منظور از مدیریت کابل‌ کشی شبکه و حفاظت از امنیت داده‌ها چیست؟

هنگام انجام کابل‌ کشی شبکه باید مطمئن شوید که همه کابل‌ها، بدون ایجاد آسیب یا اختلال در انتقال داده، در محل مورد نظر خود نصب می‌شوند. بسیاری از تامین کنندگان تجهیزات شبکه‌، از جمله تولیدکنندگان کابل‌های فیبر نوری، محصولات مختلفی را جهت محافظت از کابل‌ها ارائه می‌دهند.

ابزارهای مدیریت کابل کشی، باعث می‌شود تا کابل‌کشی شبکه مرتب بنظر برسد و همچنین کمک می‌کند تا کابل‌ها را سریع‌تر پیدا کنید. 3 دسته مختلف از این محصولات وجود دارد: حفاظت فیزیکی از کابل‌ها، حفاظت الکتریکی و حفاظت از کابل‌ها در برابر آتش.

ابزارهای حفاظت فیزیکی از کابل‌ها

کابل‌ها ممکن است آسیب ببینند، بریده شوند و یا تحت کشش قرار گیرند. بنابراین باید تا جای ممکن توسط خرطومی، سینی کابل، جداکننده و حلقه‌های D محافظت شوند.

لوله فلکسی (conduit)

لوله فلکسی یا خرطومی‌ ساده‌ترین شکل محافظت از کابل‌ها هستند. این لوله‌ها می‌توانند فلزی یا پلاستیکی باشند و هنگام عبور کابل از دیوارها یا سقف از آن محافظت می‌کنند.

استفاده از لوله فلکسی برای محاظت در برابر آفتاب و آب

از خرطومی‌ها در بسیاری از تاسیسات جهت هدایت سیم‌های برق استفاده می‌شود. نحوه استفاده از آن نیز به این صورت است که ابتدا خرطومی در مجاری مورد نظر قرار گرفته و سپس کابل برق در داخل آن وارد می‌شود.

بیشتر بخوانید : PoE چیست ؟

سینی کابل (cable stray)

سینی‌های کابل (cable strays) زمانی مورد استفاده قرار می‌گیرند که نیاز باشد تا هر 48 یا 60 اینچ بصورت افقی از کابل‌ها محافظت شود. این سینی‌ها برای جلوگیری از افتادگی کابل یا وارد شدن فشار به رسانای داخل آن، در سقف‌ها نصب می‌شوند.

معمولا از این سینی‌ها جهت محافظت از کابل‌های افقی مورد استفاده در اتاق‌های مخابراتی که باید به پریزهای مخصوصی متصل شوند، استفاده می‌شود.

قرار گرفتن کابل‌ها در سینی کابل

جداکننده‌ (standoff)

در انتهای سیم‌های UTP که در اتاق‌های مخابراتی از آن‌ها استفاده می‌شود، اغلب می‌بینید که سیم‌های تلفن از یک کابل چندرشته‌ای به یک بلوک 66 IDC می‌رسند.

برای اینکه این کابل‌کشی شبکه مرتب باشد، هر یک از رساناها از قسمت بیرونی بُرد که بلوک‌ها به آن متصل شده‌اند، نصب می‌شوند.

روتینگ کابل ها با جداکننده کابل

برای جلوگیری از رسیدن آسیب به رساناها، آن‌ها را دور قطعاتی به نام جداکننده‌ها (standoffs) می‌پیچینند.

D-Rings (حلقه‌های D شکل)

پس از اینکه کابل‌ها از سینی کابل خارج شده و وارد اتاق مخابراتی می‌شوند، حلقه‌های فلزی مخصوصی به نام حلقه‌های D شکل یا D-Rings مورد نیاز است تا مجموعه کابل‌ها را کنار یکدیگر نگه داشته و پیدا کردن آن‌ها را آسان‌تر کند.

D-Ring های داخل رک

از حلقه‌های D شکل بر روی بُردهای پانچ شده بر روی دیوار جهت مدیریت کابل‌ها نیز استفاده می‌شود (دقیقا مانند جداکننده‌ها).

محافظت الکتریکی

علاوه بر حفاظت فیزیکی از کابل‌ها، محافظت الکتریکی نیز در طراحی و نصب کابل‌کشی شبکه اهمیت دارد. در واقع این برق است که باعث کارکرد شبکه، سوئیچ‌ها، هاب‌ها، رایانه‌های شخصی و کامپیوترهای سرور می‌شود.

نوسانات برق می‌تواند مشکلاتی متعددی را از نیاز به راه‌اندازی مجدد پس از قطع کوتاه سرویس گرفته تا آسیب به تجهیزات و داده‌ها ایجاد کند.

محافظ نوسان برق، تامین کننده برق اضطراری و منبع تغذیه بدون وقفه، تعدادی از محصولات محافظ الکتریکی به شمار می‌روند. همچنین اصلاح کننده‌های جریان نیز برای محافظت از سیستم‌های حساس در برابر خطرات ناشی از رعدوبرق، برق‌رسانی با نوسان زیاد و قطع برق ناگهانی بکار می‌روند.

حفاظت از کابل‌ها در برابر آتش

طراحی کابل‌کشی شبکه باید طوری باشد که از آسیب زدن آتش‌سوزی، دود یا گرما به سیستم کابل‌کشی، محل نصب آن‌ها و کابل‌های دیگر جلوگیری کند. مطمئن شوید که کابلی با تحمل حرارتی مناسب را با توجه به محل نصب آن استفاده کرده‌اید.

