معرفی کوتاه ۶ فناوری xDSL

بررسی تفاوت ADSL و VDSL

در این مقاله به بررسی تفاوت ADSL و VDSL پرداخته ایم. اما ممکن است به جز این ۲ واژه با کلمات مشابه دیگری هم مواجه شده باشید. در این نوشتار به صورت خلاصه با تعاریف آن ها آشنا می شویم.

SHDSL – خط اشتراک دیجیتال متقارن

SHDSL دارای سرعت‌ دانلود و آپلود متقارن است و اغلب در بحث سرعت و کارایی با سیستم ADSL مقایسه می‌شوند. این سیستم که به‌عنوان “خدمات بخش تجاری” توصیف می‌شود، “پهنای باند و همگام‌سازی ثابت را ضمانت کرده و ضریب اشتراک ۱: ۱” دارد که این امر خروجی پایداری را فراهم می‌کند. امکان گسترش تکنولوژی SHDSL برای عموم کاربران وجود ندارد. به گفته Lantiq، “فرستنده و گیرنده‌های مبتنی بر SHDSL می‌توانند سرعت انتقال داده‌ها را تا ۱۵ مگابیت بر ثانیه، به ازای هر جفت کابل مسی و تا مسافت ۱۵ کیلومتر (۹.۳ مایل) برسانند.”

جدول مقایسه سرعت دانلود و آپلود

ADSL – خط اشتراک دیجیتال نامتقارن

بر خلاف SHDSL، تکنولوژی ADSL نامتقارن عمل می کند یعنی در دانلود سرعت بیشتری را نسبت به آپلود ارائه می کند. از آنجا که معمولا کاربر اینترنت در قسمت دانلود مصرف بیشتری را نسبت به آپلود دارد، ADSL دارای پهنای باند بیشتری در این قسمت است. سرعت دانلود این سرویس به حدی بالاست که نیاز پهنای باند اکثر کاربران را پوشش می‌دهد. در مبدا ارائه‌دهنده سرویس، ADSL سرعت ۸ مگابیت بر ثانیه را ارائه می‌کند و با افت سرعت می‌تواند تا حدود ۵.۵ کیلومتر نیز برسد.

ADSL2 – خط اشتراک دیجیتال نامتقارن

ADSL2 دومین نسل از تکنولوژی ADSL بوده و نزدیک به دو برابر سرعت آن را دارد. ADSL2 در بخش‌های بازدهی مدولاسیون، قدرت کدگذاری، و تطبیق نرخ دینامیک پیشرفت‌هایی را ارائه می‌دهد. جهت استفاده از تکنولوژی ADSL2، کاربران باید مودم ADSL را به مودم ADSL2 ارتقا دهند تا با استاندارد جدید تطابق داشته باشد. این تکنولوژی DSL نامتقارن می‌تواند به سرعتی بالغ بر ۱۲ مگابیت بر ثانیه در منبع ارائه‌دهنده سرویس رسیده و با افت سرعت تا مسافت ۵.۵ کیلومتری نیز پشتیانی کند.

بیشتر بخوانید : پاسخ به سوالات متداول درباره ADSL2 و +ADSL2

+ADSL2

+ADSL2 با پشرفت های انجام شده دارای سرعتی تقریبا دو برابر ADSL2 است.در +ADSL2 پهنای باند کانال های مورد استفاده افزایش یافته است. در حالی که ADSL در دامنه فرکانسی ۰.۱۴ تا ۱.۱ مگاهرتز عمل می‌کند، این مقدار در +ADSL2 در بازه ۰.۱۴ تا ۲.۲ مگاهرتز است. پهنای باند کانال گسترده تر +ADSL2 اجازه می دهد تا در مبدا به سرعت ۲۴مگابایت در ثانیه برسد. +ADSL2 می تواند سرعت دانلود ۲۰مگابایت بر ثانیه را تا فاصله ۱ کیلومتری از مبدا حفظ کند.

نمایش فرکانس های قابل استفاده دز VDSL2

VDSL – سرعت بالای خط اشتراک دیجیتال

VDSL سرعت بسیار چشمگیری نسبت به ADSL دارد، اما در فاصله کمتری نسبت به مبدا ارائه دهنده سرویس قابل استفاده است. VDSL از باند فرکانسی ۲۵ کیلوهرتز تا ۱۲ مگاهرتز استفاده می‌کند و می‌تواند به‌راحتی از خدمات پهنای باند سه‌گانه مانند صدا، ویدئو، داده‌ها و ویدئوی اچ‌دی پشتیبانی کند. VDSL2 می‌تواند تا ۵۲ مگابیت بر ثانیه در منبع ارائه‌دهنده سرویس برسد و می‌توان مطمئن بود که با حفظ کیفیت و میزان سرعت، این مقدار را تا ۳۰۰ متری خودش نیز حفظ کند. با این حال، VDSL تا مسافت ۱۰۰۰ متری افت سرعت خواهد داشت.

VDSL2

VDSL2 در بخش انتقال و نرخ بیت، بهبود یافته است و هم‌چنین سرعت بارگذاری سریع‌تری را در مقایسه با VDSL معمولی دارد. سیستم انتقال VDSL2 می‌تواند در هر سیم، هم‌شنوی را اندازه‌گیری کند و برای خنثی کردن نویز سیگنالی را تولید کند که فازی مخالف داشته باشد. VDSL2 می‌تواند هم در میزان سرعت اتصال مودم در دریافت دیتا و هم در میزان سرعت در ارسال دیتا، نرخ داده انبوه متقارن و نامتقارن را حداکثر تا ۲۰۰ مگابیت بر ثانیه فراهم کند. VDSL2 فرکانسی بین ۲.۲ تا ۱۲ مگاهرتز را اشغال کرده و می‌تواند به خوبی تا فاصله ۱.۶ کیلومتری نیز برسد که عملکرد مشابهی با ADSL2+ دارد.