11 علت روشن نشدن چراغ اینترنت مودم و حل مشکل آن

مودم روترها به عنوان وسیله‌ای برای ایجاد ارتباط با شبکه اینترنت مورد استفاده قرار می‌گیرند. یعنی برای اتصال اینترنت یک شبکه خانگی از طریق دستگاه‌های مختلف به مودم روترها نیاز است.

هر یک از چراغ‌ها یا نمادهای مودم، نشان‌دهنده یکی از عملکردهای این دستگاه هستند. چراغ اینترنت روی مودم در صورتی که روشن باشد، یعنی اتصال اینترنت مودم شما برقرار است. در مقابل، علت روشن نشدن چراغ اینترنت مودم به عوامل مختلفی بستگی دارد.

همچنین در بعضی شرایط چراغ اینترنت مودم روشن است، اما چشمک نمی‌زند. دلیل وصل نشدن مودم به اینترنت در این حالت ممکن است متفاوت باشد. در این مقاله علل روشن نشدن چراغ اینترنت مودم و راهکارهای حل مشکل را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

مودم یکی از سخت‌افزارهای پرکاربرد و متداول شبکه‌های خانگی است و احتمالاً همه شما تاکنون با مشکل روشن نشدن چراغ اینترنت روی مودم مواجه شده‌اید. پیشنهاد می‌کنیم برای آشنایی با علل آن و روش‌های حل مشکل، تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

بیشتر بخوانید : خرید مودم خانگی؛ 6 سوال مهم قبل از خرید

هر کدام از چراغ‌های مودم چه مفهومی دارند؟

مودم روتر به عنوان یک پل یا واسطه بین سخت ‌افزارهای مختلف و سرویس‌دهنده اینترنت در هر شبکه عمل می‌کند. گاهی اوقات، می‌بینیم که همه چراغ‌های مودم روشن هستند به جز چراغ اینترنت که یا کاملاً خاموش است یا روشن بوده اما چشمک نمی‌زند.

برای اینکه اتصال اینترنت برقرار باشد، تمام چراغ‌های مودم باید روشن و فعال باشند. قبل از اینکه به علل روشن نشدن چراغ اینترنت مودم و روش‌های حل مشکل بپردازیم، بهتر است بدانیم که چراغ‌های مودم نشانه چیست و روشن بودن هر چراغ به چه معناست.

چراغ پاور: این چراغ نشان می‌دهد که مودم روتر به منبع تغذیه متصل است. بسته به برند و مدل روتر، رنگ آن می‌تواند متفاوت باشد. رایج‌ترین رنگ‌ها قرمز یا سفید هستند.

در شرایط عادی، نور این چراغ ثابت است. در صورتی که firmware در مودم در حال بروزرسانی باشد، چراغ پاور چشمک می‌زند.

چراغ ADSL: روشن بودن چراغ ADSL نشان می‌دهد که مودم شما به شبکه ISP متصل است.

هنگامی که روتر را روشن می‌کنید، ابتدا چراغ ADSL شروع به چشمک زدن می‌کند که به معنی عملیات اتصال به شبکه ISP است. پس از متصل شدن به ISP، چشمک زدن چراغ ADSL متوقف می‌شود.

چراغ وای‌فای: روترهای بی‌سیم دارای WLAN یا Wi-Fi LED هستند. اگر مودم روتر با تنظیمات صحیح Wi-Fi و پیکربندی شده باشد، چراغ وای‌فای روشن خواهد بود. اگر فردی به شبکه وای‌فای متصل بوده و ترافیک بین دستگاه و مودم برقرار باشد، چراغ وای‌فای چشمک می‌زند.

چراغ LAN: مودم روترهای دارای پورت اترنت، چراغ‌هایی برای تشخیص اتصال هر پورت LAN دارند. اگر تعدادی کامپیوتر یا لپ‌تاپ از طریق کابل اترنت به روتر متصل شود، چراغ متناظر با آن دستگاه روشن شده و با مصرف حجم اینترنت، چراغ‌ها چشمک خواهند زد.

چراغ اینترنت: هنگامی که اتصال بین مودم روتر و ISP برقرار شد، دریافت و ارسال داده‌ها از طریق مودم ADSL انجام می‌شود. در عملکرد عادی چراغ اینترنت می‌بایست در فواصل منظم چشمک بزند.

علت روشن نشدن چراغ اینترنت مودم به عوامل مختلفی بستگی دارد که در ادامه به آن‌ها خواهیم پرداخت.

