چطور کابل‌های شبکه را قطع، پرس یا پانچ کنیم؟ [+ نحوه سوکت زدن ]

برای اینکه بتوانید کابل‌کشی شبکه را انجام دهید و یا انتهای آن‌ها را برای اتصال به سوئیچ شبکه پانچ کنید گاهی نیاز است که کابل‌های اترنت را کوتاه‌تر کرده یا انتهای آن‌ها را پانچ کنید.

برای این کار نیاز به ابزاری دارید که در این مقاله به معرفی آن‌ می‌پردازیم.

آچار سوکت‌زن چیست؟

آچار سوکت زن برای بستن یا اتصال کانکتور به انتهای کابل شبکه طراحی شده است. ابزارهای سوکت زنی و دستگاه‌های کابل‌کشی به سرهم‌بندی و جداسازی انواع سیم‌ها کمک می‌کنند.

این ابزارهای سوکت زنی کابل شبکه، جدا از اینکه یکی از ابزارهای مورد استفاده در شبکه‌بندی کامپیوتری هستند، کاربردهای مختلفی نیز در صنایع مختلف مانند صنایع الکترونیک، داده، صوت، تصویر و سیگنال دارند.

آچار سوکت‌ زن برای قطع کابل‌های شبکه

ابزارهای سوکت زنی شبکه برای ساخت کابل‌های تلفن و کابل‌های شبکه استفاده می‌شوند. همچنین ابزارهای سوکت زنی شبکه به کاربر این امکان را می‌دهد که کابل شبکه یا تلفن را با استفاده از تیغه های تعبیه شده، قطع کرده و آن را به اندازه دلخواه کوتاه کند.

همچنین می‌توانید عایق سیم را از سیم‌های هادی درون کابل با استفاده از یک سیم‌ لخت کن، جدا کنید. انتهای سیم، مانند کانکتورهای RJ-12 ،RJ-11 و RJ-45 را می‌توان با استفاده از سوکت زن شبکه به کابل متصل نمود.

بیشتر بخوانید : مقایسه ویژگی‌ها و تفاوت‌های کابل Cat5e و Cat6

چرا آچار سوکت‌ زن کاربردی است؟

آچار سوکت زن شبکه در واقع سه ابزار در یک ابزار است: سیم‌چین، سیم لخت کن و سوکت زن.

هنگام تهیه کابل‌های شبکه برای پیکربندی شبکه‌های کامپیوتری مانند شبکه LAN (شبکه‌های محلی) باید بسیار مراقب و دقیق بود. برای مونتاژ و نصب اینگونه کانکتورها به یکدیگر، باید از ابزارهای مناسب مونتاژ و اتصال‌دهنده سیم استفاده کرد. این ابزارها شامل انواع مختلفی از اهرم‌های کابل‌کشی، گیره، سیم‌چین، انبردست، آچار پانچ ، پیچ‌گوشتی، اسپلایسر، سیم لخت کن، و گیره‌های کابل کش می‌باشد.

تا اینجا فهمیدید که آچارهای سوکت زنی شبکه در شبکه‌های کامپیوتری مفید هستند. اما آیا چگونگی استفاده از این ابزار را هم می‌دانیم؟ آموزش استفاده از این ابزار در ادامه ارائه می‌شود.

چگونه کابل شبکه را سوکت بزنیم؟

۱. طول مناسب را اندازه گیری کنید و به کمک تیغه های آچار سوکت زن یا سیم چین کابل شبکه را قطع کنید. برای کابل شبکه‌های طولانی‌تر همیشه مقداری بیشتر در نظر بگیرید تا در صورت جابجایی سوئیچ یا کامپیوترها کابل‌ شبکه کوتاه نیاید.

نکته: بهتر است‌ در همین مرحله و  پس از قطع کابل ها از محافظ سوکت نیز استفاده کنید تا دوام سوکت های کابل شبکه بیشتر شود.

