خرید مودم خانگی؛ 6 سوال مهم قبل از خرید

اگر در فکر خرید اینترنت ثابت با سرعت عالی هستید، مودم‌‌های خانگی نیاز شما را برطرف می‌کنند. اما در این مورد نکاتی وجود دارد که به شما کمک می‌کند تا بهترین انتخاب را برای خرید مودم خانگی داشته باشید. در این مقاله قصد داریم بطور کامل به نکات مربوط به خرید یک مودم خانگی خوب بپردازیم و موارد لازم را بررسی کنیم.

فارغ از اینکه در حال حاضر از سرویس اینترنت خانگی استفاده می‌کنید یا اینترنت همراه، باید به این فکر کنید که کدامیک برای شما علاوه بر مزایای بیشتر، هزینه کمتری خواهد داشت.

برای اینکه مطالب را طبقه بندی شده بیان کنیم و شما نیز درک بهتری از این موضوع داشته باشید، در شش بخش به مهمترین سوالات در مورد خرید مودم خانگی پاسخ می‌دهیم. پس تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

1. مودم/روتر (Gateway) چیست و چه تفاوتی با مودم دارد؟

مودم تنها می‌تواند یک دستگاه را به اینترنت متصل کند، اما مودم/روتر قادر است تا چندین دستگاه را بطور همزمان به اینترنت متصل کند. همانطور که می‌دانید برای اتصال چندین دستگاه به اینترنت (که بسیاری از آن‌ها با وای‌فای به اینترنت وصل می‌شوند، مثل گوشی‌های موبایل و لپتاپ) به یک روتر وای‌فای نیاز دارید. در واقع بسیاری از دستگاه‌ها ترکیب مودم و روتر هستند که به آن‌ها Gateway یا مودم/روتر گفته می‌شود.

2. مودم و روتر جداگانه بهتر است یا مودم/روتر؟

برای تعیین اینکه مودم و روتر جداگانه بهتر بوده یا یک مودم/روتر، عوامل مختلفی تاثیر گذار هستند که بیشتر آن‌ها مربوط به خود شماست. به عنوان مثال بسته به بودجه‌ای که برای خرید این تجهیزات در نظر گرفته‌اید، انتخاب شما متفاوت خواهد بود.

اگر تصمیم به خرید مودم و روتر دارید، نگران نحوه اتصال آن‌ها نباشید، زیرا این کار بسیار ساده است، تنها باید آن‌ها را از طریق یک کابل شبکه به یکدیگر متصل کنید و به راحتی از ویژگی‌های هر دوی آن‌ها استفاده کنید.

خرید یک مودم و روتر جداگانه، دست شما را برای انتخاب‌های بعدی باز خواهد گذاشت. به عنوان مثال هر گاه بخواهید سرعت اینترنت خانگی خود را با سرویس‌های ارائه شده جدید بروزرسانی کنید، تنها روتر خود را عوض می‌کنید که قطعا هزینه کمتری نسبت به خرید یک مودم/روتر جدید برای شما خواهد داشت. همچنین اگر بخواهید سرعت پهنای باند خود را افزایش دهید، تنها باید مودم را ارتقاء دهید.

علاوه بر آن بهتر است بدانید که اکثر روترهای موجود در بازار قابلیت شخصی سازی و تنظیمات بیشتری نسبت به مودم/روترهای ترکیبی دارند.

در ادامه مزایا و معایب هر کدام از این دستگاه‌ها را بررسی می‌کنیم:

دستگاه مزایا معایب بهترین انتخاب
مودم و روتر جداگانه
  • هزینه متغیر
  • تنظیمات بیشتر
  • عملکرد بهتر
  • قابلیت تعویض و بروزرسانی آسان
  • نیاز به دو آداپتور برق
  • نیاز به کابل‌های بیشتر
  • اشغال فضای بیشتر
  • معتبر بودن برند
  • استفاده از روترهای بروز
مودم/روتر
  • یک دستگاه واحد
  • نیاز به یک آداپتور برق
  • کابل‌های کمتر
  • اشغال فضای کمتر
  • غیر قابل ارتقاء
  • انعطاف پذیری و تنظیمات کمتر
  • مودم/روترهای بروز با تکنولوژی‌های پیشرفته

در حال حاضر شرکت‌های معتبر ارائه دهنده تجهیزات شبکه، مودم/روترهای مناسبی را روانه بازار کرده‌اند. این دستگاه‌ها عملکرد بسیار بهتری نسبت به مدل‌هایی که ارائه دهنده‌های سرویس اینترنت در اختیار شما قرار می‌دهند (مثل انواع مودم خانگی مخابرات)، دارند.

