ویژگی های بهترین مودم ADSL

در این مطلب به بررسی دقیق مودم‌های ADSL می‌پردازیم. مودم‌های ADSL هم مانند انواع دیگر مودم‌ها در در نوع مودم و مودم-روتر عرضه می‌شوند.

مودم-روتر‌ها قابلیت اتصال بی‌سیم (وای فای) را به مودم ADSL اضافه می‌کنند. اما هم مودم‌ها و هم مودم-روتر‌ها با امکانات مختلف و متفاوتی تولید شده‌اند تا بتوانند پاسخگوی نیازهای متفاوت مصرف‌کنندگان باشند.

تصاویر مودم های نتربیت خریداری شده توسط مردم

بهترین مودم ADSL برای شما لزوما یک مودم-روتر است؟

این سوال را باید با توجه به نیاز خود پاسخ دهید. امروزه تقریبا در تمام خانه‌ها گوشی هوشمند،‌ لپتاپ و تلویزیون هوشمند وجود دارد. پس کاربرانی که به اتصال وای فای احتیاج نداشته باشند بسیار کمتر هستند. اما در صورتی که بخواهید یک شبکه بی‌سیم وای فای را راه‌اندازی کنید 2 گزینه دارید:

  • خرید یک مودم-روتر
  • خرید مودم و روتر بی‌سیم به صورت جداگانه

هر کدام از این روش‌ها مزایا و معایب خود را دارند. مودم-روتر‌ها پیچیدگی کمتری دارند و ارزان‌تر هم هستند اما امنیت استاندارد ولی قابل قبولی ارائه می‌دهند.

از طرف دیگر خرید مودم ADSL و روتر بی‌سیم به صورت جداگانه امکانات بیشتری را در اختیار شما قرار می‌دهد اما گران‌تر برایتان تمام می‌شود. مثلا در صورتی که بخواهید فایروال سخت‌افزاری جداگانه داشته باشید باید مودم و روتر‌ بی‌سیم را به صورت جداگانه انتخاب کنید. امکانات و قابلیت فایروال‌های سخت افزاری بیشتر از فایروال داخلی مودم-روتر‌هاست.

سرعت وای فای

گاهی اوقات این سوال پرسیده می‌شود که سرعت اینترنت ADSL نهایتا ۱۶ یا ۲۴ مگابیت بر ثانیه است؛ پس چه احتیاجی به یک مودم-روتر داریم که سرعت وای فای آن ۳۰۰ مگابیت بر ثانیه یا بیشتر است؟

نمودار حداکثر سرعت عملیاتی استاندارد‌های مختلف وای فای

در واقع این سرعت زمانی کاربرد پیدا می‌کند که مثلا بخواهید درون شبکه داخلی فایلی را بین دو دستگاه جابجا کنید.

مودم-روتر‌های جدیدتر به غیر از سرعت بیشتر، اتصال پایدارتری هم ارائه می‌کنند و کمتر دچار مشکل قطع و وصل شدن وای فای می‌شوند.

نکته‌ی دیگر تفاوت سرعت اسمی با سرعت استفاده در سدنیای واقعی است. سرعت واقعی کمتر از سرعت تبلیغ شده است و در کل سرعت وای فای بین تمام دستگاه‌های متصل شده تقسیم می‌شود.

تکنولوژی وای فای

سرعت اتصال وای فای در مودم-روترهای ADSL و روترهای بی‌سیم به تکنولوژی آنها بستگی دارد. اصطلاحات تکنولوژی زیادی برای تکنولوژی وای فای به کار برده می‌شود که ممکن است گیج کننده به نظر برسند.

استفاده از فرکانس‌های مودم (۲.۴ و ۵ گیگاهرتز) هم مسئله دیگری است که آن هم می‌تواند شما را سردرگم کند.

نمایش فرکانس‌ ۲.۴ تا ۶ گیگاهرتز

تمام این استانداردها توسط انستیتو IEEE مشخص شده‌اند تا دستگاه‌های مختلف بتوانند بدون مشکل با هم سازگار باشند.

استانداردهای وای فای IEEE همگی با کد 802.11 مشخص شده‌اند. و نسخه‌های مختلفی را شامل می‌شود که به ترتیب تاریخ معرفی آنها را معرفی می‌کنیم:

802.11b

از فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز استفاده می‌کند و حداکثر سرعت تئوری آن ۱۱ مگابیت بر ثانیه است. امروزه معمولا کاربردی ندارد. سرعت واقعی آن حدودا ۳ تا ۶ مگابیت است.

