هر آنچه که باید درباره اینترنت ثابت TD-LTE بدانید

اگر شما هم از قطعی‌های مداوم اینترنت ADSL خانه یا محل کار خود خسته شده‌اید احتمالا مهم‌ترین سوالی که ذهنتان را درگیر کرده این است که بهترین سرویس اینترنت پرسرعت با پهنای باند بالا چیست؟

به جرات می‌توان گفت که در میان سرویس‌های مختلف اینترنت پرسرعت، اینترنت ثابت TD-LTE بهترین گزینه برای آنهایی‌ست که از اینترنت و مودم ADSL خسته شده‌اند.

عصر اینترنت ADSL که بر پایه کابل‌های مسی و فیبر نوری استوار است به زودی به پایان می‌رسد. دوران اینترنت ثابت TD-LTE شروع شده و حالا همه به دنبال راه‌اندازی و خرید سرویس‌های اینترنت TD-LTE هستند.

اما سوالی که مطرح می‌شود این است که اینترنت ثابت TD-LTE چیست؟ چه مزایایی دارد؟ برای فعالسازی آن به چه تجهیزاتی احتیاج است؟ و بهترین مودم TD-LTE در ایران کدام مودم است.

اگر قصد ثبت نام اینترنت ثابت TD-LTE دارید و می‌خواهید مودم مناسبی برای خانه یا محل کار انتخاب کنید تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

اینترنت ثابت TD-LTE چیست؟

قبل از اینکه اینترنت TD-LTE را معرفی کنیم باید با عبارت LTE بیشتر آشنا شوید.

واژه LTE مخفف عبارت «Long Term Evolution» که ترجمه آن به فارسی می‌شود «فرگشت بلند مدت!».

اولین بار این فناوری به صورت تجاری و عمومی در سال 2009 میلادی در آمریکا راه‌اندازی شد و هدف از آن انتقال پرسرعت داده‌ها به شکل بی‌سیم و مخصوص تلفن‌های همراه بود.

چند سال بعد یکی از زیرمجموعه‌های LTE رونمایی شد که به نام TD-LTE معروف است. واژه TD از عبارت «Time Division Duplexing» گرفته شده است.

به بیان ساده برای اینکه بدانید اینترنت ثابت TD-LTE چیست، باید بگوییم که یک نوع اینترنت بی‌سیم است که برای دریافت و ارسال داده‌ها از تمام پهنای باند استفاده می‌کند.

برخلاف استانداردهای قبلی اینترنت که برای ارسال و دریافت داده‌ها بخش‌های متفاوتی از پهنای باند را استفاده می‌کردند، استاندارد TD-LTE دریافت و ارسال را بر روی یک پهنای باند فرکانسی و در بازه‌های زمانی مختلف انجام می‌دهد.

در واقع با این کار دیگر نیازی به قرار دادن بخشی از پهنای باند به عنوان باند محافظ بین بازه‌های فرکانسی دانلود و آپلود داده‌ها وجود ندارد.

با روی کار آمدن این استاندارد از همه ظرفیت پهنای باند برای ارسال و دریافت داده‌ها استفاده می‌شود. این ویژگی باعث شد سرعت انتقال داده‌ها به طور چشمگیری افزایش پیدا کند.

بیشتر بخوانید : افزایش سرعت وای فای با تغییر کانال آن!

ویژگی‌های اینترنت ثابت TD-LTE

همانطور که گفته شد اینترنت ثابت TD LTE نوعی روش پیاده‌سازی شبکه اینترنت نسل چهارم محسوب می‌شود که سرعت انتقال داده‌ها را افزایش می‌دهد.

البته این تمام ویژگی‌ها و مزایای اینترنت ثابت TD LTE نیست. در ادامه برخی از مهم‌ترین ویژگی‌های این اینترنت را بیان می‌کنیم.

سرعت بسیار بالا

اولین و مهم‌ترین ویژگی اینترنت ثابت TD-LTE سرعت بالای آن است. در واقع همین عامل باعث شده که رقبای اصلی اینترنت TD-LTE یعنی ADSL و وایمکس محبوبیت کمتری پیدا کنند.

در این نوع اینترنت به دلیل استفاده از تمام پهنای باند برای دانلود و آپلود داده‌ها سرعت به طور چشمگیری افزایش پیدا کرده است.

لازم به ذکر است که شرکت‌های ارائه دهنده اینترنت ثابت TD LTE طیف متنوعی از بسته‌ها با سرعت‌های مختلف را در اختیار کاربران قرار می‌دهند و تمام این سرعت‌ها به دلیل وجود پتانسیل درونی اینترنت TD LTE است.

بیشتر بخوانید : همه چیز درباره مودم فیبر نوری؛ تفاوت آن با ADSL چیست؟

اینترنت ثابت td lte

قطعی بسیار پایین

اینترنت ADSL به دلیل اینکه بر بستر شبکه کابلی استوار شده، اختلال و قطعی‌های فراوانی دارد. این مشکل به خصوص درباره شهرهایی که کابل‌های مسی تلفن آنها بسیار قدیمی شده بیشتر هم می‌شود.

