همه چیز درباره سوئیچ‌های غیرقابل مدیریت [ معرفی بهترین‌ها ]

سوئیچ شبکه از سخت‌افزارهای موردنیاز برای راه‌اندازی شبکه‌ است که دستگاه‌ها را برای دریافت و ارسال داده‌ها به شبکه متصل می‌کند. در واقع سوئیچ شبکه یک پل چند پورتی است که از آدرس‌های MAC برای ارسال داده‌ها استفاده می‌کند.

سوئیچ شبکه در اکثر شبکه‌های محلی اترنت مدرن (LAN) نقش اساسی دارد. شبکه‌های LAN با اندازه متوسط تا بزرگ معمولا دارای چندین سوئیچ شبکه هستند.

در کاربردهای اداری کوچک معمولاً از یک سوئیچ واحد برای دسترسی کاربران به سرویس‌های با پهنای باند کم مانند DSL یا اینترنت کابلی استفاده می‌شود.

در سمتی دیگر، هاب های شبکه که مدت زیادی است که منسوخ شده‌اند، داده‌های یکسانی را به هر پورت ارسال می‌کردند و خود دستگاه‌ها باید داده‌های مربوط به خود را از بین بسته های دیگر پیدا می‌کردند. اما یک سوئیچ شبکه، هویت MAC آدرس دستگاه‌های متصل را تشخیص داده و سپس داده‌ها را فقط به پورت آن دستگاه ارسال می‌کند.

انواع سوئیچ‌های شبکه

از نظر قابلیت مدیریت و کنترل ترافیک، سوئیچ‌های شبکه به دو دسته کلی قابل مدیریت و غیرقابل مدیریت تقسیم‌بندی می‌شوند. این دو دسته را با عناوین سوئیچ مدیریتی و سوئیچ غیر مدیریتی نیز می‌شناسند.

سوئیچ‌های غیرمدیریتی هیچ رابط پیکربندی یا گزینه‌ای برای کنترل ترافیک ندارند. آن‌ها معمولاً کم‌هزینه‌ترین سوئیچ‌ها هستند و به همین دلیل اغلب در محیط‌های اداری و خانگی کوچک استفاده می‌شوند. در حالی که سوئیچ‌های مدیریتی از یک یا چند روش برای تغییر عملکرد سوئیچ استفاده می‌کنند.

نمونه‌هایی از قابلیت‌های مدیریتی سوئیچ قابل مدیریت نیز عبارتند از: تنظیم پهنای باند پورت، ایجاد یا تغییر شبکه‌های محلی مجازی (VLAN) و غیره.

در این مقاله، به بررسی سوئیچ‌های غیر مدیریتی، ویژگی‌های آن‌ها و برخی نمونه‌های متداول آن خواهیم پرداخت.

سوئیچ غیر مدیریتی چیست؟

این سوئیچ‌ها با یک پیکربندی ثابت عرضه می‌شوند و اجازه هیچ تغییری در این پیکربندی را نمی‌دهند، بنابراین نیازی به اولویت‌بندی بسته‌ها در استراتژی انتقال داده در این نوع سوئیچ‌ها نخواهد بود.

علاوه بر این، سوئیچ‌های غیر مدیریتی مفهومی تحت عنوان شبکه‌های محلی مجازی (VLAN) ندارند. بنابراین، همه دستگاه‌ها متعلق به یک broadcast هستند.

با این حال، سوئیچ‌های مدیریت نشده از جدول مک آدرس (MAC) بهره می‌برند. در این جدول، آدرس‌های MAC بصورت پویا ثبت شده و سوییچ مک آدرس  تک تک پورت ها را ردیابی و ثبت می‌کند.

استفاده از جدول آدرس MAC به این معنی است که سوئیچ‌های شبکه غیر مدیریتی یک دامنه جداگانه برای هر پورت تخصیص می‌دهند. اما ممکن است تحت شرایطی نیز برخورد رخ دهد. این برخورد زمانی اتفاق می‌افتد که دو دستگاه در یک دامنه سعی می‌کنند دقیقاً همزمان داده‌ها را ارسال کنند. اگر این اتفاق بیفتد، سوئیچ، هر دو بسته را رها کرده و دستگاه مبدأ مجبور به ارسال مجدد داده می‌شود.

در واقع سوئیچ‌های غیر مدیریتی، نوعی از تجهیزات شبکه‌ای هستند که به تنظیمات پیچیده نیاز ندارند.

