VoIP چیست؟ مقدمه‌ای بر تکنولوژی صدا در بستر شبکه (VoIP)

اصطلاح VoIP مخفف کلمه Voice over Internet Protocol به معنای انتقال صدا روی بستر اینترنت است. علاوه بر این به عنوان معادل برای IP Telephony, Internet Telephony  و تماس اینترنتی نیز استفاده می شود.

این تکنولوژی جایگزینی برای برقراری تماس تلفنی است که می‌تواند بسیار ارزان‌تر و حتی رایگان باشد. بخش  “تلفن” همیشه به معنای حضور فیزیکی یک دستگاه نیست، چراکه می‌توانید بدون حضور سخت‌افزاری تلفن نیز تماس را برقرار کنید. VoIP به‌عنوان یکی از موفق‌ترین تکنولوژی‌های دهه گذشته نام‌گذاری شده است.

تکنولوژی VoIP مزایای زیادی نسبت به سیستم تلفن سنتی دارد. دلیل اصلی این‌که مردم به‌طور گسترده به تکنولوژی VoIP روی آورده‌اند، صرفه‌جویی در هزینه است. عامل مؤثر در گرایش کسب‌وکارها برای استفاده از VoIP کاهش هزینه‌های برقراری ارتباط، اضافه شدن امکانات بیشتر در برقراری ارتباط و تعامل بیشتر بین کارمندان و مشتریان است. همین امر موجب می‌شود تا سیستم کارآمدتر عمل کرده و خدماتی باکیفیت بهتر ارائه کند. به‌صورت کلی VoIP نه‌تنها انقلابی در تماس‌های صوتی برقرار کرده است، علاوه بر این به معنای سرگرمی بیشتر از طریق برقراری تماس از طریق کامپیوتر و یا دستگاه‌های تلفن و به‌صورت رایگان است.

یکی از خدمات پیشگام که در محبوبیت VoIP بسیار مؤثر بوده نرم‌افزار Skype است. این نرم‌افزار کمک کرد تا افراد پیام‌های متنی خود را با دیگران به اشتراک بگذارند و تماس صوتی و تصویری رایگان با سراسر جهان برقرار کنند.

مزایا و معایب voip

ارزان بودن به‌عنوان یکی از مزیت‌های VoIP برشمرده می‌شود، اما در بسیاری از موارد استفاده از VoIP رایگان است. کافی است یک دستگاه کامپیوتر، یک میکروفون، یک بلندگو و یک سرویس اینترنت با پهنای باند مناسب داشته باشید. همچنین می‌توانید از طریق تلفن همراه و یا تلفن های رایج خانه خود نیز از این تکنولوژی استفاده کنید.

راه‌های زیادی برای استفاده از تکنولوژی VoIP وجود دارد. با توجه به مکان و شرایطی که از VoIP استفاده می‌کنید نحوه برقراری تماس توسط شما متفاوت خواهد بود. در منزل، در سفر و یا در محیط کار.

استفاده از VoIP اغلب رایگان است

مزیت بزرگ استفاده از VoIP این است که با استفاده از زیرساخت موجود و بدون نیاز به صرف هزینه‌های اضافی، ارزش‌افزوده ایجاد می‌کند. این تکنولوژی با استفاده از زیرساخت اینترنت و پروتکل IP صدای شمارا منتقل می‌کند. درنتیجه شما می‌توانید بدون پرداخت هزینه‌ای مازاد بر هزینه ماهانه اینترنت خود تماس‌های صوتی و یا تصویری برقرار کنید. اسکایپ محبوب‌ترین نمونه از نرم‌افزارهایی است که امکان برقراری تماس صوتی و تصویری رایگان را در اختیار شما قرار می‌دهد. نرم‌افزارهای متفاوتی برای استفاده از سرویس VoIP روی کامپیوتر وجود دارد، تعدد نرم‌افزارها انتخاب بهترین نرم افزار را برای شما سخت می‌کند.

همچنین می‌توانید با استفاده از نرم‌افزارهای اختصاصی، از طریق تلفن و یا تلفن همراه خود نیز از امکانات VoIP استفاده کنید.

