راهنمای خرید مودم VDSL (معرفی بهترین‌ها)

با وجود افزایش استفاده از اینترنت همراه در بین افراد جامعه، خرید مودم VDSL و سایر انواع مودم برای اینترنت خانگی همچنان پرطرفدار است. برای اینکه بتوانید تجربه لذت بخشی از حضور در بسترهای آنلاین با اینترنت ثابت داشته باشید، خرید یک مودم مناسب از ضروریات است.

اما این مودم مناسب باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟ مودم‌های ثابت به چند دسته تقسیم می‌شوند؟ و تفاوت مودم ADSL و VDSL در چیست؟

در این راهنمای جامع قصد داریم به این سوالات پاسخ داده و در نهایت یکی از بهترین مودم‌‌های VDSL که در آینده نزدیک با گارانتی 3 ساله آونگ به بازار عرضه می‌شود را بررسی کنیم.

بیشتر بخوانید : تفاوت بین اینترنت ADSL و VDSL چیست؟

مودم VDSL چیست؟

VDSL مخفف عبارات very high bit-rate digital subscriber line به معنی خط اشتراک دیجیتالی با نرخ بیت بسیار بالا است. این استاندارد نیز مانند ADSL از سیم‌های مسی یا کابل‌های فیبر نوری برای ارائه اینترنت پرسرعت به دستگاه‌های شما استفاده می‌کند.

VDSL در واقع یکی از سریع‌ترین استانداردها برای دریافت اینترنت بوده و سرعت دانلود و آپلود بالایی را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. اما مودم VDSL چیست؟

مودم وی دی اس ال مودمی است که از این استاندارد پشتیبانی کرده و اینترنت شبکه VDSL را به دست کاربر می‌رساند. بنابراین برای بهره‌مندی از اینترنت VDSL نیاز به خرید مودم VDSL دارید.

مودم وی دی اس ال دقیقا مانند انواع مودم‌های دیگر در شبکه‌های اینترنت ثابت، از طریق خط تلفن به یک ISP (شرکت ارائه دهنده اینترنت) متصل می‌شود.

تفاوت مودم ADSL و VDSL چیست؟

استاندارد VDSL را می‌توان شکل اصلاح شده‌ ADSL دانست. هر دوی این استانداردها از انواع فناوری xDSL هستند، اما VDSL مزایای بیشتری داشته و کارآمدتر است.

بیشتر بخوانید : معرفی 6 مورد از فناوری‌های xDSL + مقایسه

از تفاوت‌های اصلی میان ADSL و VDSL می‌توان به تفاوت سرعت آن‌ها اشاره کرد. سرعت دانلود در جدیدترین نسخه از سرویس ADSL نهایتا به 24 مگابیت بر ثانیه می‌رسد و سرعت آپلود نیز بسیار محدود (حداکثر 1 مگابیت بر ثانیه) است.

اما در VDSL شاهد افزایش سرعت تا 100 مگابیت بر ثانیه هستیم که در نوع خود فوق العاده است. این اختلاف سرعت نشان می‌دهد که استاندارد VDSL در یک کلاس بالاتری نسبت به ADSL قرار می‌گیرد.

تفاوت مودم ADSL و VDSL تنها در نوع استاندارد قابل پشتیبانی خلاصه می‌شود و از نظر ظاهری بعضا کاملا شبیه به هم هستند.

نکته مهم اینجاست که استاندارد VDSL به دلیل بروز بودن، ویژگی‌های ADSL را نیز در خود گنجانده است. در واقع یک مودم VDSL می‌تواند برای شبکه ADSL یا ADSL2 نیز استفاده شود. اما از مودم‌های ADSL نمی‌توان انتظار دریافت اینترنت بر بستر VDSL را داشت.

