5 باور اشتباه هنگام خرید بهترین مودم برای اینترنت مخابرات

با وجود افزایش استفاده از اینترنت موبایل و تمایل افراد برای متصل بودن به اینترنت در مسیر، همچنان افراد زیادی از اینترنت ثابت یا خانگی استفاده می‌کنند.

همچنین با رشد فزاینده فناوری در سال‌های اخیر به ویژه در حوزه IT، خرید مودم با بهره‌مندی از جدیدترین استانداردها برای استفاده از اینترنت خانگی نیاز به کمی تخصص دارد.

با در نظر گرفتن این موضوع که یکی از گسترده‌ترین ISP های اینترنت ثابت در ایران شرکت مخابرات است، در این مقاله قصد داریم به باورهای اشتباه هنگام خرید بهترین مودم برای اینترنت مخابرات اشاره کنیم.

در صورتی که:

  • قصد ارتقاء مودم یا خرید مودم خانگی جدید دارید.
  • به تازگی اشتراک اینترنت از مخابرات تهیه کرده‌اید و به دنبال بررسی بهترین مودم‌ها برای اینترنت مخابرات هستید.

تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

۱. برای استفاده از اینترنت مخابرات باید مودم‌های این شرکت را خریداری کنید!

اگر به تازگی برای خرید اینترنت به شرکت مخابرات مراجعه کرده باشید، می‌بینید که در کنار سرویس‌های اینترنت، امکان خرید مودم نیز وجود دارد.

برخی از این مودم‌ها قابل خرید (پولی) هستند و برخی از آن‌ها در ازای خرید یک سرویس خاص چند ماهه یا سالانه به شما تعلق می‌گیرد.

این باور اشتباه در برخی از افراد جامعه وجود دارد که برای بهره‌مندی از اینترنت مخابرات تنها باید از این شرکت مودم خریداری کرد! اما در واقعیت چنین چیزی وجود ندارد. مودم‌هایی که شرکت مخابرات در اختیار شما قرار می‌دهد، لزوماً بهترین مودم برای اینترنت مخابراتی نیستند.

این مودم‌ها ساخت شرکت مخابرات نیستند و اساساً ربطی به این شرکت ندارند. شرکت مخابرات تنها جهت تسهیل در بهره‌مندی از اینترنت و کاهش سردرگمی افراد جامعه در خرید مودم، آن‌ها را به شما پیشنهاد می‌دهد.

۲. در خرید مودم برای اینترنت مخابرات محدودیت وجود دارد!

ممکن است شنیده باشید که تنها مودم‌های فلان برند با اینترنت مخابرات کار می‌کنند. اما در واقع این شایعات تنها از سوی شرکت‌های فروش مودم ایجاد شده و صحت ندارند.

البته که سرویس‌هایی با استانداردهای مختلف مانند ADSL+2 یا VDSL وجود دارند که برای بهره‌مندی از آن‌ها باید مودم شما نیز از این استانداردها پشتیبانی کند. اما این استانداردها ارتباطی با برند سازنده مودم ندارند.

بیشتر بخوانید : تفاوت بین اینترنت ADSL و VDSL چیست؟

در واقع هر یک از شرکت‌های تولیدکننده مودم دارای مودم‌هایی برای بهره‌مندی از سرویس VDSL یا ADSL هستند. بنابراین کافی است هنگام خرید بهترین مودم اینترنت مخابرات به استاندارد مودم مربوطه توجه کنید.

۳. مودم‌های مخابرات برای سرویس‌های این شرکت بهینه شده‌اند!

این باور اشتباه نفوذ بیشتری در اذهان عمومی کرده و منطقی بنظر می‌رسد. اما در واقعیت چنین چیزی وجود ندارد!

مودم‌های ارائه شده توسط مخابرات، ممکن است تنها برای سرویس‌های این شرکت تنظیم شده باشند اما بهینه سازی نه! منظور از تنظیم این مودم‌ها، وارد کردن مقادیر VPI و VCI و موارد جزئی دیگر مانند نام شبکه و غیره توسط شرکت است.