علت روشن نشدن چراغ اینترنت مودم و حل مشکل آن

روشن نشدن چراغ اینترنت مودم به این معنی است که هیچ ارتباطی بین روتر و ISP وجود ندارد. این مشکل می‌تواند سخت ‌افزاری و یا نرم ‌افزاری باشد. همچنین احتمال دارد مشکل از سمت ISP باشد که در این صورت کاری از دست شما برنمی‌آید.

در ادامه به راهکارهایی برای حل مشکل روشن نشدن چراغ اینترنت مودم خواهیم پرداخت. اگر مودم شما به طور کامل روشن نمی‌شود، به احتمال زیاد مشکل شما سخت ‌افزاری بوده و مربوط به پاور دستگاه می‌باشد.

می‌توان گفت در این حالت مشکل از اینترنت نیست و باید به دنبال علت خاموش شدن مودم و راه‌حل آن باشید.

1. بررسی سیم تلفن

یکی از علت‌های روشن نشدن چراغ اینترنت مودم، قطعی کابل تلفن است. در این حالت برای عیب‌یابی کافی است خط تلفن را از مودم جدا کرده و آن را به یک گوشی تلفن متصل کرده و شماره‌گیری کنید.

در صورتی که ارتباط تلفن برقرار شد، از سالم بودن کابل تلفن مطمئن خواهید شد. همچنین در صورت برقراری تماس با تلفن، اگر مجدداً سیم تلفن را به مودم بزنید، به احتمال زیاد اتصال اینترنت برقرار شده و چراغ مودم شما چشمک‌زن خواهد شد.

2. ریستارت کردن مودم

معمولاً هنگام استفاده از اینترنت از طریق اتصال مودم، لازم است که مودم ریستارت شده تا پروتکل‌های ارتباطی بروزرسانی شوند بنابراین یکی از دلایل وصل نشدن مودم به اینترنت ممکن است عدم برقراری ارتباط به دلیل بروز نبودن دستگاه باشد.

در این حالت باید کابل برق را از مودم خارج کرده و منتظر بمانید تا تمام چراغ‌ها خاموش شوند. پس از پنج دقیقه، دوباره سیم برق را وارد کنید و منتظر بمانید تا چراغ‌ها ثابت شوند. روشن شدن و ثابت شدن چراغ‌ها ممکن است مدتی طول بکشد.

3. اتصال تعداد زیادی دستگاه به طور همزمان

اگر پهنای باند اختصاصی از ISP دریافت نمی‌کنید، افزایش تعداد دستگاه‌های متصل به مودم می‌تواند بر اتصال اینترنت تأثیر گذاشته و سبب خاموش شدن چراغ اینترنت شود.

در این حالت بهترین روش تست این است که تعداد دستگاه‌های متصل را کم کرده و دوباره اتصال اینترنت خود را چک کنید. اگر دلیل وصل نشدن مودم به اینترنت، تعداد زیاد دستگاه‌های متصل باشد، در این حالت مشکل حل خواهد شد.

4. بررسی وجود اسپلیتر یا نویز گیر

در صورتی که مودم را از طریق سیم تلفن و بدون استفاده از اسپلیتر یا نویزگیر وصل می‌کنید، احتمال خاموش شدن چراغ اینترنت بسیار زیاد است.

عدم استفاده از نویزگیر باعث می‌شود که نویزهای محیطی روی خطوط تلفن متصل‌کننده مودم شما به شبکه تأثیر گذاشته و باعث قطع اتصال اینترنت شود.

در این حالت برای حل مشکل روشن نشدن چراغ اینترنت مودم بهتر است از نویز گیر در مسیر اتصال تلفن به شبکه و مسیر اتصال مودم به شبکه استفاده کنید.

5. بررسی پریز تلفن

علت روشن نشدن چراغ اینترنت مودم ممکن است خرابی پریز تلفن باشد. در این حالت احتمالاً  سیم‌کشی داخل پریز تلفن و یا محل اتصال سوکت کابل تلفن قطع شده است.

برای تست می‌توانید مودم یا تلفن خود را به یک پریز دیگر متصل کرده و دوباره اتصال اینترنت را چک کنید.

6. مشکل از ISP است.

