وای فای 7 چیست؟ همه چیز درباره نسل جدید Wi-Fi

وای فای 7 انقلابی در اتصال به اینترنت و انتقال داده‌ها محسوب می‌شود. این فناوری که هنوز به طور رسمی در اختیار کاربران قرار داده نشده، به دلیل سرعت بالایی که در اختیار کاربران قرار می‌دهد، بسیاری از استانداردها را جابه‌جا خواهد کرد.

در این مقاله به معرفی وای فای نسل 7 خواهیم پرداخت و مهم‌ترین ویژگی‌ها و کاربردهای این فناوری را ارزیابی می‌کنیم. همراه ما باشید.

وای فای 7 چیست؟

وای فای 7 یک استاندارد جدید برای فناوری وای فای است که به نام IEEE 802.11be نیز شناخته می‌شود. این فناوری جدید در هر سه باند 2.4 گیگاهرتز، 5 گیگاهرتز و 6 گیگاهرتز کار می‌کند.

در حالی که وای فای 6 برای اتصال چندین دستگاه قابلیت‌های زیادی را ارائه می‌دهد، وای فای 7 روی سرعت اتصال و انتقال داده‌ها مانور داده و سرعت خیره‌کننده‌ای در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

اگر با تاخیر، کندی اتصال یا شلوغی خطوط اینترنت مشکل دارید، فناوری وای فای 7 و مودم‌هایی که از این فناوری پشتیبانی کنند، بهترین گزینه خواهند بود.

در فناوری وای فای 7 قابلیت‌هایی مانند پهنای باند فوق عریض 320 مگاهرتز و فناوری‌هایی مانند 4096-QAM و Multi-RU و Multi-Link Operation قرار داده شده تا سرعت این فناوری 4.8 برابر سریع‌تر از وای فای 6 و 13 برابر سریع‌تر از وای فای 5 باشد!

این فناوری در اوایل ماه مارس 2021 معرفی شد اما تاکنون به بازار عرضه نشده بود. با این حال اولین مادربردهای دارای این فناوری در حال معرفی به بازار هستند (اوایل 2024).

بیشتر بخوانید : راهنمای خرید مادربرد وای فای دار + معرفی 3 مادربرد دارای Wi-Fi

وای فای نسل 7 چیست

تفاوت وای فای 7 با نسل‌های قبلی

وای فای 7 از نظر عملکرد، سرعت انتقال داده و ویژگی‌های فنی تفاوت‌های زیادی با نسل‌های قبلی خود دارد.

در ادامه برخی از مهم‌تریت تفاوت‌های این نسل از وای فای با نسل‌های پیشین را بیان می‌کنیم:

سرعت انتقال داده

سرعت انتقال داده وای فای 7 طبق آنچه گفته شده، عددی خیره‌کننده است. وای فای 5 حداکثر سرعت 3.5 گیگابیت بر ثانیه داشت. سرعت وای فای 6 و 6E به 9.6 گیگابیت بر ثانیه رسید.

اما سرعت انتقال داده وای فای 7 عدد خارق‌العاده 46 گیگابیت بر ثانیه است که چندین برابر سریع‌تر از نسل‌های قبلی محسوب می‌شود! با وجود این سرعت تمام اتصالات و ارتباطات اینترنتی در بستر وای فای 7 به بالاترین سرعت طی سال‌های گذشته می‌رسد و به همین دلیل است که وای فای 7 را انقلابی در ارتباطات بی‌سیم می‌دانند.

فرکانس و پهنای باند

فرکانس و پهنای باند وای فای 7 نسبت به نسل‌های قبلی خود پیشرفت داشته است. در حالی که وای فای 5 فقط از پهنای باند 5 گیگاهرتزی پشتیبانی می‌کرد، وای فای 6 دارای پهنای باند 2.4 و 5 گیگاهرتزی بود، اما وای فای 7 و نسل قبلی آن یعنی 6E از سه پهنای باند 2.4 و 5 و 6 گیگاهرتزی پشتیبانی می‌کنند.

مدیریت ترافیک و دستگاه‌های متصل

وای فای 7 مانند وای فای 6 از استانداردهایی برای مدیریت هوشمند ترافیک و بهبود کارایی در محیط‌های شلوغ پشتیبانی می‌کند.

این استانداردها در وای فای 7 به طور ویژه مورد توجه قرار گرفته تا این استاندارد برای کاربری‌های عمومی در محیط‌های شلوغ با تعداد کاربران بسیار زیاد کارایی داشته باشد.

تکنولوژی مدولاسیون

تکنولوژی مدولاسیون نسل‌های مختلف وای فای با هم متفاوت است. وای فای 5 از تکنولوژی 256-QAM OFDM پشتیبانی می‌کند، وای فای 6 از 1024-QAM OFDMA و وای فای 6E از 1024-QAM sOFDMA.