۲. تقریبا یک و نیم سانتی متر از روکش کابل شبکه را از هر دو طرف جدا کنید. مواظب باشید که سیم های داخل کابل آسیب ندیده باشند.

۳. سیم های هر دو سر کابل را باز کرده و آنها را صاف کنید. سپس سیم‌ها را از چپ به راست به این ترتیب رنگ‌بندی کنار هم قرار دهید:

  • سفید/نارنجی
  • نارنجی
  • سفید/سبز
  • آبی
  • سفید/آبی
  • سبز
  • سفید/قهوه‌ای
  • قهوه‌ای

سیم های کابل مودم

ترتیب رنگ گفته شده T-568B‌ نام دارد که یکی از ترتیب رنگ‌های استاندارد ANSI/TIA-568 می‌باشد. استاندارد دیگری هم به نام T-568A وجود دارد. تفاوت این دو استاندارد فقط برای تجهیزات بسیار قدیمی که قابلیت Auto MDI-X ندارند اهمیت دارد. در تجهیزات قدیمی و در مواردی خاص باید کابل Cross Over استفاده می‌شد.

برای کابل Cross Over باید تربیت سیم ها در یک طرف کابل T-568B و طرف دیگر آن T-568A باشد. تفاوت ترتیب در T-568A جابجا شدن سیم نارنجی با سبز و همچنین سفید/نارنجی با سفید/سبز است.

نکته: اگر درون کابل شبکه، جدا کننده پلاستیکی یا نخ سفید رنگ وجود داشت،‌ آنها را قطع کنید.

۴. سپس سیم‌ها را طوری قطع کنید که طول سیم ها یکسان و صاف باشند.

نکته: در بعضی از سوکت‌های CAT6 و تقریبا تمام سوکت های استاندارد های بالاتر، از یک هدایت کننده(Load Bar) هم استفاده می‌شود تا ترتیب و نظم سیم ها حفظ شود.

۵. سیم‌ها را با گیره رو به پایین، داخل کانکتور RJ-45 قرار دهید. سیم‌ها را تا انتهای محل اتصال به کانکتور فشار دهید.

ترتیب رنگ T-568

۷. کانکتور RJ-45 را داخل قسمت سوکت‌زن آچار شبکه قرار داده و آن را محکم فشار دهید تا پین‌ها پرس شوند.

روش آماده سازی کابل شبکه

۶. اگر به تستر شبکه دسترسی دارید،‌ پس از پانچ کردن هر دو طرف،‌ کابل شبکه را تست کنید.

نکته: در حین نصب کابل شبکه سعی کنید تا کابل شبکه را بیش از حد خم نکنید. مقدار خمش مجاز در استانداردهای مختلف متفاوت است ولی معمولا هر چه قطر کابل بیشتر باشد، مقدار مجاز خمش کابل کمتر خواهد بود.

استفاده از سوکت‌های فشاری (بدون نیاز به ابزار)

اگر به آچار شبکه دسترسی ندارید، با استفاده از سوکت فشاری می‌توانید عملیات پانچ را انجام دهید. در این مدل سوکت، هشت سیم یک کابل شبکه توسط یک رابط گیره‌مانند محکم شده، و با فشردن آن، گیره قفل شده و بسته می‌شود. البته سوکت تمام کابل های CAT8 از این نوع هستند،‌ مگر اینکه پچ کورد آماده شده توسط تولید‌کننده باشند.

آچار پانچ شبکه چیست؟

آچار پانچ معمولاً در انتهای مسیر در شبکه کابل مسی استفاده می‌شود. شبکه‌های مسی بیشتر توسط کابل‌های جفت درهم‌تنیده مانند Cat5 ،Cat5e، Cat6 و یا استاندارد های جدیدتر شکل می‌گیرند. مسیر این کابل‌های شبکه معمولاً باید با کانکتورهای متداول، کیستون، بلوک‌های IDC یا پچ پنل به پایان برسد.