802.11a

از فرکانس ۵ گیگاهرتز استفاده می‌کند. به خاطر فرکانس بالاتر سرعت تئوری بیشتری هم دارد(۵۴ مگابیت بر ثانیه). فرکانس ۵ گیگاهرتز مانند فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز اشباع نشده است و دستگاه‌های مزاحم(مثل تلفن‌های بی‌سیم) از این فرکانس استفاده نمی‌کنند. البته به خاطر استفاده از فرکانس بالاتر برد کمتری دارد و وجود موانع (دیوار و…) روی آن اثر منفی بیشتری می‌گذارد. سرعت واقعی این پروتکل در اکثر محصولات حداکثر ۳۲ مگابیت در ثانیه خواهد بود.

802.11g

این پروتکل ادامه راه 802.11b است و از همان فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز استفاده می‌کند؛ البته با سرعت تئوری بیشتر ۵۴ مگابیت در ثانیه. سرعت واقعی این پروتکل حدودا ۲۰ تا ۳۰ مگابیت بر ثانیه خواهد بود.

802.11n

این استاندارد ادامه‌ راه 802.11g است ولی با این تفاوت که از فرکانس ۵ گیگاهرتز هم می‌تواند استفاده کند.  سرعت تئوری این پروتکل می‌تواند تا ۶۰۰ مگابیت بر ثانیه هم برسد. روتر‌های بی‌سیم استفاده کننده از این پروتکل معمولا از نام‌های N300، N150 و N600 استفاده می‌کنند که نشان دهنده سرعت آنهاست.

نکته مهم در خرید روتر‌های دارای این پروتکل توجه به این مورد است که آیا مدل مد نظر شما می‌تواند از فرکانس ۵ گیگاهرتز استفاده کند یا خیر. مدل‌های ارزان قیمت‌تر معمولا فقط از فرکانس ۲.۴ گیگاهرتزی استفاده می‌کنند. اما مدل‌های پیشرفته‌تر (Dual-Band) از هر دو فرکانس می‌توانند استفاده کنند. این پروتکل در بین پروتکل‌های دیگر بیشترین برد ارسال سیگنال را داراست.

بیشتر بخوانید : راهنمای جامع در مورد استانداردهای وای فای

802.11AC

این پروتکل هم ادامه راه 802.11n است اما فقط در فرکانس ۵ گیگاهرتزی کار می‌کند. از ویژگی‌های بارز این پروتکل استفاده از کانال‌های عریض‌تر و استفاده از تکنولوژی MU-MIMO است. با استفاده از MU-MIMO روتر بی‌سیم می‌تواند به صورت همزمان با چند دستگاه ارتباط برقرار کند و دیگر نیاز نیست تا دستگاه‌ها نوبتی متصل شوند و سپس منتظر بمانند. نام تجاری این پروتکل Wi-Fi 5 نامگذاری شده است.

802.11AX

این استاندارد با دو نام تجاری معرفی شده است. Wi-Fi 6 که از فرکانس‌های 2.4 و ۵ گیگاهرتز استفاده می‌کند. و Wi-Fi 6E که فقط از فرکانس جدید ۶ گیگاهرتزی بهره می‌برد.

به غیر از حداکثر سرعت بالاتر این پروتکل، ویژگی دیگر آن کاهش تاخیر ارتباط در محیط‌های شلوغی مانند اداره‌ها،‌ مراکز خرید و آپارتمان‌های متراکم است.

این پروتکل طوری طراحی شده است که تداخل کمتری با شبکه‌های مجاور و هم‌فرکانس ایجاد کند.

کدام استاندارد 802.11 بهتر است؟

واضح است که استاندارد‌های جدیدتر بهتر هستند. اما باید بفهمید آیا دستگاه‌هایی که در حال حاضر از آنها استفاده می‌کنید می‌توانند از استاندارد‌های جدید استفاده کنند؟

در ویندوز با اجرای دستور زیر در CMD می‌توانید از این مسئله مطلع شوید:

netsh wlan show drivers

تشخیص استاندارد‌های 802.11 کارت شبکه وایرلس

برای گوشی و تبلت‌ها هم می‌توانید با مراجعه به بخش مشخصات در سایت تولید کننده از پشتیبانی استاندارد‌های وای فای مطلع شوید.

پشتیبانی وای فای AC در گوشی‌های هوشمند

اگر بودجه شما برای خرید مدل‌های Wi-Fi 6 (استاندارد AX) و Wi-Fi 5 (استاندارد AC) کافی نیست همچنان می‌توانید با خرید مودم-روتر‌های دارای استاندارد IEEE802.11b/g/n از سرعت نسبتا خوب آنها استفاده کنید.

