همه چیز درباره مودم فیبر نوری؛ تفاوت آن با ADSL چیست؟

نسل قدیم خطوط اتصال اینترنت که از طریق خطوط تلفن آنالوگ صورت می‌گرفت، سرعت بسیار کمی را به کاربران ارائه می‌داد.

با توسعه زیرساخت‌های مخابراتی، فناوری ADSL ارائه شد که به دلیل پهنای باند بیشتر، سرعت‌های بالاتری را برای استفاده از اینترنت به کاربران این فناوری هدیه داد. اما این سرعت هم برای دسترسی همگانی به اینترنت کافی نبود و خطوط ارتباطی پیشرفته‌تری را نیاز داشت.

با معرفی خطوط ارتباطی فیبر نوری که از یک فناوری جدید برای ارسال اطلاعات با سرعت بالا استفاده می‌کرد، اینترنت مبتنی بر فیبر نوری هم معرفی شد.

اما برای استفاده از این اینترنت، مودم‌های قدیمی قابل‌استفاده نبود زیرا برای اتصال این مودم‌ها به خط تلفن، از کابل‌های دو رشته‌ای معمولی به همراه سوکت استفاده می‌شد، در حالی که برای اتصال یک کابل فیبر نوری، درگاه و سوکت مورد استفاده فرق دارد.

به همین منظور مودم فیبر نوری برای استفاده کاربران از اینترنت فیبر نوری ارائه گردید.

اما تفاوت مودم فیبر نوری با adsl چیست؟ آیا کانفیگ مودم فیبر نوری مراحل خاصی دارد؟ در این مقاله به این سؤالات پاسخ خواهیم داد، پس با ما همراه باشید تا پاسخ این سؤالات را پیدا کنید.

بیشتر بخوانید : راهنمای کامل خرید انواع مودم (2022)

مودم فیبر نوری چیست؟

یک مودم فیبر نوری یا FOM که مخفف عبارت لاتین Fiber Optic Modem است، به عنوان یک رابط بین یک دستگاه الکترونیکی و یک شبکه‌اینترنتی عمل می‌کند.

این مودم‌ها با مودم‌های DSL معمولی متفاوت هستند زیرا انتقال سیگنال از طریق کابل‌های مسی انجام نمی‌شود بلکه از یک شبکه کابل فیبر نوری برای انتقال سیگنال استفاده می‌کند.

مودم فیبر نوری در واقع این سیگنال‌های ارتباطی الکترونیکی را از طریق یک شبکه فیبر نوری دریافت کرده و آن‌ها را به سیگنال‌های دیجیتال تبدیل می‌کند.

مودم‌های فیبر نوری امروزه در کاربردهای متعددی مانند سیستم‌های شبکه ارتباط داده، سیستم‌های ارتباط بین شبکه‌ای و غیره مورد استفاده قرار می‌گیرند.

از آنجایی که مودم‌های فیبر نوری در حال افزایش هستند، داشتن اطلاعات کافی در مورد تفاوت مودم فیبر نوری با adsl و نحوه کانفیگ این مودم، ضروری است. در ادامه این متن، به صورت دقیق‌تر به این موضوعات خواهیم پرداخت.

بیشتر بخوانید : ویژگی های بهترین مودم ADSL

مودم فیبر نوری چگونه کار می‌کند؟

مودم‌ فیبر نوری، سیگنال‌های ورودی را از طریق کابل‌های فیبر نوری دریافت کرده و آن‌ها را به شکل الکترونیکی برای انتقال دوطرفه اطلاعات آماده می‌کند.

در واقع مودم فیبر نوری با استفاده از کابل‌های فیبر نوری، یک ارتباط پرسرعت، ایمن و آسان از نظر پیاده‌سازی را فراهم می‌کند.

نحوه کار مودم فیبر نوری

کار یک مودم فیبر نوری بسیار ساده است. به طوری که می‌توان عملکرد کلی آن را در سه مرحله خلاصه کرد:

  • سیگنال اینترنت از طریق کابل‌های فیبر نوری به مودم فیبر نوری منتقل می‌شود.
  • مودم، سیگنال‌های دریافتی را به داده‌های الکترونیکی تبدیل می‌کند.
  • سپس داده‌های الکترونیکی به کامپیوتر و یا هر دستگاه دیگری که مودم فیبر نوری به آن متصل است، منتقل می‌شود.

