مودم آنلاک TD-LTE چیست و چه تفاوتی با مودم 4G دارد؟

اگر قصد خرید مودم سیم کارتی داشته باشید احتمالا با عبارت مودم آنلاک TD LTE مواجه شده‌اید. این اصطلاح ساده به طور مستقیم روی قیمت مودم‌ها تاثیرگذار است و ممکن است شما هم ترغیب شوید یک مودم آنلاک شده خریداری کنید.

اما مودم آنلاک چیست؟ برای پاسخ به این سوال باید ابتدا با شیوه کار مودم‌های TD LTE آشنا شوید. پس از آن متوجه می‌شوید که مودم آنلاک TD LTE دقیقا چه دستگاهی‌ست و چه ویژگی‌هایی دارد.

در این مقاله قصد داریم شما را با تمام اصطلاحات و مفاهیمی که هنگام خرید مودم TD LTE لازم است بدانید آشنا کنیم و مزایای و معایب مودم‌های آنلاک را شرح دهیم. همراه ما باشید.

مودم TD-LTE چیست؟

به مودم‌هایی که با سیم کارت مخصوص فعال می‌شوند، مودم TD LTE گفته می‌شود.

بسیاری از شرکت‌های ارائه دهنده خدمات مخابراتی مانند همراه اول و ایرانسل، اینترنت ثابت TD LTE دارند. برای اینکه کاربران به اینترنت این شرکت‌ها دسترسی داشته باشند باید مودم مخصوص خریداری کنند.

مودم‌های TD-LTE در واقع همان مودم‌های سیم‌کارت‌خور هستند که با سیم کارت دیتا فعال می‌شوند و نیازی به اتصال به خط تلفن خانه یا محل کار ندارند.

این مودم‌ها قابل حمل هستند، سرعت بسیار بالایی دارند، احتمال قطعی اینترنت در آنها بسیار کم است و با تنوع خوبی در ایران عرضه می‌شوند؛ بنابراین طبیعی‌ست که طرفداران زیادی هم داشته باشند.

بیشتر بخوانید : هر آنچه که باید درباره اینترنت ثابت TD-LTE بدانید

مودم آنلاک TD-LTE چیست؟

حالا که با مفهوم مودم TD LTE آشنا شدید، نوبت به مودم آنلاک می‌رسد. در ایران بسیاری از شرکت‌های ارائه دهنده اینترنت ثابت TD LTE مودم‌های سیم‌کارتی عرضه می‌کنند.

به عنوان مثال اگر اینترنت TD LTE ایرانسل یا همراه اول ثبت نام کنید، باید یک مودم مخصوص هم از همین شرکت‌ها خریداری کنید.

مودم‌هایی که این شرکت‌ها به فروش می‌رسانند، دارای یک قفل نرم‌افزاری هستند تا کاربران فقط از سیم کارت همین شرکت‌ها برای اتصال به اینترنت مودم استفاده کنند.

به چنین مودم‌هایی اصطلاحا «مودم قفل شده» یا «مودم لاک» گفته می‌شود. بنابراین چنین مودم‌هایی فقط با سیم کارت اپراتوری که اینترنت را از آنها خریداری کرده‌اید کار می‌کنند.

مودم آنلاک TD LTE در واقع به مودمی گفته می‌شود که این قفل نرم‌افزاری را بشکند. به بیان ساده‌تر آنلاک کردن مودم یعنی شکستن قفلی که شرکت ارائه دهنده اینترنت روی مودم قرار داده است.

مودم‌های لاک شده به دلیل اینکه انحصارا برای یک شرکت (مثلا ایرانسل) ساخته شده‌اند، قیمت کمتری دارند.

به همین دلیل خیلی‌ها ترجیح می‌دهند یک مودم لاک شده را با قیمت پایین‌تر خریداری کنند، قفل آن را بشکنند و سپس از سیم کارت‌های مختلف برای آن استفاده کنند.

کانفیگ مودم td lte

انواع آنلاک مودم TD LTE

آنلاک کردن مودم با اهداف و دلایل مختلفی انجام می‌شود. فارغ از صرف هزینه کمتر، ممکن است افراد بخواهند برای استفاده از چند سیم کارت روی یک مودم، قفل آن را بشکنند.