اگر فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز در محل کار یا خانه شما اشباع شده است باید در هنگام خرید توجه کنید که مودم-روتر‌های دوبانده را خریداری کنید تا با استفاده از فرکانس ۵ گیگاهرتز بتوانید ارتباط پایدارتری داشته باشید. البته گوشی هوشمند و دیگر دستگاه‌های شما باید توانایی استفاده از این فرکانس را داشته باشند.

بیشتر بخوانید : مودم دوبانده یا تک باند، کدام را انتخاب کنیم؟

امنیت

امنیت اکثر مودم‌های ADSL امروزی در سطح قابل قبولی قرار دارند اما یک مودم هک شده می‌تواند اطلاعات شما را بدزدد و یا هکرها و ویروس‌ها با آی‌پی شما به کامپیوترهای دیگر حمله کنند. با بررسی نکات زیر انتخاب خود را دقیق‌تر انجام دهید.

نسخه WPA

امروزه دیگر تمام دستگاه‌های بازار از تکنولوژی احراز هویت WPA2 پشتیبانی می‌کنند که دیگر مانند تکنولوژی منسوخ شده WEP دارای مشکلات امنیتی فاحش نیست.

البته مودم-روتر‌های بی‌سیم جدیدتری هم وجود دارند که از استاندارد WPA3 استفاده می‌کنند. ولی دستگاه‌های شما هم باید از این استاندارد پشتیبانی کنند. به عنوان مثال دستگاه‌های دارای اندروید ۹ و قبل‌تر و گوشی‌های آیفون دارای iOS ۱۲ و قدیمی‌تر از این استاندارد پشتیبانی نمی‌کنند.

تفاوت اصلی WPA3 با نسخه‌های قدیمی‌تر عدم امکان حدس زدن رمز عبور بدون ایجاد ارتباط با روتر بی‌سیم است که تا حد بسیار زیادی شانس حدس زدن پسورد را کاهش می‌دهد.

فرکانس وای فای

مودم-روتر‌هایی که از فرکانس‌های ۵ و ۶ گیگاهرتزی استفاده می‌کنند برد کمتری دارند ولی این می‌تواند یک نکته مثبت تلقی گردد. با کاهش نشت سیگنال‌های وای فای به خارج از خانه یا محل کار شانس هک شدن وای فای شما کمتر خواهد بود.

بیشتر بخوانید : مزیت دو بانده و تنظیم فرکانس مودم، 2.4 یا 5 گیگاهرتز؟

خاموش شدن خودکار وای فای در ساعات خاص

این قابلیت همانطور که از اسم آن پیداست باعث خواهد شد تا در زمان‌هایی که در خانه یا محل کار به وای فای احتیاجی نیست مودم به صورت خودکار وای فای را غیر فعال کند. این ویژگی به مقداری هرچند کم می‌تواند امنیت را بیشتر کند.

بیشتر بخوانید : چگونه وای فای را بطور اتوماتیک خاموش و روشن کنید؟

دانلود خودکار فریمور

بعضی از مودم‌های جدیدتر می‌توانند در صورت فعال شدن این گزینه توسط کاربر، فریمور جدید را به صورت خودکار دانلود و نصب کنند.

شبکه مهمان

شبکه مهمان در بیشتر مودم-روتر‌های ADSL وجود دارند. اما در بعضی از مدل‌ها می‌توان یک تایمر برای فعال ماندن آنها تنظیم کرد تا بدین شکل شبکه وای فای شما مدت کمتری در معرض خطر باشد.

بیشتر بخوانید : آموزش راه‌اندازی وای فای مهمان در روتر دی-لینک

امکان غیر فعالسازی ورود به تنظیمات مودم ADSL از طریق اینترنت

اینکه بتوانید حتی از خارج از خانه هم به تنظیمات مودم دسترسی داشته باشید شاید در نگاه اول قابلیت خوبی به نظر برسد اما در واقع فعال بودن این قابلیت هم برای شما کار را راحت می‌کند و هم برای هکر‌ها. غیرفعالسازی این قابلیت مفیدتر از فعال بودن آن خواهد بود.

تغییر پورت صفحه ورود به تنظیمات

تقریبا در تمام مودم‌ها می‌توان آی پی محلی را تغییر داد که معمولا 192.168.1.1 است. اما در برخی از مودم-روتر‌ها می‌توان حتی شماره پورت را هم تغییر داد. مثلا فقط شما می‌دانید که برای دسترسی به تنظیمات مودم باید صفحه “https://192.168.1.1:83” را باز کنید.