بیشتر بخوانید : راهنمای کامل خرید انواع مودم (2024)

بنابراین اگر تصمیم شما خرید یک مودم/روتر بوده، بهتر است سراغ این برندها بروید. در نهایت اگر یک شرکت کوچک دارید و امنیت و پایداری اتصال اینترنت برایتان مهم است، توصیه ما به شما خرید مودم و روتر جداگانه است.

مودم روتر نتربیت ND-4230N خریداری شده توسط مردم

3.بهترین مودم های خانگی چه ویژگی‌هایی دارند؟

اولین موضوع در خرید بهترین مودم‌‌ ADSL خانگی، اطمینان از سرعت حداقل آن است. باید مودمی را خریداری کنید که حداکثر سرعت سرویس اینترنت شما را پوشش دهد.

به عنوان مثال اگر سرویسی خریداری کرده‌اید که سرعت 50 مگابایت بر ثانیه را پوشش می‌دهد، مودم شما نیز باید توانایی پشتیبانی از چنین سرعتی را داشته باشد. برعکس این موضوع نیز صادق است. خرید مودم‌های گران قیمت با پشتیبانی از سرعت بسیار بیشتر از سرویس فعلی اینترنت شما، قطعا هزینه اضافی خواهد بود. مگر اینکه بخواهید در آینده سرعت سرویس اینترنت خود را ارتقاء دهید.

اکثر مودم‌های موجود در بازار ایران به راحتی می‌توانند سرعت و پهنای باند ارائه شده توسط سرویس دهنده‌های اینترنت را پوشش دهند، بنابراین بر اساس بودجه‌ای که دارید، تنها با مقایسه قیمت دستگاه‌ها، می‌توانید مدل مناسب را انتخاب کنید.

بیشتر بخوانید : ویژگی های بهترین مودم ADSL

استاندارد مودم های خانگی

بطور کلی مودم‌ها دستگاه‌های ساده‌ای هستند و عملکرد آن‌ها اصلا پیچیده نیست. مهمترین تفاوتی که مودم‌های مختلف با هم دارند، استانداردی است که از آن پشتیبانی می‌کنند. این استاندارد بیان کننده سرعت مودم هاست. نام این استاندارد “data over cable service interface specification” یا DOCSIS است.

همه مودم‌های امروزی از نسخه سوم این استاندارد یعنی DOCSIS 3.0 بهره می‌برند (مودم‌های که از DOCSIS 2.0 یا نسخه‌های قبل‌تر استفاده می‌کنند، بسیار قدیمی هستند و معمولا در بازار یافت نمی‌شوند). با این حال هنگام خرید مودم حتما نسخه DOCSIS آن را بررسی کنید تا دچار مشکل نشوید.

سرعت اینترنت مودم های خانگی

سرعت واقعی اتصال به اینترنت، به سرعت مودم، روتر، اتصالات وای‌فای، تعداد دستگاه‌های متصل و سرعت سرویس اینترنتی که خریداری کرده‌اید بستگی دارد.

مودم روتر نتربیت ND-4230NU خریداری شده توسط مردم

تاثیر هر کدام از این عوامل متغیر بوده و بسته به شرایط، میزان تاثیر آن‌ها بر سرعت اتصال شما تغییر خواهد کرد.

برخلاف کشورهای دیگر، یکی از تعیین کننده‌ترین موضوعات برای سرعت مودم خانگی در ایران، میزان پهنای باندی است که سرویس دهنده اینترنت در اختیار شما قرار می‌دهد. بنابراین قبل از خرید سرویس، این موضوع را از پشتیبانی سرویس دهنده‌های اینترنت جویا شده و مطمئن شوید که پهنای باند مناسبی را ارائه می‌کنند.

4.خرید مودم نو، استوک یا تعمیر شده؟

این روزها با وجود پلتفرم‌های مختلف خرید و فروش مثل دیوار، شیپور و موارد دیگر، پیدا کردن یک مودم خوب خانگی دست دوم اما تمیز یا مدل‌های بازسازی شده اصلا کار سختی نیست. با این کار می‌توانید در هزینه‌های خود صرفه جویی کرده و مبلغ کمتری را پرداخت کنید.

راه اندازی مودم‌‌های پرسرعت خانگی بسیار راحت است. در واقع تنها یکبار تنظیمات آن را انجام می‌دهید و دیگر مجبور به انجام تنظیمات یا تغییر آن نخواهید بود.

همچنین اکثر مودم‌‌های جدید خانگی فاقد قطعه مکانیکی هستند (بسیاری از آن‌ها حتی فن هم ندارند)، به همین دلیل می‌توانند به صورت مداوم، مدت زمان زیادی را روشن بمانند و اینترنت شما را تامین کنند.

