پاسخ به 11 پرسش متداول درباره ADSL2 و +ADSL2

 کابل های مسی، پهنای باند پرسرعتی را برای مشتریان

تکنولوژی‌های ADSL2 و +ADSL2 به ارائه‌دهندگان خدمات اینترنت (ISP) این امکان را می‌دهند که از طریق کابل های مسی، پهنای باند پرسرعتی را برای مشتریان خود فراهم کنند. در اینجا فهرستی از 11 پرسش متداول درباره ADSL2 و +ADSL2 را جمع‌آوری کرده‌ایم تا با تکنولوژی‌های خط اشتراک دیجیتال یا همان  DSL بیشتر آشنا شوید.

1.    +ADSL2/ ADSL2 چیست؟

ADSL2 و +ADSL2 تکنولوژی‌های DSL هستند که با استفاده از خدمات تلفن های سنتی (POTS)، پهنای باند پرسرعتی را ارائه می‌کنند. سیم‌های مسی تلفن، از حداقل 25 جفت سیم تابیده تشکیل شده است که سیگنال‌های انتقالی را برای مکالمه، مهیا می‌کند. ADSL2 و +ADSL2 از تکنولوژی‌های پیشرفته‌ی مدولاسیون برای از بین بردن نویز و تداخل در سیگنال‌های انتقال استفاده می‌کنند. این نوع فناوری به سیم‌های مسی این امکان را می‌دهد که نقل و انتقالی تقریبا بدون خطا را به انجام برسانند.

2.  سرعت ADSL2 چقدر است؟

سرعت واقعی، به محیط شبکه و طول سیم‌های مسی بستگی دارد. سرعت ADSL2 برای دانلود 12 مگابیت بر ثانیه است که در مبدأ به 24 مگابیت بر ثانیه هم می‌رسد. +ADSL2/2 برای سیم‌هایی با طول زیاد، بسیار مناسب هستند. ADSL2 می‌تواند تا فاصله 5000 متری را پشتیبانی کند و این فاصله در +ADSL2 تقریبا تا 6000 متر هم می‌رسد.

برای مقایسه سرعت +ADSL2, ADSL2 و VDSL2 به نمودار زیر دقت کنید.

میزان سرعت سرعت ADSL2

3. دورترین فاصله‌ای که +ADSL2/2 می‌تواند پشتیبانی کند، چقدر است؟

ADSL2 از پهنای باند پرسرعت تا فاصله‌ی 5000 متری پشتیبانی می‌کند، در حالی که +ADSL2 کمی بیشتر، یعنی تا 6000 متر نیز سرویس می‌دهد.

4. برخی از امکانات ADSL2 چیست؟

ADSL2 این قابلیت ها را بهبود می دهد:

  •  Modulation Efficiency (بهره‌وری در مدولاسیون)
  • State Machine Initialization (مقداردهی اولیه‌ی ماشین حالت)
  • Coding Gain (کدینگ گین)
  • Signal Processing Algorithms (الگوریتم‌های پردازش سیگنال)
  • Framing Overhead Reduction (ساختاری برای کاهش سربار)
  • Seamless Rate Adaptation (نرخ سازگاری یکپارچه )

نرخ سازگاری یکپارچه یا SRA به فرستنده و گیرنده، اجازه می‌دهد که نرخ انتقال را براساس تغییر شرایط شبکه به صورت لحظه ای تنظیم کنند. SRA یک قابلیت است که به ADSL2 این امکان را می‌دهد که در لایه‌ی مدولاسیون، بسته‌ها را جدا کند، در عین حال که پارامترهای لایه‌ی فریمینگ (framing) را دست‌نخورده نگه می‌دارد. این موضوع، یکپارچگی اطلاعات منتقل شده را حفظ می‌کند، در عین حال که نرخ‌های مدولاسیون نیز مطابقت پیدا کرده‌اند.

5.  آیا DSLAMهای +ADSL2/2 موجب بهره وری در مصرف انرژی می شوند؟

بله. اکثر واحدهای ADSL تغذیه‌ی برق پایداری را فراهم می‌کنند که نه تنها باعث اتلاف انرژی و منابع نمی‌شود، بلکه باعث پراکندگی گرمایی می‌شود که می‌تواند به تجهیزات، پس از استفاده‌ی طولانی‌مدت، آسیب برساند. ADSL2 دو حالت بهره‌وری انرژی را فراهم می‌کند: حالت‌های کم‌مصرف L2 و L3 برای کمک به صرفه‌جویی در انرژی. حالت کم‌مصرف L2، می‌تواند مصرف انرژی را براساس میزان تقاضای ترافیک برای هر شخص استفاده‌کننده، تنظیم کند. وقتی که واحدهای ADSL2 با مصرف ترافیک بسیار زیادی مواجه می‌شوند، مثل دانلود فایل‌های بزرگ، این واحدها، در حالت استفاده از تمام انرژی قرار می‌گیرند، وقتی هم که نیازی به برق اضافه وجود نداشته باشد، به حالت کم‌مصرف L2 برمی‌گردند. حالت کم‌مصرف L3، پس از یک دوره‌ی بدون فعالیت، فرستنده و گیرنده را در دفتر مرکزی (Central Office) در حالت خواب قرار می‌دهد.

