WPS چیست  و چگونه فعال می شود ؟

WPS چیست و چگونه فعال می شود

اگر تا بحال روتر یا مودم خود را مورد بررسی قرار داده باشید، احتمالا دکمه WPS را روی آن دیده‌اید، اما WPS چیست و چه کاربردی برای ما دارد؟ در این مقاله بطور کامل به بررسی دکمه WPS و کارکرد آن می‌پردازیم.

WPS چیست؟

WPS مخفف عبارت “Wi-Fi Protected Setup” است و به شما کمک می‌کند تا دستگاه‌های الکترونیکی را به راحتی به مودم خود متصل کنید. اگر مودم یا روترهای قدیمی را به یاد داشته باشید، رمز پیش فرض برای استفاده از آن‌ها، یک رشته طولانی از حروف و اعداد بود که ممکن بود بارها آن را اشتباه وارد کنید.

البته مزیت این رمزهای پیش فرض، پیچیدگی آن‌ها بود که احتمال هک شدن روتر را تقریبا به صفر می‌رساند، اما اگر کسی به مودم شما دسترسی پیدا می‌کرد و برچسب رمز را می‌دید، بهتر بود تا آن را تغییر دهید.

امروزه به دلیل پایین بودن امنیت رمز عبورهای انتخابی توسط کاربران، احتمال هک شدن مودم‌ها و شبکه‌های محلی بیشتر از قبل شده است. در واقع WPS را می‌توان جایگزین مدرنی برای این برچسب‌ها و رمزهای پیش فرض (به عنوان مثال admin) دانست.

کاربرد دکمه WPS چیست

کاربرد دکمه WPS در مودم چیست؟

اگر کسی در محدوده روتر قرار داشته باشد، بدون تایپ کردن رمزهای طولانی، می‌تواند دکمه WPS را فشار دهد و دستگاه خود را از این طریق به مودم متصل کند.

در واقع وقتی دکمه WPS را فشار می‌دهید، مودم یا روتر شروع به جستجوی دستگاه‌های سازگار می‌کند و اگر موفق به یافتن چنین دستگاهی شد، بطور خودکار آن را به روتر متصل می‌کند.

اگر تا حدود 2 دقیقه بعد از فشردن WPS، دستگاهی یافت نشود، جستجو برای یافتن دستگاه‌ها متوقف می‌شود. به همین سادگی!

باید توجه داشته باشید که همه دستگاه‌ها قابلیت اتصال از طریق WPS را ندارند، دستگاه‌هایی که قبل از پیدایش این فناوری وارد بازار شدند، قطعا از آن پشتیبانی نمی‌کنند، همچنین بعضی از دستگاه‌های الکترونیکی نیز به دلایل امنیتی، پشتیبانی از WPS را کنار گذاشته‌اند.

WPS (تنظیم حفاظت‌شده WIFI)، ساده‌ترین راه تنظیم دستگاه‌های وایرلس

همانطور که می‌دانید، شبکه‌های بی‌سیم طی سال‌های اخیر تکامل یافته‌اند. 

در گذشته نه چندان دور انجام تنظیم های امنیتی، IP آدرس و اتصال سایر تجهیزات WIFI به شبکه بسیار مشکل بود؛ اما امروزه اکثر دستگاه‌ها به نحوی طراحی می‌شوند که اتصال آن‌ها (از پرینترها و دوربین‌های WIFI گرفته تا روترها و سایر اکسس پوینت‌ها) به‌سرعت و به‌سادگی از طریق تنظیمات WPS (تنظیم حفاظت‌شده WIFI) امکان‌پذیر باشد.

بیشتر بخوانید : 6 روش پیدا کردن آی پی مودم در دستگاه‌های مختلف

بر روی بسیاری از تجهیزات قابل اتصال از طریق WIFI نظیر روترهای نتربیت (مودم روتر ND-4230N) دکمه‌ تنظیم حفاظت شده WIFI یا همان WPS تعبیه شده است. ابتدا به دنبال آیکون دو فلش غیر هم جهت (همانند شکل زیر) بر روی دستگاه خود باشید.