اما وای فای 7 از تکنولوژی مدولاسیون 4096-QAM OFDMA پشتیبانی می‌کند که به عنوان یک پیشرفت خیره‌کننده در این زمینه محسوب می‌شود.

در ادامه می‌توانید جدول مقایسه نسل‌های مختلف وای فای را ببینید:

نسل‌های مختلف وای فای 

وای فای 5 وای فای 6  وای فای 6E

وای فای 7

تاریخ عرضه

2013 2019 2021

2024

IEEE standard

802.11ac 802.11ax 802.11ax

802.11be

سرعت انتقال

3.5 Gbps 9.6 Gbps 9.6 Gbps

46Gbps

باندها

5 GHz 2.4 GHz, 5 GHz 2.4 GHz, 5 GHz, 6 GHz

2.4 GHz, 5 GHz, 6 GHz

اندازه کانال

20, 40, 80, 80+80, 160 MHz 20, 40, 80, 80+80, 160 MHz 20, 40, 80, 80+80, 160 MHz

20, 40, 80, 80+80, 160 MHz

مدلاسیون

256-QAM OFDM 1024-QAM OFDMA 1024-QAM sOFDMA

4096-QAM OFDMA

MIMO

4×4 MIMO DL MIMO 8×8 UL/DL MU-MIMO 8×8 UL/DL MU-MIMO

16×16 UL/DL MU-MIMO

RU

/ RU RU

Multi-RUs

MAC

/ / /

MLO

ویژگی‌های برجسته وای فای 7

در این بخش برخی از مهم‌ترین ویژگی‌های وای فای 7 را بررسی می‌کنیم:

1. پهنای باند دو برابری، سرعت دو برابری (320MHz در پهنای باند 6GHz)

فناوری وای فای 7 پتانسیل بالقوه برای رسیدن به پهنای باند 6 گیگاهرتزی را با دو برابر کردن پهنای باند، فعال کرده است. حالا با افزایش عرض کانال تا 360 مگاهرتز در وای فای 7 امکان ارسال همزمان داده‌ها با سرعت بسیار بالا فراهم شده است.

ویژگی‌های وای فای نسل 7

2. جریان دو برابری، ظرفیت دو برابری (16 × 16 MU-MIMO)

برای پاسخگویی و مدیریت ترافیک انتقال داده، لازم بود که وای فای‌ها تعداد آنتن‌ها و قابلیت‌های مالتی پلکس فضای خود را افزایش دهند. این موضوع در وای فای 7 به طور ویژه مورد توجه قرار گرفت. درباره روش‌های تقویت آنتن‌دهی وای فای بیشتر بخوانید.

وای فای 7 تعداد جریان‌های خود از 8 به 16 افزایش داد. بنابراین نرخ انتقال فیزیکی وای فای 7 در مقایسه با وای فای 6 دو برابر بیشتر شد و همین جریان کافی بود تا سرعت و کیفیت انتقال داده‌ها به بهترین شکل ممکن افزایش پیدا کند.

سرعت وای فای نسل 7

3. افزایش سرعت انتقال با متراکم‌تر کردن بسته داده‌ها (4K-QAM)

برای افزایش نرخ انتقال داده، وای فای 7 از یک تکنولوژی مدولاسیون پیشرفته با نام 4096-QAM استفاده کرده است. این تکنولوژی به هر بسته داده اجازه می‌دهد تا به جای 10 بیت، 12 بیت داده را در خود جای داده و حمل کند.

به لطف این تکنولوژی نرخ انتقال نظری داده‌ها تا 20 درصد نسبت به وای فای 6 افزایش پیدا کرده است و این موضوع روی سرعت انتقال داده‌ها تاثیر مستقیم دارد.
بنابراین می‌توانید با استفاده از وای فای 7 ویدیوهای 4K و 8K خود را به صورت آنلاین و بدون افت کیفیت تماشا کنید.

سرعت اینترنت وای فای نسل 7

4. از هر منبعی به طور کامل استفاده می‌کند (Multi-RU)

با وای فای 6 هر کاربر فقط می‌تواند فریم‌هایی را بر روی یک واحد منبع اختصاص یافته (RU) ارسال یا دریافت کند، که به طور قابل توجهی روی زمان انتقال داده تاثیر می‌گذارد. برای حل این مشکل و افزایش بازدهی، وای فای 7 اجازه می‌دهد تا چندین RU به یک کاربر اختصاص داده شود که به آن Multi-RU گفته می‌شود.