همانطور که می‌دانید اگر کمی با حوزه فناوری و عملکرد مودم‌ها آشنا باشید، به راحتی می‌توانید این مقادیر را در خانه برای خود تنظیم کنید.

در واقع این کار تنها با هدف تسهیل فرآیند راه‌اندازی اینترنت برای افرادی که آشنایی کمی با این حوزه دارند، انجام شده است و نمی‌توان آن را ارتقاء، بروزرسانی یا بهینه‌سازی نامید.

بنابراین هنگام خرید بهترین مودم ADSL برای اینترنت مخابرات نیازی به توجه به این باور غلط نیست و باید با توجه به نیاز خودتان و گزینه‌های موجود در بازار اقدام به خرید بهترین مودم برای اینترنت مخابرات کنید.

۴. مودم‌های مخابرات گارانتی دارند

این جمله هم درست است و هم غلط! در واقع می‌توان آن را از چند جنبه مختلف بررسی کرد:

  • اول اینکه تقریباً همه مودم‌های ارائه شده توسط برندهای معتبر جهانی در ایران دارای گارانتی هستند. به عنوان مثال مودم‌های برند نتربیت و برخی از مودم‌های برند دی لینک و تندا توسط شرکت آونگ گارانتی و عرضه می‌شوند.

بنابراین گارانتی داشتن مودم‌های مخابرات نمی‌تواند به عنوان یک مزیت نسبت به سایر مودم‌ها مطرح شود.

  • مودم‌های ارائه شده از سوی مخابرات ممکن است دارای گارانتی باشند اما این گارانتی ربطی به شرکت مخابرات ندارد.

این شرکت تنها فروشنده آن‌هاست و برای دریافت خدمات پس از فروش یا بهره‌مندی از گارانتی باید به شرکت عرضه کننده یا وارد کننده مودم مربوطه مراجعه کنید.

۵. مودم گران‌تر، سرعت اینترنت بیشتر!

داشتن این باور اشتباه هنگام خرید مودم ADSL مخابرات می‌تواند برای شما گران تمام شود. بسیاری از مودم‌ها، روترها و تجهیزات شبکه دارای یک سرعت استاندارد و یکسان هستند و اختلاف قیمت آن‌ها مربوط به سایر مواردی می‌شود که ممکن است برای شما اهمیت نداشته باشد!

به عنوان مثال اگر رفت و آمد زیادی در خانه یا اداره شما وجود ندارد یا به هر دلیلی فکر می‌کنید نیازی به ویژگی‌های امنیتی بیشتر ندارید، خرید بهترین مودم مخابرات با ویژگی‌های امنیتی پیشرفته برای شما مقرون بصرفه نخواهد بود.

مورد دیگری که ممکن است بسیاری از افراد را متحمل هزینه‌های زیادی کند، اما تاثیری در سرعت اینترنت مخابرات آن‌ها نداشته باشد، استاندارد وای‌فای است.

استانداردهای جدید وای‌فای (از جمله استانداردهای 802.11ac یا 802.11ax) سرعت‌های بیش از یک گیگابیت بر ثانیه را برای اتصال بی‌سیم در اختیار شما قرار می‌دهند. اما آیا سرویس اینترنت مخابرات قادر به ارائه چنین سرعتی است؟!

سرویس‌های اینترنت معمولاً تا سرعت 16 مگابیت بر ثانیه را پوشش می‌دهند که البته این رقم سرعت اسمی آن‌هاست و در عمل نهایت سرعت دانلود شما به 2 مگابیت بر ثانیه خواهد رسید.

البته با وجود استانداردهای جدید مانند VDSL یا FTTH می‌توانید به سرعت‌های بالاتر برای اتصال به اینترنت نیز دسترسی داشته باشید، اما همچنان این عدد کمتر از 50 مگابیت بر ثانیه است و فاصله معناداری با سرعت 1 گیگ بر ثانیه دارد!

بنابراین با خرید مودم روترهایی با استانداردهای جدید وای‌فای در واقع پول چیزی را می‌پردازید که نمی‌توانید از آن بهره‌مند شوید. البته از این استانداردها می‌توانید برای اشتراک گذاری اطلاعات درون شبکه استفاده کنید، که در آن صورت ربطی به اتصال اینترنت و سرویس مخابرات ندارد.

