راهنمای کامل بهترین فایروال‌ های سخت افزاری (آپدیت 2022)

امروزه استفاده از فایروال‌ های سخت افزاری با استقبال بیشتری مواجه شده است. این دستگاه‌ها با بروزرسانی‌های خوبی که دریافت کرده‌اند می‌توانند به راحتی با فایروال‌ های نرم افزاری رقابت کنند.

در این مقاله قصد داریم با این دستگاه‌های زمخت و عجیب، بیشتر آشنا شده و در نهایت دو مدل از بهترین فایروال‌ های سخت افزاری موجود در بازار ایران را به شما معرفی کنیم. پس تا انتهای این مقاله همراه باشید.

فایروال سخت افزاری چیست؟

دستگاه فایروال یا فایروال سخت افزاری، وسیله‌ای است که بین Uplink و سیستم کاربر قرار گرفته و ترافیک شبکه را بر اساس تنظیمات امنیتی اعمال‌ شده، محدود می‌کند.

اما Uplink چیست؟ آپ‌لینک در واقع ترافیک ورودی را از شبکه‌های عمومی یا خصوصی به کاربر ارائه می‌دهد. منظور از سیستم کاربر نیز می‌تواند یک سرور، کامپیوتر دسکتاپ خانگی، یک سیستم WFH یا یک node در مفهوم اینترنت اشیاء باشد.

فایروال سخت افزاری چقدر کاربرد دارد؟

فایروال‌ ها جزء جدایی ناپذیر امنیت یک سازمان هستند. طبق گزارش سال 2020 شرکت Palo Alto Networks، در حال حاضر بکارگیری فایروال‌، از اولین اقدامات امنیتی شرکت‌ها برای محافظت از زیرساخت‌های خود است.

طبق این گزارش، 96.6% از شرکت‌ها و سازمان‌ها از فایروال بهره می‌برند. 53.8% از آن‌ها در کنار فایروال سخت افزاری، از فایروال‌های تحت وب نیز کمک می‌گیرند. همچنین بیش از 1 شرکت از هر 4 شرکت، تنها از فایروال‌های سخت افزاری استفاده می‌کنند.

این اعداد و ارقام نشان می‌دهند که فایروال‌ های سخت افزاری بشدت مفید و کاربردی هستند و اما فایروال سخت افزاری دقیقا چه کار می‌کند؟

فایروال سخت افزاری چگونه کار می‌کند؟

همانطور که گفته شد هدف اصلی استفاده از فایروال‌های سخت افزاری، بازرسی ترافیک ورودی و بسته‌های داده با توجه به تنظیمات از پیش تعیین شده است.

در واقع تمام داده‌ها در قالب بسته‌های داده (Data Package) در شبکه جابجا می‌شوند که نوع، منبع و مقصد آن‌ها مشخص است. فایروال این اطلاعات را بررسی کرده و باعث می‌شود تا تنها بسته‌های داده مجاز وارد شبکه شوند.

فایروال‌ های سخت افزاری پیشرفته؛ امکان مدیریت شبکه

برخی از فایروال‌های سخت افزاری پیشرفته می‌توانند حتی یک گام هم فراتر بروند. آن‌ها می‌توانند در شناسایی بدافزارها، تهدیدهای Zero-Day، حملات Brute Force، دسترسی‌های غیرمجاز و سایر خطرات امنیتی موثر باشند.

برخی از فایروال‌های سخت افزاری نیز با اطلاعات امنیتی و سیستم‌های مدیریت رویداد (SIEM) سازگار بوده و می‌توانند هشدارهای لحظه‌ای، تجزیه و تحلیل دقیق رخدادها و توصیه‌های عملی را برای افزایش امنیت به شما ارائه دهند.

فایروال چه کاربردی دارد؟

به عبارت دیگر، فایروال سخت افزاری به همان اندازه که در امنیت شبکه شما موثر است، می‌تواند در مدیریت شبکه نیز کاربرد داشته باشد.