تفاوت سوئیچ مدیریتی و غیر مدیریتی

چهار تفاوت بین سوئیچ‌های مدیریتی و سوئیچ‌های غیرمدیریتی قابل‌ بررسی است که به شرح زیر است:

  • کنترل و عملکرد
  • ویژگی‌ها
  • هزینه
  • امنیت

در ادامه به توضیح مختصر هر یک می‌پردازیم:

کنترل و عملکرد

تفاوت عمده بین سوئیچ‌های مدیریتی و غیر مدیریتی، امکان کنترل و نحوه عملکرد آن‌هاست. تفاوت اصلی در این است که متخصصان شبکه می‌توانند سوئیچ‌های مدیریتی را برای مدیریت ترافیک شبکه پیکربندی کنند اما این قابلیت برای سوئیچ‌های غیر مدیریتی فراهم نیست.

قابلیت‌های دیگری شامل توانایی دسترسی از راه دور به تنظیمات و توانایی نظارت بر دستگاه‌ها با استفاده از پروتکل‌های نظارتی مانند SNMP ،NetFlow و سایر داده‌های تله‌متری شبکه در سوئیچ‌های مدیریتی وجود دارد.

سوئیچ‌های قابل مدیریت همچنین به یک یا چند مدیر نیاز دارند که پیکربندی شبکه و مفاهیم نظارت و نحوه اعمال این مفاهیم را در پیکربندی سوئیچ اجرا کنند. در حالی که سوئیچ‌های غیر مدیریتی بیشتر از یک فرآیند plug and play پیروی می‌کنند.

ویژگی‌ها

ویژگی‌های سوئیچ مدیریتی ممکن است در بین تولیدکنندگان و مدل‌ها متفاوت باشد، اما اغلب شامل موارد زیر است:

  • پشتیبانی از پروتکل درخت پوشا (STP) برای ایجاد پویایی و جلوگیری از تشکیل ناخواسته حلقه در شبکه.
  • ایجاد و پیکربندی چندین STP، از جمله STP عادی، STP به ازای هر VLAN STP سریع و STP چندگانه.
  • توانایی اعمال تنظیمات کیفیت سرویس (QoS)
  • پشتیبانی از VLAN
  • محدود کردن نرخ پهنای باند

در مقابل یکی از ویژگی‌های منحصربفرد سوئیچ‌های غیر مدیریتی جدول آدرس MAC در آن است. حفظ جدول آدرس MAC به کاهش تعداد کلی broadcast های ارسالی کمک می‌کند و بروز تلاقی احتمالی در دامنه را نیز محدود خواهد کرد. این ویژگی همچنین یک تفاوت کلیدی بین یک سوئیچ غیر مدیریتی و هاب اترنت است.

هزینه

با نگاهی به هزینه، سوئیچ‌های غیر مدیریتی در مقایسه با انواع مدیریتی خود بسیار ارزان‌تر هستند. با این حال، تعداد کمی از گزینه‌های سوئیچ غیر مدیریتی در کاربردهای سازمانی در نظر گرفته می‌شوند.

امنیت

ویژگی‌های امنیتی مختلفی را می‌توان روی سوئیچ‌های مدیریتی پیکربندی نمود در حالی که سوئیچ‌های غیر مدیریتی نمی‌توانند از آن‌ها استفاده کنند. این ویژگی‌ها شامل پروتکل احراز هویت 802.1X، امنیت پورت و VLAN های خصوصی است.

ویژگی‌های سوئیچ غیر قابل مدیریت

سوئیچ‌های غیر مدیریتی بیشتر برای اتصال تجهیزات ساده شبکه یا در یک شبکه کوچک مستقل با کاربردهای محدود استفاده می‌شوند. همچنین این سوئیچ‌ها برای شبکه‌های تجاری که نصب اکسس پوینت بی‌سیم و دوربین‌های نظارتی مبتنی بر IP به صورت ساده در آن اجرا می‌گردد، مناسب هستند.

برای استفاده خانگی، مشاغل کوچک یا برای افزودن شبکه‌های موقت به شبکه‌ اصلی نیز استفاده از سوئیچ‌های غیر مدیریتی گزینه کاملا مناسبی است.

از آنجایی که سوئیچ‌های غیر مدیریتی اجازه پیکربندی را نمی‌دهند و نیازی به راه‌اندازی ندارند، نمی‌توانند ترافیک شبکه را کنترل کنند. با این حال، این ویژگی نصب آن‌ها را آسان می‌کند.

