نویز گیر مودم چیست؟ نحوه اتصال نویزگیر مودم به تلفن

برای دسترسی به اینترنت، یکی از ساده‌ترین راه‌ها خرید مودم خانگی است. خط تلفنی که در خانه‌ها و مراکز اداری و تجاری وجود دارد، علاوه بر صدا، می‌تواند داده را هم انتقال دهد و به همین دلیل به راحتی با اتصال به پریز تلفن می‌توانید اینترنت داشته باشید.

اما برای تبدیل سیگنال‌های خط تلفن به داده، به دو دستگاه مهم نیاز دارید؛ مودم و نویز گیر مودم. همه می‌دانند مودم چه کار انجام می‌دهد اما اکثر مردم نمی‌دانند نویزگیر مودم چگونه کار می‌کند و اصلا چرا باید از آن استفاده کرد.

خوب است بدانید اگر مودم را بدون نویز گیر به پریز تلفن خانه متصل کنید، سر و صدای زیادی در هنگام مکالمه با تلفن خواهید داشت. وظیفه اصلی نویز گیر این است که جلوی ایجاد همین صداهای مزاحم را بگیرد.

در ادامه به طور کامل درباره نویز گیر مودم، وظایف، شیوه اتصال و سوالاتی که درباره آن مطرح است، توضیح می‌دهیم. همراه ما باشید.

نویز گیر مودم چیست؟

نویز گیر مودم که به آن اسپلیتر مودم (Modem Splitter) هم گفته می‌شود، به عنوان جداکننده سیگنال‌های صوتی از داده عمل می‌کند.

به زبان ساده، نویزگیر مودم باید کاری کند که در هنگام صحبت کردن با تلفن، صدای نویز به گوش شما نرسد.

واژه‌ی اسپلیتر به معنای جدا کننده است. اگر دقیق‌تر به این واژه و شیوه کار اسپلیتر نگاه کنیم متوجه می‌شویم که نویزگیر فرکانس‌های صوتی و داده را از هم جدا می‌کند.

بهترین نویزگیر مودم

خط تلفن شما برای انتقال صدا از فرکانس 300 تا 3.4 کیلوهرتز استفاده می‌کند.

این در حالی است که داده‌ها از طریق همین سیم مسی تلفن با فرکانس 25 کیلو هرتز تا 1.1 مگاهرتز انتقال داده می‌شوند. این تفاوت فرکانس باعث می‌شود داده‌ها از سیگنال‌های صوتی متمایز شوند.

نویز گیر مودم چگونه کار می‌کند؟

همانطور که گفته شد فرکانس داده‌های صوتی و اینترنت با هم فرق می‌کنند.

نویزگیر به عنوان دستگاه واسط عمل می‌کند. فرکانس‌های زیر 3.4 کیلوهرتز را جدا کرده و به تلفن می‌دهد و سیگنال‌های بالای 3.4 کیلو هرتز را برای مودم در نظر می‌گیرد.

نویزگیر مودم با جدا کردن سیگنال‌ها از ایجاد تداخل در انتقال داده‌ها جلوگیری می‌کند.

اگر زمانی که مودم را به پریز تلفن متصل می‌کنید، اسپلیتر وجود نداشته باشد، هم در عملکرد اینترنت و هم در کیفیت صدای تلفن خانه مشکلاتی به وجود می‌آید.

زمانی که با شرکت ارائه دهنده اینترنت قرارداد می‌بندید و طرح بخصوصی خریداری می‌کنید، کارشناس مخصوص آن شرکت، به همراه مودم، یک اسپلیتر هم می‌آورد. این اسپلیتر باید به پریز تلفن شما متصل شود تا جلوی نویز را بگیرد.

اگر خودتان کار نصب مودم را انجام می‌دهید حتما به همراه مودم، اسپلیتر هم خریداری کنید.

بیشتر بخوانید : 5 باور اشتباه هنگام خرید بهترین مودم برای اینترنت مخابرات

نحوه اتصال نویزگیر مودم

چگونه نویز گیر را به مودم وصل کنیم؟ شیوه اتصال نویزگیر به پریز تلفن چگونه است؟

پاسخ به این سوالات خیلی هم پیچیده نیست. حالا که با شیوه کار نویزگیر مودم آشنا شدید راحت‌تر می‌توانید آن را نصب کنید.