این انتقال داده دوطرفه است، یعنی مودم می‌تواند اطلاعات را از دستگاه دریافت کرده و با تبدیل آن‌ها به سیگنال‌های نوری، از طریق کابل‌های فیبر نوری برای سرور و یا دستگاه‌های دیگر ارسال نماید.

حداکثر فاصله‌ای که یک مودم فیبر نوری می‌تواند پشتیبانی کند، بر اساس اختلاف حساسیت گیرنده و توان ارسال مودم فیبر نوری، تقسیم بر تلفات انتقال فیبر مورد استفاده، اندازه‌گیری می‌شود.

به عنوان مثال، قدرت فرستنده یک سیستم ویدئویی دیجیتال حدود -10dBm و حساسیت گیرنده آن -29dBm است، بنابراین اختلاف 19dB اجازه می‌دهد تا این مودم با فاصله حدود 45 کیلومتر کار کند.

مودم‌های فیبر نوری اغلب در سیستم‌های ارتباطی برای پل زدن فواصل طولانی با سرعت داده بالا استفاده می‌شوند. سیستم‌های فیبر نوری به ویژه در برابر تداخل الکترومغناطیسی مصون هستند و بنابراین برای محیط‌های سخت صنعتی بسیار کاربرد دارند.

این مودم‌ها می‌توانند داده‌ها را با سرعت 12 مگابیت بر ثانیه در فواصل حداکثر 80 کیلومتر بسته به نوع فیبر انتقال دهند.

کاربردهای این مودم‌ها، از دستگاه‌های ساده با تنها چند پورت تا مالتی پلکسرهایی که قادر به مدیریت شبکه‌های ارتباطی در مقیاس بزرگ هستند شامل می‌شوند.

به عنوان مثال، کابل‌های فیبر نوری توسط برخی از شبکه‌ها برای اتصال سرور به ساختمان استفاده می‌شود، در حالی که کابل cat 7 برای سیم‌کشی داخل ساختمان به کار می‌رود.

بنابراین برای تبدیل این دو نوع کابل و اتصال آن‌ها به هم، به یک مودم فیبر نوری نیاز خواهد بود.

انواع مودم‌های فیبر نوری (FOM) چیست؟

مودم‌های فیبر نوری برای ارسال حجم زیاد داده ایده‌آل هستند.

فیبر نوری امکان انتقال سریع و کارآمد داده‌ها را فراهم می‌کند. این مودم‌ها در مدل‌های تک حالته یا چند حالته موجود است.

انواع مختلفی از مودم‌های فیبر نوری در بازار ایران عرضه می‌شود اما به دلیل عدم فراگیر شدن این فناوری، هنوز به عرضه انبوه نرسیده‌اند و همین مسئله باعث شده است که قیمت بالاتری نسبت به مودم‌های معمولی داشته باشند.

دلایل مختلفی برای این مسئله وجود دارد، مثلاً اینکه همه مناطق شهری از کابل‌کشی فیبر نوری برخوردار نیستند و به همین دلیل امکان استفاده از اینترنت پرسرعت فیبر نوری برای آن‌ها فراهم نیست.

مسئله دیگر عدم وجود زیرساخت‌های لازم برای ارائه خدمات اینترنت فیبر نوری برای همه ISP ها می‌باشد.

مودم‌های سازگار با فیبر نوری چه ویژگی‌هایی دارند؟

آنچه مودم فیبر نوری را محبوب می‌کند، ویژگی‌های مفیدشان نسبت به مودم‌های DSL است.

