افزایش سرعت شبکه وای فای با انتخاب کانال وای فای مناسب

افزایش سرعت شبکه وای فای

شبکه‌های بی سیم در چند دهه اخیر مسیر طولانی را پیموده‌اند. ولی بااین‌حال، دستیابی به‌سرعت پایدار وای فای در بسیاری از شرایط  هنوز یک مشکل سخت و حل نشده به شمار می‌آید. برای این موضوع چند دلیل وجود دارد: تنظیمات روتر، امکان تداخل امواج در فاصله کم، اینکه شما در آپارتمان زندگی می‌کنید یا یک‌خانه جدا و فاصله دستگاه شما با روتر.  خوشبختانه همیشه راهی برای افزایش سرعت شبکه وای فای وجود دارد.

اگر اهل سر و کله زدن با تنظیمات روترتان هستید به‌احتمال‌زیاد چشمتان به کلمه کانال خورده است. بیشتر روترها کانال را روی حالت خودکار تنظیم می‌کنند. اما بسیاری از ما به فهرستی از این کانال‌ها برخوردیم و از خودمان پرسیده ایم این کانال‌ها چی هستند و مهم‌تر از همه کدام‌یک از آن‌ها سرعت بیشتری دارند؟  بعضی از کانال‌ها درواقع سریع‌تر هستند ولی این به این معنا نیست که حتما بهترین انتخاب هستند . اگر به خواندن این مقاله ادامه دهید اطلاعات بیشتری در مورد کانال‌های 802.11، تداخل و تفاوت بین وای فای‌های 2.4 گیگاهرتز و 5 گیگاهرتز کسب خواهید کرد.

کانال‌های 1 ، 6 و 11

یکی از اصلی ترین راه ها برای افزایش سرعت شبکه وای فای انتخاب کانال مناسب است. ازآنجایی‌که حتی در سال 2019 هم بسیاری از دستگاه ها هنوز از باند 2.4  گیگاهرتز استفاده می‌کنند، اجازه دهید ابتدا ‌درباره‌ی باند 2.4 گیگاهرتز صحبت کنیم. 802.11ac تحولی بزرگ در باند ۵ گیگاهرتزی ایجاد کرد اما از آنجایی که با باند 2.4GHz هم سازگار است در نتیجه هنوز هم می توان از آن دستگاه ها استفاده کرد.

کانال‌های 1 ، 6 و 11 شبکه وای فای

تمام نسخه های قبلی وای فای تا 802.11n ( که خود این ورژن هم شاملش می‌شود) بین فرکانس‌های 2400 تا 2500 مگاهرتز کار می‌کنند. این 100 مگاهرتز به 14 کانال 20 مگاهرتزی تقسیم می‌شود. همان‌طور که ممکن است تا الان هم پی برده باشید 14 کانال 20 مگاهرتزی از 100 مگاهرتز بیشتر می‌شود و درنتیجه هر کانال 2.4 گیگاهرتزی حداقل با 2 کانال دیگر روی‌هم می‌افتد. همان‌طور که می‌دانید استفاده از کانال‌های روی‌هم افتاده خوب نیست و در حقیقت ابتدایی‌ترین دلیل برای توان مصرفی پایین در شبکه بی سیم شما به‌حساب می‌آید.

خوشبختانه کانال‌های 1، 6 و 11 به‌اندازه کافی از هم فاصله‌دارند که روی‌هم نیافتند. سعی کنید در تنظیمات دستگاه های non-MIMO همیشه از کانال‌های 1 ، 6 و 11 استفاده کنید. اگر از 802.11n با کانال‌های 20 مگاهرتزی استفاده می‌کنید به کانال‌های 1، 6 و 11 وفادار باشید. اگر هم قصد دارید از کانال‌های 40 مگاهرتزی استفاده کنید توجه داشته باشید که امواج رادیویی ممکن است همپوشانی داشته باشند. تنها در صورتی می‌توانید از این کانال استفاده کنید که در یک‌خانه دورافتاده در وسط ناکجاآباد زندگی کنید.

بیشتر بخوانید : همه چیز در مورد فناوری MU-MIMO

به منظور افزایش سرعت شبکه وای فای در مناطق شلوغ از چه کانالی باید استفاده کنید؟

اگر به دنبال بیشترین توان مصرفی و حداقل تداخل هستید کانال‌های 1، 6 و 11 بهترین گزینه هستند. اما با توجه به سایر شبکه‌های بی سیم در مجاورت شما، یکی از این کانال‌ها ممکن است انتخاب بهتری نسبت به سایر گزینه‌ها باشد.

