پچ کابل‌های فیبر نوری OM3 و OM4

پچ کابل‌های فیبر نوری چند حالته یکی از انواع فیبرهای نوری هستند که برای ارتباطات کوتاه برد مانند یک ساختمان یا پردیس‌های دانشگاهی به کار می‌روند. این کابل‌ها از فیبرهای نوری با سوکت‌های اتصال فیبر نوری مالتی مود (چند حالته) در هر دو طرف تشکیل شده‌اند.

انواع کابل‌های فیبر نوری

4 نوع معمول از پچ کابل‌های فیبر نوری چند حالته وجود دارد که شامل OM1، OM2، OM3 و OM4 می‌شود. پچ کابل‌های فیبر نوری OM1 و OM2 معمولا در شبکه‌های اترنت با سرعت انتقال اطلاعات 10 مگابیت تا 1 گیگابیت بر ثانیه استفاده می‌شوند. اما انواع OM3 و OM4 در شبکه‌های سریع‌تری با سرعت‌های 10، 40 و 100 گیگابیت بر ثانیه‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرند.

در جدول پایین می‌توانید تفاوت بین پچ کابل‌های فیبر نوری چندحالته OM1، OM2، OM3 و OM4 را از نظر قطر کابل، رنگ سوکت، منبع نور و پهنای باند مشاهده کنید.

نوع قطر رنگ پهنای باند
OM1 62.5/125 µm نارنجی 200 MHz*km
OM2 50/125 µm نارنجی 500 MHz*km
OM3 50/125 µm آبی 2000 MHz*km
OM4 50/125 µm آبی 4700 MHz*km

پچ کابل‌های OM3 و OM4 در مقایسه با OM1 و OM2 برای استفاده در شبکه‌های پرسرعت مناسب‌تر هستند. در این مقاله قصد داریم شباهت‌ها و تفاوت‌های بین دو پچ کابل OM3 و OM4 را به شما معرفی کنیم.

شباهت‌های پچ کابل‌های OM3 و OM4

اولین نکته‌ای که باید به آن توجه داشت این است که سوکت‌های هر دو کابل یکسان هستند. سوکت‌های معمول و پرکاربرد شامل LC، SC، FC و غیره می‌شود. علاوه بر این، طراحی قسمت انتهایی رابط‌های اتصال نیز یکسان هستند.

هر دو کابل فیبر نوری OM3 و OM4 از قطر 125/50 میکرونی بهره می‌برند. دو عدد 50 و 125 به ترتیب نشان دهنده قطر هسته‌ی کابل و قطر روکش هستند.

پچ کابل‌های فیبر نوری OM3 و OM4 دارای فیبرهای چند حالته و بهینه شده با لیزر، موسوم به LOMMF هستند.
این فیبرها برای انتقال نور لیزرهای 850 نانومتری از نوع VCSELS طراحی شده‌اند. پچ کابل‌های OM3 و OM4 همچنین دارای روکش‌های عایق و محافظ داخلی یکسانی هستند.

ترکیب پچ کابل‌های OM3 و OM4 ممکن است؟

بله! این پچ کابل‌ها از استانداردهای قدیمی‌تر نیز پشتیبانی می‌کنند. امکان اتصال پچ کوردهای OM3، کابل‌ها و پنل‌های ترانک بک بون قابلیت اتصال به پچ کوردهای OM4، کابل‌ها و پنل‌های ترانک بک بون و برعکسِ آن را دارند.
پهنای باند بیشتری که در کابل‌های OM4 ارائه می‌شود امکان کابل‌کشی برای کانال‌های ارتباطی طولانی‌تر و همچنین بهره‌گیری از طراحی‌های پیچیده‌تر شبکه را میسر می‌کند.