مشخصات مودم فیبر نوری

مودم‌های فیبر نوری مزایای زیر را ارائه می‌دهند که عبارت‌اند از:

  1. این نوع مودم در برابر تداخل الکترومغناطیسی مصون است.
  2. این سیستم در برابر از دست دادن اطلاعات مصون است. بنابراین، کاربر انتقال داده بدون وقفه را تجربه می‌کند.
  3. این مودم‌ها کاملاً با انتقال تک پورتال یا چند پورتال سازگار هستند.
  4. با توجه به انتقال بی‌وقفه اطلاعات، از این مودم‌ها می‌توان برای ارتباطات تلفنی از راه دور استفاده کرد. از آنجایی که این مودم‌ها می‌توانند در برابر تداخل الکترومغناطیسی مقاومت کنند، انتقال سیگنال صوتی به کمک آن‌ها واضح است.
  5. با بهره‌گیری از فیبر نوری به عنوان رسانه انتقال، سرعت انتقال بالاتر از شبکه کابلی خواهد بود. همچنین در مقایسه با یک شبکه بی‌سیم، عملکرد مودم فیبر نوری تحت تأثیر نوسانات شدید آب‌وهوا قرار نمی‌گیرد.
  6. ساختار داخلی مودم فیبر نوری مبتنی بر ریزپردازنده است، بنابراین بررسی مطابقت آن‌ها با گواهینامه‌های ANSI به شدت توصیه می‌شود.
  7. این مودم‌ها دارای رابط کاربری گرافیکی کاربرپسند و ویژگی‌های متعددی مانند حفاظت از مسیر فیبر، رابط و کنترل مبتنی بر منو، کنترل‌های مانیتورینگ و غیره هستند که تنظیمات آسان را برای دستگاه‌ها و مدیریت هوشمند آن را ممکن می‌سازد.
  8. این مودم‌ها را می‌توان به عنوان یک دستگاه مستقل استفاده کرد یا روی یک قفسه در یک شبکه یکپارچه نصب نمود.
  9. مودم فیبر نوری دارای قابلیت‌های خطایابی برای خطاهای راه دور و همچنین قابلیت خطایابی محلی است.
  10. برای بررسی لینک ارتباطی این مودم‌ها می‌توان از تکنیک‌های تست NDT یا BERT استفاده کرد.
  11. مودم فیبر نوری از خطوط تولید رمزگذاری مختلف پشتیبانی می‌کند.
  12. این مودم‌ها به کاهش تأخیر شبکه‌های قدیمی کمک می‌کنند و پهنای باند زیادی را حتی برای تماس VoIP، کنفرانس ویدیویی، بایگانی فایل‌های حجیم و غیره ارائه می‌دهند.
  13. به طور کلی، فیبر نوری همراه با این مودم‌ها و سایر دستگاه‌های شبکه، مقیاس‌پذیری بالایی را در شبکه‌های محلی فراهم می‌کند، بنابراین امکان توسعه‌ در آینده، تغییرات پیکربندی و انعطاف‌پذیری بیشتری را به مدیر شبکه می‌دهد.

کاربردهای مودم فیبر نوری کدم‌اند؟

مودم‌های فیبر نوری امروزه در کاربردهای متعددی مانند سیستم‌های شبکه ارتباطی داده، سیستم‌های ارتباطی بین شبکه‌ای و غیره مورد استفاده قرار می‌گیرند.

آن‌ها می‌توانند برای گسترش شبکه‌ها در شهرها و استان‌ها استفاده شوند و امکان ارسال داده روی فواصل بیش از 100 کیلومتر را فراهم می‌کنند، بدون اینکه به سرعت و قدرت سیگنال آسیبی وارد شود.

به همین دلیل است که این مودم‌ها در شبکه‌های سازمانی مهم مانند شبکه‌های دفاعی و دولتی مفید هستند.

بیشتر بخوانید : چه مودمی برای کسب وکارهای کوچک و اینترنتی مناسب است؟ [ معرفی بهترین ها ]

موارد استفاده مودم فیبر نوری

در اینجا برخی از کاربردهای مودم‌های فیبر نوری آورده شده است:

  • خانه‌های هوشمند
  • اینترنت اشیا
  • واقعیت افزوده و مجازی
  • رمزنگاری
  • اتصال و همگام‌سازی دستگاه‌ها با سرعت بالا
  • ارتباط توسعه یافته مایکروویو
  • لینک‌های ماهواره
  • یکپارچه‌سازی سیستم شبکه‌های عمومی و خصوصی

اگر به عنوان صاحب یک کسب‌وکار، به دنبال گسترش شبکه خود هستید، انتخاب یک شبکه ترکیبی می‌تواند گزینه مناسبی باشد.

زیرا به شما امکان می‌دهد در عین حال که شبکه قدیمی را حفظ کرده‌اید، از مزایای شبکه‌های جدید مبتنی بر فیبر نوری نیز بهره‌مند شوید.

