علت خاموش شدن مودم و راهکارهای جلوگیری از آن

خاموش شدن ناگهانی مودم، ممکن است دلایل مختلفی داشته باشد. گاهی اوقات علت خاموش شدن مودم، یک مشکل سخت‌ افزاری در داخل خود دستگاه است و گاهی نیز قطع شدن اتصال اینترنت می‌تواند باعث خاموش شدن چراغ اینترنت مودم شود.

در این مقاله قصد داریم علت خاموش شدن مودم را بررسی کرده و راهکارهایی برای حل این مشکلات ارائه کنیم.

خاموش شدن ناگهانی مودم، ممکن است دلایل مختلفی داشته باشد. گاهی اوقات علت خاموش شدن مودم، یک مشکل سخت‌ افزاری در داخل خود دستگاه است و گاهی نیز قطع شدن اتصال اینترنت می‌تواند باعث خاموش شدن چراغ اینترنت مودم شود.

در این مقاله قصد داریم علت خاموش شدن مودم را بررسی کرده و راهکارهایی برای حل این مشکلات ارائه کنیم.

خاموش شدن مودم چه دلایلی دارد؟

خاموش شدم مودم به علل مختلفی رخ می‌دهد. گاهی اوقات مودم به صورت ناگهانی خاموش شده و هیچ یک از چراغ‌های روی آن روشن نمی‌شوند. این مسئله عمدتا به قطع منبع تغذیه و یا مشکل سخت‌ افزاری داخلی در برد مودم مربوط است.

گاهی اوقات مودم روشن است اما چراغ‌های مختلف روی آن خاموش بوده و اتصال اینترنت هم قطع شده است. همانطور که می‌دانید، هر یک از چراغ‌های مودم نشانه‌های مختلفی دارند.

بیشتر بخوانید : نحوه ریست کردن مودم (راهنمای کامل)
در صورتی که علت خاموش روشن شدن مودم مشخص باشد می‌توان آن را رفع کرده و از یک اتصال  اینترنت پیوسته لذت برد. همچنین خاموش شدن مودم می‌تواند یکی از علائم سوختن مودم باشد که در اثر استفاده زیاد یا نوسانات ولتاژ تغذیه، این مسئله ممکن است رخ دهد.

البته در اکثر دستگاه‌های مودم از یک آداپتور که کار تنظیم ولتاژ ورودی را هم انجام می‌دهد، برای تغذیه مودم استفاده می‌شود اما گاهی مدار رگولاتور ورودی و یا آداپتور عمل نکرده و این مسئله باعث عبور جریان شدیدی در هنگام نوسانات برق از مدار داخلی مودم شده که در نهایت باعث سوختن آن می‌شود.

در صورتی که خاموشی مودم به صورت کامل و ناشی از قطع ولتاژ تغذیه نباشد، ممکن است هر یک از عملکردهای مودم دچار اشکال شده و چراغ مربوط به آن خاموش شده باشد.

خاموش شدن چراغ اینترنت مودم به دلایل مختلفی از جمله موارد زیر رخ می‌دهد:

سرعت اینترنت بسیار کم است

در این شرایط احتمالا تعداد زیادی دستگاه از یک شبکه با پهنای باند کم به صورت همزمان استفاده می‌کنند. در نتیجه اتصال اینترنت قطع شده و چراغ مربوط به آن روی مودم خاموش خواهد شد.

برای حل این مشکل، می‌توان از ابزارهای تست پهنای باند و یا سایت‌های سنجش سرعت اتصال اینترنت استفاده کرد. در صورتی که سرعت اتصال شما پایین بود، بهتر است دستگاه‌های کمتری را به اینترنت متصل کنید.

مشکل از سرویس‌ دهنده اینترنت یا ISP است

در صورتی که قطعی اینترنت مربوط به مشکل سمت سرویس‌ دهنده ISP باشد، چراغ اینترنت مودم خاموش شده و اتصالی برقرار نخواهد شد.

در این حالت عملا کاری از دست شما برنمی‌آید و باید منتظر رفع مشکل توسط شرکت سرویس‌ دهنده باشید.

سیم تلفن یا کابل اترنت قطع شده است

علت خاموش شدن چراغ اینترنت مودم می‌تواند قطعی کابل تلفن متصل به مودم و یا قطعی کابل اترنت متصل به دستگاه باشد. برای اطمینان از عدم وجود قطعی در کابل تلفن، از یک کابل دیگر استفاده کرده و اتصال اینترنت خود را تست کنید.