تنظیم حفاظت‌شده WIFI

برای فعال‌سازی این تنظیم، به آسانی دکمه WPS بر روی روتر و سپس همان دکمه بر روی دستگاه خود را فشار دهید. بدین شکل سیستم راه‌اندازی می‌شود.

روش‌های دیگری نیز برای اتصال WPS وجود دارد:

  • شماره PIN
  • استفاده از تنظیمات USB (که در آن کد از طریق USB به دستگاه جدید منتقل می‌شود)
  • استفاده از فناوری ارتباط نزدیک یا NFC (در این حالت کافی است دستگاه‌ها را نزدیک به هم قرار دهید تا آن‌ها یکدیگر را شناسایی کنند)

می‌توان گفت که فشردن دکمه WPS ساده‌ترین راه ممکن برای اتصال دستگاه‌ها به مودم یا روتر است؛ به‌ ویژه برای آنان که اطلاعات کمی در حوزه شبکه و امنیت آن دارند و به دنبال برقراری یک ارتباط ایمن و بدون دردسر هستند.

یادآوری چند نکته در مورد دکمه WPS ضروری است:

  1. با استفاده از این سیستم نیازی به وارد کردن SSID و رمز شبکه وای فای وجود ندارد .
  2. سیستم عامل IOS متعلق به شرکت اپل از این تکنولوژی پشتیبانی نمی کند.
  3. به دلیل امنیت پایین به جز در مواقع ضروری از این روش استفاده نکنید.
  4. در برخی از مودم ها این قابلیت به صورت پیش فرض فعال است، از نظر امنیتی پیشنهاد می شود این ویزگی را غیر فعال کنید.

بیشتر بخوانید : افزایش سرعت وای فای با تغییر کانال آن!

چگونه یک دستگاه با استفاده از دکمه WPS به مودم متصل می‌شود؟

همانطور که گفته شد همه دستگاه‌ها با WPS سازگار نیستند و اگر قبل از این فناوری تولید شده باشند، احتمالا با آن همخوانی ندارند.

همچنین بعضی از دستگاه‌های امروزی نیز از آن پشتیبانی نمی‌کنند. اگر دستگاهی با WPS سازگاری داشته باشد، به شما این امکان را می‌دهد که هنگام راه‌اندازی اتصال به اینترنت از آن استفاده کنید. در واقع پس از انتخاب مودم مورد نظر روی دستگاه، از شما می‌خواهد که رمز عبور وای‌فای را وارد کرده یا دکمه WPS را فشار دهید.

برای اتصال دستگاه‌های الکترونیکی مثل گوشی همراه به مودم از طریق WPS کافی است تا صفحه گوشی را روشن نگه دارید و دکمه WPS روی مودم را فشار دهید.

سپس مودم یا روتر شروع می‌کند به جستجوی دستگاه‌هایی که می‌خواهند به شبکه متصل شوند. اگر مشکلی وجود نداشته باشد، دستگاه شما را پیدا کرده و بدون نیاز به وارد کردن رمز عبور می‌توانید به آن متصل شوید.

باید دقت داشته باشید که با تغییر رمز عبور مودم، ممکن است دسترسی تمام دستگاه‌هایی که از طریق WPS متصل شده‌اند، قطع شود. احتمالا اگر بخواهید آن‌ها را دوباره متصل کنید، با پیغام “اعتبارنامه نادرست” (Incorrect Credentials) مواجه خواهید شد.

برای حل این مشکل می‌توانید رمز عبور خود را به حالت قبلی برگردانید تا همه دستگاه‌ها دوباره متصل شوند. اما اگر به دلایل امنیتی رمز عبور مودم را تغییر دادید و دیگر نمی‌خواهید آن را برگردانید، می‌توانید گزینه Forget را روی اتصال مورد نظر بزنید تا تنظیمات قبلی آن پاک شود. سپس با فشردن دکمه WPS و روشن بودن وای‌فای گوشی، دوباره آن را به مودم متصل کنید.

