مقایسه ویژگی‌ها و تفاوت‌های کابل Cat5e و Cat6

کابل‌های زوج به هم تابیده یکی از مرسوم‌ترین انواع کابل‌ها با رشته‌های مسی هستند که برای کابل‌کشی شبکه اترنت مورد استفاده قرار می‌گیرند. در این کابل‌ها دو رسانا از یک مدار واحد به دور یکدیگر تنیده می‌شوند.

امروزه، انواع مختلفی از کابل‌های زوج به هم تابیده مخصوص شبکه در بازار وجود دارند. برای دسته‌بندی بهتر، اتحادیه صنایع الکترونیکی (EIA) و انجمن صنعت ارتباطات از راه دور (TIA) استانداردهای مختلفی را برای این کابل‌ها تعریف کرده‌اند.

بر این اساس، کابل‌های زوج به هم تابیده در دسته‌بندی‌هایی مانند Cat5، Cat5e، Cat6، Cat6a، Cat7 و غیره ارائه می‌شوند.

در این مقاله قصد داریم به مقایسه کابل Cat5e با Cat6 بپردازیم و ببینیم این دو استاندارد چه تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند. علاوه بر این، بررسی می‌کنیم کدامیک برای شبکه مورد نیاز شما انتخاب بهتری است.

استانداردهای کابل‌کشی دو گروهِ Cat5e و Cat6

دو استاندارد T568A و T568B می‌توانند برای کابل‌کشی با کابل‌های Cat5e و Cat6 مورد استفاده قرار بگیرند.

استانداردهای کابل‌کشی RJ45

تنها تفاوت بین T568A و T568B محل قرارگیری سیم‌های سبز/سبز و نارنجی/نارنجی است که دقیقا برعکس یکدیگر هستند.

اما فارغ از اینکه کدام کابل را انتخاب می‌کنید، یکسان بودن استاندارد در ساختار شبکه اترنت است که اهمیت دارد.

بدین ترتیب می‌توانید از یکنواختی و عملکرد بهینه شبکه مطمئن باشید. در تصویر زیر می‌توانید ساختار داخلی دو استاندارد کابل‌کشی T568A و T568B را مشاهده کنید.

تفاوت بین کابل Cat5e و Cat6

در این بخش به بررسی مهم‌ترین تفاوت‌های بین این دو گروه از کابل‌های شبکه اترنت می‌پردازیم.

کابل cat5 و cat6

سرعت

سرعت انتقال اطلاعات برای انتخاب کابل از اهمیت بالایی برخوردار است. شما باید از کابلی استفاده کنید که با سرعت ارائه شده توسط تجهیزات شبکه تناسب داشته باشد. پچ کابل Cat5e از شبکه‌های اترنت با حداکثر سرعت 1 گیگابیت پشتیبانی می‌کند.

اما کابل‌های Cat6 امکان انتقال اطلاعات با سرعت بالاتر 10 گیگابیتی را فراهم می‌کنند. این تفاوت سرعت به این دلیل است که کابل Cat6 می‌تواند با فرکانس 250 مگاهرتز کار کند که بیش از دو برابر سریع‌تر از فرکانسِ 100 مگاهرتزی کابل Cat5e محسوب می‌شود.

حداکثر طول

شباهت اصلی بین دو کابل Cat5e و Cat6 این است که هر دو گروه برای انتقال اطلاعات در مسافت کوتاه طراحی شده‌اند.

هر دو کابل Cat5e و Cat6 از رشته‌های مسی بهره می‌برند و به همین دلیل با افزایش مسافت کارایی پایین‌تری را ارائه می‌دهند. اگر نرخ انتقال اطلاعات چندان بالایی مورد نیاز نباشد، این دو کابل می‌توانند حداکثر مسافت 100 متری را پوشش بدهند.

اما اگر به حداکثر نرخ انتقال اطلاعات نیاز داشته باشیم، کابل Cat5e مسافت 50 متر و کابل Cat6 مسافتی معادل 37 متر را پوشش می‌دهند.