اینترنت ثابت TD-LTE کاربران را از شر کابل‌های تلفن راحت می‌کند و فقط کافیست به یک دکل مخابراتی در نزدیکی خانه متصل شود. این اتصال بسیار پایدار بوده و خبری از قطعی‌های مداوم نخواهد بود.

قابل جابه‌جایی

یکی دیگر از معایب اینترنت ADSL این بود که فقط روی یک خط تلفن ثابت و در یک مکان مشخص کار می‌کرد و کاربران نمی‌توانستند آن را به مکان‌های دیگر انتقال دهند.

اما اینترنت TD-LTE بر پایه اینترنت بی‌سیم کار می‌کند و نیازی به کابل تلفن ندارد. بنابراین کاربران می‌توانند در سفرهای خود مودم را به همراه داشته باشند و هر کجای ایران که سیم کارت آنها وصل شود، اینترنت داشته باشند.

قابلیت جابه‌جایی یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های این نوع اینترنت است که به طور کامل آن را از اینترنت ADSL جدا کرده و طرفداران آن بیشتر شده است.

کاهش هزینه‌ها

اگرچه بسته‌های اینترنت ADSL قیمت کمی دارد اما اگر هزینه‌های جانبی نصب و راه‌اندازی آن را در نظر بگیرید، نتیجه متفاوت خواهد شد.

همچنین اگر از اینترنت همراه موبایل استفاده می‌کنید و فکر می‌کنید بسته‌های تلفن همراه به‌صرفه‌تر هستند باید بدانید که کاملا در اشتباهید!

قیمت سرویس‌های اینترنت همراه موبایل بسیار گران‌تر از سرویس‌های اینترنت ثابت TD-LTE است. گرچه هر دو سرویس از سیم‌کارت برای دسترسی به اینترنت استفاده می‌کنند اما بسته‌های متنوع و ارزان‌تری برای اینترنت ثابت TD LTE در نظر گرفته شده است.

طیف فرکانسی متنوع

یکی دیگر از ویژگی‌ها و مزایای اینترنت TD-LTE طیف فرکانسی انعطاف‌پذیر آن است. در واقع این اینترنت روی طیف‌های فرکانسی مختلف با پهنای باند تا 300 مگاهرتز هم کار می‌کند.

این قابلیت باعث شده امکان سوئیچ کردن در طیف‌های فرکانسی بیشتر شود و کاربران از اینترنت با ظرفیت بیشتر و نرخ انتقال داده بالاتر بهره‌مند شوند.

سهولت در راه‌اندازی

اینترنت ثابت TD-LTE به راحتی نصب و فعالسازی می‌شود. برخلاف اینترنت ADSL که برای راه‌اندازی آن باید مراحل متعددی را پشت سر بگذارید، اینترنت TD LTE به سادگی فعال می‌شود.

پس از ثبت‌نام این نوع اینترنت و عقد قرارداد اینترنتی با شرکت ارائه دهنده این سرویس، در کمتر از یک هفته مودم و سیم کارت مخصوص برای کاربران ارسال می‌شود.

در بیشتر شهرهای ایران، با توجه به شرکت ارائه دهنده سرویس، کارشناس‌هایی به خانه کاربران می‌روند و مودم را در خانه فعال می‌کنند.

بسته‌های متنوع

آخرین مزیت اینترنت ثابت TD-LTE در ارائه بسته‌های متنوع برای کاربران است. اگر سری به سایت شرکت‌هایی که این سرویس را ارائه می‌دهند بزنید، بسته‌ها متنوع با قیمت‌های مناسب را مشاهده خواهید کرد.

تنوع بسته‌های اینترنت ثابت TD LTE مشابه بسته‌های سرویس ADSL است و قیمت این بسته‌ها هم تقریبا یکسان در نظر گرفته می‌شود.

مودم سیم کارتی سریع

تجهیزات لازم برای راه‌اندازی اینترنت ثابت TD-LTE

برای دسترسی به اینترنت ثابت TD-LTE به تجهیزات عجیب و غریبی نیاز ندارید.

برخلاف اینترنت ADSL فرایند خرید تا فعالسازی سرویس TD-LTE بسیار سریع و راحت انجام می‌شود.

فقط به یک سری کارها و تجهیزات نیاز دارید که در ادامه معرفی می‌شوند:

  • عقد قرارداد با شرکت اینترنتی: اولین کاری که باید انجام دهید انتخاب شرکت ارائه دهنده اینترنت TD-LTE است. در ایران شرکت‌های متنوعی در این زمینه فعالیت می‌کنند. در گام اول باید به سایت یا نمایندگی آنها سر بزنید و برای خرید اینترنت TD-LTE با آنها قرارداد ببندید.
  • مودم مخصوص: در گام دوم به مودم نیاز دارید. توجه داشته باشید که مودم‌های معمولی برای دسترسی به اینترنت TD-LTE مناسب نیستند و بهتر است از شرکت ارائه دهنده، مودم را خریداری کنید تا خیالتان راحت شود.
  • خرید سرویس: پس از خرید مودم TD-LTE و عقد قرارداد، نوبت به خرید بسته اینترنت می‌رسد. باید با توجه به نیاز خود طرح اینترنتی بخصوصی را سفارش دهید.
  • سیم کارت مخصوص: پس از خرید مودم و سفارش بسته اینترنتی خاص، کارشناس برای نصب و فعالسازی مودم به محل ارسال می‌شود.