اگر فکر می‌کنید در مدتی که دکمه WPS را روشن کرده‌اید، فرد دیگری به مودم شما متصل شده است، کافی است تا رمز عبور وای‌فای را تغییر دهید و با این کار تمام دستگاه‌های متصل به مودم باید رمز عبور جدید را وارد کنند تا بتوانند به مودم متصل شوند، به این ترتیب باعث افزایش امنیت مودم می‌شوید.

 نحوه استفاده از دکمه WPS

بیشتر بخوانید : مزیت دو بانده و تنظیم فرکانس مودم، 2.4 یا 5 گیگاهرتز؟

آیا استفاده از دکمه WPS ایمن است؟

شاید جالب باشد بدانید که ایمنی دکمه WPS کاملا به مکان مودم شما بستگی دارد! اگر به مکان مودم دسترسی ندارید یا ممکن است افراد دیگری نیز به آن دسترسی داشته باشند. می‌توانید در تنظیمات مودم جستجو کنید و دکمه WPS را غیرفعال کنید.

اگر فکر می‌کنید ممکن است تا ماه‌ها دستگاه جدیدی را به مودم متصل نکنید، بهتر است دکمه WPS را خاموش کنید تا خیال تان از این بابت راحت باشد. در واقع دکمه WPS تنها هنگام اتصال دستگاه‌های جدید کاربرد دارد و پس از اطمینان از اتصال دستگاه‌هایتان دیگر نیازی به فعال بودن این قابلیت نخواهید داشت.

هنگام مهمانی یا حضور افراد غریبه، این دکمه روشن باشد یا نه؟

در پاسخ به این سوال باید گفت اگر ممکن است آن‌ها به اینترنت نیاز داشته باشند و شما با این موضوع مشکلی ندارید، می‌توانید دکمه WPS را روشن بگذارید. در غیر این صورت، نیازی به این کار نیست. البته یک راه حل ایمن‌تر نیز وجود دارد که اگر کمی با مفاهیم شبکه آشنا هستید، می‌توانید از آن کمک بگیرید.

برای این کار می‌توانید یک شبکه مهمان در تنظیمات مودم برای آن‌ها ایجاد کنید. به این ترتیب، با اطمینان از اینکه همه دستگاه‌های خصوصی شما در امنیت کامل هستند، مهمان‌ها یا افراد دیگر نیز می‌توانند به راحتی به اینترنت متصل شوند.

نتیجه گیری

همانطور که در پاسخ به سوال WPS چیست؟ توضیح داده شد، WPS را می‌توان یک راه مناسب برای اتصال دستگاه‌های شما به روتر یا مودم دانست. اما به دلایل امنیتی بهتر است پس از اتصال همه دستگاه‌های مورد نیاز به شبکه وای‌فای، این دکمه را خاموش کنید و به مهمانان و افراد غریبه نیز اجازه دهید تا تنها از طریق شبکه مهمان متصل شوند، با این کار دستگاه‌های خصوصی شما مثل تلفن همراه در امنیت کامل خواهند بود.

اگر تصمیم به غیرفعال کردن دکمه WPS داشتید، می‌توانید یک گام فراتر نیز بروید و شبکه وای‌فای خود را بدون قطع شدن اتصال دستگاه‌های خودتان ، مخفی کنید! با این کار امنیت کاملی را برای شبکه اینترنت خود برقرار می‌کنید.

یک مودم با قابلیت WPS و ویژگی‌های بیشتر

اگر مودم شما قدیمی است و قابلیت WPS در آن تعریف نشده، شاید بهتر باشد به فکر خرید مودم ADSL جدید باشید.

مطمئنا به دنبال خرید بهترین مودم ADSL هستید که تمام انتظارات شما را برآورده کند.

مودم‌های نتربیت علاوه بر داشتن ویژگی WPS و سایر امکانات امنیتی،‌ با گارانتی 36 ماهه آونگ به بازار عرضه شده‌اند.