با سرعت بالای پیشرفت تکنولوژی، قبل از اینکه مودم‌ها دچار خرابی شوند یا نیاز به تعمیرات داشته باشند، از رده خارج شده و مدل‌های جدید‌تر و سریع‌تر جای آن‌ها را می‌گیرند. از این رو خرید یک مودم جدید با قیمت بالا ممکن است نسبت به یک مودم خانگی ارزان که بازسازی شده یا استوک است، هیچ تفاوت و مزیتی نداشته باشد.

بیشتر مودم‌‌های خانگی بازسازی شده (و گاها تجهیزات شبکه) تنها به دلیل مشکلات و عیوب ظاهری برگشت داده می‌شوند و از نظر تجهیزات داخلی کاملا نو هستند. قیمت مودم‌ خانگی بازسازی شده در بازار ایران چیزی حدود 2/3 قیمت مدل‌ نو است.

اما با خرید مودم‌های استوک یا دست دوم باید ریسک این کار را نیز بپذیرید. زیرا نمی‌دانید چگونه از آن استفاده شده است.

نکته مهمی که در خرید مودم‌های دست دوم وجود دارد، مهلت تست است. حتما از فروشنده چند روز مهلت تست بگیرید تا در صورت وجود مشکل بتوانید آن را مرجوع کنید. طبق تجربه اگر مودم مورد نظر چند روز بدون مشکل کار کند، به احتمال زیاد مشکلی نخواهد داشت و برای مدت طولانی می‌تواند شما را همراهی کند.

در نهایت مزیت اصلی خرید مودم‌های دست دوم قیمت پایین آن‌هاست که گاها کمتر از نصف قیمت مدل آکبند است. اگر مودم دست دوم خریداری کردید و بعد یک مدت از کار افتاد قبل از سپردن آن برای تعمیر، آداپتور آن را عوض کنید، زیرا آداپتور مودم معمولا زودتر از خود آن دچار مشکل می‌شود.

5.چگونه سرعت مودم خانگی را افزایش دهیم؟

با دریافت یک AP (اکسس پوینت) جدید که از استانداردهای وای‌فای سریع‌تری پشتیبانی می‌کند، به‌راحتی می‌توانید سرعت وای‌فای مودم خانگی خود را افزایش دهید.

این استانداردها معمولا بطور پیش فرض روی مودم اعمال شده است و به ندرت اتفاق می‌افتد که نیاز به چنین کاری داشته باشید. مگر اینکه یک استاندارد جدید به بازار عرضه شود که در این حالت خرید مودم پرسرعت انتخاب بهتری خواهد بود.

6.خرید مودم خانگی با گارانتی یا بدون آن

مودم‌ های خانگی نو (و گاها مدل‌های بازسازی شده) دارای گارانتی مودم هستند. اما همانطور که گفتیم نحوه عملکرد این دستگاه‌ها و قطعات بکار رفته در آن‌ها اصلا پیچیده نیست.

مودم روتر نتربیت ND-4230NU خریداری شده توسط مردم

بنابراین اگر هنگام راه اندازی یا چند روز بعد از آن با مشکل خاصی مواجه نشوید، پس از آن نیز احتمالا مشکلی به وجود نخواهد آمد. اگر می‌خواهید از عملکرد خود اطمینان حاصل کنید، توصیه می‌کنیم یک محافظ برق برای آن تهیه کنید تا از نوسانات احتمالی برق در امان باشید.

همچنین مودم را در محل خشک و خنک قرار دهید، زیرا رطوبت یا گرما می‌تواند باعث افت عملکرد یا ایجاد مشکل در کارکرد مودم خانگی شود.

یکی از مودم‌های باکیفیت خانگی، مودم روتر نتربیت مدل ND-4230NU است. مودم‌های نتربیت به دلیل طراحی مناسب و پیش بینی خروجی هوا در آن‌ها، عمر بسیار بالایی در کارکرد مداوم دارند. بروزترین استانداردهای اتصال سیمی و بی‌سیم مانند ADSL2+ و 802.11n باعث شده است تا اتصال به اینترنت پایدار و سریع انجام گیرد.

یکی دیگر از ویژگی‌های کاربردی مودم نتربیت مدل ND-4230NU بهره مندی از قابلیت USB Sharing است. در واقع USB Sharing این امکان را به شما می‌دهد که با اتصال حافظه فلش یا هارد اکسترنال، اطلاعات آن را با دیگر دستگاه‌های متصل به مودم به اشتراک بگذارید.

نتیجه گیری

خرید مودم خانگی مناسب یکی از بهترین راه‌ها برای دریافت اینترنت پرسرعت و پایدار است که تقریبا در تمام مناطق کشور پوشش داده می‌شود. برای اینکه بتوانید بهترین مودم خانگی را تهیه کنید باید نکاتی را مدنظر قرار دهید. در این مقاله سعی کردیم تا به تمام این نکات و سوالات متداول در این زمینه پرداخته و آن‌ها را با جزئیات بیشتری مورد بررسی قرار دهیم.