در بیشتر مواقع خود کارشناس یک سیم کارت مخصوص به همراه دارد و سیم کارت را در خانه یا محل کار شما در مودم قرار داده و فعال می‌کند.

بیشتر بخوانید : بهترین برند مودم کدام است؟ مودم چه مارکی خوبه؟

معرفی بهترین مودم اینترنت ثابت TD-LTE

حالا که اطلاعاتی درباره اینترنت ثابت TD LTE به دست آوردید نوبت به معرفی بهترین مودم LTE بازار ایران می‌رسد.

ما مودم روتر 4G TD-LTE نتربیت مدل NW-651D را به عنوان یکی از بهترین مودم‌های LTE ایران به شما معرفی می‌کنیم.

این مودم سیم‌کارتی ویژگی‌های جذابی دارد که در ادامه برخی از آنها بیان می‌شود:

سرعت 1200 مگابیت بر ثانیه

اولین و مهم‌ترین ویژگی این مودم سرعت 1200 مگابیت بر ثانیه آن است. به لطف استفاده از سیم کارت در این مودم، احتمال قطعی اینترنت آن به صفر رسیده است.

کاربران می‌توانند با توجه به طرحی که خریداری کرده‌اند با سرعت‌های بسیار بالا اقدام به دانلود و آپلود کنند.

این سرعت به خصوص برای کاربرانی که می‌خواهند ویدیوهای 4K تماشا کرده یا از اینترنت برای انجام بازی‌های ویدیویی آنلاین استفاده کنند بسیار مناسب است.

دارای 2 آنتن خارجی قدرتمند

روی بدنه این مودم نتربیت دو آنتن دیده می‌شود. این دو آنتن وظایف متفاوتی دارند. یکی از آنتن‌ها به نام آنتن LTE شناخته می‌شود.

وظیفه این آنتن اتصال به نزدیک‌ترین دکل مخابراتی و دریافت اطلاعات از آن است. آنتن دوم برای داخل خانه یا محیط کار کاربرد دارد.

این آنتن قدرت یا برد اصلی مودم را بیشتر می‌کند و کاربران می‌توانند در بخش‌های دورتری نسبت به مودم باشند و به آن متصل شوند.

دارای 4 پورت شبکه

یکی دیگر از ویژگی‌های مودم نتربیت مدل NW-651D وجود پورت‌های شبکه روی آن است. این پورت‌ها توانایی شبکه‌سازی با مودم را بیشتر کرده‌اند.

سه پورت شبکه از نوع LAN بوده و کاربران می‌توانند از آنها برای اتصال مودم به دستگاه‌‌های مختلف مانند کامپیوتر، پرینتر یا دوربین مدار بسته استفاده کنند.

یک پورت این مودم از نوع WAN است. با استفاده از این پورت می‌توانید مودم‌های دیگر را به این مودم متصل کنید و اینترنت را بین آنها به اشتراک بگذارید.

سازگار با همه سیم‌کارت‌ها

خوشبختانه مودم نتربیت مدل NW-651D با همه سیم کارت‌هایی که در ایران وجود دارند کار می‌کند.

بنابراین فرقی نمی‌کند که سیم کارت شما ایرانسل است یا همراه اول یا از شرکت‌های ارائه دهنده اینترنت سیم کارت دیتا خریداری کرده‌اید.

دارای قابلیت VPN

آخرین قابلیت این مودم که مورد توجه بسیاری از کاربران قرار گرفته، توانایی نصب VPN روی آن است.

در واقع شما می‌توانید VPN خاصی روی این مودم فعال کنید و پس از آن به تمام سایت‌هایی که فیلتر هستند دسترسی داشته باشید.

مودم‌هایی که قابلیت VPN دارند به خصوص برای کاربرانی که می‌خواهند با تلویزیون هوشمند خود به سایت‌هایی مانند نتفلیکس یا یوتیوب دسترسی داشته باشند بسیار مناسب است.

بیشتر بخوانید : راهنمای خرید بهترین مودم با قابلیت VPN در ایران

سخن پایانی

در این مقاله تمام آنچه درباره اینترنت ثابت TD-LTE نیاز بود بدانید را بیان کردیم. این اینترنت به سرعت دارد جای اینترنت ADSL را می‌گیرد و اصلا بعید نیست تا چند سال دیگر ADSL به کلی کنار گذاشته شود.

همچنین پس از بررسی اینترنت ثابت TD LTE یکی از معروف‌ترین مودم‌های LTE بازار ایران را به شما معرفی کردیم. این مودم با قیمت مناسب، سرعت بسیار بالا و گارانتی در بازار ایران عرضه شده است.