وای فای 7

5. بدون اتلاف، بدون ازدحام (Preamble Puncturing)

در نسل‌های قبلی وای فای، وقتی یک کانال شلوغ بود یعنی باندها نمی‌توانستند به طور کامل استفاده شوند و داده‌ها باید فقط از طریق کانال‌های اصلی ارسال می‌شدند که این موضوع به ازدحام داده‌ها منجر می‌شود.

حالا با وای فای 7 و فناوری Preamble Puncturing می‌توان کانال‌های بیشتری را برای استفاده باز کرد. درباره این موضوع بیشتر بخوانید: افزایش سرعت شبکه وای فای با انتخاب کانال وای فای مناسب

کانال‌های وای فای نسل 7

6. سرعت بیشتر، تاخیر کمتر، قابل اطمینان‌تر (Multi-Link Operation)

دستگاه‌های وای فای سنتی از یک لینک برای انتقال داده‌ها استفاده می‌کنند. به لطف فناوری Multi-Link Operation در وای فای 7 دستگاه‌ها می‌توانند از تجمع داده‌ها برای دستیابی به توان عملیاتی بالاتر و تاخیر کمتر استفاده کنند.

با استفاده از سوئیچینگ پویا بدون اینکه به پیوندهای داده‌ای آسیبی وارد شود، داده‌ها با کمترین تاخیر و با قابلیت اطمینان بالا انتقال داده می‌شود.

کاربردهای وای فای 7

حالا که با ویژگی‌های وای فای 7 آشنا شدید نوبت به معرفی کاربردهای این فناوری می رسد. سوال این است که وای فای 7 چه تاثیری بر زندگی ما دارد و در کجا بیشتر استفاده می‌شود؟

سرگرمی

اولین کاربرد ملموس وای فای 7، تاثیر روی دنیای سرگرمی است. وای فای 7 درهای جدیدی برای برای فناوری سرگرمی‌های خانگی باز کرده و در عین حال تجربیات موجود را بهتر می‌کند. به لطف این فناوری، پخش همزمان محتواهای ویدیویی 8K و 4K‌ با کیفیت بالاتری انجام می‌شود و تماشای فیلم از مانیتورهای بزرگ هیجان‌انگیز‌تر خواهد شد.

در واقع به لطف این فناوری، تماشای آنلاین فیلم از اینترنت راحت‌تر شده، بازی‌های آنلاین روان‌تر می‌شود و تماس‌های صوتی و تصویری با کیفیت بالاتری برقرار خواهد شد. همچنین وای فای 7 امکانات متعددی را برای کاوش در دنیای بازی‌های تعاملی در اختیار گیمرها قرار می‌دهد.

گیمرها و بازی‌های پیشرفته

وای فای 7 به طور مستقیم روی انجام بازی‌های آنلاین تاثیرگذار خواهد بود. این فناوری با کاهش تاخیر در اجرای بازی‌های آنلاین، سرعت عمل گیمرهای حرفه‌ای را افزایش داده و همچنین به استریم بازی‌ها به طور همزمان در اینترنت هم کمک می‌کند.

این فناوری ارتباط بی‌سیم امکانات بسیاری در حوزه بازی‌های واقعیت افزوده و واقعیت مجازی در اختیار گیمرها قرار می‌دهد.

خانه هوشمند

از دیگر کاربردهای فناوری وای فای 7 استفاده از آن برای خانه‌های هوشمند است. در واقع با اتصال دستگاه‌های هوشمند خانه به فناوری وای فای 7 افراد به راحتی می‌توانند حتی بیرون از خانه هم، به لوازم داخل خانه احاطه داشته و آنها را کنترل کنند.

مناسب برای ادارات و کسب و کارهای بزرگ

وای فای 7 به لطف پهنای باند فوق‌العاده‌ای که دارد می‌تواند در محیط‌های اداری، صنعتی و برای کسب و کارهای بزرگ مورد استفاده قرار گیرد. با استفاده از این فناوری می‌توان کارکنان یک شرکت را در بستر وای فای به هم متصل کرده و سرعت انتقال داده‌ها را به حداکثر رساند.

سخن پایانی

وای فای 7 تاکنون به صورت گسترده روی دستگاه‌ها استفاده نشده اما در اوایل 2024 به‌طور کامل می‌توان مادربردهایی با این فناوری را خریداری کرد. این فناوری با بهبود کیفیت انتقال داده و افزایش سرعت، انقلابی در ارتباطات بی‌سیم به وجود می‌آورد.

نظر شما چیست؟ آیا وای فای 7 را پیشرفت محسوسی نسبت به وای فای 6 می‌دانید؟ نظرات خود را در بخش دیدگاه‌ها با ما در میان بگذارید.