راهنمای کامل خرید انواع مودم (2022)

تقریبا همه ما هنگام خرید مودم این سوال را از خود پرسیده‌ایم که کدام یک از انواع مودم‌ بهترین گزینه برای ما به حساب می‌آید؟ در این مطلب قصد داریم بطور کامل به آشنایی با مودم و انواع آن بپردازیم و در یک راهنمای جامع، تمام موارد لازم برای خرید مودم را بررسی کنیم.

تصاویر مودم های نتربیت خریداری شده توسط مردم

چه مواردی را برای خرید مودم باید در نظر بگیریم؟

در این قسمت لیست کاملی از موارد قابل توجه را می‌بینید که در ادامه به تشریح هر کدام می‌پردازیم:

  1. سازگاری مودم با انواع اتصالات اینترنت
  2. سرعت مناسب مودم
  3. مودم یا مودم/روتر
  4. پشتیبانی صوتی
  5. پورت‌های اترنت (Ethernet)
  6. پشتیبانی و گارانتی مودم
  7. مودم‌هایی که از تراشه Puma 6 استفاده می‌کنند، مناسب نیستند
  8. مودم نو یا بازسازی شده (Refurbished)
  9. امنیت مودم

سازگاری انواع مودم با اتصالات اینترنت

مهم‌ترین نکته هنگام خرید مودم 4G و سایر مودم‌ها، سازگاری مودم با اتصالات اینترنت است. در ادامه انواع اتصالات اینترنت را به همراه مودم مناسب برای آن‌ها می‌بینید:

  • اینترنت کابلی – مودم کابلی
  • اینترنت DSL – مودم DSL
  • اینترنت فیبر نوری – مودم نیاز نیست (فقط روتر فیبر نوری)
  • اینترنت ماهواره – مودم ماهواره‌ای
  • اینترنت 3G/4G/5G – مودم LTE
  • اینترنت Dial-up – مودم Dial-up

همانطور که مشخص است باید مودمی را انتخاب کنید که توانایی اتصال اینترنت مورد نیاز شما را داشته باشد. علاوه بر آن باید با سرویس دهنده اینترنت شما نیز سازگار باشد.

سازگاری مودم با سرویس دهنده اینترنت (ISP)

قبل از خرید مودم ADSL و VDSL باید ببینید که ارائه دهنده سرویس اینترنت شما مثل مخابرات، شاتل، آسیاتک و … از چه نوع مودم‌هایی پشتیبانی می‌کنند. هر سرویس دهنده اینترنت به دلیل زیرساخت شبکه متفاوت ممکن است مودم‌های متفاوتی را ساپورت کند. با مراجعه به سایت آن‌ها می‌توانید از این موضوع مطلع شوید.

آونگ پشتیبان مودم‌های مورد تایید مخابرات

علاوه بر این معمولا شرکت‌ها، لیست مودم‌های سازگار با سرویس اینترنتی که ارائه می‌دهند را در سایت خود دارند که با مشاهده لیست مربوطه می‌توانید انتخاب دقیق‌تری داشته باشید.

بیشتر بخوانید : خرید مودم خانگی؛ 6 سوال مهم قبل از خرید

سرعت مناسب مودم

هنگام خرید مودم باید دقت داشته باشید که از سرعت سرویس اینترنت خریداری شده پشتیبانی کند. زیرا در غیر این صورت ممکن است سرعت ارائه شده از سرویس دهنده را دریافت نکنید.

سرعت هر مودم با توجه به مشخصات آن تعیین می‌شود. در ادامه با انواع مودم و نحوه اطلاع از سرعت دانلود و آپلود آن‌ها آشنا می‌شویم:

مودم کابلی

برای تعیین سرعت مودم کابلی باید دو عامل را بررسی کنید:

  • نسخه DOCSIS
  • میزان پهنای باند

با اطلاع از این دو مورد می‌توانید حداکثر سرعت مودم را تخمین بزنید. البته این سرعت معمولا بالاتر از سرعت واقعی مودم‌هاست.

