چه مودمی برای کسب وکارهای کوچک و اینترنتی مناسب است؟[ معرفی بهترین ها ]

مودم روترها که امروزه بیشتر با عنوان مودم خانگی در بازار موجود هستند، از تنوع بالایی برخوردارند و علت این تنوع زیاد هم قابلیت‌ها و امکانات متفاوت آن‌هاست. مسلماً افراد مختلف بر اساس نوع کاربری خود از اینترنت و بودجه‌ای که دارند، مودم مناسب خود را تهیه می‌کنند.

به عنوان مثال یک گیمر برای انجام بازی‌های آنلاین به یک مودم با تاخیر پایین نیاز دارد در حالی که افراد ساکن در یک خانه که برای استفاده‌های روزمره از اینترنت استفاده می‌کنند، به مودمی نیاز دارند که آنتن‌دهی و برد وایرلس بیشتری داشته باشد تا بتوانند در همه جای خانه از اینترنت بهره‌مند شوند.

بیشتر بخوانید : نکاتی که قبل از خرید مودم گیمینگ باید بدانید [معرفی بهترین‌ها]

اگر شما صاحب یک کسب‌ و کار کوچک هستید و در شرکت خود برای ارتباط با دنیای اطلاعات و بروزرسانی دانش و آگاهی کارکنان نیاز به اینترنت دارید، مطمئناً برای انتخاب مودم مناسب شرکت خود، باید نکات مختلفی را مدنظر قرار دهید.

یک مودم روتر پرسرعت می‌تواند در این حالت برای شما گزینه مناسبی باشد اما باید در نظر داشت که علاوه بر سرعت، فاکتورهای دیگری هم در انتخاب بهترین مودم برای شرکت می‌بایست مدنظر قرار گیرند که در این مقاله قصد داریم به معرفی این فاکتورها بپردازیم.

اگر تنوع بالای مودم روترهای موجود در بازار، شما را در انتخاب بهترین مودم مودم ADSL دچار سردرگمی کرده است، پیشنهاد می‌کنیم برای آشنایی بیشتر با مهم‌ترین ویژگی‌های یک مودم مناسب شرکت یا کسب ‌و کار، تا انتها ما را همراهی کنید.

ویژگی‌های بهترین مودم

در شرکت‌های کوچک، دسترسی راحت به اینترنت پرسرعت یک اولویت محسوب می‌شود، به خصوص در دنیای امروز که دسترسی به اطلاعات از طریق اینترنت بسیار ساده شده است.

در گذشته برای آشنایی با علم روز و جدیدترین تکنولوژی‌های صنعتی و تجاری، تنها راه ارتباطی، دسترسی به کتاب‌ها، مقالات، شرکت در کنفرانس‌ها، نمایشگاه‌ها و مکاتبات سنتی با شرکت‌های تولیدی دیگر بود.

اما از زمان ظهور اینترنت و قرارگیری اطلاعات روز در وب‌سایت‌ها و کتب دیجیتال، اطلاع از فناوری‌های روز به سادگی یک جستجوی ساده و چند کلیک روی لینک وب‌سایت‌ها انجام می‌گیرد. بنابراین برای اتصال پیوسته و پرسرعت به اینترنت در هر کسب ‌و کاری، به مودم روترهای مناسب برای محیط تجاری خود نیاز دارید.

شاید تصور کنید که مودم مناسب برای یک شرکت مشابه بهترین مودم برای مدرسه و یا مانند مودم خانگی است. اما فاکتورهای بعضاً متفاوتی وجود دارد که می‌بایست در انتخاب بهترین مودم برای شرکت مدنظر قرار دهید؛ این فاکتورها را در این بخش بررسی خواهیم کرد.

بیشتر بخوانید : انتخاب بهترین مودم جیبی یا سیم کارت خور (4G) با قیمت مناسب

برد وای‌فای

اگر محیط کسب ‌و کار بزرگی دارید و قرار است دستگاه‌های مختلف از طریق اتصال وای‌فای به مودم وصل شوند، محدوده برد وای‌فای از اهمیت بالایی برخوردار است. در این شرایط بهترین مودم برای شرکت، مودمی است که از تعداد آنتن‌های بیشتری برای افزایش برد وای‌فای برخوردار باشد.