در ادامه به 5 نکته کلیدی در مورد فایروال‌های سخت افزاری اشاره می‌کنیم:

5 نکته کلیدی در مورد فایروال‌ های سخت افزاری

  • فایروال‌های سخت افزاری می‌توانند در روتر نیز گنجانده شوند. در صورت خرید چنین دستگاه‌هایی، بطور همزمان از قابلیت روتر و فایروال سخت افزاری بهره‌مند می‌شوید.
  • از نظر فنی، یک سیستم کامپیوتری قابل حمل با نرم افزار فایروال نصب شده بر روی آن، می‌تواند به عنوان یک فایروال سخت افزاری عمل کند.
  • فایروال‌های سخت افزاری اغلب برای ذخیره تنظیمات امنیتی، سازوکارهای اختصاصی و مسیریابی ترافیک با حافظه داخلی عرضه می‌شوند.
  • بسته به اندازه شبکه، طیف گسترده‌ای از دستگاه‌های فایروال سخت افزاری وجود دارد. از دستگاه‌های کوچک رومیزی گرفته تا تجهیزات بزرگی که در اتاق‌های سرور قرار می‌گیرند.
  • دو نوع فایروال وجود دارد، مستقل از وضعیت (Stateless) و وابسته به حالت سیستم (Stateful). نوع دوم پیچیده‌تر بوده و برای اعمال تنظیمات بیشتر و سفارشی‌سازی شبکه مناسب‌تر است.

معمولا شرکت‌ها و سازمان‌های مختلف، از دستگاه‌های فایروال سخت افزاری در کنار نرم افزارهای فایروال استفاده می‌کنند تا بتوانند یک شبکه امن و مطمئن ایجاد کنند.

تفاوت فایروال‌ های سخت افزاری و نرم افزاری

نرم افزارهای فایروال معمولا رایج‌تر از فایروال‌های سخت افزاری هستند. زیرا این نرم افزارها رابط کاربری جذاب‌تری داشته و در عین حال کار با آن‌ها آسان‌تر است.

برخی از سازمان‌ها نیز اقدام به ایجاد نرم افزارهای فایروال تخصصی بر اساس نیازهای خود می‌کنند تا کنترل بیشتری روی ترافیک داده‌های ورودی داشته باشند. قطعا این کار پیچیدگی کمتری نسبت به ساخت یک دستگاه فایروال سخت افزاری سفارشی خواهد داشت.

اعمال تنظیمات شبکه با فایروال

نکته جالب اینجاست که نرم افزار فایروال نمی‌تواند جایگزین مستقیمی برای فایروال‌های سخت افزاری باشد. این دو با هم تفاوت‌هایی دارند:

فایروال سخت افزاری

نرم افزار فایروال

چه چیزی را فیلتر می‌کند؟ جریان ترافیک را از آپ‌لینک به سمت آخرین تجهیزات شبکه (معمولا سیستم کامپیوتری) هدایت کرده و همزمان آن را طبق تنظیمات اعمال شده فیلتر می‌کند. ترافیکی را که قبلا از آپ‌لینک به آخرین تجهیزات در شبکه (معمولا سیستم کامپیوتری) منتقل شده، اما هنوز توسط کاربر قابل دسترسی نیست را فیلتر می‌کند.
چگونه منابع محاسباتی خود را بدست می‌آورد؟ دارای حافظه رم و ذخیره سازی داخلی است تا تنظیمات مورد نظر را ذخیره و اعمال کند. قدرت محاسباتی خود را از سیستم‌ کامپیوتری کاربر دریافت می‌کند.
ادغام آن با دیگر تجهیزات شبکه آسان است؟ بله، می‌توانید فایروال سخت افزاری را با سایر تجهیزات زیرساخت شبکه مانند SEIM یا مرکز عملیات امنیتی شبکه (SOC) یکپارچه کنید. بله، پلتفرم‌های نرم افزاری فایروال بطور پیش‌فرض، به صورت یکپارچه با برخی از برنامه‌های رایج، به بازار عرضه می‌شوند.
پوشش‌ دهی آن چگونه است؟ بسته به نوع فایروال سخت افزاری، می‌توانید از هر شبکه‌ای محافظت کنید (از سرورهای سازمانی گرفته تا دستگاه‌های IoT خانگی). بطور مستقیم تنها از سیستمی که روی آن نصب شده محافظت کرده و بطور غیرمستقیم از سایر سیستم‌های موجود در همان شبکه نیز محافظت می‌کند.
هزینه آن چقدر است؟ فایروال‌های سخت افزاری می‌توانند از چند صد هزار تومان برای دستگاه‌های خانگی تا چندین میلیون تومان برای دستگاه‌های سازمانی را شامل شوند. نرم افزارهای فایروال از ابزارهای رایگان و متن باز تا اپلیکیشن‌های پولی حرفه‌ای را شامل می‌شوند.
برای چه شرایطی مناسب‌تر است؟ در وهله اول از ورود ترافیک مخرب یا ناخواسته به سیستم جلوگیری کرده و در صورت نیاز جریان داده را در آپ‌لینک متوقف می‌کند.

