چگونه یک سوئیچ شبکه مناسب انتخاب کنیم؟

وقتی برای اتصال دستگاه‌های جدید، پورت اترنت آزادی بر روی روتر باقی نمانده و یا زمانی که قصد راه‌اندازی شبکه خانگی خانگی را دارید و تعداد دستگاه‌هایی که نیازمند اتصال سیمی به روتر هستند بالا است، شرایط چالش‌برانگیز می‌شود.

بدون شک هیچ‌کس دوست ندارد تعداد زیادی کابل اترنت را از این سو و آنسوی خانه به سمت روتر ببرد. در چنین شرایطی که قصد توسعه شبکه خانگی (به‌صورت سیمی) خود را دارید، انتخاب یک سوئیچ شبکه می‌تواند یکی از بهترین راهکارها باشد.

کابل شبکه متصل به سوییچ

در صورتی که از قبل نیازهای خود را مشخص کرده باشید، انتخاب بهترین سوئیچ خیلی سخت نیست اما مفاهیمی وجود دارد که بهتر است پیش از اقدام به خرید، نسبت به آنها اطلاع داشته باشید. در این مطلب به شما کمک می‌کنیم تا با پارامترهای انتخاب سوئیچ مناسب آشنایی پیدا کنید و به‌صورت ناخواسته دستگاه اشتباهی را خریداری نکنید.

پارامترهای اساسی انتخاب سوئیچ شبکه

اگر در خانه یا دفتر کار خود چند دستگاه دارید که باید به شبکه داخلی شما متصل شوند، احتمالا یک سوئیچ مجهز به 5 پورت نیاز شما را تامین خواهد کرد. این سوئیچ در واقع از 4 پورت اترنت و 1 پورت برای اتصال به روتر (و یا پورت اترنت دیواری در صورت کابل‌کشی) بهره می‌برد.

معمولا افراد مختلف زمانی به سوئیچ‌هایی با 24 یا حتی 16 پورت نیاز پیدا می‌کنند که قصد راه‌اندازی یک هاب اصلی برای اتصال تعداد زیادی دستگاه مختلف (چه سرگرمی چه کاری) را داشته باشند.

اگر صرفا قصد اتصال تلویزیون، یک یا دو کنسول بازی و یا یک گیرنده دیجیتال را دارید، نیازی نیست برای خرید یک سوئیچ مجهز به چندین پورت، بیش از اندازه هزینه کنید. امکانات و توانمندی‌های ارائه شده در این سوئیچ‌ها معمولا به‌کار شما نمی‌آیند و احتمالا اگر یک سوئیچ نهایتا 8 پورت تهیه کنید، تمام نیازهای شما تامین می‌شود و در عین حال از نظر مالی نیز فشار زیادی به شما تحمیل نخواهد شد.

گیگابیت در برابر فَست اترنت

یکی از مهم‌ترین پارامترها در انتخاب سوئیچ مناسب سرعت است. با توجه به رایج شدن سوئیچ‌های گیگابیتی، توصیه می‌شود هر زمان که امکانش وجود داشت از این سوئیچ‌ها استفاده کنید. پورت‌های اترنت گیگابیت ارائه شده بر روی این نوع سوئیچ‌ها معمولا سرعت آپلود و دانلود تا 10 برابر بالاتر از فَست اترنت (Fast Ethernet) یا اترنت سریع را در دسترس کاربر قرار می‌دهند.

سرعت Fast Ethernet و Gigabit Ethernet

البته توجه داشته باشید با استفاده از یک سوئیچ شبکه فست اترنت نیز می‌توانید ویدیوهای 4K خود را از ذخیره‌ساز تحت شبکه بر روی تلویزیون استریم کنید.

اگر از یک شبکه بر بستر سریع‌تر فیبر نوری بهره می‌برید احتمالا این تفاوت به‌وضوح قابل تشخیص خواهد بود. در صورتی که به‌طور مداوم فایل‌های زیادی را بین کامپیوتر و شبکه خانگی خود جابه‌جای می‌کنید، دسترسی به حداکثر سرعت اسمی 125 مگابایت بر ثانیه‌ای اترنت گیگابیت، به احتمال زیاد خیلی به‌دردتان می‌خورد.

خرید یک سوئیچ شبکه : حالت پیشرفته

پارامترهای انتخاب سوئیچ مختلفی وجود دارند که پیش از خرید یک سوئیچ شبکه بهتر است به آنها توجه کنید. برای مثال، اگر بودجه محدودی دارید، بهتر است به‌جای خرید یک سوئیچ با کیس فلزی به سراغ گزینه‌های مشابه با بدنه پلاستیکی بروید.