همچنین دو بانده بودن مودم یک مزیت محسوب می‌شود زیرا می‌توان بر اساس برد وای‌فای مورد نیاز، مودم را پیکربندی کرد. مودم‌های دو بانده معمولاً از دو پهنای باند 2.4 و 5 گیگاهرتز پشتیبانی می‌کنند که بر اساس سرعت و برد مورد نیاز می‌توان هر یک از آن‌ها را تنظیم نمود.

بیشتر بخوانید : 10 راهکار برای تقویت آنتن دهی وای فای

وای‌فای مودم

امنیت مودم

مودم مناسب برای یک شرکت باید از حداکثر پروتکل‌های امنیتی پشتیبانی کند. به خصوص اگر اطلاعات حساس مربوط به فروش یا مشخصات مشتری در بستر اینترنت ارسال و دریافت می‌شود.

پروتکل‌های رمزگذاری وای‌فای به خصوص پروتکل‌های جدیدتر که از ایمنی بیشتری برخوردارند نظیر WPA و WPA2 می‌بایست توسط مودم مناسب شرکت، پشتیبانی شود.

بیشتر بخوانید : 15 روش افزایش امنیت مودم که جلوی هک شدن را می‌گیرد

تعداد پورت‌های اترنت

اگر محیط کسب ‌و کار شما یا دفتر شرکتتان کوچک است و چندین دستگاه مانند چند کامپیوتر یا لپ تاپ دارید که می‌بایست به اینترنت متصل شوند، توصیه می‌شود یک مودم با چندین پورت اترنت تهیه کنید زیرا پایداری ارتباط در اتصال سیمی به مودم بیشتر بوده و از قابلیت اطمینان بالاتری برخوردار است.

اما در مقابل، اگر یک شرکت بزرگ دارید که کارکنان در آن پخش شده‌اند و همگی باید از یک مودم روتر برای اتصال به اینترنت استفاده کنند، تعداد پورت‌های اترنت مودم چندان اهمیتی ندارد.

در عوض تهیه یک مودم روتر پرسرعت وای‌فای در اولویت است، زیرا دستگاه‌های مختلف باید از طریق ارتباط بی‌سیم به مودم متصل شوند. همچنین استفاده از سوئیچ در این شرایط می‌تواند بسیار کمک کننده باشد.

بیشتر بخوانید : آموزش تبدیل مودم ADSL به سوئیچ شبکه

سازگاری مودم با ISP و تجهیزات شرکت

بهترین مودم ADSL برای کسب ‌و کار شما باید با اکثر سرویس‌دهنده‌های ISP سازگار باشد. همچنین امکان اتصال انواع دستگاه‌های مختلف از جمله لپ تاپ، گوشی موبایل، تبلت، چاپگر و غیره نیز به آن وجود داشته باشد.

از طرفی روش اتصال به مودم روتر باید تا حد ممکن ساده باشد تا کارمندان معمولی هم بدون نیاز به مسئولین آی تی بتوانند به راحتی به اینترنت وصل شوند.

سرعت مودم شرکتی

هنگام خرید بهترین مودم برای شرکت، مطمئن شوید که بر اساس بودجه خود، مودم پرسرعت تهیه می‌کنید. سرعت دانلود، آپلود و عملکرد کلی مودم برای استفاده در شرکت باید مناسب باشد.

قیمت مودم

یک کسب ‌و کار کوچک به یک مودم مقرون‌ به صرفه نیاز دارد. با این حال، هنگام بررسی قیمت، نباید به گزینه‌های ارزان و بی‌کیفیت فکر کنید. به عبارت دیگر، کیفیت را فدای قیمت نکنید!

فاکتورهای مهم برای انتخاب بهترین مودم شرکتی در این بخش بیان شد. برای راحتی انتخاب شما، چند محصول پرطرفدار و کاربر‌پسند که به خصوص برای استفاده در شرکت‌ها و دفاتر مناسب هستند در بخش بعدی معرفی خواهند شد.

لازم به ذکر است که تمامی این مدل‌ها با گارانتی آونگ در ایران عرضه شده‌اند.

