کابل‌های LSZH (بدون هالوژن) چیست و چرا از آن‌ها استفاده کنیم؟

عبارت LSZH در واقع برای طبقه‌بندی مواد استفاده شده در عایق کابل‌ها استفاده می‌شود. عایق کابل LSZH (کم دود، بدون هالوژن) از موادی ساخته شده است که فاقد عناصر گروه هالوژن‌ها بوده و میزان گاز یا دود ناشی از اشتعال آن نیز کم است. این کابل‌ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که هنگام قرار گرفتن در معرض شعله، به مقدار محدود و یا کلاً گاز و اسید سمی و خطرناک تولید نکنند.

عناصر گروه هالوژن در بسیاری از مواد پلاستیکی، از جمله PVC که به عنوان عایق کابل و محصولات الکترونیکی استفاده می‌شود، وجود دارد. در هنگام آتش‌سوزی این عناصر آزاد شده و می‌توانند انواع مختلفی از گازهای سمی را ایجاد کنند.

هالوژن‌ها گروهی از عناصر شیمیایی مانند ید، برم، فلوئور، استاتین و کلر هستند. هنگامی که این عناصر در معرض آتش قرار می‌گیرند، گازهای خطرناکی تولید می‌کنند که برای آسیب به چشم، بینی، ریه‌ها و گلو مضر است.

استفاده از کابل LSZH(کم دود، بدون هالوژن)، هنگامی که در کنار سایر استراتژی‌ها و ابزارهای بازدارنده از اشتعال به کار رود، می‌تواند به کاهش تلفات ناشی از آتش سوزی و تخریب اموال و تجهیزات الکتریکی کمک کند. این کابل‌ها همچنین در صورت قرار گرفتن در معرض آتش، یا دود سمی تولید نمی‌کنند.

بیشتر بخوانید : مراقب کابل های تقلبی اشنایدر باشید !

خصوصیات کابل‌های LSZH

کابل‌های LSZH میزان گاز تولید شده از طریق آتش را کاهش می‌دهند و معمولاً در محیط‌هایی که تهویه کافی ندارند، به عنوان مثال، تونل‌ها، اتاق‌های سرپوشیده، هواپیما و برخی از مکان‌‌هایی که افراد ساکن در آن ممکن است تحت تاثیر گاز سمی حاصل از آتش قرار گیرند، به کار می‌روند.

علاوه بر بهره‌مندی از ویژگی‌ نبود هالوژن، کابل LSZH وزن سبک‌تری نیز دارد؛ این ویژگی زمانی مهم است که کابل‌ها در سقف کاذب و از بالای سر عبور کنند. در عین حال، تأثیر کابل‌های بدون هالوژن در صورت آتش سوزی کمتر خواهد بود، زیرا مواد شیمیایی سمی کمتری در آن به کار رفته است.

ایمنی کابل های مختلف

بسیاری از سازندگان کابل فیبر نوری هم در حال حاضر کابل‌های کم گاز و بدون هالوژن(LSZH یا LS0H) را تولید می‌کنند. امروزه، این کابل‌ها بطور گسترده در اروپا و سایر نقاط جهان استفاده می‌شود.

بیشتر بخوانید : هر آنچه که باید در مورد کابل‌های فیبر نوری بدانید

کابل LSZH؛ محبوب طرفداران ایمنی

اکثر طرفداران ایمنی، خواستار استفاده از کابل‌های LSZH به ویژه برای اماکن عمومی هستند. برای اینکه بدانید آیا باید از کابل LSZH استفاده کنید یا خیر، استانداردهای ایمنی ساختمان را بررسی کنید.

همچنین جالب است بدانید که کابل‌های غیر LSZH در صورتی که هنگام سوختن در معرض آب قرار بگیرند، اسیدهای خورنده تولید می‌کنند. این اسیدها از نظر تئوری ممکن است تجهیزات الکتریکی را بیشتر دچار مشکل کند.

تفاوت بین کابل PVC و LSZH چیست؟

بسیاری از کابل‌هایی که در حال حاضر در ایالات متحده و سایر نقاط جهان استفاده می‌شوند حاوی هالوژن هستند. اما اتحادیه اروپا خواستاراستفاده از کابل‌های LSZH در شبکه‌های LAN، WAN و غیره است.
سیم‌های رابط در کابل‌های PVC نرم هستند، در حالی که در LSZH این سیم‌ها سفت‌تر می‌باشند زیرا حاوی ترکیب ضد شعله بوده و از نظر ظاهری هم شکیل‌تر هستند.