اما آنچه در این زمینه باید بدانید انواع آنلاک کردن مودم است. شکستن قفل مودم انواع گوناگونی دارد که خوب است با آن آشنایی داشته باشید:

1. آنلاک کردن سیم‌کارت

می‌توانید مودم را به گونه‌ای آنلاک کنید که تمام سیم کارت‌ها روی آن فعال شوند. این اولین شکل از شکستن قفل مودم TD LTE است.

2. آنلاک فریمور

ممکن است شرکت ارائه دهنده اینترنت (مثلا ایرانسل، همراه اول یا …) روی مودمی که عرضه کرده، فریمور خاصی پیاده کرده باشد تا کاربران فقط با همان فریمور به اینترنت متصل شوند.

برای آنلاک فریمور، باید نسخه اصلی فریمور شرکت سازنده مودم روی دستگاه نصب شود و فریمور شرکت ارائه دهنده مودم حذف شود.

3. آنلاک فرکانس‌های رادیویی

یکی دیگر از گونه‌های آنلاک مودم TD LTE تغییر فرکانس‌های رادیویی آن است. برای این کار باید فرکانس‌های رادیویی به صورت دستی در تنظیمات مودم وارد شود.

بیشتر بخوانید : راهنمای جامع راه‌اندازی مودم و کانفیگ آن (انجام تنظیمات مودم)

به طور کلی ممکن است بتوانید قفل یک مودم را با آنلاک سیم کارت بشکنید اما فریمور آن کماکان قفل باشد.

همچنین ممکن است تمام تغییرات مورد نیاز برای آنلاک سیم کارت و فریمور را انجام دهید اما فرکانس‌های رادیویی مودم با فرکانس‌های منطقه زندگی شما هماهنگی نداشته باشد.

بنابراین آنلاک کردن مودم گرچه در نگاه اول ساده به نظر می‌رسد اما ممکن است چالش‌هایی را به همراه داشته باشد.

مزایای مودم آنلاک TD-LTE

آنلاک کردن مودم TD LTE با دشواری‌هایی همراه است و ریسک بسیار بالایی دارد، اما ممکن است بخاطر مزیت‌هایش وسوسه شوید این کار را انجام دهید.

در ادامه دو مورد از مزیت‌های این مودم‌ها را بیان می‌کنیم:

قیمت ارزان‌تر

قطعا مهم‌ترین مزیت مودم‌های قفل شده، قیمت پایین‌تر آنها نسبت به مودم‌های معمولی است.

با توجه به افزایش قیمت مودم در بازار، خرید مودم لاک شده و سپس آنلاک کردن آن افراد زیادی را ترغیب می‌کند که چنین مودم‌هایی خریداری کنند.

قابلیت استفاده از سیم‌کارت‌های مختلف

مزیت دوم مودم‌های آنلاک شده این است که می‌توانید سیم‌کارت‌های مختلفی را روی آن نصب کرده و استفاده کنید.

این قابلیت به ویژه برای کسانی که چندین سیم‌کارت از شرکت‌های مختلف دارند بسیار کاربردی است. این افراد می‌توانند در مناطق مختلف با توجه به آنتن‌دهی سیم‌کارت‌ها، قوی‌ترین سیم‌کارت را در مودم قرار داده و استفاده کنند.

بیشتر بخوانید : سریع ترین مودم همراه موجود در بازار ایران کدام است؟

سریع ترین مودم همراه

معایب مودم آنلاک TD-LTE

همانطور که قبلا گفته شد، آنلاک کردن مودم بسیار خطرناک است و ممکن است در زمانی که قفل آن را می‌شکنید، اتفاقی رخ دهد که مودم بلااستفاده شده و دیگر کار نکند.

در ادامه برخی از معایب مودم آنلاک شده را بیان می‌کنیم:

خارج شدن مودم از گارانتی

مهم‌ترین عیب آنلاک کردن مودم این است که گارانتی آن از بین می‌رود. دقیقا زمانی که مودم خود را آنلاک می‌کنید باید با گارانتی آن هم خداحافظی کنید.

در شرایط گارانتی مودم‌ها، ذکر شده که در صورت دستکاری در آنها، شرکت ارائه دهنده گارانتی هیچگونه تعمیر یا تعویضی را متقبل نخواهد شد.