مودم روتر نتربیت مدل ND-4230NU

مودم روتر نتربیت مدل ND-4230NU از استاندارد وایرلس 802.11n پشتیبانی می‌کند. در صورتی که بخواهید از این مودم در یک محیط اداری یا شرکت کوچک استفاده کنید، با استفاده از پورت‌های اترنت تعبیه شده در این مودم، امکان اتصال حداقل 4 دستگاه به صورت همزمان بدون نیاز به سوئیچ برای شما وجود دارد.

پشتیبانی از IPTV و TR069 از دیگر قابلیت‌های این محصول به شمار می‌رود که به ندرت در مودم‌های دیگر یافت می‌شود.

حداکثر سرعت این مودم روتر به 300 مگابیت بر ثانیه می‌رسد، از این رو می‌توانید به راحتی با این سرعت فایل‌های حجیم را در محیط کار خود دانلود یا آپلود کنید.

همچنین وجود دو آنتن در این مودم برد وای‌فای آن را توسعه داده است به گونه‌ای که در محیط‌های وسیع به راحتی می‌توان از اینترنت بی‌سیم به کمک این مودم روتر بهره برد.

مودم روتر نتربیت مدل نتنزا

مودم روتر نتربیت مدل نتنزا از پروتکل امنیتی فایروال SPI پشتیبانی می‌کند و به همین دلیل از امنیت بالایی برخوردار است، به خصوص برای کاربری‌های حساس مانند استفاده در کسب و کارهای اینترنتی.

همچنین قابلیت hacker logging در این مودم، از نفوذ حملات DoS جلوگیری خواهد کرد. این ویژگی برای شرکت‌هایی که اطلاعات مهم را از طریق اینترنت ارسال می‌کنند، یک مزیت محسوب می‌شود.

پشتیبانی از پروتکل‌های رمزگذاری WEP و WPA/WPA2 نیز وظیفه افزایش امنیت مودم را در نتنزا برعهده دارند. همچنین وجود 4 پورت اترنت امکان اتصال همزمان 4 دستگاه را در محیط‌های کوچک برای شما فراهم می‌کند.

مودم روتر نتربیت مدل ND-4230N

مودم روتر نتربیت مدل ND-4230N با بهره‌مندی از حداکثر سرعت اتصال 300 مگابیت بر ثانیه، برای شرکت‌های اینترنتی و خدماتی، گزینه بسیار مناسبی است.

همچنین پشتیبانی از پروتکل‌های رمزگذاری WPA-PSK/WPA2-PSK باعث شده که این محصول از نظر ایمنی به خصوص برای کاربردهای حساس در شرکت‌ها، یک انتخاب مطمئن باشد.

در نهایت وجود 4 پورت اترنت در این مودم همانند دو محصول قبلی، امکان اتصال همزمان 4 دستگاه را برای شما فراهم می‌کند.

جمع‌بندی

اگر شما هم صاحب یک شرکت خصوصی کوچک و یا یک کسب و کار اینترنتی هستید و به دنبال بهترین مودم برای شرکت خود می‌گردید، پیش از خرید مودم ADSL و VDSL باید فاکتورهای مختلفی را در نظر بگیرید تا هم هزینه اضافی متحمل نشوید و هم محصولی غیر کارآمد تهیه نکنید.

در شرکت‌های کوچک که محیط اداری کوچکی دارند، می‌توان از مودم‌های دارای پورت اترنت استفاده کرد و حتی اگر تعداد دستگاه‌های متصل به مودم زیاد باشد، می‌توان سوئیچ‌های مختص این کار را مورد استفاده قرار داد.

بنابراین در این مودم‌ها تعداد پورت‌های بیشتر مودم در اولویت است. اما وسعت اگر شرکت شما بزرگ است و فضای دسترسی وسیعی به اینترنت دارید و باید از شبکه بی‌سیم مودم استفاده کنید، برد بیشتر وای‌فای مودم یک اولویت اصلی در انتخاب بهترین مودم شرکتی است.

معیارهای دیگری نظیر امنیت، سرعت اتصال، پشتیبانی از پروتکل‌های امنیتی، تعداد آنتن‌ها و غیره نیز ویژگی‌هایی هستند که بسته به نوع کاربرد باید در انتخاب بهترین مودم برای شرکت مد‌نظر قرار دهید.