هزینه

کابل‌های Cat6 در مقایسه با Cat5e معمولا 10 تا 20 درصد گران‌تر هستند که با توجه به سرعت انتقال اطلاعات بالاتر، طبیعی است. اما در مجموع برای خرید هر دو نوع کابل، به بودجه زیادی نیاز ندارید و جزو لوازم نسبتا ارزان محسوب می‌شوند.

اگر نرخ انتقال اطلاعات بالاتری مورد نیازتان است، کابل Cat6 انتخاب بهتری خواهد بود. با کمی هزینه بیشتر در ابتدای کار، می‌توانید در بلند مدت هزینه بیشتری را صرفه‌جویی کنید!

کاربرد

کابل‌های Cat5e به طور مرسومی برای تلفن‌های تجاری مورد استفاده قرار می‌گیرند. اما کابل‌های گروه Cat6 احتمالا برای سیم‌کشی تلفن انتخاب مقرون‌به‌صرفه‌ای نیستند.

این نوع کابل‌ها به دلیل سیگنال‌های اتلاف شده کمتر و عملکرد بهتر در انتقال اطلاعات با فرکانس‌های بالاتر نسبت به Cat5e، برای کاربردهای ویدیویی انتخاب خوبی هستند.

کابل های شبکه به رنگ های متفاوت

آیا می‌توان از دو کابل Cat5e و Cat6 در کنار هم استفاده کرد؟

پاسخ به این سوال مثبت است. فارغ از تفاوت‌های احتمالی در روکش پین‌ها، هر دو کابل Cat5e و Cat6 از سوکت اتصال RJ45 بهره می‌برند و به همین دلیل با یکدیگر سازگاری دارند. اما در چنین شرایطی، شما به حداکثر سرعت کابل Cat5e (یا به طور کلی کابلی که سرعت پایین‌تری دارد) محدود خواهید شد.

بنابراین، اگر قصد دارید بالاترین عملکرد را از این کابل‌ها شاهد باشید، بهتر است تمامی کابل‌ها را متناسب با نیاز و تجهیزات شبکه انتخاب کنید.

مقاومت در برابر تداخلات

استاندارد Cat6 جدیدتر است و تعجبی ندارد که سیم‌های داخلی آن از عایق‌سازی بهتری برخوردارند. این موضوع عملکرد کابل در برابر تداخلات را ارتقا داده است.

کابل شبکه با شیلد محافظ

پوشش محافظ کابل‌های Cat5e نیز نسبت به استاندارد قدیمی‌تر Cat5 بهبود یافته است. با این حال، کابل‌های Cat6 در زمینه کاهش تاثیر تداخل سیگنال و نویز خارجی از عملکرد بهتری برخوردارند.

کابل‌های Cat6 به شیوه‌های مختلفی، عملکرد بهتری را ارائه می‌دهد. معمول‌ترینِ آنها استفاده از Spline است. اسپلاین در واقع یک جداکننده‌ی طولی است که سیم‌های مجزا را ایزوله می‌کند. بدین ترتیب از تداخل سیگنال بین 4 زوج سیم در هم تابیده تا حد زیادی جلوگیری می‌شود.

علاوه بر این، جداکننده اسپلاین باعث افزایش دوام کابل و جلوگیری از کشیدگی آن می‌شود. این ویژگی باعث کاهش انعطاف‌پذیری کابل شده و اگر قصد کابل‌کشی مسیرهای پر پیچ و خم را دارید، شاید کابل‌های Cat6 گزینه مناسبی نباشند.

بعضی از کابل‌های Cat6 از محافظ جداگانه برای سیم‌های داخلی بهره می‌برند و بعضی دیگر از یک محافظ یا فویل کلی بر روی تمام سیم‌ها برخوردارند.

این ویژگی‌های محافظتی گاهی اوقات به تنهایی و گاهی دیگر به عنوان عامل تقویت کننده و مکمل در کابل‌کشی‌ها لحاظ می‌شوند.