همچنین برای بررسی عملکرد صحیح کابل اترنت می‌توانید از اتصال وای‌فای استفاده کنید. در صورتی که به صورت بی‌سیم به مودم متصل شدید، می‌توان نتیجه گرفت که مشکل از کابل LAN یا کابل اترنت مودم است.

اتصال تلفن به مودم

سوکت‌های اتصال این کابل‌ها نیز ممکن است در مواردی علت خاموش شدن چراغ wlan مودم باشد. برای حل مشکل می‌توانید کابل یا سوکت خود را تعویض کنید. برای این کار ممکن است به لحیم‌کاری نیاز باشد، پس بهتر است از اشخاص متخصص کمک بگیرید.

علت روشن نشدن چراغ اینترنت مودم ممکن است به عوامل دیگری نظیر نویز خط تلفن، عدم پیکربندی مودم برای یک اتصال جدید، سوختن چراغ LED مربوط به اتصال اینترنت روی مودم و غیره هم مربوط باشد.

در شرایطی هم ممکن است چراغ وای‌فای روی مودم خاموش بوده و اتصال بی‌سیم قطع گردد. علل این مسئله و راهکارهای حل مشکل را در بخش بعدی بررسی خواهیم کرد.

علت خاموش شدن وای‌فای مودم

گاهی اوقات ممکن است چراغ وای‌فای مودم شما دائما خاموش شده و اتصال اینترنت بی‌سیم قطع شود. در این حالت می‌توانید با انجام تست‌های مختلف، مشکل را شناسایی کرده و در  صورت امکان آن را حل کنید:

  • مودم را به یک اتاق دیگر منتقل کنید. ممکن است ارتباطات داخلی تلفن در یک اتاق مشکل داشته و یا وای‌فای در یک محل از خانه با نویز زیادی همراه باشد که باعث قطعی وای‌فای مودم می‌شود. برای این منظور می‌توانید مودم را جابجا کرده و دوباره اتصال بی‌سیم را تست کنید.
  • آپدیت بودن firmware را بررسی کنید. ممکن است برای بروزرسانی firmware نیاز باشد که به وب‌سایت سازنده مودم خود رجوع کنید. همچنین درایور وای‌فای در کامپیوتر یا لپ‌تاپ شما احتمالا نیاز به بروزرسانی داشته باشد.
  • فایروال خود را بررسی کنید. برخی تنظیمات فایروال در کامپیوتر ممکن است اتصال وای‌فای اینترنت را محدود کنند. به همین دلیل اتصال بی‌سیم به مودم برقرار نمی‌شود. برای این منظور کافی است تنظیمات فایروال خود را چک کنید.
  • تنظیمات آنتی‌ویروس را بررسی کنید. در صورتی که از نرم ‌افزارهای آنتی‌ویروس روی لپ‌تاپ یا کامپیوتر خود استفاده می‌کنید، بررسی کنید که تنظیمات اینترنت شما را تغییر نداده باشند. این نرم افزارها در صورت تشخیص شرایط بحرانی مانند نفوذ به سیستم یا موارد دیگر، ممکن است اتصال شما به اینترنت را قطع کنند.
  • مودم را خاموش کرده و پس از 20 ثانیه دوباره روشن کنید. گاهی اوقات ممکن است مشکل اتصال باعث قطعی وای‌فای شود. در این حالت با ریستارت کردن مودم، مشکل حل خواهد شد.

بیشتر بخوانید : چگونه وای فای را بطور اتوماتیک خاموش و روشن کنید؟
ریستارت کردن مودم

علت قطع و وصل شدن مودم

گاهی اوقات پیش می‌آید که مودم به صورت مکرر خاموش روشن شده یا به اصطلاح ریستارت می‌شود.

در این حالت مشکل می‌تواند ناشی از نوسانات برق، مشکلات سخت ‌افزاری داخلی مودم و یا مشکل در برقرار ارتباط با سرویس‌دهنده باشد.

برای حل این مشکل می‌توانید روش‌های زیر را امتحان کنید:

  • مودم را خاموش کرده و پس از چند دقیقه دوباره روشن کنید. معمولا عدم برقراری ارتباط درست با سرویس‌دهنده اینترنت یکی از علل رایج خاموش روشن شدن مودم است.

در این حالت برای برقرار مجدد ارتباط درست، مودم را خاموش کنید و پس از چند دقیقه مجددا آن را روشن نمایید.

  • Firmware یا همان سیستم عامل مودم را بروزرسانی کنید. گاهی اوقات علت خاموش روشن شدن مودم، بروز نبودن سیستم عامل آن است.

