نحوه ریست کردن مودم (راهنمای کامل)

معمولا وقتی ارتباط مودم با اینترنت دچار اختلال می‌شود اولین راهی که می‌توانید امتحان کنید ریست کردن مودم یا روتر است. میزان موثر بودن این کار شما را شگفت زده خواهد کرد.

در این مقاله سه نوع مختلف ریست کردن مودم و روتر و اینکه چه موقع باید آن را انجام دهید می‌پردازیم.

سافت ریست (Soft Reset)

این شکل از ریست اولین نوعی است که باید انجام دهید. هیچ مشکلی ایجاد نمی‌کند و هیچ تغییری هم در تنظیمات و پسوردها ایجاد نمی‌کند. این نوع ریست اولین و سبک ترین نوع ریست است و هم روی مودم و هم روی روتر می‌توان آن را انجام داد. البته در مودم-روترها طبیعتا هر دو با هم ریست می‌شوند.

چه موقع سافت ریست انجام دهیم؟

هر وقت که احساس کردید اتصال اینترنت مشکل دارد می‌توانید این روش را امتحان کنید. قبل از تماس با ISP یا اینکه فکر کنید مودم خراب شده است این کار را همان ابتدا انجام دهید.

البته در مواقعی که احساس کردید مودم بیش از حد داغ شده است هم سافت ریست گزینه مناسبی است.

اگر هم یک گیمر هستید و در حین بازی با اختلال اینترنت مواجه شدید ابتدا سافت ریست را انجام دهید. در این صورت اتصال اینترنت زودتر برقرار می‌شود.

چگونه مودم را سافت ریست کنیم؟

برای سافت ریست کردن مودم ADSL کافی است تا سیم تلفن را از مودم جدا کرده،‌ چند ثانیه صبر کنید و دوباره آن را متصل کنید.

جدا کردن سیم تلفن به مودم نتربیت

اما در مودم‌های 3G و 4G نباید در حین روشن بودن مودم سیمکارت را جدا کنید. برای ریست کردن مودم td lte باید وارد تنظیمات مودم شوید و Connection یا Mobile Data را قطع کنید و سپس دوباره آن را فعال کنید.

توصیه می‌شود که بین قطع و وصل کردن در این مودم‌ها چند دقیقه فاصله ایجاد کنید تا به نزدیک‌ترین دکل مخابراتی متصل شوید.

ریبوت کردن مودم

ریبوت کردن مودم همان خاموش و روشن کردن مودم یا ری‌استارت است. این کار هم تاثیری روی پسورد‌ها و تنظیمات ندارد. اگر حافظه موقت مودم یا روتر دچار مشکلی شده باشد یا سیستم عامل مودم هنگ کرده باشد می‌توانید با ریبوت کردن مودم این مشکل را برطرف کنید.

دکمه پاور مودم روتر نتربیت مدل ND-4230NU

در مواردی که مودم داغ کرده باشد هم می‌توانید این کار را انجام دهید.

بیشتر بخوانید : علت خاموش شدن مودم و راهکارهای جلوگیری از آن

برای اجرای دستور هارد ریست باید به دنبال بخش Maintenance یا مشابه آن بگردید.

توجه کنید که برای بازگشت به تنظیمات کارخانه باید Factory Reset یا مشابه آن را اجرا کنید و Reset یا همان ریبوت تاثیری روی تنظیمات ندارد.

اگر رمز عبور مودم را یادتان رفته باشد نمی‌توانید از این روش استفاده کنید و باید به صورت فیزیکی مودم را ریست کنید.

بعد از هارد ریست کردن، رمز عبور به حالت پیش‌فرض تغییر می‌کند که معمولا روی مودم یا در دفترچه راهنمای کاربر مشخص شده است.

برای تنظیم دوباره تنظیمات هم در مودم‌های جدیدتر معمولا یک Wizard اجرا خواهد شد تا کاربرانی که آشنایی زیادی با اصطلاحات فنی ندارند بتوانند با مشکل کمتری تنظیمات را اعمال کنند.

هر چند وقت یکبار باید مودم را هارد ریست کنیم؟

فاصله مشخص و الزام‌آوری برای انجام این کار وجود ندارد. اکثرا در مواردی که مشکلات فنی پیش بیاید این کار انجام می‌شود.

می‌توانید در صورت تمایل هر سال یک‌ بار این کار را انجام دهید تا بتوانید تنظیمات جدید را مطابق با تغییراتی که انجام شده است عوض کنید. هارد ریست کردن مودم تقریبا معادل نصب سیستم عامل جدید در کامپیوتر‌هاست و انجام آن در مواردی می‌تواند مفید هم باشد.

البته هارد ریست کردن مودم یا مودم-روتر و اعمال دوباره تنظیمات می‌تواند مقداری آزار دهنده باشد و برای همین توصیه می‌شود تا زمانی که مشکلی وجود ندارد، این کار را انجام ندهید.

کلام آخر

ریست کردن مودم ADSL یا مودم‌های 4G و 3G معمولا مشکلات فنی مشخصی را برطرف می‌کنند. اما در صورتی که تمام این کارها را انجام دادید ولی باز هم مشکلی وجود دارد؛ یا اینکه مجبور می‌شوید به صورت مداوم مودم را ریست کنید، احتمالا اینترنت شما از سمت شرکت ارائه دهنده اینترنت دچار مشکل شده است یا مشکلی سخت افزاری در مودم وجود دارد. در این صورت باید به فکر خرید مودم adsl جدید باشید.

مودم های نتربیت با گارانتی 3 ساله آونگ یکی از گزینه‌هایی است که می‌توانید مد نظر داشته باشید.

البته ممکن است مشکل اینترنت شما از سمت دستگاه‌های شما پیش آمده باشد و مشکلی در مودم و شرکت ارائه دهنده اینترنت وجود نداشته باشد.