یکی از رایج‌ترین دلایل ایجاد این مشکل، قطعی اتصال از سوی سرویس‌دهنده اینترنت یا ISP است. در این حالت همه سخت ‌افزارها و تنظیمات نرم ‌افزاری در سمت شما درست بوده، اما ISP قادر به ارتباط با شبکه جهانی اینترنت نیست.

در این حالت نیز چراغ اینترنت مودم شما خاموش بوده و یا در حالت روشن و ثابت است اما چشمک نمی‌زند. این علائم نشان دهنده این است که اتصال اینترنت شما برقرار نیست.

علت چشمک نزدن چراغ مودم و حل مشکل آن

دلیل وصل نشدن مودم به اینترنت ممکن است با چشمک نزدن چراغ اینترنت مودم قابل‌ تشخیص باشد. در این موارد، چراغ اینترنت مودم روشن است اما چشمک نمی‌زند. این یعنی هیچ تبادل داده و ترافیکی بین مودم و شبکه انجام نمی‌گیرد.

معمولاً در این شرایط مشکل نرم ‌افزاری بوده و مربوط به تنظیمات مودم یا اختلال از سمت ISP است. در هر صورت به ندرت ممکن است مشکل سخت ‌افزاری باعث بروز این حالت شود.

برای حل این مشکل ساده‌ترین کار، ریستارت کردن مودم است. در این حالت مودم را خاموش کرده یا از برق بکشید و به مدت 5 دقیقه صبر کرده و دوباره آن را به برق وصل کنید.

ممکن است مودم شما به هر دلیلی نیاز به آپدیت با پیکربندی مجدد داشته باشد. در این حالت پس از ریستارت کردن در صورتی که مشکل رفع نشد و همچنان چراغ اینترنت ثابت بود، وارد تنظیمات مودم خود شده و آن را مجدداً پیکربندی کنید.

برای ورود به تنظیمات مودم نیاز به آی پی آدرس مودم دارید که معمولاً روی برچسب یا دفترچه راهنمای آن نوشته شده است.

روشن نشدن چراغ اینترنت مودم بعد از ریست و حل مشکل آن

ممکن است پس از ریستارت کردن مودم باز هم چراغ اینترنت مودم خاموش باشد. در این حالت همچنان اتصال به اینترنت ممکن نیست.

روشن نشدن چراغ اینترنت مودم بعد از ریست به عوامل مختلفی بستگی دارد که در ادامه به بررسی آن‌ها و ارائه راهکار می‌پردازیم:

1. بررسی تنظیمات ویندوز

روشن نشدن چراغ اینترنت مودم ممکن است به تنظیمات ویندوز مربوط باشد. در این حالت اگر روی آیکون اتصال کلیک کنید، با عبارت no internet access مواجه می‌شوید.

خود ویندوز روش‌هایی برای عیب‌یابی این مشکل دارد. می‌توانید روی آیکون اتصال اینترنت کلیک کرده و گزینه Troubleshoot Problems را انتخاب کنید. این گزینه به صورت خودکار همه مشکلات احتمالی مربوط به اتصال اینترنت را بررسی می‌کند.

در صورتی که مشکل از تنظیمات ویندوز، درایورهای اتصال LAN و یا نقطه دسترسی باشد، ویندوز به شکل خودکار مشکلات را برطرف کرده یا راهکارهای حل مشکل را به شما پیشنهاد می‌دهد.

2. بروزرسانی Firmware مودم

یک علت روشن نشدن چراغ اینترنت مودم بعد از ریست عدم بروز بودن Firmware مودم است. برای بروزرسانی می‌بایست:

  • به تنظیمات مودم وارد شوید. برای این منظور باید از کابل اترنت برای اتصال مودم به کامپیوتر یا لپ تاپ استفاده کنید.
  • پس از ورود به صفحه تنظیمات، به قسمت Upgrade Firmware یا Firmware Upgrade بروید.
  • در این بخش گزینه‌ای به نام Firmware File Path یا چیزی شبیه آن را خواهید یافت.
  • سپس روی Browse کلیک کرده و فایل Firmware جدیدی را که قبلاً دانلود کرده‌اید، بارگذاری کنید.

اگر دلیل وصل نشدن مودم به اینترنت در این حالت از بروزرسانی Firmware باشد، با انجام مراحل بالا مشکل حل خواهد شد.

3. تغییر آی پی آدرس مودم

در صورتی که روشن نشدن چراغ اینترنت مودم و یا عدم اتصال به اینترنت به تنظیمات آی پی آدرس مودم ربط داشته باشد، می‌توانید با تغییر آن مسئله را بررسی کنید.