آچار پانچ شبکه، پانچ کروز و آچار پانچ دان نیز نامیده می‌شود و یک ابزار دستی کوچک است که توسط تکنسین‌های مخابرات و شبکه استفاده می‌شود.

 آچار پانچ کابل شبکه

این آچار برای قطع و پانچ کردن انتهای سیم های مسی استفاده می‌شود؛ این کار با قرار دادن سیم داخل کانکتورهای IDC(کانکتورهای V شکل) روی بلوک‌های IDC، پچ پنل ها و یا کیستون باکس ها انجام می‌گیرد.

کانکتور IDC یک کانکتور کوچک با تیغه چاقویی به شکل V یا شکافی بین دو تیغه است. در حین کار، آچار پانچ فشاری را در جهت پایین وارد کرده و هادی موجود در سیم اترنت را به شکاف V شکل متصل می‌کند. سپس کانکتور IDC با بریدن یا جابجایی عایق‌های اطراف هادی در داخل یک کابل جفت درهم‌تنیده، آزاد شده و می‌توان با اتصال آن، دو کابل را با هم مرتبط ساخت.

بیشتر بخوانید : شناخت تفاوت‌های انواع شبکه: LAN، WAN، PAN، MAN

انواع آچار پانچ

اکثر آچار های پانچ از نوع ضربه‌ای هستند و شامل یک دسته، مکانیزم فنر داخلی و یک تیغه شکافدار قابل جابجایی می‌شوند. آچار پانچ در واقع فقط یک دسته با یک تیغه خاص است که با یک IDC خاص متناسب با آن به کار می‌رود.

معمولا در شبکه های کامپیوتری، آچار پانچ برای اتصال کابل به کیستون یا کوپلر و ترمینال های پچ پنل استفاده می‌شود. اما در کاربردهای مخابراتی، آچار پانچ برای کار با ترمینال کروز ها یا بلوک های پانچ دان 66 و 110 بلوکی کاربرد دارد.

نوع 110 بلوکی در حال حاضر استفاده عمومی دارد و طراحی جدیدی از آن توسط AT&T ارائه شده است. نوع 110 بلوکی بیشتر به خاطر پشتیبانی از فرکانس بالاتر برای شبکه های کامپیوتری استفاده می‌گردد، اگرچه محدود به این کاربرد نیست.

با اینکه تیغه‌های هر دو نوع کاملاً متفاوت هستند اما اکثر آچارهای پانچ موجود در بازار می‌توانند هر دو نوع بلوک را پانچ کنند.

جایگزین‌های آچار پانچ شبکه

در صورت در دسترس نبودن آچار پانچ شبکه می‌توانید از موارد زیر کمک بگیرید:

دم‌باریک

اگر به دم‌باریک دسترسی دارید، گزینه مناسب تری به عنوان جایگزین برای آچار پانچ است و احتمال کمتری وجود دارد که آسیبی به کانکتور IDC وارد شود. از دم‌باریک می‌توانید برای فشار دادن سیم مسی بین شکاف‌های کانکتور IDC استفاده کنید.

پیچ‌گوشتی

با توجه به اینکه فرآیند پانچ سیم نیروی قابل‌توجهی را می‌طلبد، می‌توان از یک پیچ‌گوشتی تخت کوچک هم به عنوان جایگزین آچار پانچ استفاده کرد. توجه کنید که قبل از تماس سیم نازک با شکاف مورد نظر، شکستگی در آن ایجاد نشود.

نکته: همچنان بهتر است از آچار پانچ استفاده کنید. زیرا فشار وارده به کمک ابزارهای جایگزین دیگر، ممکن است به کانکتور آسیب وارد کند، یا فشار به اندازه کافی نبوده و اتصال به درستی انجام نگیرد. با استفاده از آچار پانچ می‌توان نیروی مناسب را در جهت درست اعمال کرده و اتصال محکم را تضمین نمود.