پورت ها و اتصالات

امروزه اکثر مودم‌ها و مودم-روتر‌ها دارای ۴ پورت شبکه هستند. اما در بعضی از مدل‌ها یکی از این پورت‌ها می‌تواند به عنوان Gateway مودم استفاده شود. به عنوان مثال می‌توانید یک مودم بی‌سیم 4G که پورت اترنت دارد را به مودم-روتر ADSL متصل کنید تا دستگاه‌های شما از این طریق به اینترنت متصل شوند.

نمایش پرت های مودم روتر پرسرعت NV-4231N نتربیت

بعضی از مودم‌ها هم دارای یک یا چند پورت USB هستند که بسته به مدل می‌توانید فلش درایو‌ها، SD card‌ها،‌ هاردهای اکسترنال و یا پرینتر را به مودم ADSL متصل کنید تا در شبکه داخلی شما به اشتراک گذاشته شود.

مدل‌هایی هم وجود دارند که می‌توانید دانگل‌های 3G و 4G را به آنها متصل کنید تا در صورت قطع شدن اتصال ADSL به صورت خودکار از ارتباط 3G یا 4G استفاده شود.

کنترل پهنای باند، QoS

مدل‌های پیشرفته‌تر مودم-روتر‌های بی‌سیم دارای قابلیتی هستند که بتوانید پهنای باند هر دستگاه را مشخص کنید تا دیگر دستگاه‌ها هم بتوانند به صورت همزمان و بدون اختلال جدی در ارتباط متصل باشند.

بیشتر مدل‌ها هم دارای سرویس QoS(کیفیت سرویس) هستند که می‌توانید پهنای باند برنامه‌های مختلف و اولویت آن‌ها را مشخص کنید. این قابلیت در مودم‌های مخصوص بازی امکانات بیشتری را در اختیار شما قرار می‌‌دهد و می‌توانید اولویت دریافت و ارسال داده‌ها را دقیق‌تر مشخص کنید.

بیشتر بخوانید : QoS یا سرویس کیفیت خدمات چیست؟

کنترل والدین

این قابلیت به شما کمک خواهد کرد تا ساعات استفاده فرزندانتان از وای فای را محدود کنید. همچنین می‌توانید سایت‌های مشخص شده را از دسترس آنها خارج کنید.

پشتیبانی و خدمات پس از فروش

یکی از مهم‌ترین فاکتور‌هایی که باید قبل از خرید مودم به آن توجه کنید گارانتی و خدمات پس از فروش است. حوادث مختلفی می‌تواند برای مودم شما ایجاد شود. خراب شدن آداپتور، مشکلات خط تلفن، رعد و برق و… می‌تواند مودم شما را خراب کنند.

قبل از خرید یک مودم به مراکز تعمیر و پشتیبانی شرکت گارانتی توجه کنید. حتی برخی از مودم‌های  گران قیمت بعضا با گارانتی‌های ناشناس و یا نامعتبر عرضه می‌شوند که در صورت خراب شدن آنها شاید مجبور شوید هفته‌ها منتظر بمانید تا مشکل مودم شما برطرف شود.

بودجه

امروزه می‌توانید با بودجه ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومان مودم و مودم-روتر بی‌سیم ADSL خریداری کنید. البته با بودجه بیشتر امکانات بیشتری هم دریافت خواهید کرد. از طرف دیگر توجه داشته باشید که بودجه خود را برای محصولی هزینه نکنید که به امکانات بیشتر آن احتیاجی ندارید.

لزوما گرانترین و بهترین مودم ADSL مناسب شما نخواهد بود. بهترین مودم ADSL برای شما محصولی خواهد بود که با نیازهای شما همخوانی داشته باشد.

مودم روتر نتربیت مدل ND-4230N؛ یک انتخاب مقرون به صرفه

در این مقاله تمام ویژگی‌های یک مودم مناسب را بازگو کردیم. قطعا مودم‌های زیادی هستند که چنین مشخصاتی را داشته باشند، اما مودم نتربیت مدل ND-4230N به دلیل کیفیت بالای سخت افزار استفاده شده، برند معتبر تایوانی و قیمت مناسب می‌تواند برای استفاده‌های مختلف گزینه معقولی باشد.

مودم روتر نتربیت ND-4230N

ابتدا باید گفت که این دستگاه تنها یک مودم نیست، بلکه قابلیت‌های روتر و سوئیچ را نیز داراست. برای اتصالات بی‌سیم، مودم ND-4230N قادر است تا سرعت 300 مگابایت بر ثانیه شما را همراهی کند.

همانطور که می‌دانید چنین سرعتی در حال حاضر در ایران قابل دسترس نیست. بنابراین با خرید این دستگاه، برای چندین سال بعد نیز خیال‌تان راحت خواهد بود. ویژگی‌های امنیتی متعدد از جمله پشتیبانی از WPA2-PSK از دیگر مزایای مودم نتربیت است.