مزایا و معایب خرید مودم VDSL

مانند هر فناوری نوظهور دیگری، قبل از خرید مودم VDSL نیز بهتر است کمی سبک سنگین کنید و ببینید این کار چه مزایایی برای شما ایجاد می‌کند. شاید از خودتان بپرسید که اصلا آیا بهره‌مندی از یک مودم VDSL می‌تواند تفاوتی نسبت به ویژگی‌های مودم ADSL برای من داشته باشد؟

در ادامه مزایا و معایب خرید مودم VDSL را بیشتر بررسی می‌کنیم:

مزایای VDSL

  • سرعت بالاتر: همانطور که گفته شد مودم‌های VDSL دارای سرعت بسیار بالاتری نسبت به مودم‌های ADSL هستند. این اختلاف سرعت می‌تواند به چندین برابر هم برسد. البته باید گفت که در استاندارد VDSL، سرعت دریافتی شما، ارتباط بسیاری با فاصله شما از مرکز ارائه دهنده اینترنت دارد.
  • قابلیت‌های سفارشی‌سازی بیشتر: شبکه‌های VDSL معمولا از تنظیمات مودم بیشتری برخوردار هستند. بنابراین می‌توانید تنظیمات را بر اساس نیاز خود سفارشی‌سازی کنید. به عنوان مثال، می‌توانید ترافیک شبکه یا سرعت اینترنت در دستگاه‌های مختلف را تنظیم کنید.
  • قیمت مناسب: با توجه به اینکه مودم‌های VDSL سرعت بالاتری ارائه می‌دهند، اما همچنان قیمت مناسبی دارند. خرید مودم VDSL با قیمت کمی بالاتر از مودم­‌های ADSL به راحتی امکان پذیر است. با این حال برای دریافت امکانات بیشتر، توصیه می‌شود هزینه بیشتری را کنار بگذارید.

معایب VDSL

  • سازگاری: از مهمترین معایب مودم‌های VDSL سازگاری آن‌هاست. در واقع اگر سرویس خریداری شده شما از نوع VDSL نباشد، خرید مودم VDSL نمی‌تواند کمکی به افزایش سرعت اتصال اینترنت شما بکند.

بنابراین برای اینکه بتوانید از مزایای مودم‌های VDSL بهره‌مند شوید، باید مطمئن شوید که سرویس خریداری شده شما از نوع VDSL است.

  • محدودیت فاصله از مرکز: یکی از محدودیت‌هایی که در سرویس‌ VDSL مطرح می‌شود، محدودیت فاصله آن از مرکز ISP است. اگر می‌خواهید سرعت واقعی اینترنت شما، همان اعدادی باشد که در تبلیغات سرویس‌های VDSL می‌بینید، نباید فاصله دوری از نزدیک‌ترین مرکز ISP داشته باشید.

در واقع استاندارد VDSL مربوط به فواصل کوتاه است. به این معنی که نهایت بازدهی را در فاصله 300 متری با مرکز ISP دریافت می‌کنید.

با این حال حداکثر تا فاصله 1200 متری از ISP می‌توانید از سرعت واقعی VDSL بهره‌ ببرید. در نهایت هنگامی که فاصله شما به بیش از 1600 متر برسد، احتمالا سرعت اینترنت شما با یک اتصال +ADSL2 تفاوتی ندارد.

نکات مهم در خرید مودم VDSL

قبل از معرفی گزینه‌هایی جهت خرید بهترین مودم VDSL، به این سوال پاسخ می‌دهیم: خصوصیات بهترین مودم VDSL چیست؟

قیمت مناسب

در خرید مودم VDSL نیز مانند بسیاری از تجهیزات دیگر نیاز به هزینه‌ زیادی ندارید. به دنبال مودمی باشید که بتواند نیازهای شما را برطرف کند. چرا که برخی از آن‌ها برای سازمان‌ها و مراکزی تهیه شده‌اند که انتقال اطلاعات و اتصال اینترنت از اهمیت بالاتری برخوردار است. اما شاید چنین تجهیزاتی برای شما نیاز نباشد.

بنابراین قیمت بالا در خرید مودم VDSL نمی‌تواند به معنی وجود امکانات مفید بیشتری برای شما باشد.

استاندارد بروز وای‌فای

مودم‌های VDSL سرعت بالایی دارند و باید بتوانند این سرعت بالا را برای استفاده دستگاه‌های مختلف شما به اشتراک بگذارند. اگر می‌پرسید چه مودم VDSL بخریم؟ باید گفت مودمی بخرید که از استانداردهای جدید وای‌فای پشتیبانی کرده تا بتوانید در دستگاه‌های بی‌سیم از جمله تلفن همراه یا تبلت نیز از آن بهره ببرید.