بهترین مودم برای اینترنت مخابرات کدام است؟

با اطلاع از 5 باور اشتباه ذکر شده، قطعا می‌توانید با دید بیشتری برای بهره‌مندی از اینترنت مخابرات، مودم یا روتر تهیه کنید. اما سؤال اصلی اینجاست که با وجود این نکات، بهترین مودم برای اینترنت مخابرات چه مودمی است؟

در ادامه قصد داریم 2 مورد از بهترین مودم‌های ADSL برای اینترنت خانگی را معرفی کنیم. هر دو مودم روتر معرفی شده ساخت برند معتبر نتربیت هستند و توسط شرکت آونگ عرضه و گارانتی شده‌اند.

مودم روتر نتربیت مدل نتنزا

مودم روتر نتربیت مدل نتنزا یکی از بهترین مودم‌ها برای استفاده از اینترنت مخابرات است. با خرید مودم ADSL نتنزا می‌توانید به راحتی از سرویس‌های ADSL/ADSL+2 مخابرات بهره ببرید.

این مودم زیبا دارای 4 پورت LAN بوده و از استاندارد بی‌سیم 802.11n (با سرعت حداکثر 300 مگابیت بر ثانیه) پشتیبانی می‌کند. اما یکی از مهمترین ویژگی‌های این مودم بهره‌مندی از سرویس کیفیت خدمات یا QoS است.

با کمک این سرویس به راحتی می‌توانید ترافیک شبکه خود را اولویت بندی کنید و به برنامه‌های مورد نظر مانند بازی‌های آنلاین، ترافیک بیشتری را اختصاص دهید. این ویژگی به خصوص در ایران که پهنای باند ارائه شده توسط ISP ها از جمله مخابرات به صورت اشتراکی بوده، به شدت کاربردی است.

علاوه بر QoS، وجود فایروال SPI، قابلیت Hacker logging، پروتکل‌های امنیتی WPA/WPA2 و دکمه WPS طیف وسیعی از امکانات امنیتی را در اختیار شما قرار می‌دهند.

مودم روتر نتربیت مدل ND-4230NU

مودم روتر نتربیت مدل ND-4230NU یکی از مقرون بصرفه‌ترین مودم‌ها برای اینترنت مخابرات است. این مودم با پشتیبانی از سرویس ADSL+2 و استاندارد بی‌سیم 802.11n می‌تواند حداکثر سرعت 300 مگابیت بر ثانیه را در اختیار شما قرار دهد.

از ویژگی‌های متمایز کننده ND-4230NU می‌توان به قابلیت USB Sharing آن اشاره کرد. با استفاده از این قابلیت می‌توانید فلش مموری خود را به درگاه USB موجود در پشت این مودم روتر متصل کنید و اطلاعات مورد نظرتان را در شبکه خود به اشتراک بگذارید!

همچنین بهره‌مندی از دو آنتن خارجی با توان 5dbi این اطمینان را به شما می‌دهد که در دورترین نقاط خانه نیز می‌توانید به شبکه متصل شده و از اینترنت بهره ببرید.

وجود 4 پورت LAN در پشت دستگاه و همچنین محافظت در برابر صاعقه (تا 6000 ولت) از دیگر امکانات مودم روتر نتربیت مدل ND-4230NU است.

جمع‌بندی

قبل از خرید بهترین مودم مخابرات بهتر است بدانید که لزوماً نباید مودم خود را از این شرکت تهیه کنید. در واقع این مودم‌ها تنها از طریق مخابرات به فروش می‌رسند و مزیت ویژه‌ای برای شما ندارند (مگر اینکه رایگان به شما ارائه شوند).

در این مقاله به 5 باور اشتباه در این مورد و 2 مودم فوق‌العاده برای استفاده از اینترنت مخابرات اشاره کردیم. این مودم‌ روترها در فروشگاه‌های آنلاین و حضوری سراسر کشور موجود هستند.