این مدت، چک کنید که مودم و روتر بدون مشکل در حال کار هستند. در صورتی که چراغ‌های مودم یا روتر روشن نشدند، احتمالاً از نظر سخت‌افزاری مشکلی در این دستگاه ها ایجاد شده است.

اگر بعد از این مرحله هم همچنان مشکل No Internet ادامه داشت، ادامه این مطلب را دنبال کنید و بدانید که مشکل شما پیچیده‌تر از آن است که با خاموش و روشن کردن چیزی حل شود.

توجه داشته باشید که در این موارد نیازی به ریست نیست و تنها کافی است دیوایس‌های خود را ریبوت کنید. ریست (فکتوری) کردن به معنای برگرداندن تمام تنظیمات به حالت اولیه است و در این مرحله، نیازی به این کار نیست.

گام چهارم: عیب‌یاب ویندوز (Windows Network Troubleshooter) را اجرا کنید

در صورتی که چندین دیوایس برای اتصال با مشکل مواجه باشند، این مرحله کمکی به حل مسئله نخواهد کرد.

اگر مشکل تنها در کامپیوتر شکا که دارای سیستم عامل ویندوز است وجود دارد، ایراد در تنظیمات شبکه دستگاه شماست. با این که عیب‌یاب ویندوز عموماً نمی‌تواند این مشکل را رفع کند، اما پیش از رفتن به سراغ باقی مراحل، بد نیست که آن را هم امتحان کنید.

برای دسترسی به عیب‌یاب، لازم است به این بخش بروید:

Settings> Network & Internet > Status

گزینه Network Troubleshooter را انتخاب کنید و مراحل بعد را ادامه دهید تا ببینید ویندوز می‌تواند مشکل را حل کند یا خیر. در ویندوز 7 می‌توانید از این آدرس به همان ابزار دسترسی داشته باشید:

Start > Control Panel > Troubleshooting > Network and Internet > Network Connection

Step four definite WiFi problem

گزینه Network Troubleshooter را انتخاب کنید و مراحل بعد را ادامه دهید تا ببینید ویندوز می‌تواند مشکل را حل کند یا خیر. در ویندوز 7 می‌توانید از این آدرس به همان ابزار دسترسی داشته باشید:

Start > Control Panel > Troubleshooting > Network and Internet > Network Connection

Step two-2 definite WiFi problem

بیشتر بخوانید : چرا اتصال وای فای قطع می شود ؟

گام پنجم: آدرس IP را چک کنید

در صورتی که چندین دیوایس برای اتصال با مشکل مواجه باشند، انجام این مرحله ضرورتی ندارد.

در این مرحله، باید برای شناسایی مشکلات شبکه گامی مهم بردارید: از این که سیستم شما دارای یک آدرس IP معتبر است، اطمینان حاصل کنید. در اکثر شبکه‌های خانگی و در شرایط عادی، روتر برای دیوایس‌هایی که قصد دارند متصل شوند، یک آدرس IP منحصر به فرد ایجاد می‌کند. صحیح نبودن تنظیمات IP رایانه شما می‌تواند دلیل مواجهه با پیغام خطای No internet access باشد.

Step five definite WiFi problem

در ویندوز 10 بر روی آیکون شبکه در system Tray راست‌کلیک کنید و گزینه Open Network & Internet setting را انتخاب کنید. روی گزینه Change adapter options کلیک کرده و نوع اتصال خود را انتخاب کنید.

در ویندوز 7، روی علامت شبکه راست‌کلیک کرده و سپس گزینه Open network and Sharing Center را انتخاب کنید. در کنار گزینه Connections، روی نام اتصال خود کلیک کنید.

Step five-2 definite WiFi problem

در این بخش، روی Properties کلیک کنید. گزینه Internet Protocol Version 4 را در فهرست پیدا کنید و روی آن دوبار کلیک کنید. دو گزینه Obtain an IP address automatically و obtain DNS server address automatically باید فعال باشند. تنظیم آدرس IP به صورت دستی مختص کاربران حرفه‌ای است و اگر مبتدی باشید، ممکن است با این کار، مقادیری نامعتبر وارد کنید.