به‌عنوان‌مثال اگر از کانال 1 استفاده می‌کنید ولی فردی در اتاق کناری شما از کانال 2 استفاده می‌کند، در این صورت توان مصرفی شما افت می‌کند. در چنین شرایطی بهتر است کانال را به‌منظور ایجاد کمترین تداخل به 11 تغییر دهید ( اگرچه 6 هم انتخاب بدی نیست). همچنین ممکن است وسوسه شوید که از کانال‌هایی به‌غیراز 1، 6 و 11 هم استفاده کنید اما در این صورت امکان تداخل را بالا خواهید برد و کسانیکه از کانال های ۱و ۶و ۱۱ استفاده می کنند با بهره مندی از پهنای باند بیشتر، سهم باقی مانده برای شما را کاهش می دهد.

در یک شرایط ایدئال ممکن است با همسایه‌تان صحبت کنید و از آن بخواهید که روترش را روی کانال‌های 1، 6 و یا 11 قرار دهد. توجه داشته باشید که دیوارهای داخلی به‌خوبی موجب کاهش قدرت سیگنال می‌شوند. اگر بین شما و همسایه‌تان یک دیوار آجری باشد هر دو می‌توانید بدون هیچ تداخلی از کانال 1 استفاده کنید. ولی اگر دیوار نازک است یا پنجره‌های زیادی دارد باید از کانال‌های دیگری استفاده کنید.

ابزارهایی مثل Vistumbler و همچنین اپلیکیشن Wi-Fi Analyzer وجود دارد که به شما کمک می‌کند که خلوت ترین کانال را انتخاب کنید. اما خوب راه سریع‌تر این است که بین کانال‌ها سوییچ کنید تا یکی را که بهتر کار می‌کند پیدا کنید. ( اگر 2 لپ‌تاپ دارید می‌توانید فایلی بینشان جابجا کنید تا توان مصرفی هر کانال را بررسی کنید)

اما درباره 5 گیگاهرتز چی؟

نکته عالی در مورد باند 5 گیگاهرتز ( 802.11n و  802.11ac) این است که به خاطر اینکه در فرکانس‌های بالا فضای خالی بیشتری وجود دارد، 23 عدد کانال 20 مگاهرتزی بدون تداخل و همپوشانی را به شما ارائه می‌دهد. در نتیجه کار کردن در این فرکانس به صورت مشهود موج افزایش سرعت شبکه وای فای شما می شود.

از 802.11n شروع شد و با 802.11ac ادامه پیدا کرد تا فنّاوری بی سیم نسبت به‌روزهای گذشته 802.11b,g پیشرفته‌تر شود. اگر حداقل یک روتر 802.11n یا 802.11ac داشته باشید ( اگر در چند سال اخیر روتر خود را خریداری کرده باشید)، به‌طور خودکار به‌واسطه سخت‌افزاری که در آن تعبیه‌شده است کانال مناسبی که دارای کمترین تداخل است و توان مصرفی بیشتری را فراهم می‌کند برایتان انتخاب می‌شود.

اگر از باند ۵ گیگاهرتز استفاده می‌کنید و دیوارهایتان نازک نیستند، با توجه به اینکه هنوز تعداد دستگاه هایی که از باند ۵ گیگاهرتزی استفاده می کنند چندان زیاد نیست در نتیجه امکان تداخل فرکانس مودم کاهش پیدا می کند و میتوانید در صورت تمایل از کانال های ۴۰،۸۰ و یا ۱۶۰ مگاهرتزی استفاده کنید.

بیشتر بخوانید : مزیت دو بانده و تنظیم فرکانس مودم، 2.4 یا 5 گیگاهرتز؟

در آخر، با افزایش کاربران از دستگاه های ۵ گیگاهرتزی دیگر انتخاب کانال درست راه حل موثری نخواهد بود اما ممکن است هنوز مواردی باشد که انتخاب کانال درست برای روتر معنی بدهد. اما وقتی با تنظیمات MIMO سروکار دارید بهتر است به روتر اجازه دهید تا کار خودش را بکند. درست است که باند ۵ گیگاهرتز به‌خوبی عمل می‌کند اما  تا آن زمان ما روی این قضیه هم کارخواهیم کرد که چگونه از فرکانس‌های بالاتر (60 گیگاهرتز WiGig) و طراحی‌های جدید آنتن‌ها (pCells, infinite Capacity vortex beams) استفاده کنیم تا با نیازهای شبکه بی سیم خودمان را تطبیق دهیم.

اگر قصد خرید مودم ADSL دارید که برای انجام کارهای روزانه مناسب باشد، مودم نتربیت مدل نتنزا با فرکانس 2.4 گیگاهرتز یک انتخاب اقتصادی است.  این مودم با گارانتی 3 ساله آونگ به بازار عرضه شده است.