اگر به بدنه اسپلیتر نگاه کنید در یک سمت آن دو پورت (خروجی) و در سمت دیگر یک پورت (ورودی) مشاهده می‌کنید. این سه پورت اسپلیتر باید با کابل به دستگاه مخصوص به خود متصل شوند.

با کابل RJ-11 که به کابل DSL هم معروف است می‌توانید نویزگیر را فعال کنید. باید دو شاخه تلفن را به پریز برق بزنید و سر دیگر آن را به پورت ورودی نویزگیر متصل کنید.

از سوی دیگر با دو کابل RJ-11 دیگر، مودم و تلفن را به اسپلیتر متصل کنید. روی اسپلیترها اغلب تصویر مودم و تلفن کشیده شده است تا بدانید کدام کابل را باید به کدام پورت بزنید.

پس از اتصال مودم و تلفن به اسپلیتر و سر دیگر آن به دوشاخه تلفن، کار تمام شده است و حالا بدون نویز، می‌توانید با تلفن مکالمه داشته باشید و از اینترنت هم بدون مشکل استفاده کنید.

چگونه نویز گیر را به مودم وصل کنیم

سوالات متداول

در ادامه به بررسی مهمترین پرسش‌ها در ارتباط با نویزگیر مودم می‌پردازیم:

آیا نویز گیر مودم، اینترنت را کند می‌کند؟

تصور اشتباهی بین مردم وجود دارد که فکر می‌کنند با قرار دادن اسپلیتر در مسیر خط تلفن، سرعت اینترنت آنها کاهش پیدا می‌کند.

این تصور کاملا غلط است و تا حدودی شاید بالعکس آن هم صحت داشته باشد.

نویز گیر در خیلی از مواقع با افزایش سرعت اینترنت کمک می‌کند. این دستگاه با حذف سیگنال‌های اضافی و مزاحم، تمام آنچه مودم شما برای دسترسی به اینترنت نیاز دارد را در اختیار شما قرار می‌دهد.

لازم به ذکر است اگر از عمر اسپلیتر مودم شما خیلی گذشته و حس می‌کنید کیفیت سابق را ندارد، می‌توانید با خرید نویز گیر مودم جدید و جایگزین کردن آن، خیال خود را راحت کنید.

آیا می‌توان از اسپلیتر مودم استفاده نکرد؟

بله می‌توانید از نویزگیر استفاده نکنید! البته یک شرط دارد و آن این است که از پریز تلفن فقط برای یک دستگاه استفاده کنید.

اگر از تلفن در خانه استفاده نمی‌کنید و نیازی به آن ندارید، بدون خرید اسپلیتر مودم هم می‌توانید به اینترنت متصل شوید.

نویزگیر وظیفه دارد دو سیگنال را از هم جدا کند تا کیفیت صدای تلفن شما در حین مکالمه بهتر شود.

ولی وقتی قرار نیست از تلفن استفاده کنید، پس نیازی هم به اسپلیتر نخواهید داشت. هرچند با نصب اسپلیتر، کار دریافت سیگنال‌های داده برای مودم را راحت‌تر می‌کنید.

چگونه مودم را بدون نویز گیر وصل کنیم؟

همانطور که گفته شد در بسیاری از خانه‌ها یا مراکز تجاری از خط تلفن برای مکالمه استفاده نمی‌شود. بنابراین در چنین موقعیت‌هایی نیازی هم به نویز گیر مودم نخواهد بود.

اگر نمی‌خواهید از نویز گیر برای اتصال مودم به خط تلفن استفاده کنید، کافیست کابل RJ-11 را مستقیما به مودم وصل کرده و سر دیگر آن را با دوشاخه به پریز تلفن متصل کنید.

سخن پایانی

اسپلیتر یا نویزگیر مودم وسیله‌ایست که برای جدا کردن سیگنال‌های صوتی و داده مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این دستگاه از ایجاد سر و صدای مزاحم در حین مکالمه با تلفن جلوگیری می‌کند و روی کیفیت مودم و اینترنت هم تاثیر مثبت دارد.

در این مقاله به بررسی نویز گیر حرفه‌ای مودم و شیوه اتصال آن پرداختیم. شما هم می‌توانید نظرات و سوالات خود را با ما در میان بگذارید.