استاندارد IEC 60332-1، درجه بازدارندگی از حریق کابل LSZH توضیح می‌دهد. در اصل، ترکیب مورد استفاده در تولید کابل‌هایی که با این استاندارد مطابقت دارند، گازهای خطرناک و سمی کمتری را در هنگام آتش‌سوزی منتشر می‌کنند.

دود کابل های LSZH و عادی
تفاوت اصلی میان مشخصات استانداردهای IEC 60332-1 و UL 5181 ،UL 1666 و UL 910 این است که کابل تحت استاندارد IEC در حالی که می‌سوزد، گازهای بسیار کمی منتشر می‌کند. اما در استاندارد UL پس از خاموش شدن شعله نیز همچنان ممکن است گازهای سمی و خطرناکی از کابل سوخته تولید شود.

بیشتر بخوانید : مقایسه ویژگی‌ها و تفاوت‌های کابل Cat5e و Cat6

تفاوت عملکرد PVC و LSZH هنگام آتش سوزی

کابل PVC از پلی وینیل کلراید ساخته شده است. این کابل هنگام سوختن، دود سنگین، اسید هیدروکلریک و سایر گازهای سمی را از خود خارج می‌کند.

اما کابل LSZH(بدون هالوژن‌ و کم دود) حتی در صورت سوختن، بخارات سمی از خود ساطع نمی‌کند و کندتر مشتعل می‌شوند.

جمع‌بندی؛ چرا باید از کابل LSZH استفاده کنیم؟

کابل‌های LSZH در خارج از ایالات متحده کاربرد متداول‌تری دارند. برخی از طرفداران افزایش ایمنی در ایالات متحده هم خواستار استفاده از کابل‌های LSZH، به ویژه برای محیط‌های بسته‌ای مانند فضای داخل سقف کاذب یا کف کاذب هستند. همانطور که گفته شد، برای آنکه بدانید باید از کابل LSZH در محیط خود استفاده کنید یا خیر، استانداردهای ایمنی ساختمان را بررسی کنید.

تفاوت کابل LSZH با کابل‌های معمولی چیست؟

بسیاری از مخالفان استفاده از کابل LSZH معتقدند که اگر بخشی از ساختمان آتش بگیرد، قبل از اینکه تجهیزات توسط اسیدهای خورنده کابل در حال سوختن، خسارت ببینند، توسط خود آتش آسیب خواهند دید.
شاید این سؤال برایتان پیش بیاید که چرا برخی افراد، مخالف استفاده از کابل‌های LSZH هستند؟

  • مسئله اول: کاهش انتشار گاز سمی لزوماً به این معنی نیست که کابل کاملا نسوز است.
  • مسئله دوم: عملی بودن پروژه. LSZH یک روش پرهزینه برای مشکلی است که در واقعیت، در استاندارد های ایالات متحده جایگزین های دیگری دارد، اما در کشورهای دیگر لزوما این‌طور نیست و استفاده از کابل‌های LSZH می‌تواند واقعا تاثیر‌گذار و مفید باشد.

در کل کابل‌های LSZH نسبت به کابل‌های عادی PVC، مقاومت نسبی بیشتری در برابر شعله‌ور شدن دارند. اما برای مقاومت بیشتر در برابر آتش یا حتی ضد آتش بودن کابل‌های پیشرفته تری نیز وجود دارند:

  • کابل LSZH FRT علاوه بر ویژگی‌های کابل LSZH، در برابر شعله‌ور شدن و گسترش آتش هم مقاومت هستند. اما پس از آتش گرفتن ارتباطش قطع می‌شود.
  • کابل LSZH FR حتی یک قدم فراتر رفته‌ است و علاوه بر ضد اشتعال بودن، حتی در صورت قرار گرفتن در معرض شعله و دمای بالا هم ارتباط سیگنال را حفظ می‌کنند. در این کابل‌ها از نوار نسوز میکا استفاده شده است. این کابل‌ها معمولا برای سیستم اعلام حریق، سیستم هشدار اضطراری و موارد مشابه استفاده می‌شوند.