دوربین‌های مداربسته در دنیای واقعی یکی از کاربردهای سوئیچ‌های غیر مدیریتی هستند.

به عنوان مثال، هنگامی که یک دوربین، فعالیت‌های خیابان را ضبط و جمع‌آوری می‌کند، این داده‌ها را به سوئیچ غیر مدیریتی که به آن متصل است ارسال می‌کند (این سوئیچ نیز بسته به تعداد پورت‌هایی که ارائه می‌دهد، داده‌ها را از دوربین‌های دیگر جمع‌آوری می‌کند). سپس سوئیچ غیر مدیریتی داده‌ها را به یک سوئیچ مدیریتی و از طریق شبکه، به مرکز داده ارسال می‌نماید.

در انتخاب سوئیچ قابل مدیریت یا غیرقابل مدیریت، می‌بایست به ویژگی‌های هر یک توجه داشت. سوئیچ‌های غیر مدیریتی به صورت خلاصه دارای ویژگی‌های زیر هستند:

  • امکان ایجاد ارتباط آسان و سریع بین تجهیزات شبکه
  • نیاز به نصب و یا پیکربندی ندارند
  • تنها با اتصال سوئیچ می‌توان از آن استفاده کرد
  • پیکربندی و تنظیمات پیش‌فرض کارخانه در این سوئیچ قابل‌تغییر نیست
  • در شبکه‌های کوچک و محلی کاربرد دارند
  • ارزان‌تر از سوئیچ‌های مدیریتی هستند

کدام نوع سوئیچ برای شما مناسب است؟

آیا در انتخاب سوئیچ مدیریتی یا غیر مدیریتی برای استفاده خود دچار سردرگمی شده‌اید؟ و نمی‌دانید که کدام سوئیچ با توجه به نوع کاربرد، برای شما مناسب است؟ برای انتخاب بهتر کافی است به چهار سوال زیر پاسخ دهید:

  • چقدر اتلاف زمان و تأخیر در شبکه برای شما قابل‌قبول است؟

حتی یک دقیقه وقفه در برخی شبکه‌های تجاری و اداری هزینه دارد. اگر تاخیر در ارسال و دریافت داده‌ها غیرقابل پذیرش است، سوئیچ‌های مدیریتی انتخاب مناسبی هستند.

این سوئیچ‌ها، با ارائه یک مسیر داده جایگزین، شبکه را در برابر تأخیر محافظت می‌کنند. سوئیچ‌های مدیریتی همچنین ترافیک را در شبکه کنترل می‌کنند و قادرند از ایجاد اختلال در ترافیک داده جلوگیری کرده و امکان کنترل دسترسی به پورت سوئیچ را برای هر کاربر شبکه فراهم کنند.

  • امنیت چقدر مهم است؟

اگر داده‌های حساسی را در شبکه ارسال یا دریافت می‌کنید، سوئیچ‌های مدیریتی مناسب‌ترین انتخاب هستند. این سوئیچ‌ها می‌توانند دسترسی شبکه را فقط به دستگاه‌های قابل‌اعتماد و کاربران مجاز محدود کنند.

  • آیا به کنترل تنظیمات سوئیچ نیاز دارید؟

اگر می‌خواهید تنظیمات LAN را مدیریت، پیکربندی و نظارت کنید، به عنوان مثال، ترافیک، اولویت‌بندی کانال و غیره را کنترل نمایید، سوئیچ‌های مدیریتی به شما این امکان را می‌دهند.

  • آیا می‌خواهید از راه دور به شبکه خود دسترسی داشته و آن را نظارت کنید؟

سوئیچ‌های مدیریتی می‌توانند وضعیت شبکه را بروزرسانی کنند، مشکلات احتمالی را به شما اطلاع دهند و امکان عیب‌یابی و تصحیح مشکلات را به اپراتور شبکه بدهند.

در صورتی که فاکتورهای فوق، برای شبکه محلی شما از اهمیت بالایی برخوردار نیست و بودجه شما نیز محدود است، انتخاب سوئیچ‌های غیر مدیریتی برای شما گزینه مناسبی خواهد بود. پیکربندی این سوئیچ‌ها بدون تغییر بوده و اتصال و استفاده از آن‌ها آسان است.

همچنین در صورتی که تنها به تجهیزات ارسال و دریافت داده نیاز دارید و ترافیک داده در شبکه شما نیاز به مدیریت و کنترل ندارد، سوئیچ‌های غیر مدیریتی بهترین انتخاب هستند.