بهره‌مندی از QoS

اگر به فکر خرید مودم VDSL هستید احتمالا از کاربران حرفه‌ای کامپیوتر به حساب می‌آیید. با وجود سرویس QoS می‌توانید دسترسی افراد مختلف به اینترنت، ترافیک شبکه و استفاده نرم افزارها از اینترنت را محدود کنید. وجود سرویس QoS به ویژه برای افرادی که به دنبال خرید مودم گیمینگ هستند، به شدت توصیه می‌شود.

نکات دیگر مانند بهره‌مندی از ویژگی‌های امنیتی پیشرفته، فایروال، تعداد پورت‌های LAN و برند معتبر از مواردی است که تنها به مودم‌های VDSL محدود نیست و در خرید هر مودمی باید به آن‌ها دقت کنید. بنابراین از ذکر دوباره آن‌ها پرهیز می‌کنیم.

مودم VDSL چی بخرم؟

در این قسمت قصد داریم به دو مودم vdsl که اقتصادی هستند و بیشتر نیازهای شما را برطرف می کنند اشاره کنیم: (این مودم‌ها در آینده نزدیک با گارانتی مودم 3 ساله آونگ ارائه می‌شوند)

مودم روتر نتربیت مدل NV-2030N

مودم VDSL نتربیت مدل NV-2030N یک پکیج کامل برای اتصال شما به شبکه VDSL و بهره‌مندی از مزایای آن است. با استفاده از این مودم می‌توانید هم از شبکه VDSL و هم از ADSL2 استفاده کنید.

مودم نتربیت مدل 2030N از استاندارد جدید ITU-T G.993.2 بهره می‌برد. از این رو رسیدن به سرعت 100 مگابیت برای این مودم کاملا ممکن است. استاندارد بی‌سیم آن نیز 802.11n بوده که تا سرعت 300 مگابیت بر ثانیه را پشتیبانی می‌کند.

مودم 2030N نتربیت دارای دکمه WPS است که اتصال کاربران را هم به وایرلس را تسهیل می‌کند.

در نهایت ویژگی‌های امنیتی مناسب، 2 عدد پورت LAN برای اتصال کابلی، خرید مودم VDSL نتربیت مدل 2030N را به گزینه‌ای مناسب برای گیمرها، استریمرها و همه کاربرانی که به سرعت بالا و تاخیر کم در اتصال اینترنت نیاز دارند، تبدیل می‌کند.

مودم نتربیت مدل 2030N به زودی با گارانتی آونگ به بازار عرضه می‌شود.

مودم روتر نتربیت مدل NSL-224

مودم روتر نتربیت مدل NSL-224 از بهترین گزینه‌ها جهت خرید مودم VDSL به شمار می‌رود.

نصب و راه‌اندازی این مودم بسیار آسان است، از شبکه‌های ADSL و VDSL پشتیبانی می‌کند و ویژگی‌های امنیتی ممتازی از جمله فایروال NAT جهت کنترل ترافیک و جلوگیری از اتصال غیرمجاز را دارد.

4 پورت LAN، دکمه WPS، کلید روشن/خاموش کردن وای‌فای و دو آنتن با قدرت 5dbi باعث می‌شود تا مودم نتربیت مدل 224 به یک دستگاه کاربردی جهت اتصال به اینترنت تبدیل شود.

اگر برای برگزاری کلاس‌های آنلاین، کنفرانس ویدئویی، انجام بازی‌های آنلاین و استریم به فکر خرید مودم VDSL هستید، ویژگی‌ها و امکانات مودم نتربیت مدل NSL-224 می‌تواند نیازهای شما را برآورده کند.

مودم روتر نتربیت مدل NSL-224 به زودی با گارانتی آونگ در ایران عرضه می‌شود.

نتیجه گیری

اگر به شبکه VDSL دسترسی دارید، برای افزایش تجربه استفاده از اینترنت باید به فکر خرید مودم VDSL باشید. سرعت دانلود و آپلود بیشتر می‌تواند کاربری‌های روزانه شما از جمله بازی‌های آنلاین یا تماشای پخش زنده در اینترنت را به تجربه‌ای لذت بخش تبدیل کند.

قیمت مناسب، استاندارد بروز وای‌فای و بهره‌مندی از QoS از جمله ویژگی‌هایی است که باید در خرید مودم VDSL مدنظر داشته باشید. در نهایت نیز با معرفی بهترین مودم‌های VDSL موجود در بازار ایران، سعی کردیم تا تصمیم‌گیری را برای شما بیش از پیش آسان کنیم.