معمولا در نام‌گذاری کابل‌های دارای روکش محافظ داخلی، یک حرف S وجود دارد. بنابراین اگر به دنبال چنین کابل‌هایی هستید این موضوع را در نظر بگیرید.

وقتی بحث مقایسه دو کابل Cat5e و Cat6 به میان می‌آید، استاندارد جدیدتر Cat6 از محافظت بیشتری در برابر تداخلات سیگنال بهره می‌برد. اما در گروه Cat6 نیز بعضی از کابل‌ها عملکرد بهتری را ارائه می‌دهند.

برای دستیابی به حداکثر عملکرد، به دنبال کابل‌های Cat6 با روکش جداکننده اسپلاین و عایق داخلی باشید. این ویژگی‌ها معمولا در کابل‌های گروه Cat6 ارائه می‌شوند.

کابل Cat6 در مجموع بهتر است

چه قصد راه‌اندازی یک شبکه خانگی را داشته باشید و چه بخواهید کابل‌های قدیمی را تعویض کنید و یا شبکه LAN محل کارتان را ارتقا دهید، کابل‌های Cat6 مزایای بیشتری دارند.

کابل cat6 متصل به سوکت RJ45

این کابل‌ها سرعت انتقال اطلاعات بالاتری را ارائه می‌دهند، بادوام‌تر هستند و در برابر تداخل سیگنال و نویز داخلی به شکل بهتری محافظت می‌شوند. کابل‌های Cat5e در مجموع خوب هستند اما وقتی در مقام مقایسه با Cat6 قرار می‌گیرند، استاندارد جدیدتر به راحتی برنده خواهد بود!

نکته‌ای که باید به آن توجه داشت این است که تمام شبکه‌ها از کابل‌های سری Cat6 پشتیبانی نمی‌کنند. اگر تجهیزات شبکه شما از سرعت 10 گیگابیتی پشتیبانی نمی‌کنند، کابل Cat6 سرعت بالاتری را نسبت به استاندارد Cat5e ارائه نخواهد داد.

علاوه بر این، روتر شما هم باید از سرعت 10 گیگابیتی پشتیبانی کند. بنابراین اگر قصد دستیابی به حداکثر سرعت Cat6 را دارید، تمامی اجزای شبکه باید از این استاندارد پشتیبانی کنند.

مزیت کابل‌های Cat6 در این است که از استانداردهای قبلی پشتیبانی می‌کنند. بنابراین، اگرچه به حداکثر سرعت ارائه شده توسط این استاندارد دست پیدا نمی‌کنید اما مانعی برای استفاده از این نوع کابل‌ها وجود ندارد.

در واقع در بدترین حالت شما به سرعت کابل‌های Cat5e (یا پایین‌تر) اما با محافظت بهتر در برابر تداخلات دسترسی خواهید داشت!

بنابراین، اگر بین خرید دو کابل Cat5e و Cat6 دچار تردید شده‌اید، استاندارد جدید طبیعتا انتخاب بهتری است.

اگر در آینده نزدیک قصد ارتقا تجهیزات شبکه را داشته باشید، این انتخاب باز هم آسان‌تر می‌شود. بدین ترتیب در آینده می‌توانید به سرعت‌های بالاتری دسترسی داشته باشید.

جمع‌بندی

Cat5e و Cat6 دو نوع استاندارد برای دسته‌بندی کابل‌های زوج در هم تابیده هستند. تفاوت اصلی بین آنها نرخ تبادل اطلاعات است.

استاندارد Cat6 در مجموع سرعت بالاتری را نسبت به Cat5e ارائه می‌دهد. انتخاب یکی از این دو کابل به طول مورد نیاز، بودجه و نوع کاربرد شما بستگی دارد.

علاوه بر این، اگر سرعت بالای انتقال اطلاعات در مسافت‌های زیاد مورد نیاز باشد، کابل‌های فیبر نوری احتمالا راهکار بهتری هستند.

بیشتر بخوانید : مراقب کابل های تقلبی اشنایدر باشید !