سوئیچ‌های مدیریتی گران‌قیمت هستند، نیاز به نرم‌افزارهای راه‌اندازی، به‌روزرسانی و در بیشتر مواقع، دانش و تجربه بالا برای اجرا و پیاده‌سازی دارند. بنابراین برای شبکه‌های پیچیده و بزرگ مناسب هستند.

نمونه‌هایی از سوئیچ غیر مدیریتی

در این بخش، چند نمونه سوئیچ غیر مدیریتی را معرفی می‌کنیم:

سوئیچ فست اترنت رومیزی TEF1109DT تندا

سوئیچ غیر مدیریتی فست اترنت رومیزی TEF1109DT تندا  دارای 8 پورت فست اترنت است و یک پورت گیگابیتی دارد.

سوئیچ تندا به صورت رومیزی قابل‌استفاده بوده و برد مفید آن تا مسافت 250 متر پشتیبانی می‌کند. استفاده از این سوئیچ برای پروژه‌های نظارت تصویری مناسب بوده، زیرا امکان ارسال داده‌های تصویری را با کیفیت بالا فراهم می‌کند.

در سوئیچ فست اترنت تندا از یک مدار حفاظتی در مقابل اضافه جریان ناشی از صاعقه استفاده شده است تا سیستم داخلی تغذیه و پورت‌ها را در مقابل برخورد صاعقه محافظت کند.

سوئیچ 24 پورت PoE مدل TEG1124P-24-250W تندا

سوئیچ غیر مدیریتی 24 پورت PoE مدل TEG1124P-24-250W تندا، دارای 24 پورت گیگابیتی بوده و اندازه جدول آدرس MAC در آن 4K است. قابلیت انتقال برق POE برای ارسال توان مورد نیاز تا 225 وات را دارد و برای استفاده در دوربین‌های تحت شبکه، اکسس پوینت‌ها و تلفن‌های IP گزینه بسیار مناسبی است.

مدار محافظ موجود در این سوئیچ برای محافظت در مقابل برخورد صاعقه طراحی شده و تا 6KV ولتاژ را تحمل می‌کند. 

حالت‌های کاری مختلف در این سوئیچ برای ساختارهای گوناگون شبکه در نظر گرفته شده است که عبارتند از حالت استاندارد، CCTV، VLAN و ایزوله شده.

سوئیچ 24 پورت غیرقابل مدیریت TEG1024F تندا

این نمونه از سوئیچ‌های غیر مدیریتی دارای 24 پورت گیگابیتی است و 2 درگاه گیگابیتی SFP دارد. مدار محافظ سوئیچ غیرقابل مدیریت TEG1024F تندا در مقابل صاعقه تا 6KV ولتاژ را تحمل می‌کند. همچنین درگاه گیگابیتی SFP در این سوئیچ، امکان ارسال داده را با سرعت 2000 مگابیت در ثانیه فراهم کرده است.

این سوئیچ با ماژول TEG311SM سازگاری دارد و از این رو، برد ارسال داده تا 20 کیلومتر افزایش خواهد یافت. 

حالت‌های کاری مختلف در این سوئیچ عبارتند از: حالت استاندارد، Flow Control Off یا کنترل غیرفعال جریان داده که برای کافی‌نت‌ها و سایت‌های دانشگاهی مفید است، حالت Link Aggregation یا لینک تجمعی که در شبکه‌های سازمانی بزرگ کاربرد دارد و حالت Port VLAN که برای شبکه‌های نظارت تصویری و کابلی وایرلس مورد استفاده قرار می‌گیرد.

جمع بندی

سوئیچ‌های غیرقابل مدیریت یک گزینه ارزان و در عین حال کاربردی برای شبکه‌های کوچک و متوسط هستند. با استفاده از این سوئیچ‌ها به راحتی می‌توانید بین تجهیزات شبکه خود ارتباط برقرار کنید، سیگنال‌های تصویری دوربین‌های مداربسته را دریافت کنید و بدون نیاز به تنظیمات خاص آن را راه‌اندازی کنید. نکته دیگر در مورد سوئیچ‌های غیر مدیریتی، تولید کمتر صدا و نویز آنهاست که برای استفاده در محیط های خانگی می‌تواند مهم باشد.

با این حال اگر به دنبال اعمال تنظیمات دلخواه بر روی سوئیچ هستید یا ویژگی‌های امنیتی برای شما اهمیت دارید، بهتر است سراغ سوئیچ‌های مدیریتی بروید.