DOCSIS نسخه

امروزه تقریبا همه مودم‌های کابلی از نسخه 3.0 یا 3.1 DOCSIS استفاده می‌کنند که قطعا نسخه 3.1 جدیدتر و بهتر است.

جالب است بدانید که نسخه 3.1 در حدود 10 برابر سریعتر از نسخه 3.0 است. در واقع می‌توان گفت که حداکثر سرعت مودم‌هایی که از DOCSIS نسخه 3.0 استفاده می‌کنند حدود 1 گیگابایت بر ثانیه و مودم‌های نسخه 3.1 در حدود 10 گیگابایت بر ثانیه است.اما اگر سرعت سرویس اینترنت شما زیر 1 گیگابایت است، این موضوع برای شما تفاوتی نخواهد داشت.

همانطور که می‌دانید سرعت سرویس اینترنت خانگی در ایران بسیار کمتر از این اعداد است، بنابراین برای خرید مودم چک کردن نسخه DOCSIS تعیین کننده نخواهد بود.

پهنای باند

هنگام جستجو در مشخصات مودم ممکن است با حروف Z*Y و تعدادی عدد در جلوی آنها روبرو شوید که این اعداد مربوط به پهنای باند مودم است.

عدد اول حداقل پهنای باند قابل پشتیبانی و عدد دوم حداکثر آن است. قطعا هر چه اعداد پهنای باند بیشتر باشد، سرعت مودم بیشتر خواهد بود.

در ادامه می‌توانید تفاوت سرعت پهنای باند مختلف را در DOCSIS 3.0 ببینید. قطعا سرعت واقعی در هر مودم ممکن است کمی با این اعداد متفاوت باشد، اما قطعا در همین حدود خواهد بود.

Channels (DOCSIS 3.0) Max Speed Real-World Speed
4×4 152 Mbps 50-100 Mbps
4×8 304 Mbps 100-200 Mbps
4×16 608 Mbps 300-400 Mbps
8×24 912 Mbps 500-600 Mbps
8×32 1216 Mbps 700-1000 Mbps

در مودم‌های با نسخه DOCSIS 3.1 نیز تنها پهنای باند 8×32 وجود دارد که به معنی پشتیبانی از حداکثر سرعت یعنی 10 گیگابایت بر ثانیه است. اما با توجه به کیفیت ساخت مودم ممکن است در واقعیت کمی متفاوت باشد.

مودم DSL

ADSL، VDSL و SDSL را می‌توان از مهم‌ترین انواع مودم‌ های خانگی دانست. بسته به سرویس دهنده اینترنت و منطقه‌ای که در آن ساکن هستید، نوع DSL پشتیبانی شده متفاوت خواهد بود. بنابراین قبل از خرید مودم DSL بهتر است با سرویس دهنده اینترنت تماس بگیرید و نوع DSL مورد پشتیبانی را سوال کنید.

به عنوان مثال شرکت مخابرات از مودم‌های ADSL و در مناطق محدودی از مودم‌های VDSL نیز پشتیبانی می‌کند. همچنین از طریق سایت نیز می‌توانید لیست مودم‌های قابل پشتیبانی را ببینید. مودم‌های DSL می‌توانند از انواع مودم وای فای یا کابلی باشند.

در زیر با سه نوع متداول مودم‌های DSL آشنا خواهید شد:

  1. مودم ADSL

ADSL مخفف عبارت Asymmetrical Digital Subscriber Line است که متداول‌ترین نوع DSL در جهان به حساب می‌آید. سرعت آپلود در ADSL بسیار پایین‌تر از سرعت دانلود است. این موضوع برای استفاده معمولی مشکلی ایجاد نخواهد کرد، اما کسب و کارها و مشاغل ممکن است به دلیل سرعت پایین آپلود متضرر شوند.

