نکاتی که قبل از خرید مودم گیمینگ باید بدانید [معرفی بهترین‌ها]

شرکت‌های تولید سخت‌افزارهای گیمینگ، انواع سخت‌افزارهای مخصوص را برای گیمرها تولید کرده‌اند. از صفحه کلید بازی، هدست، ماوس، مانیتور گرفته تا حتی مادربردهای مخصوص بازی و کارت صدا، همگی برای این قشر از کاربران تولید شده است.

اما این سخت‌افزارها محدود به همین موارد نیست. اکثر تولیدکنندگان بزرگ روتر و مودم، امروزه روتر مودم مخصوص بازی را ارائه می‌دهند؛ روترهایی که به طور خاص با در نظر گرفتن تجربیات بازی آنلاین طراحی شده‌اند. اما این مودم‌های مخصوص بازی دقیقاً چه عملکرد متفاوتی نسبت به مودم‌های استاندارد انجام می‌دهند؟

علاوه بر این، آیا ویژگی‌های آن‌ها واقعاً برای بازی و گیمینگ اهمیت دارد؟ برای پاسخ به این سؤال و شناخت مودم مناسب برای گیمینگ، ویژگی‌های انحصاری آن و آشنایی با نحوه تنظیمات مودم برای بازی آنلاین تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

چرا مودم گیمینگ؟

اگر پیشنهاد سازندگان سخت‌افزار کامپیوتر، خرید مودم روتر گیمینگ است، استدلال اصلی آن‌ها چیست و چه تفاوتی میان مودم معمولی و مودم گیمینگ وجود دارد؟

شاید تفاوت اصلی بین مودم روتر بازی و مودم خانگی را ویژگی‌های کیفیت خدمات (QoS) دانست. یک ابزار QoS عمدتاً بر ارسال داده‌ها به مقصد اصلی و از پیش تعیین شده متمرکز است.

سؤالی که اینجا مطرح می‌شود این است که آیا همه روترهای مودم این ویژگی را ندارند؟ بله، این ویژگی بین همه مودم‌ها و روترها مشترک است، با این حال یک روتر معمولی به نوع ترافیک اهمیتی نمی‌دهد.

به عنوان مثال استفاده از BitTorrent با حداکثر سرعت، آپلود و دانلود فایل‌ها در Dropbox، مرور وب، Netflix، بازی آنلاین و غیره همگی برای مودم معمولی یکسان است، به این معنی که نوع ترافیک برای این مودم‌ها اهمیتی ندارد.

اما در مقابل، مودم گیمینگ به نوع ترافیک داده، اولویت ارسال داده‌ها و مقصد آن اهمیت می‌دهد.

اگر در یک محیط شلوغ هستید که کاربری‌های مختلفی از مودم صورت می‌گیرد، به عنوان مثال یک نفر در حال تماشای یک ویدئوی 4k است، یک نفر در حال آپلود مجموعه‌ای از عکس‌ها است و شما نیز قصد دارید در یک بازی آنلاین شرکت کنید، قطعاً سرعت اینترنت و مودم پاسخگو نخواهد بود و بازی شما با تاخیر مواجه می‌شود.

بهترین مودم برای گیمینگ، مودمی است که ترافیک داده را مدیریت کرده و هنگام بازی‌های آنلاین با تاخیر و یا قطعی مواجه نشود.

اگر نمی دانید روتر چیست مقاله زیر را از دست ندهید.

بیشتر بخوانید : روتر چیست؟ + تفاوت آن با مودم

پردازشگر و RAM

مودم‌های گیمینگ مدرن دارای پردازنده‌های سریع‌تر، قدرتمندتر و حافظه RAM با ظرفیت بیشتر هستند. افزایش قدرت و حافظه در مودم بازی به این معنی است که می‌تواند در وهله اول، اتصالات بیشتری را مدیریت کرده و در درجه دوم نیز ویژگی‌های QoS پیشرفته‌تری را ارائه کند.