برای این منظور:

  • اگر از لپ‌تاپ ویندوزی استفاده می‌کنید، به Command prompt بروید. برای این کار روی باکس جستجو کلیک کرده و “run” را تایپ کنید، سپس Enter بزنید. یک پنجره سیاه با عنوان Command Prompt ظاهر می‌شود.
  • سپس عبارت “ipconfig /release” را در پنجره خط فرمان تایپ کنید. پس از زدن اینتر، لپ تاپ شما آدرس IP را تغییر می‌دهد.

ipconfig /release

  • اگر از سیستم عامل Mac استفاده می‌کنید، باید روی منوی Apple کلیک کرده، به تنظیمات سیستم خود بروید و Network را انتخاب کنید.
  • در سمت چپ، می‌توانید سرویس‌های شبکه را مشاهده کنید. در ادامه روی Advanced کلیک کرده، TCP/IP را پیدا و روی آن کلیک کنید.
  • سپس می‌توانید روی Renew DHCP Lease کلیک نمایید. این روش باید مشکل عدم دسترسی به اینترنت را حل کند.

4. غیرفعال کردن فیلتر مک آدرس در مودم

این حالت به ندرت اتفاق می‌افتد، اما گاهی اوقات مک آدرس مودم توسط شبکه شناسایی نشده و اتصال اینترنت برقرار نمی‌شود.

البته این مسئله معمولاً به صورت دستی و عمدی صورت می‌گیرد. اما به هر حال برای حل مشکل کافی است به صفحه تنظیمات مودم رفته و مک فیلترینگ مودم را خاموش کنید.

5. تنظیم مجدد TCP/IP

تنظیم مجدد پروتکل اینترنت در دستگاه شما چندین مشکل را برطرف می‌کند. این مشکلات می‌تواند ناشی از بدافزارها، مشکلات رجیستری و یا نصب درایورها باشد.

در صورتی که دلیل وصل نشدن مودم به اینترنت به هر یک از این عوامل بستگی داشته باشد، با تنظیم مجدد TCP/IP مشکل حل خواهد شد.

برای این منظور:

  • به باکس جستجو در ویندوز بروید، “command prompt” را تایپ کرده، روی اولین نتیجه‌ای که ظاهر می‌شود کلیک راست کرده و “Run as administrator” را انتخاب کنید.

command prompt

  • در مرحله بعد، باید netsh winsock reset را تایپ کرده و Enter بزنید. این کار، پروتکل اینترنت لپ تاپ را به تنظیمات پیش‌فرض برمی‌گرداند.

netsh winsock reset

جمع‌بندی

روشن نشدن چراغ اینترنت مودم به عوامل مختلفی بستگی دارد. این عوامل ممکن است سخت ‌افزاری یا مربوط به تنظیمات مودم یا ویندوز باشند.

در صورتی که چراغ اینترنت مودم شما روشن است اما اتصال اینترنت برقرار بوده و چراغ مربوط به آن چشمک نمی‌زند، به احتمال زیاد مشکل مربوط به تنظیمات مودم، تنظیمات ویندوز و یا قطعی اینترنت از ISP خواهد بود.

در صورت روشن نشدن چراغ اینترنت مودم از همان ابتدا، به احتمال زیاد مشکل شما سخت‌افزاری است. بنابراین در این حالت کابل اتصال، سوکت‌ها، نویزگیرها و پریز تلفن را چک کنید. اگر مشکل برطرف نشد، ساده‌ترین راه ریستارت کردن مودم است.

در نهایت در صورت وجود هر مشکلی در اتصال به اینترنت می‌توانید تنظیمات آی پی آدرس مودم، فیلترینگ مک آدرس، بروزرسانی Firmware و یا تنظیمات مجدد پروتکل ارتباطی را امتحان کنید.

اگر با اجرای همه این روش‌ها همچنان دلیل وصل نشدن مودم به اینترنت را نیافتید، با سرویس‌دهنده اینترنت خود تماس بگیرید.

در صورت مطمئن شدن از خرابی مودم، راهی جز خرید مودم adsl جدید ندارید. مودم‌های نتربیت با گارانتی 36 ماهه آونگ یکی از بهترین گزینه‌های موجود در بازار ایران هستند که می‌توانید از فروشگاه‌های آنلاین نسبت به خرید آن‌ها اقدام کنید.