بازار اروپا خواستار این موضوع است که کابل‌های مورد استفاده به عنوان LAN، WAN و غیره، مطابق با مشخصات LSZH باشند. قانون IEC 60332-1، درجه تحمل حرارت را در ارتباط با کابل‌های LSZH تعیین می‌کند.
نگرانی دیگری که وجود دارد، سوراخ شدن آتش‌بَرها است. در اکثر ساختمان‌های مسکونی و تجاری، دیوارهای آتش‌بند بطور ویژه برای جلوگیری از گسترش آتش در ساختمان ایجاد می‌شوند.

هر گاه بازشویی در کف یا سقف وجود داشته باشد که بتواند مسیر آتش را هدایت کند، بازشو را با پانل‌های ضدحریق می‌پوشانند و از این طریق آتش‌بند ایجاد می‌کنند تا از گسترش آتش جلوگیری شود.

نحوه کار آتش بند هنگام حریق

در ساختمان‌های تجاری، از دیوارهای بلوک سیمانی اغلب به عنوان آتش‌بند بین اتاق‌ها استفاده می‌شود.

حفاظت از امنیت داده‌ها و کابل‌کشی شبکه

پس از کابل‌کشی شبکه و مدیریت مناسب کابل‌ها، در صورتی که این کابل‌ها حساس به شمار می‌روند و نباید کسی آن‌ها را ببیند، حفاظت از امنیت داده‌ها و کابل‌کشی شبکه باید مورد توجه قرار گیرد.

هنگام طراحی و نصب سیستم کابل‌کشی خود، ممکن است لازم باشد تا اقدامات بیشتری را جهت اطمینان از امنیت داده‌ها انجام دهید. ۲ راهکار برای جلوگیری از رهگیری داده‌ها وجود دارد که عبارتند از:

  • تنظیم انتقال الکترومغناطیسی (EM Transmission Regulation)
  • ممانعت از انشعاب‌گیری (Tapping Prevention)

تنظیم انتقال الکترومغناطیسی

رهگیری سیگنال الکترومغناطیسی (EM)، فرآیند جلوگیری از سیگنال‌های مغناطیسی و تبدیل مجدد آن‌ها به سیگنال‌های الکتریکی است که از این طریق می‌تواند به مکان ناخواسته دیگری فرستاده شود.

میزان حساسیت به رهگیری سیگنال الکترومغناطیسی (EM) را با استفاده از کابل‌های محافظت شده یا با محصور کردن همه کابل‌کشی‌ها از مبدا تا مقصد با خرطومی‌های فلزی مدفون در زمین، می‌توان به حداقل رساند.

در واقع این روش‌های محافظت، میزان پراکندگی و انحراف سیگنال‌های الکترومغناطیسی را کاهش می‌دهد.

ممانعت از انشعاب‌گیری

انشعاب‌گیری (Tapping)، رهگیری سیگنال‌های الکترومغناطیسی LAN از طریق قرار دادن دستگاه‌های شنود در اطراف کابل‌هاست.

برخی از دستگاه‌های بند زن (ابزار بند زدن حلقه‌های رسانا) تهاجمی هستند و در واقع باعث سوراخ شدن پوشش بیرونی کابل یا عایق سیم‌ها می‌شوند. از این طریق می‌توان به رسانای فلزی داخل کابل دسترسی پیدا کرد و تمام سیگنال‌های ارسال شده از رسانا را رهگیری کرد.

برای جلوگیری از این انشعاب‌گیری، بهترین اقدام این است که کابل‌ها را داخل خرطومی‌های فلزی بگذرانید یا از کابل‌های روکش‌دار در هم قفل شده (Interlocked) استفاده کنید. همچنین اگر مقدور باشد، مدفون کردن خرطومی فلزی از کابل‌های شما در برابر رهگیری الکترومغناطیسی و دستگاه‌های بندزن تهاجمی محافظت می‌کند (اما نه در برابر رهگیری از طریق اتصال متقاطع).

نکته: به غیر از راهکاری های سخت افزاری اشاره شده، با فعال‌سازی IPSEC و یا دیگر پروتکل های رمزنگاری می‌توان تقریبا مطمئن شد که هیچ اطلاعاتی به صورت رمزنگاری نشده‌ منتقل نمی‌شود و از شنود شبکه تا حد زیادی جلوگیری خواهد شد.

جمع بندی

مدیریت کابل‌کشی شبکه و همچنین حفاظت از امنیت داده‌ها از مفاهیمی هستند که اهمیت زیادی در حوزه شبکه و فناوری اطلاعات دارند.

برای حفاظت از کابل‌کشی که به سه دسته فیزیکی، الکتریکی و مقاومت در برابر حریق دسته بندی می‌شود، استفاده از خرطومی، سینی کابل، جداکننده‌ها، حلقه‌های D شکل، محافظ نوسانات برق و در نهایت کابل‌های LSZH راهکارهای ارائه شده هستند.

در بحث امنیت داده‌ها در کابل‌کشی نیز روش‌های تنظیم انتقال الکترومغناطیسی و ممانعت از انشعاب‌گیری، گزینه‌های پیشنهادی هستند که بسته به حساسیت کابل‌کشی می‌توانید هر کدام را اجرا کنید.