تفاوت مودم‌های بازی با مودم‌های معمولی در چیست؟

مودم‌های بازی تنها یک سری مودم‌های معمولی با چندین ویژگی‌ اضافی، QoS و اتصالات مخصوص بازی هستند که همه این موارد اضافی نیز به قدرت پردازش بیشتری نیاز دارد. اگر یک گیمر هستید، توصیه می‌کنیم به دنبال خرید یک روتر با پردازنده چند هسته‌ای و حافظه RAM حداقل 128 مگابایت باشید.

این اطلاعات معمولا در مشخصات مودم ذکر نمی‌شوند، بنابراین برای اطلاع از آن‌ها بهتر است به دفترچه راهنمای مودم مراجعه کنید. می‌توان تفاوت‌های دیگری را نیز بین مودم معمولی و مودم گیمینگ بیان کرد:

سرعت

تفاوت سرعت در مودم‌های معمولی و گیمینگ بیشتر به دلیل امکانات بیشتری است که مودم‌های گیمینگ از آن بهره می‌برند و آن‌ها را در دسته مودم‌های پرسرعت طبقه بندی می‌کند. در واقع روترهای WI-FI معمولی نیز سرعت اینترنت بسیار خوبی دارند اما عیب آن‌ها این است که از QoS برای مدیریت این سرعت و اولویت‌بندی داده استفاده نمی‌کنند.

اتصال

معمولا یک مودم مخصوص گیمینگ دارای ویژگی‌ های مخصوص گیمینگ است و به کاربر این امکان را می‌دهد تا بازی‌ها را با تاخیر کمتری اجرا کند. این ویژگی در مودم‌های معمولی وجود ندارد.

محدوده وایرلس

به طور معمول، مودم‌های گیمینگ، محدوده وایرلس بیشتری را نسبت به مودم‌های معمولی پوشش می‌دهند. اکثر مودم‌های بازی به دلیل داشتن 4 آنتن خارجی از بُرد وای‌فای بیشتری برخوردار هستند.

قابلیت چندکاربره

مودم مخصوص گیمینگ معمولاً دارای یک دکمه برای استفاده چندکاربره است. با فعال‌سازی این قابلیت، می‌توان داده‌ها را از چندین سیستم دریافت کرد.

در حالی که اغلب مودم‌های معمولی قادرند داده‌ها را به صورت همزمان به یک دستگاه ارسال کنند، اما با افزایش تعداد دستگاه‌ها، سرعت ارسال داده کمتر شده و در نتیجه تاخیر بیشتر می‌شود.

تنظیمات مودم برای گیمینگ

با پیاده سازی تنظیمات مودم برای بازی آنلاین، دیگر نگران تاخیر در بازی نخواهید بود و از تجربه لذت بخش‌تری هنگام بازی بهره مند می‌شوید. دسترسی به تمام تنظیمات مورد نظر تنها با لاگین کردن به مودم (از طریق مرورگر) و درج آدرس آی پی درج شده روی مودم گیمینگ امکان پذیر خواهد بود

