LAN WAN PAN MAN: تفاوت‌های بین این انواع شبکه را بیاموزید

تفاوت‌های بین این انواع شبکه

تنوع این اسم‌ها ممکن است کمی گیج‌کننده به نظر بیاید، اما وقتی با مفاهیم پشت این کلمات اختصاری آشنا شوید، به‌خوبی متوجه تفاوت‌ها خواهید شد.

اگر تازه وارد دنیای تکنولوژی شبکه شده‌اید، ممکن است احساس کنید در میان دریایی از حروف در حال غرق شدن هستید. LAN, WAN, PAN, MAN!!!  چه فرقی باهم می‌کنند؟ این مقاله به شما کمک می‌کند تا تفاوت‌ها را بهتر درک کنید. خوشبختانه وقتی‌که بدانید چه مفهومی پشت این عبارات وجود دارد، تفاوت‌ها را بهتر درک می‌کنید. درواقع تفاوت کلیدی این اصطلاحات، منطقه جغرافیایی است که پوشش می‌دهند.

شبکه محلی (LAN)

LAN مخفف شده عبارت Local Area NetworkLocal Area Network به معنای شبکه محلی است. همان‌طور که از اسم آن مشخص است در این نوع شبکه، یک منطقه کوچک پوشش داده می‌شود. به‌عنوان‌مثال یک دفتر کار. به دلیل گسترش استفاده از شبکه وای فای امروز استفاده از این نوع شبکه در خانه‌ها نیز بسیار رایج شده است. چه شبکه‌های کابلی و یا بی‌سیم، امروزه اکثر شبکه‌های مدرن مبتنی بر اترنت هستند. در دهه‌های 80 و 90 میلادی بیشتر شبکه‌ها از نوع NetBEUI, IPX و token ring و AppleTalk بودند. اترنت امروزه بخش بزرگی از شبکه را تشکیل می‌دهد، این تکنولوژی از دهه هفتاد تا به امروزه حضور دارد و در آینده نزدیک نیز از بازار حذف نخواهد شد.

دو راه برای پیاده‌سازی اترنت وجود دارد: زوج کابل‌های به هم تنیده شده و یا شبکه بی‌سیم. کابل‌های شبکه با استفاده از کانکتور های RJ-45 که شبیه به سوکت های تلفن است در شبکه مورداستفاده قرار می‌گیرد. (سوکت های تلفن را به خاطر می‌آورید؟). کابل‌ها به سوییچ‌ها متصل می‌شوند و سوییچ‌ها می‌توانند با دیگر شبکه‌ها ارتباط برقرار کنند. امکان اتصال به یک شبکه دیگر دروازه‌ای است برای وصل شدن به یک LAN دیگر و یا دنیای اینترنت.

روش رایج دیگر برای بهره‌مندی از اترنت، استفاده از شبکه‌های بی‌سیم با استاندارد IEEE 802.11 است. تقریباً تمام روترهای امروز از استانداردهای b/g/n/ac پشتیبانی می‌کنند. استانداردهای IEEE 802.11b و g در باند فرکانسی 2.4 گیگاهرتزی عمل می‌کنند. درحالی‌که استانداردهای IEEE 802.11n و ac در هر دوباند فرکانسی 2.4 و 5 گیگاهرتزی عمل می‌کنند. درنتیجه موجب کاهش میزان تداخلات و عملکرد بهتر می‌شوند؛ اما نقطه‌ضعف استفاده از شبکه بی‌سیم امکان بالقوه بروز تداخل و اختلال است.

شبکه WAN

در مقایسه با LAN شبکه WAN به شبکه گسترده‌تری اشاره می‌کند. اسم این شبکه به‌خوبی عملکرد این شبکه را توضیح می‌دهد: شبکه‌ای که منطقه‌ای بزرگ‌تر از یک LAN را دربر می‌گیرد. علاوه بر این تعریف WAN به‌صورت واضح‌تری توضیح می‌دهد. فاصله‌ها در این نوع شبکه می‌توانند از اتصال چندین ساختمان در یک محیط دانشگاهی و یا برقراری ارتباط بین چندین شعبه یک شرکت از طریق ماهواره در کشورهای مختلف متفاوت باشد. محبوب‌ترین و شناخته‌شده‌ترین شبکه WAN، شبکه‌ای است که شما برای خواندن این مقاله از آن استفاده می‌کنید: اینترنت؛ که درواقع مجموعه‌ای از شبکه‌های دیگر است که شامل LAN ها و WAN های متعدد می‌شود.