عدم پشتیبانی شرکت‌های ارائه دهنده اینترنت

عیب دیگر مودم‌های آنلاک شده این است که شرکت‌های ارائه دهنده اینترنت (مانند ایرانسل) در صورتی که متوجه شوند مودم شما آنلاک است، دیگر خدماتی به شما ارائه نمی‌دهند.

شاید برای شما جالب باشد اگر بدانید در کشورهای دیگر، مودم آنلاک شده اصلا طرفدار ندارد چون کاربران ترجیح می‌دهند مودم لاک شده با قیمت بالاتر خریداری کنند اما گارانتی و امنیت آنها تامین شود.

تفاوت مودم TD-LTE با 4G چیست؟

یک از متداول‌ترین سوالات کاربران در زمان خرید مودم این است که مودم TD-LTE بهتر است یا 4G؟

خوب است بدانید که مودم‌های TD-LTE هم با نام 4G شناخته می‌شوند و ممکن است هنگام خرید این دو را به یک نام بشناسند.

اما اگر کمی عامیانه‌تر به این موضوع نگاه کنیم باید گفت که مودم‌های 4G احتمالا به آن دسته از مودم‌ها گفته می‌شود که با سیم کارت موبایل و بسته‌های معمولی اینترنت همراه کار می‌کنند.

هزینه بسته‌های اینترنت همراه بسیار بالاتر از هزینه بسته‌های اینترنت TD-LTE است.

اما مودم‌های TD-LTE با استفاده از سیم کارت‌های اختصاصی دیتا فعال می‌شوند که قابلیت تماس ندارند. این سیم‌کارت‌ها به طور ویژه فقط برای اینترنت طراحی شده‌اند و قیمت بسته‌های آنها هم ارزان‌تر از اینترنت همراه موبایل است.

فرق مودم TD LTE با ADSL چیست؟

یکی دیگر از سوالاتی که درباره مودم‌ها پرسیده می‌شود این است که فرق مودم TD LTE با ADSL چیست؟

مودم‌های ADSL از طریق کابل به پریز تلفن خانه یا محل کار وصل می‌شوند. در واقع ابزار اتصال این مودم‌ها به اینترنت، کابل‌های مسی تلفن هستند.

اما مودم TD LTE از طریق سیم کارت به اینترنت متصل می‌شود و نیازی به خط تلفن ندارد.

هرکدام از این مودم‌ها مزایا و معایب خود را دارند اما به نظر می‌رسد در سال‌های آینده مودم‌های TD-LTE به طور کامل جای مودم‌های ADSL را بگیرند.

معرفی بهترین مودم TD LTE بازار ایران

حالا که با ویژگی مودم های آنلاک TD LTE آشنا شدید خوب است یکی از بهترین مودم‌های موجود در بازار ایران که با تمام سیم‌کارت‌ها سازگاری دارد و نیازی به آنلاک کردن آن نیست را بشناسید.

مودم روتر 4G TD-LTE بی سیم نتربیت مدل NW-651D یکی از پرطرفدارترین مودم‌های TD LTE در بازار ایران است.

در ادامه برخی از ویژگی‌های جذاب این مودم را بیان می‌کنیم:

سازگاری با سیم‌‌کارت تمام شرکت‌ها

اکثر مودم‌های TD LTE توسط شرکت‌های ارائه دهنده اینترنت عرضه می‌شوند و به همین دلیل فقط با سیم کارت همان شرکت‌ها کار می‌کنند.

اما مودم نتربیت مدل NW-651D به گونه‌ای ساخته شده که شما می‌توانید سیم کارت شرکت‌های مختلف از همراه اول و ایرانسل گرفته تا مبین نت را روی آن قرار داده و فعال کنید.

بنابراین نیازی نیست یک مودم لاک شده را بخرید و فرآیند پر از ریسک آنلاک کردن را سپری کنید تا در نهایت بتوانید سیم‌کارت‌های مختلف را روی آن نصب کنید.

نکته بسیار مهم دیگر این است که کاربران با توجه به موقعیت زندگی و آنتن‌دهی دکل‌های مخابراتی به راحتی می‌توانند سیم‌کارت‌های مختلف را روی مودم قرار داده و در عرض چند ثانیه فعال کرده و استفاده کنند.

قابلیت نصب VPN

اینکه به جای خرید نرم‌افزارهای VPN برای گوشی یا کامپیوتر، مودم با قابلیت VPN داشته باشد بسیار هیجان‌انگیز است.