این دستگاه‌های برای سرورهای سازمانی، اینترنت اشیاء (IoT) و سایر سیستم‌هایی که نمی‌توانید ترافیک اینترنت یا تاثیرات آن را در لحظه بررسی کنید، حیاتی است.

به عنوان خط دوم دفاعی در امنیت شبکه عمل کرده و از ایجاد خرابی بیش از حد توسط ترافیک مخرب جلوگیری می‌کند.

استفاده از آن در هوش مصنوعی، Machine Learning و دیگر راهکارهای پیچیده تحلیل داده جهت کشف تهدیدات مناسب است.

همانطور که می‌بینید، هم فایروال‌های سخت افزاری و هم نرم افزارهای فایروال، نقش مهمی در تضمین امنیت سازمانی دارند.

بنابراین به سازمان‌ها و شرکت‌ها توصیه می‌شود که در صورت استفاده از نرم افزارهای فایروال، با اضافه کردن فایروال‌های سخت افزاری، امنیت شبکه خود را بیش از پیش تقویت کنند.

بهترین فایروال‌ های سخت افزاری

همانطور که گفته شد فایروال‌های سخت افزاری می‌توانند در ابعاد و کاربری‌های مختلفی مورد استفاده قرار بگیرند.

در نهایت تصمیم گرفتیم تا پرکاربردترین آن‌ها برای استفاده خانگی، راه‌اندازی شبکه در کسب و کارهای کوچک و حتی سازمان‌های متوسط را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم. این فایروال‌های سخت افزاری در بازار ایران موجود بوده و می‌توانید آن‌ها را با گارانتی 3 ساله آونگ تهیه کنید.

فایروال UTM دی-لینک مدل DFL-260E

فایروال‌های سخت افزاری UTM، یک پکیج امنیتی کامل محسوب می‌شوند. این نوع فایروال‌های سخت افزاری علاوه بر ویژگی‌های فایروال، امکانات آنتی ویروس، Gateway و فیلترینگ محتوا را نیز در اختیار شما قرار می‌دهند.

خرید فایروال سخت افزاری

فایروال UTM دی-لینک مدل DFL-260E با محافظت در برابر نفوذ هرگونه ویروس و بدافزار و همچنین عدم امکان دسترسی به محتواهای مضر، امنیت شبکه شما را تا حد بسیاری زیادی افزایش می‌دهد. فیلترینگ محتوای وب یک ابزار بسیار کاربردی به ویژه برای ادمین‌ها برای مدیریت شبکه شماست.

در نهایت باید گفت که این فایروال می‌تواند یک سرور VPN را نیز در اختیار شما قرار دهد! با کمک این کانکشن، می‌توانید از راه دور و بدون هرگونه تهدیدی به شبکه سازمان خود متصل شوید و اطلاعات مورد نیاز را بررسی کنید.

فایروال UTM دی-لینک مدل DFL-2560G

فایروال UTM دی-لینک مدل DFL-2560G نیز یکی دیگر از بهترین فایروال‌های سخت افزاری موجود در بازار است. این فایروال از 6 پورت LAN بهره می‌برد، بنابراین دستگاه‌های متعددی را می‌توانید به آن متصل کنید.

این فایروال امنیتی در سطح بالا محافظت شبکه شرکت در برابر طیف وسیعی از خطرها ایجاد میکند.

امنیت فوق العاده بالا در برابر نفوذ، ویروس و بدافزارها از ویژگی‌های برجسته فایروال UTM دی-لینک است. علاوه بر آن، مدیریت مصرف اینترنت و کنترل دسترسی به محتواهای موجود در سطح وب، از دیگر امکاناتی است که فایروال DFL-2560G در اختیار شما قرار می‌دهد.

جمع بندی

امروزه فایروال‌های سخت افزاری به یکی از مهمترین تجهیزات امنیتی در شبکه‌ها تبدیل شده‌اند. استفاده از آن‌ها باعث می‌شود تا سطح امنیت شبکه خود را تقویت کنید و سد محکمی در برابر نفوذهای خارجی ایجاد کنید.

فایروال‌های سخت افزاری معرفی شده در این راهنما، از بهترین مدل‌های موجود در بازار هستند. آن‌ها را می‌توانید با گارانتی 3 ساله آونگ در سراسر ایران تهیه کنید.