شبکه‌های WAN را می‌توان به‌صورت کابلی- فیبر به‌عنوان‌مثال-  و یا بی‌سیم راه‌اندازی کرد. WAN بی‌سیم ممکن است از فناوری انتقال ماکروویو یا مادون‌قرمز (IR) یا حتی ماهواره استفاده کند. استفاده از فیبر ممکن است در فضای یک پردیس دانشگاهی عقلانی و مقرون‌به‌صرفه باشد اما برای مسافت‌های بالاتر بسیار هزینه‌بر خواهد بود. برای صرفه‌جویی در هزینه‌ها، ممکن است یک سازمان از تکنولوژی بی‌سیم یا خطوط اجاره‌ای استفاده کند.

شبکه خصوصی مجازی (VPN)

روش دیگری که در سال‌های اخیر محبوب شده است استفاده از یک شبکه خصوصی مجازی یا VPN است. این نوع  از شبکه با استفاده از اینترنت این امکان را برای کاربران فراهم می‌کند تا بتوانند به شبکه و منابع موجود در شبکه خود به‌صورت امن و رمزگذاری شده دسترسی داشته باشند. اگر شرکت شما سرویس VPN را راه‌اندازی کرده باشد شما می‌توانید از منزل و یا کافی‌شاپ به شبکه داخلی شرکت، سرورها و ایمیل‌های خود دسترسی داشته باشید- درست مثل‌اینکه در دفتر خود از آن استفاده می‌کنید.

همین موضوع باعث می‌شود که VPN به یک‌راه محبوب برای پشتیبانی از کارکنان از راه دور به‌ویژه در محیط‌هایی که حفظ حریم خصوصی مهم است- مانند اطلاعات خدمات بهداشتی- تبدیل شود.

مجازی‌سازی دسکتاپ از راه دور، این فرآیند را محبوب‌تر می‌کند. تمام نرم‌افزارها و دسکتاپ روی یک سرور remote اجرا می‌شوند و در اختیار یک کاربر قرار می‌گیرد که می‌تواند از طریق یک تلفن همراه، تبلت و یا لپ‌تاپ از آن استفاده نماید. همین امر باعث می‌شود که دسکتاپ های مجازی را به گزینه‌ای مناسب برای راهکارهای BYOD تبدیل می‌کند. درصورتی‌که یک دستگاه به سرقت برود و یا گم شود تمام اطلاعات به‌صورت امن روی سرور مرکزی وجود دارند.Citrix و VMware بزرگ‌ترین و شناخته‌شده‌ترین فروشندگان سرویس‌های دسکتاپ مجازی هستند.

شبکه شخصی (PAN)

اصطلاح PAN مخفف کلمه personal area network به معنای شبکه شخصی است و دوباره دقیقاً این اسم نشان‌دهنده همان چیزی است که به نظر می‌رسد: شبکه‌ای که محیطی بسیار کوچک را پوشش می‌دهد، معمولاً فضای یک اتاق. شناخته‌شده‌ترین شبکه بی‌سیم PAN بلوتوث است و محبوب‌ترین PAN کابلی، USB است. ممکن است شما به هدفون، تلفن هوشمند و یا پرینتر خود به‌عنوان عضوی از شبکه خود نگاه نکنید اما بدون شک این دستگاه‌ها در حال ارتباط با یکدیگر هستند. بسیاری از تجهیزات کوچک به‌نوبه خود یک کامپیوتر کوچک هستند. Wi-Fi همچنین به‌عنوان تکنولوژی PAN عمل می‌کند، زیرا Wi-Fi نیز در یک منطقه کوچک قابل‌استفاده است.

شبکه منطقه‌ای (MAN)

یک شبکه کلان‌شهری (MAN) (با manpages در مباحث لینوکس و یونیکس اشتباه گرفته نشود) به شبکه‌ای گفته می‌شود که برای یک شهر طراحی‌شده است و می‌توان گفت شبکه شهری یا MAN یک شهر را تحت پوشش دارد. به‌عنوان‌مثال یک شرکت واقع در تهران ممکن است ساختمان‌های خود در کرج، هشتگرد و ورامین را از طریق یک شبکه به یکدیگر وصل کند.

یکی از رایج‌ترین روش‌ها برای سازمان‌ها برای ساخت این نوع شبکه استفاده از تکنولوژی انتقال ماکروویو است. شما ممکن است یک آنتن ماکروویو را روی ون ها شبکه‌های خبری تلویزیونی مشاهده کرده باشید که ویدیو و صدا را برای استودیو اصلی شبکه تلویزیونی ارسال می‌کند. همچنین این امکان وجود دارد که ساختمان‌های مختلف را از طریق کابل‌کشی فیبر به‌عنوان یک شبکه WAN به یکدیگر متصل کرد که با توجه به هزینه‌های بالای این کار، سازمان‌ها معمولاً لینک‌های مورداستفاده را از دیگر شرکت‌ها اجاره می‌کنند.

همان‌طور که دیدید ممکن است این اسامی در ابتدا گیج‌کننده به نظر برسند اما دیدیم که نام هرکدام از این شبکه‌ها مفهوم آن‌ها را نیز به‌خوبی توضیح می‌دهد.