6.  +ADSL2/2 چگونه نرخ انتقال داده را بالا می‌برد؟

یکی از ویژگی‌هایی که باعث می‌شود +ADSL2/2 بتواند نرخ انتقال داده را بالا ببرد، channel bonding است. +ADSL2/2 این قابلیت را دارد که چندین خط تلفن را به هم پیوند دهد تا پهنای باند بیشتری را فراهم کند. شرکت‌های ارائه‌دهنده‌ی خدمات اینترنت (ISPها) می‌توانند چندین کانال را برای دستیابی به یک پهنای باند وسیع‌تر و افزایش سرعت دانلود و آپلود، به هم پیوند دهند. پیوند کانال یا channel bonding، شبیه فرایند اضافه کردن خطوط بیشتر به یک بزرگراه است تا بتواند از رفت‌وآمد بیشتری پشتیبانی کند. این انعطاف‌پذیری، به ارائه‌دهندگان خدمات اینترنت (ISPها) این امکان را می‌دهد که سرویس‌های مختلفی با سرعت‌های متفاوت، به مشترکان ارائه دهند.

7. آیا +ADSL2/2 با نسخه‌های قبلی ADSL2 سازگار است؟

واحدهایی با قابلیت ADSL2 fallback ، از استانداردهای قبلی ADSL پشتیبانی می‌کنند. این واحدها، اگر به دستگاه‌هایی متصل شوند که از استانداردهای قبلی استفاده می‌کنند، به همان استانداردهای قبلی بازگردانده می‌شوند تا سازگاری آن‌ها حفظ شود.

8. فرق بین ADSL2 و +ADSL2 چیست؟

ADSL2 و +ADSL2 نمونه‌هایی از یک تکنولوژی یکسان هستند. ADSL2 از فرکانس‌های 14. مگاهرتز و 1.1 مگاهرتز استفاده می‌کند. +ADSL2 فرکانسی دوبرابر را فراهم می‌کند که بین 14. مگاهرتز و 2.2 مگاهرتز است. پهنای باند وسیع‌تر +ADSL2 نرخ دانلود را دوبرابر می‌کند.

تکنولوژی +ADSL2 همچنین توانایی حذف تداخل های احتمالی را دارد. از آنجایی که ADSL بین فرکانس 14. تا 1،1 مگاهرتز عمل می‌کند، +ADSL2 به طور خودکار سیگنال‌ها را در محدوده‌ی 1.1 تا 2.2 مگاهرتز منتقل می‌کند تا از تداخل جلوگیری کند. این قابلیت، به ویژه زمانی مفید است که هر دو سرویس ADSL2 و +ADSL2 در یک مسیر یکسان به دست مشتری می‌رسد.

9.   چه تفاوتی بین Annex A و Annex B وجود دارد؟

ADSL که از خدمات تلفن قدیمی (POTS) استفاده می‌کند، بیشتر با نام Annex A شناخته می‌شود که در آمریکای شمالی به کار می‌رود. از طرف دیگر، اروپا از Annex B استفاده می‌کند که ADSL را براساس ISDN (شبکه دیجیتالی خدمات یکپارچه) ارائه می‌کند. Annex A و Annex B تقریبا سرعت دانلود 24 مگابیت بر ثانیه و آپلود 1.4 مگابیت بر ثانیه را فراهم می‌کنند.

10. چه تفاوتی بین Annex A و Annex M وجود دارد؟

Annex M که با نام ADSL2 M و ADSL2+ M هم به کار می‌رود، در مقایسه با Annex A بهبود اندکی را در سرعت آپلود ارائه می‌کند. برخلاف سرعت معمول آپلود در Annex A که 1.4 مگابیت بر ثانیه است، Annex M به سرعت 3.3 مگابیت بر ثانیه هم می‌رسد.

11. چند سال از معرفی استانداردهای ADSL2 و +ADSL2 می‌گذرد؟

استانداردهای G.992.3 و G.992.4 از ADSL2، در ژوئیه‌ی سال 2002 معرفی شده‌اند. استاندارد G.992.5 از +ADSL2 به طور رسمی در سال 2003 ثبت شد.