این ترکیب، سرعت، قدرت سیگنال و فاصله انتقال را افزایش می‌دهد و همچنین مقرون‌به‌صرفه است.

با این حال، برای بهره‌مندی از مزایای مودم فیبر نوری، باید آن را از یک تأمین‌کننده مورد اعتماد خریداری کرده و با تنظیمات مودم فیبر نوری نیز آشنایی داشته باشید.

بیشتر بخوانید : راهنمای جامع راه‌اندازی مودم و کانفیگ آن (انجام تنظیمات مودم)

البته باید توجه داشت که کانفیگ مودم فیبر نوری از نظر روش کار و مراحل آن، با مودم‌های ADSL معمولی فرقی ندارد و تنها روش اتصال به دستگاه و نوع ارتباط آن متفاوت است.

تفاوت مودم‌های ADSL، VDSL و فیبر نوری چیست؟

ارائه‌دهندگان اینترنت باند گسترده، گزینه‌های اتصال مودم ADSL، فیبر نوری و VDSL را به مشتریان ارائه می‌دهند.

به عنوان یک کاربر، لازم نیست بدانیم اینترنت چگونه به خانه ما می‌رسد، اما دانستن پیچیدگی‌های هر فناوری می‌تواند مزایایی را به همراه داشته باشد.

ADSL که مخفف عبارت Asymmetric Digital Subscriber Line است، نوعی اتصال DSL است که از فرکانس تماس‌های صوتی در یک خط تلفن مسی معمولی استفاده می‌کند.

بهترین مزیت این نوع اتصال این است که برای اتصال به اینترنت به خط اضافی نیازی نیست.

با مودم‌های ADSL می‌توانید سرعت اتصال تا 24 مگابایت بر ثانیه را دریافت کنید.

البته این سرعت بسته به کیفیت کابلی که به منزل شما می‌آید و فاصله ISP تا منزل شما ممکن است متفاوت باشد.

VDSL که مخفف عبارت Very-High-Bitrate Digital Subscriber Line است، 10 برابر سرعت آپلود و 5 برابر سرعت دانلود بیشتر را نسبت به ADSL ارائه می‌دهد.

بالاترین سرعت دانلودی که می‌توانید با مودم VDSL دریافت کنید 125-150 مگابایت بر ثانیه است.

البته برای به دست آوردن این سرعت ابتدا باید یک اتصال VDSL نزدیک به منزل خود داشته باشید.

برای برخورداری از این سرعت، نیاز به مودم VDSL دارید که از نرخ انتقال بالاتر پشتیبانی می‌کند و آنتن دهی قوی‌تری هم دارد.

اما مودم‌های فیبر نوری، از اتصال اینترنت پرسرعت مبتنی بر فیبر نوری پشتیبانی می‌کنند و سریع‌ترین شکل اینترنت کابلی هستند.

این مودم‌ها از سرعت دانلود تا 1 گیگابایت بر ثانیه پشتیبانی می‌کنند و در بدترین حالت هم سرعت 300 مگابایت بر ثانیه را برای دانلود فایل‌ها ارائه می‌دهند.

همه انواع این مودم‌ها در بازار ایران موجود است و بسته به نوع کابل‌کشی محل سکونت خود، فاصله از ISP، و سایر زیرساخت‌های لازم می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید.

سخن پایانی

در این مقاله، در مورد مودم فیبر نوری و کاربردهای آن صحبت کردیم. همچنین گفتیم که تفاوت مودم فیبر نوری با adsl در چیست.

مودم فیبر نوری به دلیل استفاده از فناوری فیبر نوری برای انتقال داده‌ها و پهنای باند بیشتر، سرعت بسیار بالاتری را نسبت به مودم‌های adsl ارائه می‌دهد.

همین این مسئله باعث شده است که این مودم در بسیاری از کاربردها از جمله فناوری‌های جدیدی مانند اینترنت اشیاء و یا واقعیت مجازی مورد استفاده قرار گیرد.

به عنوان راهنمای خرید مودم فیبر نوری، باید به نوع کاربرد دقت کرد و بر اساس بودجه و سرعت انتقال مورد نیاز، مودم مناسب را انتخاب نمود.