تنظیم فرکانس مودم، 2.4 یا 5 گیگاهرتز؟

به احتمال زیاد شما هم اصطلاحات ۲.۴ گیگاهرتز و ۵ گیگاهرتز را در مورد فرکانس مودم ها شنیده باشید.

این اعداد طیف فرکانس‌های رادیویی‌ای هستند که دستگاه‌های وای فای شما از آنها برای اتصال به یکدیگر و همچنین اتصال به اینترنت استفاده می‌کنند.

“2.4 یا 5 گیگاهرتز؟” سوالی است که بسیاری از کاربران مطرح می‌کنند. بسیاری از افراد از ماهیت اصلی این فرکانس‌ها اطلاعی ندارند و به نظر آنها به خاطر کوچکتر بودن مقدار ۲.۴ گیگاهرتز، این طیف فرکانسی، ضعیف‌تر و کوچکتر از ۵ گیگاهرتز است. اما لزوما این طور نیست.

وکتوری مودم های دو بانده و یک بانده

این دو باند فرکانسی از نظر پهنای باند و آنتن دهی با هم تفاوت دارند. و البته انتخاب هر کدام از این باند‌های فرکانسی وابستگی زیادی به دستگاه‌های شما دارد.

امیدواریم اطلاعات این مقاله به شما کمک کند قبل از خرید مودم به راحتی تشخیص دهید آیا مودم دوبانده برایتان کاربرد دارد یا خیر. ابتدا از ماهیت خود فرکانس مودم شروع می‌کنیم.

فرکانس مودم چیست؟

این سوال از نظر فنی دقیق نیست. در واقع منظور شما از فرکانس مودم، فرکانس پروتکل وای فای دستگاه شماست ( دستگاه مورد نظر شما احتمالا یک مودم-روتر است که در اصطلاح عام آن را به عنوان مودم می‌شناسید). به صورت ساده و عامیانه، فرکانس مودم، فرکانس آنتن یا آنتن‌های وای فای مودم شماست.

اتصال به مودم وای فای

از بین طیف‌های فرکانسی مختلف وای فای تاکنون سه باند فرکانسی پرکاربرد برای پروتکل وای فای در نظر گرفته شده است: ۲.۴ گیگاهرتز، ۵ گیگاهرتز و ۶ گیگاهرتز.

برای استفاده از هر کدام از این فرکانس‌ها، هم دستگاه اصلی باید از آنها پشتیبانی کند و هم دستگاه کلاینت.

  • دستگاه اصلی می‌توانید یک مودم-روتر،‌ روتر بی‌سیم یا یک اکسس پوینت وای فای باشد.
  • دستگاه کلاینت هم دستگاه‌های دیگری مانند گوشی‌ها، لپتاپ‌ها،‌ تلویزیون‌ها و دستگاه‌های هوشمند و… هستند.

در این مقاله به تفاوت‌های فرکانس‌های ۲.۴ گیگاهرتز و ۵ گیگاهرتز می‌پردازیم و گریزی هم به فرکانس ۶ گیگاهرتز که تازه در سال ۲۰۲۱ به رسمیت شناخته شده و هنوز دستگاه‌های زیادی از آن پشتیبانی نمی‌کنند خواهیم زد.

بیشتر بخوانید : روتر چیست؟ + تفاوت آن با مودم

تعویض کارت وای فای لپ تاپ

بین ۲.۴ یا ۵ گیگاهرتز کدام را استفاده کنیم؟

از مزایای دستگاه‌های دو بانده امکان انتخاب و استفاده همزمان از هر دو باند است.

شاید فکر می‌کنید که بهتر است تمام دستگاه‌ها را به باند ۵ گیگاهرتز مودم خانگی متصل کنید، اما این تفکر کاملا درست نیست.

باید به خاطر داشته باشید که دلیل ساخت مودم-روترها و اکسس پوینت‌های دوبانده شلوغ و پرترافیک شدن شبکه وای فای در هنگام استفاده زیاد از یک باند فرکانسی است. باید دستگاه‌هایی که واقعا به مزایای باند ۵ گیگاهرتز احتیاج دارند را به آن متصل کنید.