خوشبختانه مودم TD LTE نتربیت به این قابلیت مجهز شده و می‌توانید با فعالسازی VPN روی آن به راحتی به سایت‌هایی که فیلتر هستند دسترسی داشته باشید.

قابلین نصب VPN روز به روز محبوب‌تر می‌شود. از این قابلیت برای اتصال تلویزیون‌های هوشمند به سایت‌هایی مانند یوتیوب استفاده می‌شود.

دارای 2 آنتن قدرتمند

برای اینکه مودم TD LTE بتواند اینترنت با کیفیتی دریافت و سپس به دستگاه‌های مختلف انتقال دهد، باید آنتن‌های قدرتمندی داشته باشد.

مودم نتربیت به دو آنتن خارجی مجهز شده که روی بدنه آن قابل مشاهده است. یکی از این آنتن‌ها وظیفه دارد اینترنت از دکل‌های مخابراتی دریافت کند.

آنتن دیگر که از نوع وای فای است باید اینترنت دریافت شده را به دستگاه‌های مختلف (موبایل، کامپیوتر، لپ‌تاپ و …) انتقال دهد.

بیشتر بخوانید : بهترین برند مودم کدام است؟ مودم چه مارکی خوبه؟

مناسب برای تماشای ویدیوهای 4K

تماشای ویدیوهای 4K یا انجام بازی‌های ویدیویی به صورت آنلاین به اینترنت پرسرعت بدون قطعی نیاز دارد.

متاسفانه اینترنت ADSL قطعی زیادی دارد و ممکن است در حین تماشای فیلم یا انجام بازی همه‌چیز خراب شود.

مودم TD LTE نتربیت به گونه‌ای ساخته شده که می‌تواند به کاربران تا سرعت 1200 مگابیت بر ثانیه را ارائه دهد. این سرعت فوق‌العاده باعث می‌شود بتوانید با کیفیت بالا فیلم تماشا کرده و به صورت آنلاین بازی کنید.

مناسب برای ایجاد شبکه

برای شبکه کردن چند دستگاه مختلف به یکدیگر به یک مودم روتر نیاز است که پورت‌های متعددی داشته باشد.

کمپانی نتربیت برای مودم مدل NW-651D چهار پورت شبکه در نظر گرفته تا کار ایجاد شبکه را راحت‌تر کند.

3 پورت شبکه که روی این مودم وجود دارد از نوع LAN است. با استفاده از این پورت می‌توانید کامپیوتر، پرینتر یا دوربین‌های مداربسته را به مودم متصل کنید.

1 پورت از نوع WAN هم روی مودم قرار داده شده است. کاربران برای اتصال چند مودم یا روتر می‌توانند از این پورت استفاده کنند.

گارانتی 3 ساله آونگ

آخرین ویژگی بهترین مودم نتربیت مدل NW-651D گارانتی 3 ساله آن است. همینجا باید دوباره یادآوری کنیم مودم‌هایی که آنلاک می‌شوند از گارانتی خارج شده و دیگر هیچ شرکتی تعمیر یا تعویض آنها را بر عهده نمی‌گیرد.

خوشبختانه مودم نتربیت به گونه‌ای طراحی شده که نیازی به آنلاک کردن ندارد. شرکت آونگ که یکی از قدیمی‌ترین شرکت‌های ارائه دهنده گارانتی در ایران است، این محصول را 3 سال گارانتی کرده تا کاربران از بابت کیفیت این محصول نگران نباشند.

بیشتر بخوانید : بهترین گارانتی مودم کدام است؟ گارانتی مودم چی بخرم؟

سخن پایانی

در این مقاله به بررسی مودم آنلاک TD-LTE پرداختیم و نکاتی که درباره خرید چنین مودم‌هایی باید بدانید را بیان کردیم.

مودم‌های آنلاک شاید ارزان‌تر باشند اما ریسک شکستن قفل نرم‌افزاری مودم آنقدر زیاد است که اصلا به صرفه نیست بخواهید مودمی بخرید که نهایتا قابل استفاده نباشد.

ما در این مقاله مودم نتربیت مدل NW-651D را به شما معرفی کردیم که با سیم کارت همه شرکت‌ها سازگار است. بنابراین دیگر نیازی به آنلاک کردن مودم نیست.