برای این منظور باید به سایت سازنده مودم خود مراجعه کرده و سیستم عامل و نسخه مورد استفاده آن را بررسی کرده و نسخه جدید را دریافت کنید.

  • نویز دار بودن خط تلفن. در بسیاری از موارد، علت ریستارت شدن مودم، وجود نویز روی خط تلفن است. در خطوط کابلی قدیمی به دلیل مجاورت ساختمان در کنار خطوط برق و یا ترانس‌های قدرت، نویز محیطی روی ارتباط تلفن تأثیر می‌گذارد.

استفاده از اسپلیتر یا همان نویزگیر مودم برای حذف نویز خط تلفن، در مسیر بین تلفن و مودم، یک راهکار موثر برای حل این مشکل است.

  • عدم پیکربندی یا پیکربندی اشتباه مودم. وقتی برای اولین بار یک مودم را برای اتصال به سرویس‌دهنده استفاده می‌کنید، می‌بایست آن را پیکربندی یا کانفیگ کنید.

برای این منظور اطلاعات اتصال به سرویس‌دهنده، نوع استاندارد رمزگذاری وای‌فای و موارد دیگر را تنظیم کنید. عدم پیکربندی درست مودم می‌تواند یک علت قطع و وصل مودم باشد.

سوختن مودم

در بدترین حالت علت خاموش شدن مودم، سوختن برد الکتریکی داخلی و یا سایر قطعات الکترونیکی آن است.

سوختن مودم

به طور کلی نوسانات جریان الکتریکی ورودی، استفاده طولانی مدت از مودم و داغ شدن بیش از حد آن، عمر محدود سوئیچ‌ها و یا ترانزیستورهای داخلی و غیره، عواملی هستند که سبب سوختن مودم می‌شوند.

دقت کنید که برای جلوگیری از داغ شدن بیش از حد مودم، بهتر است آن را بر روی سطوح صاف مانند میز قرار دهید. قرار دادن مودم بر روی فرش، موکت یا سطوح ناصاف باعث می‌شود تا تهویه مودم شما به خوبی انجام نشده و در نهایت باعث کاهش عملکرد یا سوختن آن شود.

در واقع از آنجایی که داغ شدن بیش از حد مودم یکی از مهمترین علل سوختن یا خاموش شدن مودم است، کمک به تهویه آن و خنک نگه داشتن مودم، باعث افزایش طول عمر دستگاه شما خواهد شد.

مهم‌ترین نشانه سوختن مودم، خاموشی همه چراغ‌های آن و قطع اتصال اینترنت است. در صورتی که مشکل سوختن مودم ناشی از خازن‌های ورودی برد الکتریکی و یا برخی سیم‌پیچ‌های تنظیم ولتاژ ورودی باشد، با تعویض قطعات معیوب توسط متخصصین الکترونیک می‌توانید مودم خود را تعمیر کنید.

اما گاهی اوقات سوختن آی‌سی‌های خاصی روی برد الکتریکی مودم سبب سوختن آن می‌شود که در این حالت معمولا تعمیر مودم امکان‌ پذیر نبوده و می‌بایست برای خرید مودم ADSL جدید اقدام کنید.

جمع‌بندی

خاموش شدن ناگهانی مودم یا قطع و وصل مکرر آن به عوامل مختلفی بستگی دارد. گاهی اوقات علت خاموش شدن مودم یک مشکل سخت ‌افزاری است که باید توسط متخصصین الکترونیک بررسی و در صورت امکان رفع گردد. استفاده طولانی مدت از مودم و یا تمام شدن عمر برخی از قطعات داخلی آن، مهم‌ترین علت این مسئله است.

اما گاهی اوقات علت قطع و وصل مودم، عدم پیکربندی درست آن، اتصال اینترنت ضعیف، نویز دار بودن خط تلفن داخلی، مشکل قطعی در کابل تلفن، مشکل در سوکت ها یا کانکتورهای ارتباطی، و یا مشکل اینترنت از سمت ISP می‌باشد.

در این موارد با تست‌های مختلف می‌توان مشکل را شناسایی کرده و یا برای بررسی بیشتر با مرکز سرویس‌دهنده اینترنت خود تماس بگیرید.

خاموشی چراغ وای‌فای هم به دلایل مختلفی رخ می‌دهد که علل و راهکارهایی برای تشخیص و حل مشکل آن در این مقاله بیان گردید. در صورتی که راهکارهای ارائه شده به شما کمکی نکرد، از یک تعمیرکار متخصص برای بررسی و حل مشکل کمک بگیرید.