سرعت بهترین مودم ADSL به نسخه آن بستگی دارد که در زیر تفاوت‌ سرعت انواع مودم ADSL را می‌توانید ببینید.

بیشتر بخوانید : ویژگی های بهترین مودم ADSL
Type Download Speed Upload Speed
ADSL 8 Mbps 1 Mbps
ADSL2 12 Mbps 3.5 Mbps
ADSL2+ 24 Mbps 1.4 Mbps

تفاوت adsl و vdsl

  1. مودم VDSL

VDSL مخفف عبارت very high bit-rate digital subscriber line بوده که سریع‌ترین نوع DSL است و برای مصارف خانگی و مشاغل گزینه بسیاری مناسبی خواهد بود.

تفاوت سرعت نسخه‌های مختلف VDSL را در زیر می‌بینید:

Type Download Speed Upload Speed
VDSL  52 Mbps 16 Mbps
VDSL2 200 Mbps 100 Mbps
VDSL2-Vplus 300 Mbps 100 Mbps
  1. مودم SDSL

SDSL مخفف عبارت symmetric digital subscriber line است که سرعت دانلود و آپلود یکسانی را ارائه می‌دهد. نسخه‌های مختلفی از SDSL وجود دارد، اما بطور میانگین حداکثر سرعت دانلود و آپلود ارائه شده در آن‌ها حدود 2 مگابایت بر ثانیه است. از این نوع DSL برای مواردی مانند ارتباطات صوتی و تصویری که سرعت یکسان در آپلود و دانلود مهم است، استفاده می‌شود.

مقایسه انواع مودم ADSL با مودم‌های VDSL 

شاید از خود بپرسید ADSL  بهتر است یا VDSL؟ VDSL سرعت بالاتری نسبت به اتصالات ADSL ارائه می‌دهد. VDSL سرعت دانلود تا 70 مگابیت بر ثانیه و سرعت آپلود تا 10 مگابیت در ثانیه را فراهم می‌کند. 

از طرف دیگر ADSL که در انواع مودم‌‌های خانگی کاربرد بیشتری دارد، حداکثر سرعت دانلود 24 مگابیت در ثانیه را ارائه می‌دهد و سرعت آپلود بسیار کمتری دارد.

شاید این سوال برایتان پیش آید که آیا می‌توانم از روتر ADSL برای VDSL استفاده کنم؟ پاسخ منفی است. زیرا ADSL، ADSL2 و VDSL همگی استانداردهای متفاوتی در خانواده فناوری DSL هستند.

در مقاله زیر در مورد تفاوت مودم adsl و vdsl بیشتر توضیح داده‌ایم.

بیشتر بخوانید : تفاوت بین اینترنت ADSL و VDSL چیست؟

مودم LTE

همانطور که می‌دانید انواع مودم سیم کارتی، اینترنت خود را از شبکه‌های 3G، 4G و 5G دریافت می‌کنند. خرید مودم سازگار با شبکه ارائه شده توسط سرویس دهنده شما بسیار مهم است، به عنوان مثال اگر از اینترنت 4G می‌توانید استفاده کنید، سرعت مودم 3G برای شما ناامید کننده خواهد بود.

مودم یا مودم/روتر

مورد دیگری که باید در نظر داشته باشید، خرید یک مودم یا مودم/روتر است. مودم/روترها هر دو قابلیت مودم و روتر را در قالب یک دستگاه به شما ارائه می‌دهند.