آینده VoIP

VoIP یک فناوری جدید است و تابه‌حال با استقبال گسترده ای مواجه شده است. هنوز فرصت برای بهبود وجود دارد و انتظار می‌رود در آینده پیشرفت‌های تکنولوژیک بیشتری دیده شود.VoIP تا به امروز نشان داده است که می‌تواند جایگزین مناسبی برای POST (سیستم تلفن قدیمی ساده) باشد.

قطعاً در کنار مزایا و امکاناتی که به همراه می‌آورد دارای معایبی است و استفاده روز از افزون از آن در سراسر جهان ملاحظات جدیدی را درباره مقررات و امنیت آن به دنبال خواهد داشت.

می‌توان رشد VoIP را با رشد اینترنت در اوایل دهه 90 مقایسه کرد. مردم به مزایای استفاده از VoIP در خانه و کسب‌وکار خود پی برده‌اند. این تکنولوژی نه ‌تنها برای مصرف‌کنندگان موجب صرفه‌جویی در هزینه‌ها می‌شود، بلکه برای کسانی که در ابتدای راه به توسعه این تکنولوژی پرداخته‌اند سود فراوانی را به همراه دارد.

4 راه برای برقراری تماس VoIP

1- با استفاده از آداپتور تلفن آنالوگ، از طریق تلفن معمولی

این راه حل برای کسب و کارهایی استفاده می شود که تصمیم ندارند تکنولوژی VoIP را در سازمان خود گسترش دهند. از این طریق می توانند از طریق تلفن های معمولی و اداری تماس هایی با استفاده از تکنولوژی VoIP برقرار کنند. تلفن های معمولی دارای پورتRj-11 هستند، در صورتی که برای استفاده از ویپ لازم است که از طریق یک پورت Rj-45 به شبکه داخلی شرکت وصل شوند. یک آداپتور تلفن آنالوگ (ATA) یک دستگاه کوچک است که شما به پورتRj-11  تلفن خود وصل می کنید. این قطعه تلفن شما را را به کامپیوتر یا شبکه محلی وصل می کند. همچنین برای برقراری تماس ویپ سیگنال های آنالوگ را به دیجیتال تبدیل می کند.

2- با استفاده از IP Phone

همانند تلفن های رایج، تلفن IP نیز دارای یک صفحه کلید، یک گوشی و محلی برای قراردادن گوشی تلفن است، اما به جای پورت Rj-11 دارای یک پورت Rj-45  است در نتیجه می توان مستقیما کابل شبکه را به تلفن وصل کرد.

تلفن های Wi-Fi نوعی از تلفن های آی پی هستند که به شما امکان برقراری و دریافت تماس های VoIP  از طریق یک  Wi-Fi hotspot را می دهند. لازم یه یادآوری است که، تمام تلفن های آی پی از سیگنال های دیجیتال استفاده می کنند.

برای آشنایی با تلفن های VoIP دی-لینک اینجا را کلیک کنید.

3- برقراری تماس با استفاده از کامپیوتر

برای برقراری تماس صوتی VoIP از طریق کامپیوتر، شما به یک میکروفون، یک اسپیکر، کارت صدا و سرویس اینترنت با پهنای باند مناسب نیاز دارید. می توانید  به کمک یک نرم افزار کاربری و یا سرویس های مبتنی بر وب نرم افزارها، تماس تلفنی خود را برقرار کنید. با استفاده از CloudPBX می توانید WebRTC را روی هر مرورگری استفاده کنید. این سرویس روی کامپیوترهای مک نیز قابل استفاده است.

4- با استفاده از نرم افزارهای تلفن همراه

سرویس های ویپ این امکان را ایجاد می کنند تا با نصب نرم افزارهای مناسب روی تلفن خود- اندروید و آیفون- از این تکنولوژی استفاده کنید. با سرویس Cloud PBX، شما دسترسی رایگان به برنامه تلفن همراه برای تماس های خود را دریافت می کنید. همچنین می توانید اشتراک خود را به شکلی تنظیم کنید تا تمام تماس های دریافتی، روی تمام دستگاه های شما زنگ بزند. به این شکل هیچ تماسی را از دست نمی دهید.

ویپ چیست ؟ VoIP چیست ؟