  • تغییر به تنظیمات استاندارد Wi-Fi مدرن: اکثر مودم‌ها از چندین استاندارد Wi-Fi پشتیبانی می‌کنند. در صورت امکان، باید از 802.11 ac یا 802.11 ax استفاده کنید. اگر مودم شما از این استانداردهای جدید پشتیبانی نمی‌کند، بهتر است آن را ارتقاء دهید.
  • فعال کردن کیفیت خدمات (QoS): ویژگی QoS به شما این امکان را می‌دهد تا وای‌فای خود را برای بازی یا سایر ترافیک‌های حساس به زمان، اولویت‌بندی کنید و اساساً یک کانال سریع را در شبکه Wi-Fi شما ایجاد می‌کند.
  • استفاده از باند وای‌فای 5 گیگاهرتز: اگر مودم شما دو بانده است (5 گیگاهرتز و 2.4 گیگاهرتز)، مطمئن شوید که روی باند 5 گیگاهرتز تنظیم شده باشد. زیرا پهنای باند بیشتری را فراهم کرده و احتمال تداخل سایر دستگاه‌های متصل، کمتر خواهد شد. با این حال، باند 5 گیگاهرتز بُرد کوتاه‌تری دارد پس باید بر اساس محل قرارگیری خود و مودم، این مسئله را اولویت‌بندی کنید.
  • سوئیچ به MU-MIMO: ویژگی‌های چندکاربره، ورودی چندگانه و خروجی چندگانه یا همان (MU-MIMO) به مودم اجازه می‌دهد تا با چندین دستگاه به طور همزمان ارتباط برقرار کند. این ویژگی، مدت زمانی را که دستگاه شما باید منتظر سیگنال باشد کاهش داده و سرعت مؤثر را زمانی که شبکه مشغول است افزایش می‌دهد.
  • فعال‌سازی UPnP: بازی‌های آنلاین از پورت‌های زیادی استفاده می‌کنند، بنابراین راه‌اندازی و تنظیم پورت فورواردینگ ممکن است زمانبر باشد. ویژگی Universal Plug and Play یا به اختصار، UPnP این مشکل را با فوروارد خودکار پورت‌ها حل می‌کند.

با این حال، با انجام این کار، یک خطر بالقوه امنیتی ایجاد شده و بدافزارها اجازه ورود به شبکه شما را پیدا می‌کنند. برای حل مشکل، بهتر است خودتان پورت‌ها را راه‌اندازی و تنظیم نمایید.

اولویت‌بندی ترافیک شبکه در مودم گیمینگ

یکی از مهم‌ترین کارهایی که پس از خرید یک مودم بازی باید انجام دهید، پیکربندی اولویت‌های شبکه است. روش‌های مختلفی برای اولویت‌بندی ترافیک شبکه برای تجربه بهتر بازی آنلاین وجود دارد، اما چه روش‌هایی برای اولویت بندی ترافیک در مودم بازی وجود دارد؟

در این بخش، پاسخ این سؤال را توضیح می‌دهیم.

  • اولویت‌بندی بر اساس سرویس: اگر اولویت شما استفاده از یک سرویس خاص مانند یک بازی آنلاین است، به راحتی می‌توانید ترافیک اینترنت را با اولویت بازی مورد نظر شخصی‌سازی کنید.
  • اولویت‌بندی بر اساس نوع شبکه: مودم‌های بازی امکان اولویت‌بندی بر اساس شبکه را فراهم می‌کنند. به این معنی که می‌توانید ارتباط بی‌سیم را نسبت به ارتباط سیمی در اولویت قرار دهید.
  • اولویت‌بندی بر اساس آدرس IP: هر دستگاه در شبکه شما یک آدرس IP خاص دارد. بنابراین می‌توانید اولویت ترافیک شبکه را برای هر آدرس IP مشخص کنید.
  • اولویت‌بندی با آدرس MAC: سخت‌افزار شما دارای یک شناسه منحصربه‌فرد است که به عنوان آدرس MAC شناخته می‌شود.

هنگامی که دستگاه شما به مودم بازی متصل می‌شود، مودم آن آدرس MAC دستگاه را دریافت می‌کند. پس می‌توان ترافیک شبکه را بر اساس این آدرس MAC اولویت‌بندی کرد.

بیشتر بخوانید : مک فیلترینگ مودم [آموزش مرحله به مرحله]

آیا خرید یک مودم گیمینگ ارزش صرف هزینه دارد؟

مودم‌های مخصوص بازی فقط یک ابزار تبلیغاتی نیستند، بلکه مجموعه‌ای از ویژگی‌های مفید مانند اولویت‌بندی ترافیک بازی، پورت‌های اترنت گیگابیتی اضافی، استانداردهای بی‌سیم و سخت‌افزار مسیریابی قدرتمند را ارائه می‌کنند.