مودم روتر نتربیت ND-4230NU خریداری شده توسط مردم

در حالی که اگر بخواهید مودم و روتر را جداگانه تهیه کنید، باید آن‌ها را از طریق یک کابل اترنت به یکدیگر متصل کنید تا از ویژگی‌های هر دو بهره ببرید. هر کدام از آن‌ها مزایا و معایبی دارند که در زیر به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

مزایای خرید مودم و روتر بصورت جداگانه:

  • قابلیت شخصی سازی بیشتر
  • تنظیمات و ویژگی‌های بیشتر
  • ویژگی‌های امنیتی بهبود یافته (فایروال، رمزگذاری و VPN)
  • اینترنت سریعتر
  • مقرون به صرفه‌تر در صورت تعویض هر کدام

مزایای خرید مودم/روتر:

  • اشغال فضای کمتر
  • عیب یابی راحت‌تر
  • نصب ساده
  • هزینه اولیه کمتر

باید دقت کنید که بعضی از سرویس دهنده‌های اینترنت تنها از دستگاه‌های مودم/روتر پشتیبانی می‌کنند. در نهایت انتخاب خرید مودم یا مودم/روتر بستگی به شما و کاربری مورد نیاز دارد که برای مصارف خانگی این موضوع قابل چشم پوشی بوده و خرید مودم یا مودم/روتر تفاوت آنچنانی نخواهد داشت.

در مقاله زیر در مورد روتر بیشتر توضیح داده‌ایم.

بیشتر بخوانید : روتر چیست؟ + تفاوت آن با مودم

Bridge Mode:

اگر مودمی که می‌خواهید خریداری کنید در لیست مودم‌های قابل پشتیبانی از طرف ارائه دهنده اینترنت شما نیست، یک روش جایگزین برای استفاده از انواع مودم وجود دارد.

گزینه Bridge Mode یا پل زدن در همه مودم‌ها وجود داشته و به وسیله آن می‌توانید روتر موجود در دستگاه را خاموش کرده و فقط از مودم استفاده کنید. با این کار استفاده از روتر جداگانه از طریق کابل اترنت ممکن خواهد بود.

پشتیبانی صوتی

اگر می‌خواهید از خدمات VoIP در سازمان یا شرکت خود استفاده کنید، باید مودمی تهیه کنید که پشتیبانی صوتی داشته باشد. مودم‌هایی که از فناوری E-MTA بهره می‌برند، این قابلیت را دارند.

بهترین راه برای اطلاع از این موضوع بررسی شماره مدل دستگاه است.اگر این عبارت با حرف V به پایان برسد، به معنی بهره مندی از پشتیبانی صوتی خواهد بود. همچنین قبل از خرید مودم باید اطمینان حاصل کنید که ارائه دهنده اینترنت شما از خدمات مبتنی بر VoIP پشتیبانی می‌کند.

پورت‌های اترنت

پورت‌های اترنت از سرعت 1 گیگابایت بر ثانیه پشتیبانی می‌کنند، بنابراین اگر چنین سرعتی را از سرویس دهنده اینترنت دریافت نمی‌کنید، نیازی به بررسی نوع پورت اترنت در مودم ندارید. با این حال پورت‌های اترنت 2.5G نیز وجود دارند که در صورت نیاز به سرعت بیش از 1 گیگابایت باید از وجود آن‌ها در مودم اطمینان حاصل کنید.

همچنین بررسی تعداد پورت اترنت در مودم موضوع مهمی است، زیرا مودم خریداری شده باید بتواند نیازهای شما مانند اتصال به چند کامپیوتر را پوشش دهد.

پشتیبانی و گارانتی

پشتیبانی شرکت ارائه دهنده مودم و گارانتی از دیگر موضوعات مهم در هنگام خرید مودم است. به عنوان مثال در حال حاضر مودم‌های نتربیت با گارانتی شرکت آونگ در ایران عرضه می‌شوند.

همچنین سعی کنید مودم مورد نظر را از فروشگاه‌های مجاز خریداری کنید تا در هنگام بروز مشکل بتوانید از گارانتی آن استفاده کنید.

مودم‌هایی که از تراشه Puma 6 استفاده می‌کنند، مناسب نیستند

اگر می‌خواهید مودم کابلی خریداری کنید، مطمئن شوید که از تراشه Puma 6 استفاده نمی‌کند. مودم‌هایی که از این تراشه استفاده می‌کنند معمولا ارزان و بی‌کیفیت بوده و تاخیر زیادی (پینگ) را هنگام اتصال به اینترنت تجربه خواهید کرد.