تفاوت‌های پچ کابل‌های OM3 و OM4

اما تفاوت اصلی بین این دو نوع کابل فیبر نوری چیست؟
اولین نکته‌ای که خوب است بدانید، یکسان بودن نوع رابط‌های اتصال، طراحی قسمت انتهایی رابط‌ها، فرستنده/گیرنده‌ها و نوع لیزر و قطر داخلی و بیرونی کابل است.
علاوه بر این، هر دو کابل از نوع LOMMF یا فیبر مالتی مود بهینه شده با لیزر هستند. کابل‌های OM3 به طور کامل با انواع OM4 سازگاری دارد.
بنابراین، تفاوت بین این دو نوع کابل فقط در نحوه ساخت آنها است. علیرغم یکسان بودن قطر، کابل‌های OM4 از ساختار داخلی متفاوتی برخوردارند. این ساختار متفاوت امکان ارائه پهنای باند بیشتر به کاربر را میسر کرده است.
کابل OM3 با پهنای باند 2500 مگاهرتزی کار می‌کند و این در حالی است که کابل OM4 با پهنای باند 4700 مگاهرتزی، کارایی بالاتری را ارائه می‌کند.

نوع 1G 10G 40/100G
OM3 1 km 300 m 100 m
OM4 1 km 550 m 150 m

تفاوت در رنگ

یک Aqua Jacket (روکش آبی رنگ) به عنوان یک کابل فیبر نوری چند حالته OM3 و OM4 در نظر گرفته می‌شود. اگرچه این دو نوع کابل فیبر نوری تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند، اما وقتی قسمت جلویی پنل و آداپتورها همگی از رنگ یکسانی برخوردار باشند، ایجاد تمایز بین کابل‌ها بسیار دشوار می‌شود.
برای جلوگیری از این مشکل، کابل فیبر نوری OM4 به رنگ بنفش (موسوم به Erika Violet) در بازار عرضه می‌شود. اما این رنگ هنوز در تمامی بازارها به عنوان یک استاندارد جهانی مرسوم نشده است.
در حال حاضر، چند شرکت اروپایی و آمریکایی کابل‌های فیبر نوری OM3 و OM4 خود را با رنگ آبی و بنفش عرضه می‌کنند.

تفاوت در قیمت

کابل فیبر نوری OM4 تقریبا دو برابر گران‌تر از انواع OM3 است. قیمت پایین‌تر کابل‌های OM3 به دلیل تغییر سیاست شرکت‌ها و افزایش تقاضای بازار برای انواع جدیدتر OM4 است. به دلیل فرآیند تولید آسان‌تر، کابل‌های OM3 با حجم بیشتری تولید می‌شوند و با قیمت پایین‌تری در دسترس کاربران قرار دارند.
البته قیمت کابل‌های OM3 فقط به عوامل بالا وابسته نیست؛ در واقع ساختار داخلی کابل مانند Loose Tube، Tight Buffered و غیره نیز بر روی قیمت تاثیر گذارند.
بنابراین، محصولات فیبر نوری مانند پچ کوردهای فیبر و پچ پنل‌های فیبر که پیچیدگی ساخت کمتری دارند، با قیمت پایین‌تری عرضه می‌شوند.

فیبر نوری

مزایای کابل‌های OM4 نسبت به OM3

تقریبا به مدت 10 سال است که کابل‌های OM4 تولید می‌شوند. پس از اینکه در سال 2009 استاندارد جدیدی برای این نوع کابل‌ها تعیین شد، کابل‌های OM4 صرفا با همین نام شناخته می‌شوند. اما قبل از سال 2009 این نوع کابل‌ با نام‌های مختلفی مانند OM3+ یا Optimised OM3 عرضه می‌شدند.

به طور کلی، مزیت اصلی کابل‌های OM4 نسبت به OM3، امکان بهره‌گیری از کراس کانکت‌های بیشتر و در نتیجه‌ی آن، پهنای باند بالاتر است.

کدام کابل برای یک شبکه 40G یا  100G بهتر است؟

عوامل مختلفی وجود دارند که بر روی انتخاب یکی از دو کابل فیبر نوری OM3 و OM4 تاثیر می‌گذارند. این عوامل شامل مسافت‌های کمتر برای انتقال اطلاعات، تعداد کراس کانکت‌های مورد نیاز و ترکیب پورت 40 گیگابیتی به 40 گیگابیتی و 40 گیگابیتی به 10 گیگابیتی می‌شود.
نکته مهم این است که مکانی که قرار است تجهیزات شبکه 100 گیگابیتی شما در آنجا مستقر شود را مشخص کنید.
علاوه بر این، باید اتصالات 100 گیگابیتی به 100 گیگابیتی، 100 گیگابیتی به 40 گیگابیتی و 100 گیگابیتی به 10 گیگابیتی مورد نیاز را در نظر بگیرید.