QoS، Gigabit Ethernet و Wi-Fi دو بانده از ویژگی‌های مشترک در همه مودم‌های گیمینگ است که اغلب در مودم‌های معمولی وجود ندارد.

برای تجربه یک بازی آنلاین فوق‌العاده و بدون تاخیر، صرف هزینه برای مودم مخصوص بازی ارزش دارد اما در عین حال باید دانست که مودم گیمینگ گران‌تر شاید ویژگی‌های چندان متفاوتی نسبت به نمونه‌های ارزان‌تر نداشته باشد.

بنابراین خرید مودم گیمینگ ارزان الزاماً به معنی عدم بهره‌مندی از قابلیت‌های یک مودم گیمینگ نیست. ویژگی‌های مورد نیاز یک گیمر تقریباً در همه مدل‌های مودم مخصوص بازی وجود داشته و پاسخگوی نیاز گیمرها خواهد بود.

مودم گیمینگ نتربیت؛ یک انتخاب مقرون بصرفه

اکنون که با تمام ویژگی‌های یک مودم گیمینگ آشنا شدید، بد نیست یکی از اقتصادی‌ترین گزینه‌ها برای خرید مودم گیمینگ را نیز بشناسید.

این شما و این مودم روتر نتربیت مدل نتنزا NSL- 2740U؛ یک مودم گیمینگ تمام عیار با قیمت مناسب و البته مهمتر از همه پشتیبانی از QoS. با این مودم به راحتی می‌تواند تنظیمات مورد نظر برای گیمینگ را اعمال کرده و مصرف دیتای نرم افزارها و بازی‌ها را در آن اولویت بندی کنید.

استاندارد مودم نتنزا از نوع ADSL2+ بوده و از سرعت دانلود 24 مگابایت بر ثانیه پشتیبانی می‌کند. 4 پورت شبکه نیز در پشت این مودم تعبیه شده‌اند تا برای اتصال از طریق LAN مشکلی وجود نداشته باشد. مودم روتر نتربیت مدل نتنزا را می‌توانید با گارانتی آونگ تهیه کنید.

سخن پایانی

اگر به دنبال خرید یک مودم هستید، گزینه‌های زیادی برای شما وجود دارد که بسته به نوع کاربری، متفاوت بوده و هزینه‌ها آن‌ها نیز با هم تفاوت دارد. اگر به دنبال خرید مودم VDSL و یا ADSL برای کاربری معمولی در شرکت و یا منزل خود هستید، مسلماً فاکتورهای مورد نظر شما با یک گیمر که به دنبال بهترین مودم ADSL برای گیمینگ است، متفاوت خواهد بود.

برای خرید بهترین مودم گیمینگ، مهم‌ترین فاکتوری که باید مدنظر قرار دهید، ویژگی QoS است. این ویژگی وجه تمایز اصلی مودم‌های گیمینگ و مودم‌ها معمولی است. اگرچه سرعت مودم نیز می‌تواند یک فاکتور مهم در انتخاب مودم باشد، اما این سرعت تنها روی ارتباط کنسول بازی و یا کامپیوتر با ISP اثرگذار است و اتصال ISP با سرور بازی عملاً به سرعت مودم ربطی ندارد.

اگر یک گیمر حرفه‌ای هستید و عدم تاخیر در بازی آنلاین برای شما مهم است، صرف هزینه برای مودم گیمینگ برای شما مطلوب خواهد بود. اما صرف هزینه بیشتر و تهیه یک مودم گران‌قیمت‌تر الزاماً به معنی بهره‌مندی از مزایای بیشتر نیست. زیرا ویژگی‌های اصلی که برای یک بازی آنلاین اهمیت دارد تقریباً در همه مدل‌های مودم گیمینگ، صرف‌نظر از هزینه آن وجود دارد.