Step five-three definite WiFi problem

در انتها هم گزینه OK را انتخاب کرده و دوباره آنلاین شوید.

بیشتر بخوانید : حل مشکل اتصال وای فای در گوشی‌های اندرویدی

گام ششم: وضعیت ISP خود را کنترل کنید

در این مرحله، اگر هنوز هم نتوانسته‌اید آنلاین شوید، بد نیست که وضعیت ISP (شرکت تامین‌کننده اینترنت) خود را بررسی کنید؛ زیرا ممکن است مشکل از آن‌ها باشد. با این که امکان چنین چیزی بسیار پایین است؛ اما به هر حال، احتمالش وجود دارد.

گوشی خود را چک کنید تا ببینید آیا ISP پیغامی مبنی بر قطعی موقتی اینترنت برایتان فرستاده است یا خیر.

گام هفتم: این دستورات Command Prompt را امتحان کنید

در صورتی که مشکل قطعی اینترنت متوجه چند دستگاه مختلف است، انجام این مرحله ضروری نیست.

ویندوز در بخش Command prompt دارای چندین دستور برای شبکه است. در ویندوز 10، در صورت مواجهه با پیغام قطعی اینترنت، لازم است چند مورد از آن‌ها را امتحان کنید. در منوی استارت، عبارت cmd را تایپ کرده و روی آن راست‌کلیک کنید. سپس گزینه Run as administrator را انتخاب کنید تا پنجره Command prompt برایتان باز شود.

برای ریست کردن فایل‌هایی که ویندوز برای اتصال به شبکه از آن‌ها استفاده می‌کند، از این دو دستور استفاده کنید:

netsh winsock reset

netsh int ip reset

اگر این دو دستور هم افاقه نکردند، لازم است آزادسازی IP و ایجاد یک IP جدید را با این دستورات امتحان کنید:

ipconfig /release

ipconfig /renew

در انتها هم با این دستور، تنظیمات DNS خود را تازه‌سازی کنید:

ipconfig /flushdns

در این مرحله، بد نیست که کامپیوتر خود را ریبوت کنید. اگر باز هم مشکلتان با اینترنت رفع نشد، چند راهکار دیگر هم هست که می‌توانید آن‌ها را امتحان کنید.

 گام هشتم: نرم‌افزارهای امنیتی را غیرفعال کنید

در صورتی که مشکل عدم دسترسی به اینترنت مختص یک دیوایس نیست، انجام این مرحله الزامی نیست.

یک ایراد دیگر که احتمالش هم بسیار کم است، بروز اختلال در نرم‌افزارهای امنیتی موجود روی کامپیوتر است که مانع دسترسی سیستم به اینترنت می‌شوند. به گزارش رجیستر، در سال 2017، آنتی‌ویروس رایگان Avast به خاطر یک اختلال، مانع دسترسی بسیاری از کاربرانش به اینترنت شده بود.  افرادی که به صورت دستی آخرین نسخه از این آنتی‌ویروس را نصب کرده بودند، دیگر با این مشکل روبرو نبودند.

هر نوع آنتی‌ویروس third party  (یعنی سازنده آن شرکت مایکروسافت نباشد) که نصب کرده‌اید را حذف کنید تا شاید اتصال را به حالت قبل برگردانید. نرم‌افزارهای امنیتی نامطمئن می‌توانند اتصال اینترنت شما را با مشکل مواجه کنند.

گام نهم: درایورهای بی‌سیم خود را به‌روزرسانی کنید

در صورتی که ایراد عدم دسترسی به اینترنت مختص به یک دستگاه نیست، انجام این مرحله ضرورتی ندارد.