بنابراین تماشای ویدئو یا انجام بازی‌های آنلاین با این مودم‌ها بشدت آزار دهنده خواهد بود.

علاوه بر آن امنیت این چیپست پایین بوده و ممکن است با مشکلات امنیتی زیادی روبرو شوید.

یکی از راه‌های تشخیص مودم‌های با چیپست Puma 6، وجود لوگوی شرکت اینتل (Intel) بر روی آن‌ها است. البته همه مودم‌هایی که از چیپست Puma 6 استفاده می‌کنند، ممکن است نشان اینتل را نداشته باشند.

مودم نو یا بازسازی شده (Refurbished)

اگر بودجه کمی را برای خرید مودم در نظر دارید می‌توانید به موارد استوک یا بازسازی شده نیز فکر کنید. مودم‌های بازسازی شده آن‌هایی هستند که از همان ابتدا معیوب بوده یا قبل از رسیدن به فروشگاه دچار آسیب شده‌اند.

این مودم‌ها دوباره به سازنده ارسال می‌شوند و پس از برطرف کردن عیوب آن، به عنوان بازسازی شده قابل فروش هستند. معمولا مودم‌های بازسازی شده زودتر از مودم‌های نو دچار عیب می‌شوند، با این حال خرید آن‌ها با بودجه کمتر به خود شما بستگی خواهد داشت. در این بین مودم‌های استوک نیز وجود دارند که خرید آن‌ها توصیه نمی‌شود.

امنیت مودم

برخلاف روتر، مودم‌ها معمولا از مشخصات امنیتی یکسانی بهره می‌برند. همچنین به عنوان کاربر، دسترسی کمی برای ایجاد تغییرات در آن‌ها خواهید داشت.

اما بطور کلی مودم‌هایی که سال ساخت جدیدی دارند، امنیت بیشتری را ارائه می‌دهند. همچنین استفاده از مودم‌های با چیپست Intel Puma 6 به دلیل ضعف امنیتی، ممکن است شما را دچار مشکل کند.

بهترین نوع مودم کدام است؟

پاسخ مشخصی برای این سوال وجود ندارد، زیرا نوع استفاده هر فرد از اینترنت متفاوت است، بنابراین بسته به نیاز خود و موارد ذکر شده در این مقاله می‌توانید انواع مودم مناسب خود را انتخاب کنید. همچنین توجه به سازگاری مودم با شرکت سرویس دهنده اینترنت موضوع مهمی بوده و قابل چشم پوشی نیست.

مودم نتربیت مدل نتنزا

یکی از مودم روترهای حرفه‌ای بازار ایران مودم نتربیت مدل نتنزا است. این مودم با بهره گیری از دو آنتن برای افزایش شعاع اتصال بی‌سیم و همچنین 4 پورت شبکه، شما را از هر مبدل دیگری بی‌نیاز می‌کند. استاندارد مودم نتنزا از نوع ADSL2+ بوده که از جدیدترین استانداردهای مودم‌های ثابت به حساب می‌آید.

مودم روتر نتنزا قابلیت‌های امنیتی زیادی دارد. فایروال SPI یکی از این موارد است که باعث می‌شود تا بسته‌های ورودی شبکه ابتدا بررسی شده و سپس اجازه ورود به آن‌ها داده شود. علاوه بر آن، ویژگی فوق العاده Hacker Logging، شبکه شما را در مقابل حملات Dos محافظت می‌کند.

در نهایت بودجه در نظر گرفته شده برای خرید مودم نیز می‌تواند در انتخاب گزینه‌های مختلف به شما کمک کند. در این مقاله سعی کردیم تا تمام موارد مربوط به خرید مودم را مورد بررسی قرار دهیم تا راهنمای کاملی برای کاربران عزیز در این زمینه باشد.