بیشتر بخوانید : خرید مودم خانگی؛ 6 سوال مهم قبل از خرید

باند ۵ گیگاهرتز

دستگاه‌هایی که به سرعت بالا و پهنای باند زیادی احتیاج دارند را به باند ۵ گیگاهرتز متصل کنید.

به عنوان مثال لپ تاپ‌ها و تلویزیون‌های هوشمند معمولا به سرعت بیشتری احتیاج دارند. البته اگر می‌خواهید که تصاویر را به صورت بی‌سیم به تلویزیون منتقل کنید.

باند 2.4 گیگاهرتز

از باند ۲.۴ گیگاهرتز هم برای گوشی‌ها، دستگاه‌های هوشمند IoT و دوربین‌های مدار‌بسته استفاده کنید. دستگاه‌های کوچک معمولا به پهنای باند زیادی از وای فای احتیاج ندارند،‌ اما به برد و محدوده پوشش وسیع‌تر و بهتری نیاز دارند که فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز این نیاز را برطرف می‌کند.

به خاطر داشته باشید، هنگامی که از باند ۵ گیگاهرتز استفاده کنید مقداری از برد سیگنال وای فای را فدا می‌کنید اما سرعت بالاتری به دست می‌آورید.

۲.۴ گیگاهرتز برد بیشتری به شما ارائه می‌دهد و ۵ گیگاهرتز سرعت بیشتر.

بهترین حالت استفاده از مودم‌های دوبانده اتصال پیشفرض دستگاه‌ها به باند ۲.۴ گیگاهرتز است؛ مگر اینکه بخواهید کارهایی مانند استریمینگ ویدئو، گیمینگ یا کارهایی که به پهنای باند زیادی احتیاج دارند را انجام دهید،‌ که در این صورت، آن دستگاه را به باند ۵ گیگاهرتز متصل می‌کنید.

مودم 2.4 گیگاهرتز با قیمت مناسب

همانطور که گفتیم مودم با فرکانس 2.4 گیگاهرتز برای انجام کارهای رومزه کاملا کافی است. اگر می‌خواهید یک مودم 2. گیگاهرتز انتخاب کنیم، بهتر است نگاهی به برند نتربیت بیندازید.

مودم نتربیت مدل نتنزا

مودم روتر نتربیت مدل نتنزا با بهره گیری از ویژگی‌های متعدد، اتصال پایدار و ایمنی را به شما ارائه می‌دهد. استفاده از 4 پورت شبکه، استاندارد ADSL2+ و شبکه بی‌سیم 802.11n، می‌تواند شما را با سرعت 300 مگابایت بر ثانیه به اینترنت متصل کند.

ویژگی‌های امنیتی این مودم مانند سرویس کیفیت خدمات (Qos)، پشتیبانی از پروتکل‌های امنیتی WPA/WPA2 و قابلیت Hacker Logging باعث می‌شود تا خیال شما از امنیت مودم راحت باشد.

جمع بندی

همانطور که گفته شد تفاوت باند ۵ گیگاهرتز با باند ۲.۴ گیگاهرتز در سرعت بیشتر و اتصال پایدارتر است. اما در مقابل باند ۲.۴ گیگاهرتز که اکنون دستگاه‌های زیادی از آن استفاده می‌کند برد بیشتری دارد.

دستگاه‌های شما(کلاینت‌ها) معمولا با مودم(همان مودم-روتر‌ها) به شکلی هماهنگ می‌شوند که بهترین فرکانس انتخاب شود. اما شما می‌توانید باند ۵ گیگاهرتز را برای کاربردهای مخصوص خود آزاد نگه دارید، مانند ارسال تصویر ویدئویی به تلویزیون و یا بازی‌های کامپیوتری که اتکای زیادی روی کیفیت سیگنال و سرعت دارند.