تنها اگر قصد راه‌اندازی سرور اختصاصی خود را دارید به سراغ یک رک‌مونت بروید. سوئیچ انتخابی شما احتمالا نیازی به قابلیت PoE (انتقال برق از طریق پورت اترنت) ندارد؛ مگر اینکه قصد اتصال دستگاه‌هایی مانند دوربین مداربسته را داشته باشید. علاوه بر این، دو مفهوم بسیار گسترده با عنوان «قابل مدیریت» و «غیرقابل مدیریت» نیز مطرح است که باید به دقت آنها را در نظر بگیرید.

بیشتر بخوانید : انواع سوئیچ های شبکه :سوئیچ هوشمند چیست ؟

بیشتر بخوانید : راهنمای انتخاب سوئیچ شبکه 48 پورت PoE

سوئیچ‌های قابل مدیریت و غیرقابل مدیریت

برای اینکه نسبت به انواع سوئیچ‌های غیرقابل مدیریت درک بهتری پیدا کنید، به آنها به چشم یک جعبه اتصال نگاه کنید که تمام دستگاه‌های خود را برای دسترسی به شبکه به آن متصل کرده‌اید. این دستگاه‌ها به‌ یکدیگر متصل می‌شوند و پس از آن دیگر هیچ کاری با سوئیچ شبکه نخواهید داشت.

اما در نقطه مقابل، سوئیچ‌های قابل مدیریت قرار دارند. این نوع از سوئیچ‌ها توانایی انجام تمام کارهایی که یک سوئیچ غیرقابل مدیریت انجام می‌دهد را دارد اما به‌لطف رابط کاربری تحت وب و یا اپلیکیشن مخصوصی که برای آن طراحی شده است، کاربر می‌تواند تنظیمات مختلف را دستکاری کند، ویژگی‌های دلخواه را فعال یا غیرفعال کند.

از نظر قیمتی، سوئیچ‌های قابل مدیریت معمولا از انواع غیر قابل مدیریت گران‌تر هستند و طبیعتا برای افرادی که نیازمندی‌های جدی‌تری دارند، امکانات و انعطاف‌پذیری بیشتری را هم ارائه می‌کنند.

 ویژگی‌های QoS ارائه شده در محصول را در نظر بگیرید:

سرعت اینترنت پایین‌تر از سرعت اتصال LAN است که یک کاربر معمولی می‌تواند به آن دسترسی داشته باشد. بنابراین، وقتی محدودیت سرعت از سوی اتصال اینترنت شما ایجاد می‌شود و ارتباطی به تجهیزات سخت‌افزاری ندارد، ویژگی‌های QoS قادر به کمک نیست.

ویژگی‌های QoS ارائه شده در روترها، معمولا بر روی ترافیک خروجی به اتصال LAN تاثیرگذارند. برای ترافیک ورودی، قوانین QoS احتمالا توسط ISP کنترل و تعیین می‌شود.

سوئیچ‌ها ترافیک را خیلی سریع انتقال (پاس) می‌دهند. این سرعت در انتقال باعث می‌شود تا در شرایطی که حجم ترافیک بسیار زیاد است، روتر متصل به اینترنت با انباشتگی ترافیک روبه‌رو شود. در چنین سناریویی، افزودن یک سوئیچ QoS در کنار روتر QoS قادر نیست کارایی اینترنت شما را افزایش دهد.

نکات مهم هنگام خرید سوئیچ شبکه

اگر قصد خرید یک سوئیچ شبکه را دارید، احتمالا یک دستگاه 8 پورت با سرعت گیگابیت، بهترین گزینه محسوب می‌شود. دقت کنید سوئیچ حتما از گارانتی معتبر و طولانی بهره ببرد و چراغ‌های نشان‌دهنده وضعیت پورت‌ها نیز در قسمت جلویی تعبیه شده باشند. بدین ترتیب می‌توانید ببینید کدام دستگاه‌ها با سرعت فست اترنت (10/100Mbps) و یا گیگابیت (1000Mbps) متصل شده‌اند.

سوئیچ‌های قابل مدیریت برای افرادی که به کنترل و انعطاف‌پذیری بیشتری نیاز دارند و در حال حاضر این توانمندی‌ها را از سوی روتر خود دریافت نمی‌کنند، بسیار جذاب هستند.

اگر روتر فعلی شما امکان هدایت و کنترل ترافیک شبکه داخلی (مثلا محدودیت سرعت برخی از دستگاه‌ها که کارایی اینترنت را کاهش داده‌اند) را ارائه نمی‌دهد، خرید یک سوئیچ شبکه از نوع قابل مدیریت می‌تواند منطقی باشد.

همچنین در صورتی که قصد دارید سوئیچ را در ارتفاع یا مکانی با دسترسی دشوار نصب کنید، بررسی اتصالات و یا ریست کردن آن می‌تواند چالش‌برانگیز باشد؛ در چنین شرایطی یک سوئیچ قابل مدیریت با امکانات مدیریتی خود به دادتان خواهد رسید.