به صورت معمول، شما نیازی به به‌روزرسانی درایورهای رایانه خود ندارید؛ زیرا این کار معمولاً باعث به وجود آمدن مشکلاتی می‌شود و سر آخر نتیجه می‌گیرید که ارزشش را نداشته است. اما در این مورد خاص، شما با مشکلی روبرو هستید و باید برای رفع آن کاری بکنید. پس بهتر است به دنبال به‌روزرسانی درایورهای خود باشید.

اگر تولید کننده رایانه یا لپتاپ شما نرم‌افزاری برای به‌روزرسانی درایورها ارائه داده است (چیزی شبیه به HP Support Assistant یا Lenovo system update)، آن را اجرا کنید و برای به‌روزرسانی درایورهای وایرلس اقدام کنید.

گام دهم: شبکه خود را ریست کنید

در این مرحله و پس از آن که هیچ یک از اقدامات قبلی موجب از بین رفتن پیغام خطای no internet access but connected نشدند، کار دیگری به جز ریست کردن شبکه باقی نمانده است.

بیشتر بخوانید : نحوه ریست کردن مودم (راهنمای کامل)

اگر فقط و فقط این کامپیوتر مبتنی بر ویندوز 10 شما است که برای اتصال به شبکه با مشکل مواجه است، می‌توانید با مراجعه به آدرس Settings > Network & Internet > Status و کلیک کردن بر روی Network reset و پس از آن، Reset now، شبکه خود را ریست کنید. این کار باعث می‌شود تمام آداپتورهای شبکه از بین بروند و تمام تنظیماتتان به حالت پیش‌فرض برگردند.

با این کار شما مجبور خواهید شد که همه چیز را از ابتدا تنظیم کنید؛ اما ممکن است این تنها راهی باشد که بتواند شما را دوباره به اینترنت متصل کند؛ پس ارزشش را دارد.

Step ten definite WiFi problem

این کار متاسفانه هیچ معادلی در ویندوز 7 ندارد تا بتوانید حرکت مشابه ویندوز 10 را در آن شبیه‌سازی کنید؛ اما می‌توانید بخشی از آن را به این روش در آن اجرا کنید:
در System Tray خود روی علامت شبکه راست‌کلیک کرده و گزینه Open Network and sharing center را انتخاب کنید. در اینجا هم باید به سراغ گزینه Change adapter setting بروید و بر روی اتصالی که از آن استفاده می‌کنید، راست‌کلیک کنید. گزینه Disable را انتخاب کنید و سپس آن را ریبوت و بازفعال کنید تا مشکل را حل کنید.

Step a definite WiFi problem
اما اگر هیچ دیوایسی نمی‌تواند به اینترنت متصل شود، بهتر است روتر (و حتی مودم (اگر لازم باشد)) خود را ریست کنید. دکمه کوچکی که زیر یا پشت روتر وجود دارد را برای چند ثانیه نگه داشته و رها کنید تا روتر به تنظیمات کارخانه بازگردد. اگر دکمه‌ای برای ریست کردن وجود نداشت، باید وارد تنظیمات روتر شده و از آن‌جا اقدام به ریست کردن آن کنید.
پس از آن که همه چیز را ریست کردید، می‌توانید دستگاه را با تنظیمات پیش‌فرض راه‌اندازی کنید. اگر هنوز هم با مشکل مواجه بودید، به احتمال بسیار زیاد، دستگاه شما خراب شده است.

دیگر از پیغام Connected but No Internet نترسید

ان‌شاءالله که کار به به ریست کردن ادوات نرسد و مشکلتان در یکی از گام‌های پیش از آن حل شده باشد. فراموش نکنید که هیچ فرمول کامل و بی‌نقصی برای حل مشکلات شبکه وجود ندارد. اگر تمام این مراحل را به نوبت انجام دهید، می‌توانید بگویید که دستگاه‌های شما به درستی کار می‌کنند و مانعی در اتصالشان وجود ندارد.
امیدواریم مشکلتان حل شده باشد و اگر حل نشده، پیشنهاد آخر ما تماس گرفتن با شرکت ارائه‌دهنده خدمات اینترنت یا یک دوست ماهر به شبکه و اینترنت است.